Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

Da, Ledine su veoma porasle zadnjih godina i samo će se širiti. Mada, koliko znam, tamo neke ulice već imaju gas.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=706936#p706936:1zr7xxll je napisao(la):
astrodule » Pon Feb 10, 2020 10:47 am[/url]":1zr7xxll]Ima ih dosta. Staro sajmište, Ledine, Zemun, Tošin bunar, nehigijenska naselja, sve to utiče

Prevelika su rastojanja medju tim izvorima zagadjenja.
Sem tog, ona su bila tu i pre 5 godina kad je vazduh jos bio II kategorije.
Ne treba samo posmatrati sadasnje stanje. Cak i na sajtue SEPE moze se videti kako kvalitet vazduha opada od 2014.
 
"Јастребац је добра зона и хтели смо да направимо бољи план како би то у Србији регионално изгледало и радимо три центра која су везана за вештачку интелигенцију и роботику, три центра за екологију", рекао је Шарчевић.

Каже да би Јастрбац био база где би се највише изучавало загађење ваздуха.

"Сремска Митровица и Засевица ће бити паралени центар у Срему за изучавање загађење вода, што не значи да је то једина тема али је главна", истакао је министар просвете.
http://www.rts.rs/page/stories/ci/story ... nauci.html
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=706934#p706934:25b7cknu je napisao(la):
MC_ » Mon Feb 10, 2020 10:32 am[/url]":25b7cknu]Kako to da ranijih godina, recimo pre 5 godina, sva ta ind. lozista nisu stvarala takvo zagadjenje, kao danas?
Zar ih uopste ima na Novom Beogradu?

XY puta je na forumu napisano da je zagadjenje pojacano poslednjih godina jer se mnogo ljudi odjavilo sa centralnog grejanja i gasovoda. Ili ne koriste plin iako su i dalje prikljuceni. Sad se greju na drva i ugalj. Zato je ta primetna razlika u odnosu na pre 5 godina
 
RERI: Nacionalni plan za smanjenje emisija ne primenjuje se od 2018. godine

Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) danas je na konferenciji za novinare u Beogradu saopštio da Nacionalni plan za smanjenje emisija (NERP) nije primenjen 2018. godine, kao i da se postavlja pitanje da li su maksimalne vrednosti emisija poštovane i u 2019. godini.

01toplana_KOCA_SULEJMANOVIC_epa.jpg


Programski direktor RERI-ja, Mirko Popović naveo je da su „tokom 2018. godine maksimalne godišnje emisije sumpor dioksida prekoračene u sedam postrojenja obuhvaćenih ovim planom, kao i da niko zbog toga nije pozvan na odgovornost“.

Srbija se obavezala da obezbedi primenu Direktive o velikim ložištima u zemljama članicama Energetske zajednice, izradom i sprovođenjem NERP-a od 1. januara 2018. do 31. decembra 2027. godine, ali da do primene Direktive nije došlo.

Iz RERI-ja navode da je Vlada Srbije dve godine nakon što je primena NERP-a faktički počela, 30. januara 2020. godine donela izmenjeni NERP, 15 dana nakon što je Sekretarijat Energetske zajednice otvorio postupak protiv Srbije jer ne primenjuje Direktive o velikim ložištima u utvrđenom roku.

Popović je rekao da „usvajanjem izmenjenog NERP-a Vlada uopšte ne garantuje njegovu primenu u periodu između 2020. i 2027. godine“.

U izmenjenoj verziji NERP-a izbrisana je 2018. godina kao ona od kada se plan primenjuje, dok su „očekivane mere“ koje bi operateri (EPS i NIS) trebalo da primene kako bi dostigli NERP-om predviđene emisije sada izmenjene u „okvirne očekivane mere“, poručili su iz RERI-ja.

https://www.danas.rs/drustvo/reri-nacio ... 18-godine/
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=707098#p707098:v0cetwtx je napisao(la):
Zvezdara64 » Pon Feb 10, 2020 6:15 pm[/url]":v0cetwtx]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=706934#p706934:v0cetwtx je napisao(la):
MC_ » Mon Feb 10, 2020 10:32 am[/url]":v0cetwtx]Kako to da ranijih godina, recimo pre 5 godina, sva ta ind. lozista nisu stvarala takvo zagadjenje, kao danas?
Zar ih uopste ima na Novom Beogradu?

XY puta je na forumu napisano da je zagadjenje pojacano poslednjih godina jer se mnogo ljudi odjavilo sa centralnog grejanja i gasovoda. Ili ne koriste plin iako su i dalje prikljuceni. Sad se greju na drva i ugalj. Zato je ta primetna razlika u odnosu na pre 5 godina

postoji i neka statistika o tome odjavljivanju, npr broj korisnika plina po godinama?
 
Detaljna analiza reagovanja vlade na zagađenje vazduha od strane Mirka Popovića, Programskog direktora RERI-ja.

Tri mudraca i radna grupa: Ko je odgovoran za zagađenje vazduha u Srbiji?

Najviši državni funkcioneri osetili su potrebu da građanima objasne zašto je vazduh zagađen, te da nije potrebno da brinu zbog toga. O odgovornosti za zagađenje, svojoj ili drugih javnih funkcionera ni reči. Dobro, bilo je reči o odgovornosti. Vučić Aleksandru kriv je visok standard!? Trivan Goranu krivi su građani i lokalne samouprave. Brnabić Ana okrivila je atmosferske prilike. Objašnjenja koja su predsednik države, predsednica vlade i ministar zaštite životne sredine ponudili ovih dana predstavljaju potvrdu neodgovornosti kao modela vladanja, te sadrže neistinite i netačne podatke.

https://www.reri.org.rs/tri-mudraca-i-r ... -u-srbiji/
 
Ma, vetar je glavni krivac, evo kad hoće da duva nema zagadjenja, a vidim golim okom sa više od 50km toranj na Avali. ;)
 
@MC ne znam ni jedan zvanicni podatak o odjavljenima niti mogu da se lako nadju. Problem sa tom statistikom je što računa i one koji i dalje imaju sat-merač a odjavili su se ili se nisu odjavili a ne koriste prirodni gas.
Takodje podatak o broju korisnika iz godine u godinu nije dovoljan. Mora da se objavi i broj odjavljenih i koje gorivo ce koristiti kad se odjave.
Npr. dve nove zgrade u Resniku sa po 50 stanova je 100 novih korisnika. Ako je u isto vreme 60 domaćinstava prestalo da koristi gas, i prešlo na drva i ugalj, mazut, to je i dalje 40 korisnika više prirodnog gasa. Ali u stvarnosti, tih 60 domaćinstava, u danima temperaturne inverzije i bez vetra, će značajno pojačati zagadjenje u Resniku.
Po statistici bi broj korisnika prirodnog gasa rastao ali raste i zagadjenje.

Masovno odjavljivanje: Gas me koštao 15.000, ne smem da računam...

Bliži se početak grejne sezone, pa grejanje Jagodincima zadaje glavobolju, jer prave računicu za najjeftiniji način grejanja.
Ceo tekst je na linku: https://www.b92.net/biz/vesti/srbija.ph ... id=1444395
 
Kriv je vetar, krivi su gradjani jer voze automobile, krivi su siromasni jer pale svasta, kriv je Djilas, krivi su oni pre 30 godina jer zagadjenje postoji decenijama... Ali.. zna se ko nikad nije kriv i odgovoran. Baš nikad.
 
Danas niko nije kriv, ima vetra-nema smoga. . . a, za sutra ćemo tek da vidimo. ;)
 
Zagadjenje je tu, non-stop. Tu smo i mi, i krivci i žrtve. Tu su i oni koji nikad nisu krivi ni odgovorni. Samo danas vetar duva, pa se pričinjava da se nešto promenilo.
 
Kad smo već kod pravih krivaca, ja ih delim u tri grupe : naravno prvo su svi Zagadjivači od termolektrana do šporeta, od firmi do pojedinaca.
Druga grupa je Država na svim nivoima i oblicima, od lokalne samopurave preko nedležnih institucija do vlade, jer bi morali da vrše veći pritisak na Zagadjivače i morali bi da brže donose i sprovode mere za smanjenje zagadjenja.
Treća grupa je Javnost u svim oblicima i nivoima, mediji, organizacije, udruženja, . . i pojedinci. Oni bi morali da vrše mnogo veći i stalan pritisak na prve dve grupe da se zagadjenje smanji.
 
Javno slušanje Odbora za zaštitu životne sredine Narodne skupštine.

Predsednica Narodne skupštine Republike Srbije i Odbora za zaštitu životne sredine Maja Gojković otvorila je danas "javno slušanje" na temu „Kvalitet vazduha u Srbiji“, koje je, na predlog narodne poslanice Nade Lazić, organizovao Odbor za zaštitu životne sredine.

http://www.parlament.gov.rs/Gojkovi%C4% ... 0.941.html

Video snimak. Poslednji deo, a to je onaj kad publika NAJZAD može i nešto da pita, a ne samo da "javno sluša", zvuči zanimljivo:

http://217.26.67.44/filesnsrs/slusanje/ ... 021011.mp4

Naprimer čovek iz Bora, od 3:02:15.
 
Ne znam jel ovo nreko kačio: http://www.rts.rs/page/stories/sr/story ... adina.html

Treba povesti više računa o sprečavanju požara robe koja prilikom sagorevanja oslobađa štetne materije u atmosferu, kako od strane preduzeća tako i od strane nadležnih. Ovo se posebno odnosi na skladišta. Osim toga zar nije logično da se ista nalaze u industrijskim, ne u stambenim zonama?
 
Koaliciju 27 su osnovale organizacije civilnog društva 2014. godine sa ciljem da prate i doprinose procesu usklađivanja i primene politika i propisa Republike Srbije sa pravnim tekovinama Evropske Unije u oblasti životne sredine i klimatskih promena (Poglavlje 27 u pregovorima o pristupanju EU).

Koalicija 27 zagovara i podstiče učešće javnosti u procesu pristupnih pregovora Republike Srbije sa Evropskom Unijom i predlaže rešenja koja će doprineti zaštiti i unapređenju životne sredine i kvalitetu života građana.

https://www.koalicija27.org/

Deo teksta "Potrebno rešavanje uzroka umesto relativizacije zagađenja vazduha" "Koalicije 27". Zbog lakšeg čitanja dužeg teksta isticanje nekih delova i sliku sa njihovog sajta sam dodao ja:

...
U periodu od oktobra do decembra prethodne godine, prekoračenja dnevnih graničnih vrednosti PM10 čestica su zabeležena na skoro svim stanicama Agencije za zaštitu životne sredine na kojima se meri koncentracija ove zagađujuće materije. Valjevo i Kosjerić prednjače u broju dana sa prekomernim zagađenjem u periodu od oktobra do decembra: vazduh je bio prekomerno zagađen 57 dana u Valjevu i 54 dana u Kosjeriću, dok je u Beogradu vazduh bio prekomerno zagađen do 29 dana (Novi Beograd). Dozvoljeni broj dana sa prekoračenjem dnevne vrednosti PM10 na mernom mestu je 35.

Prekomerno zagađenje vazduha nastavilo se i u januaru 2020. i zabeleženo je na većini stanica kojima se vrši merenje PM10 čestica. U gradovima poput Užica i Valjeva prosečne dnevne koncentracije PM10 čestica su samo jedan do dva dana bile ispod zakonom propisane granice od 50 mg/m3 za period od 24 sata. Rekordne vrednosti koncentracija PM10 čestica, deset i više puta veće od dozvoljene dnevne granične vrednosti, zabeležene su u Smederevu, Užicu i Pančevu.

Sama činjenica da je vazduh u zimskim mesecima u istoj meri prekomerno zagađen kao i prethodnih godina upravo predstavlja razlog za zabrinutost, jer ukazuje da nadležni organi i institucije nisu učinili ništa da to stanje poprave. Prosečno prekomerno zagađen vazduh je i dalje prekomerno zagađen vazduh.

Zabrinjavajuća je konstatacija da nema razloga za zabrinutost trenutnim stanjem,

Slider-prvi-sastanak-radne-grupe-1.jpg

naročito ako se u vidu imaju podaci Svetske zdravstvene organizacije, prema kojima usled zagađenja unutrašnjeg i ambijentalnog vazduha godišnje prevremeno umre gotovo 11 500 građana Srbije, kao i da troškovi povezani sa lečenjem zdravstvenih posledica zagađenja vazduha u Srbiji dostižu i do 33% BDP-a. Izveštaj Evropske agencije za zaštitu životne sredine pokazuje da se Srbija nalazi na vrhu liste zemalja po broju izgubljenih godina života na 100 000 građana. Poređenja radi, građani Srbije izgube 11 puta više godina života usled zagađenja vazduha od građana Norveške. Zagađenje vazduha u Srbiji itekako treba da izaziva zabrinutost, kako građana tako i nosioca javnih ovlašćenja koji imaju odgovornost da ovaj problem rešavaju.

Zabrinutost dalje izaziva i odabir mera za smanjenje zagađenja vazduha u Srbiji koje predviđaju subvencije za kupovinu elektro i hibridnih vozila, iako ne postoje zvanični podaci koji bi opravdali takvu meru. Podsećamo da zvanični podaci Agencije za zaštitu životne sredine ukazuju da su najveći izvor PM10 i PM 2.5 čestica toplane snage manje od 50MW i individualna ložišta, dok sektor saobraćaja povećanoj koncentraciji ovih čestica doprinosi sa svega 6%. Kada se govori o individualnim ložištima kao najznačajnijim izvorima čestičnog zagađenja, značajno je da se istakne i da se većina građana, koji imaju individualna ložišta kao izvor energije za grejanje, nalazi u stanju energetskog siromaštva, i da bi merama subvencionisanja trebalo obuhvatiti pre svega ovu grupu građana. Podaci Republičkog zavoda za statistiku i druga istraživanja pokazuju da:

- gotovo 60% domaćinstava u Srbiji koristi čvrsta goriva za grejanje, a više od 50% domaćinstava poseduje šporete čija je efikasnost manja od 40%;
- skoro 90% najsiromašnijih građana greje se upravo na čvrsta goriva;
- 39% domaćinstava u Srbiji u toku zime greje samo jednu sobu.

Uzevši ove podatke u obzir, jasno je da mera subvencionisanja kupovine privatnih električnih i hibridnih vozila javnim novcem nije adekvatna mera koja će otkloniti uzrok zagađenja vazduha.
...

https://www.koalicija27.org/saopstenja- ... a-vazduha/
 
Нисам баш сигуран да је утицај саобраћаја само 6%, можда јесте у укупној количини емитиваних честица мада не знам како се до те цифре дошло, али по количини честица директно инсталираних у крвоток је доста већи имајући у виду места где се те честице избацују и да је учешће саобраћаја у загађењу актвно у току целе године а не само грејне сезоне.

У сваком случају субвенционисање приватних електричних возила је бесмислено, набавку возила на ел погон и гас за градски превоз подржавам.
 
Saobraćaj retko generiše "crvene" vrednosti zagađenja. To su NO elementi koji se mere (NO2, NO, NOx).

I najviše se to izbacuje (zadržava) kada kolona vozila stoji, a naročito kada kreće jer se tada najviše troši gorivo. Zato i NBG merno mesto registruje skokove jer je u blizini dve vrlo prometne raskrsnice.

I taj smrad je vrlo lokalnog karaktera. Mislim da se oseća samo u krugu od oko 100m od raskrsnice.

Dobar nos razlikuje individualna ložište (miris sela) i saobraćaj. Ekstremni primer saobraćaja sam osetio kada je bio SNS miting i kada su autobusi bili parkirani duž Bulevara Nikole Telse iza SIV-a. Nije bilo vetra, autobusi si satima radili i na trkačkoj stazi je bilo nemoguće disati.

Verovatno ima neke veze težina tih čestica koje generiše sagorevanje goriva i sagorevanje čvrstih goriva na njihovu disperziju oko izvora.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=707657#p707657:3bg90phn je napisao(la):
astrodule » 12 Феб 2020 12:02 pm[/url]":3bg90phn]Saobraćaj retko generiše "crvene" vrednosti zagađenja. To su NO elementi koji se mere (NO2, NO, NOx).

Мислио сам на реалну изложеност бициклиста и пешака, није утешно ако мерна станица удаљена 100м показује дозвољене вредности ако су ону углавном на удаљености пар метара од загађивача.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=707600#p707600:379x0gn2 je napisao(la):
orion » 12 Feb 2020 10:11 am[/url]":379x0gn2]Нисам баш сигуран да је утицај саобраћаја само 6%, можда јесте у укупној количини емитиваних честица мада не знам како се до те цифре дошло, али по количини честица директно инсталираних у крвоток је доста већи имајући у виду места где се те честице избацују и да је учешће саобраћаја у загађењу актвно у току целе године а не само грејне сезоне.

У сваком случају субвенционисање приватних електричних возила је бесмислено, набавку возила на ел погон и гас за градски превоз подржавам.
Misli se da je 6% udeo ukupno emitovane mase zagađenja od kola, u odnosu na ukupno emitovanu masu svih zagađenja. To nema veze sa koncentracijama zagađenja u nekoj tački prostora, što zavisi od toga koji vam je zagađivač najbliži. Recimo, ako ste u ulici okruženi visokim zgradama, onda je najveći procenat zagađenja koji vam uništava zdravlje baš od poreklom od automobila. Recimo da je tu 80% zagađenja poreklom od automobila. Ako ste u nekom otvorenijem prostoru, onda su to privatna ložišta. Ako ste negde izvan svakog naselja onda su to termoelektrane i industrija (pošto imaju najveći obim, tj masu emisije, pa zato imaju i najveći prostorni domašaj). Struktura zagađivača po poreklu u nekoj lokalnoj koncentraciji se stalno menja u zavisnosti od toga gde se nalazite. Struktura te mešavine je uvek različita.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=707670#p707670:115a7fig je napisao(la):
orion » Today, 13:34[/url]":115a7fig]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=707657#p707657:115a7fig je napisao(la):
astrodule » 12 Феб 2020 12:02 pm[/url]":115a7fig]Saobraćaj retko generiše "crvene" vrednosti zagađenja. To su NO elementi koji se mere (NO2, NO, NOx).

Мислио сам на реалну изложеност бициклиста и пешака, није утешно ако мерна станица удаљена 100м показује дозвољене вредности ако су ону углавном на удаљености пар метара од загађивача.

Biciklisti i motoristi su najviše ugroženi, sa tim što je to izraženije kod biciklista, jer im je i puls povišen i više moraju da dišu jer je vožnja bajsa fizička aktivnost.
 
Čitav dan otvoren prozor i mjerač mi svega pokazuje 5 za pm10. Divota :)
 
Vrh