Šta je novo?

Zaštita prava potrošača

Ajde i moja dva centa

- Milka je bila i oduvek ce biti skuplja 20-30% od Najlepsih Zelja
- To sto je jeftinija u Suncu, Amanu i cak Lidlu ide preko takozvanih “brokera” koji uzimaju na sleper istog proizvoda nakon popunjavanja kvota po odredjenim trzistima ( pogledajte rokove takodje, ok su ali uvek negde oko 5-6 meseci )
- To sto su jeftinije na pijaci je takodje brokerski sistem ali preko Madjara, i ne, nece vecito ostati 300 dinara na pijaci
- Milka je relativno poslednja poskupela u lancu - NZ su bile vise od mesec dana skuplje
- NZ se nalaze na pijaci po istom principu, imate i grand/don kafu, plazmu, videh cak i Noblice 🤷‍♂️ ne postoji skart koji se prodaje tako kojekude, roba se unistava ako se desi neki defekt a oni su izuzetno retki jer je sama proizvodnja usavrsena do poslednje kockice ( svratite do Starkove prodavnice ispred fabrike pa vidite sta ima )
- NZ nisu nase davnih dana vec Atlantik grupe, sto mu skoro dodje kao uvoz.
- Najbitnije - Kakao masa za Milka proizvode sadrzi minimum 30% kakaa ( kakao masa se kupuje od 2-3 proizvodjaca na trzistu, jedan je Barry Callebaut ( Fabrika kod NS ) i odatle jos jedno povecanje jerbo, cena Kakaa na trzistu pre otprilike godinu dana je bila oko 3000$, danas je ona oko 12000$ sa tendencijom rasta takodje i drugih sirovina ( za proizvod konkretno kao i za ambalaze, plasiranje, prevoz… )
Dodajte na sve to marze velikih ( Delez, Merkator, Univer.. ) koji ne rade ispod 60% plus sve troskove uvoza, eto je na ‘iljadu dindzi - no, trebalo bi to uskoro da se regulise na “pristojniju” cenu, videcemo.
- Lindt kao neki “bolji proizvod” ce biti daleko skuplji jer oni jednostavno nemaju jeftine proizvode i ako su po sastavu identicni, oni imaju skuplju proizvodnju/marketing/plasiranje jer su “premium brend” kao recimo Fererro.
- Simka je bila odlicna, obozavao sam Djanduju ( nugat crem slicna kao Ritter ljubicasta ) vlasnik iste je radio u minusu do poslednjeg centa i na zalost, nestala je, postoji neki krem Simka , videh u maksiju/idei ali ni prici ukusu ( kao eurocrem nekad i sad )

Pitanja? 😂
 
To što je na pijaci jeftinije je to što verovatno se uvozi na crno, ne plaća porez? Pa zato mogu jeftinije da prodaju?
 
Ovo nije kafa Vradoviću, nego koktel. Skup je jer je na ski stazi 😉
Ajde i moja dva centa

- Milka je bila i oduvek ce biti skuplja 20-30% od Najlepsih Zelja
- To sto je jeftinija u Suncu, Amanu i cak Lidlu ide preko takozvanih “brokera” koji uzimaju na sleper istog proizvoda nakon popunjavanja kvota po odredjenim trzistima ( pogledajte rokove takodje, ok su ali uvek negde oko 5-6 meseci )
- To sto su jeftinije na pijaci je takodje brokerski sistem ali preko Madjara, i ne, nece vecito ostati 300 dinara na pijaci
- Milka je relativno poslednja poskupela u lancu - NZ su bile vise od mesec dana skuplje
- NZ se nalaze na pijaci po istom principu, imate i grand/don kafu, plazmu, videh cak i Noblice 🤷‍♂️ ne postoji skart koji se prodaje tako kojekude, roba se unistava ako se desi neki defekt a oni su izuzetno retki jer je sama proizvodnja usavrsena do poslednje kockice ( svratite do Starkove prodavnice ispred fabrike pa vidite sta ima )
- NZ nisu nase davnih dana vec Atlantik grupe, sto mu skoro dodje kao uvoz.
- Najbitnije - Kakao masa za Milka proizvode sadrzi minimum 30% kakaa ( kakao masa se kupuje od 2-3 proizvodjaca na trzistu, jedan je Barry Callebaut ( Fabrika kod NS ) i odatle jos jedno povecanje jerbo, cena Kakaa na trzistu pre otprilike godinu dana je bila oko 3000$, danas je ona oko 12000$ sa tendencijom rasta takodje i drugih sirovina ( za proizvod konkretno kao i za ambalaze, plasiranje, prevoz… )
Dodajte na sve to marze velikih ( Delez, Merkator, Univer.. ) koji ne rade ispod 60% plus sve troskove uvoza, eto je na ‘iljadu dindzi - no, trebalo bi to uskoro da se regulise na “pristojniju” cenu, videcemo.
- Lindt kao neki “bolji proizvod” ce biti daleko skuplji jer oni jednostavno nemaju jeftine proizvode i ako su po sastavu identicni, oni imaju skuplju proizvodnju/marketing/plasiranje jer su “premium brend” kao recimo Fererro.
- Simka je bila odlicna, obozavao sam Djanduju ( nugat crem slicna kao Ritter ljubicasta ) vlasnik iste je radio u minusu do poslednjeg centa i na zalost, nestala je, postoji neki krem Simka , videh u maksiju/idei ali ni prici ukusu ( kao eurocrem nekad i sad )

Pitanja? 😂
Baš me je interesovalo ovo za Simku, najbolja čokolada kod nas ubedljivo.
Jedino se ne slažem da je Lindt bolji proizvod pod navodnicima. Svakako je mnogo ukusnija ta cokolada od milke, a siguran sam i kvalitetnija.

Kakao je poskupeo što zbog opšteg rasta cena, što zbog bolesti koja napada biljku kakaovac.

Od Lindta a i švajcarskih čokolada su bolje belgijske:
Leonidas - best buy odlican kvalitet po povoljnoj ceni, širok spektar raznih pralina različitih ukusa.

Neuhaus - vrhunske čokolade, malo skuplje ali kada ih probaš, posle ti milka deluje kao bezukusna šećerna tabla. Dostavljaju besplatno u Hrvatsku, Bugarsku, kod nas još uvek nažalost ne. Imaju fabrike-prodavnice gde možes otići i jesti besplatno koliko hoćeš, a možeš i kupiti u njima čokolade po povoljnim cenama (nešto slično kao fabrika NŽ). Inače lik je bio Švajcarac koji se preselio u Belgiju i izmislio čokoladne praline kakvim ih danas znamo.

Pierre Marcolini - samo za one koji su spremni da izdvoje dobre novce i cene vrhunske čokolade. Najukusniji makaronsi na svetu, a čovek je i više puta bio i proglašavan za svetskog poslastičara godine. Ima i mnogo neobičnih ukusa koji nisu našim nepcima prijemčljivi (ljute, sa nekim začinima i sl) Ali čovek radi “bean to bar” proizvodnju, jednostavno, kvalitetniju čokoladu od ove ne verujem da ćete probati.

Mary -prvi ženski čokolatijer, isto je vrlo skup ali naravno kvalitet odličan.
 
Kakao je poskupeo zbog bolesti koju šire biljne vaši, a koja uništava biljke i zbog kartela par kompanija koje drže sve uzgajivače. Sve se uvozi iz tri zemlje a sve drži par istih kompanija. Mogu da ubace čoveku čip u mozak i da nateraju ovcu da pravi paukovu mrežu a ne mogu da reše biljne vaške.
To što je na pijaci jeftinije je to što verovatno se uvozi na crno, ne plaća porez? Pa zato mogu jeftinije da prodaju?
I to a i nema hohštaplerskih marži.
 
Poslednja izmena:
Ma slažem se nego samo kažem kakvim se glupostima ljudi bave a neke druge stvari se zapuštaju. Što se mene tiče nek naprave i GMO kakao koji će biti otporan na tu gamad, pa nek jede ko hoće. A moguće je. Ionako već jedemo đubre i sve i svašta. Ali neće, na kraju dana ipak zarade više od nestašice kakaoa nego od toga da ga izmene da bude dostupan i otporan koliko i banane. (mislim bar da ne mora da raste u tri zemlje i da bude toliko osetljiv)


Ali ne bi ni to bio toliki problem da i ostale hrane nisu pretvorili u luksuz odnosno gurnuli u neke večite nestašice i igrarije. Pirinač luksuz. Paprike luksuz. Banane skoro pa luksuz. Pasulj luksuz. Sve je bogte luksuz danas. Najbolje da jedemo one crne cigle od buba i masti ko iz Snowpiercer-a. Mada biće i to, priča se već i o tome, priprema se raja polako.
 
Poslednja izmena:
Znaš kako kažu, bube su hrana budućnosti 😀
A bojim se, biće kao u Snowpierceru, bube za narod, a za prvu klasu “luksuzna” hrana koju si naveo malopre 😅
 
Jedan od besmislenijih bojkota.

Na kraju meseca, koliko god da bojkotujemo, profit će im biti isti jer niko neće manje voziti kola zbog ovog tipa bojkota.

Ne postoji alternativa tipa da kupujemo na nekoj drugoj pumpi jer su cene zakucane i svuda su iste.

 
Dobro Dule, a šta onda raditi?

Jedina alternativa koja mi pada na pamet, a da je smislena, je blokada svih institucija koje imaju veze sa skupin gorivom. Ali većina ljudi to neće. Draže im da pešače po Srbiji nego da u Beogradu zablokiraju i prisile odgovorne da se malo dovedu u red.

Mislim moj stav je, što se bojkota tiče, bolje išta nego ništa. A vala i što se tiče izbora. Srbi u svemu previše očekuju savršeno i zato na kraju završe ne sa savršenim, nego sa najgorem od svega.
 
Više bi imalo smisla blokada institucija koje odredjuju cenu akciza i goriva. Pumpe se tu najmanje pitaju jer one ne diriguju cenu akcize i ostalih troškova. Ti možeš da bojkotuješ pumpu ali to neće smanjiti cenu goriva jer su svuda iste niti ćeš moći da ne sipaš ako ti treba. Nabavka je centralizovana. Nije kao sa prodavnicama gde imaš izbor jeftinijih i gde marže igraju glavnu ulogu. Problem je i što ovde ne možemo da uporedimo sa cenama u regionu jer svaka država ima svoju vrednost akcize pa i ne znamo kolike su realne marže. Možemo samo manje voziti auto.
 
Treba da se komsije koje imaju kola organizuju i sami svercuju iz Madjarske.
Nije normalno da je na pijaci Lidlova roba iz Madjarske ili cak iz Nemacke jeftinija nego u Lidlu.
Ali slatkise treba izbaciti iz ishrane.
 
Kada zafali para ti udri po akcizama :) Od 1.og januara akcize su dodatno povećane u odnosu na najavljene. A imamo i primere gde neki uvoznik uveze akciznu robu pod drugom tarifom i ne plati akcizu i tako ostvari dodatnu zaradu.
 
Iz Deleza navode da dele nezadovoljstvo kupaca koje proizilazi iz rasta cena, ali i da je taj trgovinski lanac samo poslednja karika u lancu snabdevanja hranom i u tom smislu, kako se ističe, ima mogućnost, ali ograničenu, da na cene utiče.
Delez navodi da 94 odsto prosečne maloprodajne cene isplaćuje drugima, i to: dobavljačima za robu koju od njih kupuje (59 odsto), državi za PDV (14 odsto), zaposlenima za zarade (10 odsto) i za naknadu svih ostalih troškova (11 odsto).
 
Ah, čuveni neshvaćeni Delez... Dobro me ovo podseti da napišem rezime svih njihovih podmuklosti i razloge zašto iz treba napenaliti.

1) Prvi su uveli naplatu kesa

2018. su bili prvi koji su napravili dil sa državom da počnu da naplaćuju kese pod izgovorom da je to za spasenje i čišćenje srpskih reka. Nikad nisu objavili koliko od ekstra zarade na kesama su dali na ekologiju, niti koji su uopšte rezultati cele te "kampanje". Naravno, radnici nisu videli nikakve povišice od toga. Danas cela Srbija naplaćuje kese pod izgovorom koji su oni uveli, a ne videh nešto da je ta praksa išta učinila za ekologiju u Srbiji ili neke aljakve Srbe dovela u red.

2) Profiterstvo za vreme Korone

Za vreme Korone i panike koju su tada pumpali SNS i Šizni štab (svi će izginemo, neće imati gde da nas sahrane) imali su ogrommo povećanje zarade jer su ljudi kupovali, gomilali i trošili ko nenormalni. I opet su na sve to bili prvi koji su povećali cene svega još na proleće 2021. Naravno, radnici opet ništa, nije kao da oni pa rade nešto mnogo i donose prihode korporaciji...

3) Gasili frižidere jer "brinu o planeti"

Tokom drugog po redu rekordno toplog leta i jeseni 2022. su gasili frižidere sa pićima pod izgovorom "čuvanja planete" , bez smanjenja cena tih pića i za jedan dinar. Odluka je poništena nakon što ih je masa potrošača, majself inkluded, penalila svakog dana.

4) Zabrana fotografisanja top sikret cena

U nekom momentu posle uveli su politiku zabrane fotografisanja u njihovim objektima. Pored toga što nema nikakvog smisla, time ispadaju samo ogavniji jer se stiče utisak da nešto kriju i da žele nekoga da ućutkaju. Naravno, i ova mera je dovela do XY svađa, kad bi se našao neki zaposleni koji bi tu politiku shvatao previše ozbiljno i pokušavao da brani ljudima da slikaju, pa bi dobio napuš od potrošača (opet, majself inkluded).

5) Srozali su Maxi kuhinju i gotova jela

Nekada ok Maxi kuhinju (npr ribe, meso, salate) su srozali ispod svakog nivoa i obesmislili još za vreme Korone, a od tada su im se srozali i ostali njihovi proizvodi. Pakovanja njihovih Maxi pekara često pucaju ili se odlepljuju, pa proizvodi unutra budu buđavi, prašnjavi ili ispadnu. Svi hlebovi i peciva koje peku u svojim pekarama (i jeftini i skuplji) imaju ukus deterdženta kojim peru plehove, jer koga zabole za higijenu i hemikalije.

6) Voće i povrće im je lutrija, meso sve gore

Stvari kao što su jabuke, banane, kruške, šargarepe i generalno te "žilave" fool-proof biljke su im obično ok kvaliteta. Al zato su im paradajz, krompir, limun, pomorandže, mandarine... takvi da mora čovek detaljno da ih pregleda pre nego što stavi u kesu. Meso na meru im je takođe sve lošije.

7) Bacaju pare i vreme na gluposti

Fokusiraju se na razne stupidarije koje imaju nikakav do mizeran učinak na potrošače a samo troše radne sate radnika, struju, materijale i održavanje. Kupuju se veliki smart televizori da vrte 3 iste statične slike, šalje se kasir da ispravlja u vertikalu kesu kafe koja je bila pod 75' a mora pod 90' jer je CEO tako rekao, prave se specijalne promo-police, stalno se menjaju rasporedi, ukidaju kase sa kasirima a onda na samouslužne šalju iste te kasire da tamo nadziru potrošače koji sami kucaju čak i sporije nego na klasičnoj kasi. Jer je neki tamo CEO bez dana realnog radnog iskustva izračunao da je tako bolje i efikasnije.

8) Pokušali su da uvedu akcije po satima, i guraju prču o dinamičkim cenama

Skoro mi je neko rekao da su pre godinu ili dve valjda imali neki kratki probni period kad su neke akcije važile do određenih časova u danu. Pošto je valjda bilo mnogo pritužbi i svađa, obustavili su to posle svega par dana. I inače imaju često nesporazume i svađe oko akcija, jer ne stave cene ili prećute nešto. Dalje, Delez je u Srbiji a i globalno veliki zagovornik i lobista za uvođenje dinamičkih cena, koje su u nekoliko zemalja okarakterisane kao profiterstvo i nezakonito.

9) Pomenute kese koje naplaćuju su sve gore i manje

Pored toga što koštaju mnogo više nego što je opravdano, svim kesama su em srozali kvalitet, em smanjili veličinu. Najveće smanjenje pretrpele su one bele, koje koštaju 15 dinara a mogu da prime fazon dve flaše i ništa više.

10) Izražavanje cena u parama, "zaokruživanje" i "nemaju sitno da vrate"

Znam da nisu jedini koji ovo rade, i za taj fenomen su najveći krivci država, NBS i Ministarstvo trgovine. Ali na sve ovo gore što već rade, mislim da je krajnje funjarski i jadno da neko izražava cene u apoenima koji više ne postoje i da zakida na kusurima. A procene Politike iz vremena pre nego što je postala SNS glasilo je da mesečno tako ućare i po par miliona dinara više.

Ima tu još par stvari koje se mogu dodati, kao što su nametanje aplikacije, nametanje digitalnog računa, konstantne bitke i nadmudrivanje sa potrošačima... Ali recimo da sve to zadnje spada u neki lični utisak i nešto što ne mora obavezno da bude nemoralno ili nezakonito. Ali ovih 10 iznad izlistanih razloga su sve primeri teškog bezobrazluka a ponekad i nezakonitih radnji. I više nego dovoljan razlog i povod da svako ko ima alternative, da više nikad ne uđe kod njih, ili da barem svede to na minimum. I nadam se da će zastupljenost na tržištu da im bude sva manja, i da će ljudi da počnu još više da ih zaobilaze. Kad god pomislim na ogavne multi-naci korporacije koje su u večitom ratu sa tržištem i potrošačima, odmah se setim Delez ološa.
 
Poslednja izmena:
IMG-43f4ccd68a5b65fa1213e4b3c1bfbfa5-V.jpg


Bojkot Delezovih radnji će trajati od 24. februara do 2. marta, a zatim su na redu Merkator (vlasnik prodavnica Idea i Roda), Lidl, Univereksport i DIS.

Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva, nakon dva održana bojkota od 31. januara i petodnevnog od 10. do 14. januara, nastavlja svoje akcije.

Posle dva opšta bojkota, sledi fokus na pojedinačne trgovinske lance.

Naime, oni su tim povodom sproveli anketu među potrošačima, sa idejom da se napravi redosled kojim će se oni bojkotovati.

U anketi je bilo blizu 20.000 pristiglih glasova potrošača, a ubedljivu „pobedu“ odneo je Delez.
 
Visoka cena goriva je iz dva razloga-visoke akcize i kartelskog monopola. I jedno i drugo je zrelo za rusenje. Ovde valja primeniti model koji je poceo danas, da se bojkotuje jedna po jedna firma. Pa da se neke i ugase. Pa ako hoce da igraju takvu lutriju sa nama, samo napred. Pre ce puci oni jer su pacovi i boli ih svaki dinar. A lepo bi legla i generalna blokada pumpi. Pa kad sve stane, nek objasni kartel drzavi sto je stalo, a drzava gradjanima. Itekako ce da se pusti niz vodu, nekakav, recimo, Atanackovic, kad zagusti onima iznad.
 
Мораће јачи бојкот, или пљачка. Опет Макси.
Папрена цена.png

Аустрија: €5,63, што је 660 динара! Иначе, регуларна цена у Немачкој је €4,29, док на Келебији кошта 300 динара, што је €2,56.
1740335446967.png

Безобразлук је шта нам ови клошари раде.
 
Marza 100+ procenata, srpski oligopol, nije samo Maksi kriv vec svi domaci marketi, mozda je samo Lidl koliko toliko umeren ali njih ne volim jer je roba znatno losijeg kvaliteta nego pomenuti Maksi i Idea na primer. Sramota da ministarstvo trgovine nema uticaja na taj klaster prevaranta koji dogovaraju cene
 
Marza 100+ procenata, srpski oligopol, nije samo Maksi kriv vec svi domaci marketi, mozda je samo Lidl koliko toliko umeren ali njih ne volim jer je roba znatno losijeg kvaliteta nego pomenuti Maksi i Idea na primer. Sramota da ministarstvo trgovine nema uticaja na taj klaster prevaranta koji dogovaraju cene
Ne bih rekao da je kod Lidla znatno losiji kvalitet. Naprotiv
 
Vrh