Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 104 31,9%
  • Ne

    Glasovi: 195 59,8%
  • Ne znam

    Glasovi: 27 8,3%

  • Ukupno glasača
    326
Nisi rekao da je zlatno doba . . .
Naravno da to nisam rekao, već si ti slagao da sam to rekao, kao što si me klevetao i za druge stvari.

Ja se bavim izgradnjom Beograda i Srbije, a ne političarenjem. Neke projekte podržavam, a druge kritikujem bez obzira ko je na vlasti. Naprimer pisao sam protiv izgradnje metroa, deonice Požega-Duga Poljana, situacije u EPS-u, . . ali pijačarski politikat to nije video.

Pre par godina je ta dežurna narikača i još 3-4 sličnih vodio čitavu kampanju protiv mene jer sam tvrdio da će se potpisivanjem memoranduma sigurno graditi Moravski koridor. Slično je bilo i na nekim drugim projektima.

Što se tiče FAP-a, već sam pisao da je najbolje da udje u vojni konzorcijum. Vojska će početi da neka vozila prodaje i civilima, pa tako mogu da se prodaju i kamioni.
 
Poslednja izmena:
Problem FAP-a je trenutno pre svega u radnicima. Oni sada ne bi imali par hiljada radnika sve i da ih kupi mercedes. Bio sam pre mesec dana u Priboju, grad je opusteo. Mladi su odavno otisli i tesko i da bi se vratili za neku platu kao sto je bila u FIAT-u 45-50000. Drugi problem je potpuno zastarela tehnologija, potrebna je zamena velike vecine masina, ako bi se proizvodio neki savremeniji kamion koji bi imao prodju na trzistu. Treci problem, stanje fabrickih hala, koje su godinama neodrzavane, neke su date u slobodnoj zoni privatnicima koliko sam razumeo. Problem je i putna infrastruktura koja je od puta za Prijepolje i CG u ocajnom stanju, sto takodje odbija ozbiljne investitore. Po mom misljenju ogroman problem je i to sto su FAP pogoni na 3-4 lokacije i udaljeni po par km. Mislim da je to minus za efikasnu i racionalnu proizvodnju, ne mogu da verujem da su se odlucili za takvu organizaciju fabrike.
Pre svega zbog nedostatka ljudi i tehnologije ne verujem u spas FAP-a, jedino je moguca ovako neka mizerna proizvodnja za vojsku, ako se nesto bas kardinalno ne promeni.
 
@dragan - pobrkao si me sa nekim, ja sam rekao da se nece prosle godine graditi tunel kroz Kadinjacu i obilaznica oko Uzica i evo ne grade se. Kada si rekao za put za Susicu od Ponikava da se gradi, a ja ti nisam verovao, kada si me uverio izvinio sam se. Meni nije problem da priznam da sam pogresio. Kada ces ti prihvatiti kritiku da nesto bas i nije kao u vestima koje delis? Tj. nesto se i ostvari pa pocne da se gradi posle pet godina, a ne odmah i sada sto tvrdis. A i kada pocne da se gradi nema mu kraja kao i moravski koridor. Koliko puta vec odlazu rok do Krusevca? Koliko puta se odlaze zavrsetak deonice Pakovrace - Pozega i sta mislis kada ce biti gotova? Ljudski vek je prosecno 75 godina u Srbiji i njima je svejedno za neki projekat +/- deset godina, kao da cemo kao kornjace ziveti 300 godina.
 
@dragan - pobrkao si me sa nekim, ja sam rekao da se nece prosle godine graditi tunel kroz Kadinjacu i obilaznica oko Uzica i evo ne grade se.
Nisam te "pobrkao" već si sa istih par ljudi na više tema pisao kako sam "sns bot" i sl. zato što sam promovisao neke projekte. Tako je i sa tom obilaznicom i tunelom o kojima pišem već godinama, ali evo za obilaznicu je potpisan i ugovor, a za tunel memorandum. Kada će to biti u potpunosti realizovano to niko ne zna, pa o tome ništa nisam ni pisao. A ako je bilo obećanja u nekim vestima, to nisu moja već nekih političara.

Pre fizičkog početka gradnje mnogo je teže "graditi papire", potrebnu dokumentaciju, urbanističke i druge planove, obezbediti finansiranje i pogotovu političku podršku za neki projekat. To je ono čime se ja bavim, pokušavam da izguram neke projekte, kao nap. Revizibilnu HE Bistrica.
https://forum.beobuild.rs/threads/hidrocentrale-u-srbiji.1497/post-975950

FAP bi trebalo spasiti koliko se može, a ne može sve. Zato mislim da bi mogao da se priključi vojnom konzorcijumu, pa ako se nekad pojeve neki kinezi onda je lako da se opet vrati u civilni režim, osim manjeg dela koji bi ostao u namenskoj.
 
Poslednja izmena:
Bas zato sam i napisao. U Rusiji sva javna preduzeca poseduju pa bar 90% domace proizvode ( Srbija moze isto tako da uvede ) i resen problem. To je pocetak, a posle preko drzavnih banaka davati kredite za nase proizvode ( Postanska i Kom banka ) i td. Preduzeca sa domacim vozilima da imaju prednost u poslovima za drzavu ( ima dosta primera gde to moze igrati glavnu ulogu ) Sto se tice komentara posle pa nisam ni napisao da je " ekstra " moderan Kamaz, ali je kvalitetniji i moderniji od trenutnog programa Fap-a. Lakse nam je uci u posao sa Rusima i sa njima razvijati nesto nego sa proizvodjacima koji nam nece dati nista. Kamaz je jak, izdrzljiv kao i Ural. Sto se Kineza tice uporedjivati ih sa bilo kojim proizvodjacem iz RF je nerealno ( svi kiperi koje sam video posle 2-3 godine kineski ) izgledaju kao da imaju 10... Kamaz iz 2005 bolje izgleda od Shacman kamiona starog 2-3 godine...
И у Србији су јавна предузећа куповала домаћа возила до негде 2008-2009. и од тад доминирају камиони из увоза. Нпр. у Београду чистоћа је заменила све ФАПове са камионима из увоза, пре свега ДАФ и Ивеко, неколико стотина возила, а БГ пут са МАНовима. Држава просто неће да даје подстакне јавна предузећа да купују домаћа возила.
Камаз можда јесте квалитетнији због масовности производње, где ФАП није био упоредив ни у доба највеће производње у СФРЈ, али и даље има исту кабину са краја 60их само са блаже измењеним дизајном браника и додатом пластиком, док је ФАП ту заостао у 80тим са Мерцедесовим дизајном. Није спорно да је Камаз издржив, али улазак у сарадњу са њим би значио промену целокупног програма у ФАПу који је заснован на Мерцедесу и Сауреру. Због тога би било лакше ући у сарадњу са кинезима који раде исти прграм, значи Беибен, који такође имају велики извоз на тржиште Африке где су ушли на простор који је остао повлачењем ФАПа због санкција 90их.
Опет, на крају имамо битнији демографски проблем самог Прибоја као места где би се тешко привукли радници.
 

cisterne-vojske-srbije-pomoc-mestanima-na-pesterskoj-visoravni-jul2022-1.jpg



cisterne-vojske-srbije-pomoc-mestanima-na-pesterskoj-visoravni-jul2022-3.jpg
 
Digresija, Mercedes licenca koji Fap poseduje je celi generaciji modernija nego kamazov program tako da mi od njih nemamo šta da uzimamo. Kamaz dobro radi jer je rusija ogromno trziste a ne zato sto je ekstra moderan. On je robusan, sirov i jednostavan kao i sve rusko.
Nama trebaju druge stvari, a to su novac i poštena država. I naravno tržište koje nemamo.
Koliko je moderna mercedesova licenca za Fap?
Rade kamione iz sredine 80ih.
Bar 35 godina kaskaju.
Da bar imamo licencu za Aktros ili Atego.
 
Koliko je moderna mercedesova licenca za Fap?
Rade kamione iz sredine 80ih.
Bar 35 godina kaskaju.
Da bar imamo licencu za Aktros ili Atego.
НГ серија је дизајн средине 70их. Неће мерцедес да да лиценцу за млађе моделе, а и скупо би било, морала би нова опрема. Та кабина може лако да се модернизује као што су Кинези урадили, нови браник са модерном светлосном групом, нова маска и мало пластике по ивицама.
Иначе популарна ФАПова Њушка, модел 1314 је благо измењени дизајн Сауреровог камиона из 40их и производила се до 90их, а било би купаца за исту и дан данас, највише у шумарији. Није све до дизајна и естетике.
 
To je kao da kupujes novu zastavu 101 u 2022oj godini. (Kad bi se i dalje proizvodila)
Ima li smisla?
 
Са друге стране по целој Европи се масовно откупљују баш стари Мерцедесови камиони из 80их пошто су поуздане машине једноставне за одржавање. Ипак су камиони машине за рад, нису за упоређивање са путничким аутомобилима. По Америци камиони углавном имају старомодни грубљи дизајн.
 
Evo, stoje Probojci u redu. Ili ćemo i mi kao Rusi da oživljavamo proizvodnju sa tehnologijom od pre mnogo decenija
 
Fap nema proizvodnju. Oni sada radionički prave po neki kamion za vojsku. Fabrike koje su radile komponente i sklopove za kamione, ne postoje više.
Livnica u Prijepolju ne radi godinama već, a sada je prodata, srušena i sada je plac za parkiranje kamiona lokalnog proizvođača peleta. Nema domaće pneumatike, nema motora, nema osovina, enterijera, menjača. Saviju profile za šasije i kabine, a sve ostalo kupe. Nema tu leba, posebno što se za svaku ppvremenu narudžbinu jure i kupuju delovi. Zato i ne mogu da ljudima daju uhovore za stalno, jer i to malo proizvodnje funkcioniše od danas do sutra.
Ono što bi trebalo da bude FAP, više ne postoji!
 
Zanimljivo je da FAP uspeva da napravi i 50 kamiona godisnje u ovim uslovima plus desetine generalnih remonta starih kamiona i oklopnih vozila. Inače FAP pravi svoje osovine po licenci Mercedesa i sopstvene konstrukcije, tzv Evropa planetarna., kao i menjače od 5, 6 i 12 brzina po licenci ZF. Nije baš da se sve kupuje. I dalje veliki deo kamiona dolazi iz priboja. Livnica više nije Fapova li se lije u drugim livnicama, recimo u Kikindi. Naravno da je sve to tanko ali imalo je dobar kapacitet da planski nije uništeno. Liniju presa koju Fap poseduje i dalje mogu da sanjaju sve države bivše Jugoslavije, i zbog te linije su dolazili svi potencijalni kupci za FAP..
 
Teoretski sve je mnoguće uraditi samo koliko para smo spremi da damo i da li ikad možemo da ih vratimo. Da li ulažemo u razvoj plastične maske kojom modernizujemo kabinu iz 1976.godine ili razvijamo novu kabinu koju plasiramo na svetsko tržište.
 
Pa taj redizajn cini se ne bi kostao neke velike pare, bar manje od projektovanja nove kabine od 0.
Ne znam sa kojim resursima raspolazu u FAPu.
 
Plastična maska na 1976. kabini neće taj kamion prodati nikome, a ni VS ne treba tako nešto.
 
Da li s
Zanimljivo je da FAP uspeva da napravi i 50 kamiona godisnje u ovim uslovima plus desetine generalnih remonta starih kamiona i oklopnih vozila. Inače FAP pravi svoje osovine po licenci Mercedesa i sopstvene konstrukcije, tzv Evropa planetarna., kao i menjače od 5, 6 i 12 brzina po licenci ZF. Nije baš da se sve kupuje. I dalje veliki deo kamiona dolazi iz priboja. Livnica više nije Fapova li se lije u drugim livnicama, recimo u Kikindi. Naravno da je sve to tanko ali imalo je dobar kapacitet da planski nije uništeno. Liniju presa koju Fap poseduje i dalje mogu da sanjaju sve države bivše Jugoslavije, i zbog te linije su dolazili svi potencijalni kupci za FAP..
Da li si siguran da ugrađuju evropa diferencijale u 1118? Nazad mu je singl felna, pa ne vidim kako izgleda. Sve to je krpež u odnosu na ono šta jw FAP bio zaista - pravi proizvođač, bez obzira na licencu, sa potpunom lokalizacijom. Tek pred raspad, krajem osamdesetih, počeli su da kupuju motore većih zapremina i snaga, koje domaća industrija još nije bila savladala, kako bi ostali bar u priključku za realnom eveopskom konkurencijom.
A trebalo bi pogledati na šta liče kabine i šasije onih proizvedenih pre nekoliko godina
 
Evropa nije na 1118, to je malo vozilo. Na svim ostalim većim jeste. Pritom rečenje CRP na Evropi je Fapovo, ne koristi se originalno koje je išlo sa licencom. A veći MB motori su dolazili kako je proširivan proizvodni program i licenca. Mercedes V10 je bukvalno od dobijanja licence u upotrebi a odmah za njim i V8 na čijem osvajanju se radilo u FAMOSU ali je taj program ostao nedovršen. Takođe 1989 pristupilo se potpisivanju nove licence za Mercedes SK seriju, prvi kamioni stigli su rasklopljeni u Priboj radi obuke ali dalja dešavanja su te poslove prekinuli.
 
Vrh