Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,3%
  • Ne

    Glasovi: 227 62,0%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,7%

  • Ukupno glasača
    366
Je l' su naši Migovi 21 penzionisani zbog starosti, ili su nam se te ruske krntije srušile do poslednje, a jadni piloti ginuli?

Kao što rekoh, ako već kao hoćemo da očuvamo tradiciju i zadržimo lovačku avijaciju- 12 Zapadnih polovnjaka, kao što je Hr uradila i puna kapa..
 
Da, 21ice su povučene zbog starosti odnosno isteka resursa.
Kao što rekoh, ako već kao hoćemo da očuvamo tradiciju i zadržimo lovačku avijaciju- 12 Zapadnih polovnjaka, kao što je Hr uradila i puna kapa..
Slažem se. :)
Samo što nije samo do tradicije, nego i do čuvanja VAPa. A i do toga da se održi lovačka komponenta RV, jer to kad krene jednom da se kreše i kreše, to lako može da završi i ukidanjem. Kao što je postojala opasnost početkom 2010ih (još za vreme DSa). A to kad se jednom ugasi, posle je jako teško vratiti ga u pogon. Treba ponovo da se obučava osoblje, oficiri, da se uspostavljaju lanci logistike i održavanja, školuju kadrovi, svašta nešto...

I ja bih bio srećan sa 12 modernih lovaca, bilo novih ili polovnih. MenE sasvim dovoljno.


Inače, nevezano za avione nego za raspravu od prekjuče... o zlim i ''ne-zlim zemljama''... Kolika je ironija da u ovim danima dok sa nekoliko (manjinskih) strana slušam kako su Rusija i istok budućnost, evo upravo mi na Youtubu u recommended iskače najnoviji video jednog Rusa naslovljen ''Rusija u kojoj sam ja odrastao više ne postoji''. Ko je iole upućen, znaće na šta mislim ili će lako naći.

No dobro, to je druga tema. Samo reko sebi bogte koja ironija...
 
Poslednja izmena:
Ma nemoguće da će čekati mesec dana da se pohvale novom robom iz Kine...
 
12 nadzvucnih lovaca nam treba zarad eskadrile kako bismo mogli da cuvamo VAP i naplacujemo prelet.
Bar polovina država na svetu nema lovačku avijaciju, pa opet naplaćuje prelete. Takođe ta naknada ne ide državi ili vojsci već civilnoj kontroli letenja. Većina tog novca ode na plate kontrolora, a ono što ne potroše moraju vratiti Eurokontrolu.
 
Znam da ne ide vojsci, nigde to nisam ni rekao. Ide 300 miliona evra SMATSI. Doduše to je podatak od pre nekoliko godina, sada je možda i 400 miliona, sa ovim najnovijim preusmeravanjima i izmenama.

Što se preleta i imanja lovačke avijacije, ne znam napamet ko sve ima a ko ne, a ko naplaćuje prelete, jer je tu mnogo kontradiktornih ili nepotpunih informacija. Za neke države sam morao da pitam po forumima ko im kontroliše i čuva VAP jer ovako na internetu i arhivama novina ništa ne može da se nađe.

Ali uglavnom se tu radi o malim državama poput Bosne, Makedonije i slično. Srbija već spada u države od kojih se i po lokaciji i po veličini očekuje da ima nadzvučnu lovačku komponentu RV.
 
Ne valja taj podatak, nešto se tu prećutkuje. To je nešto novo izgleda. Pre nekoliko godina, oko 2015-2016, bilo je mnogo, mnogo više. Trocifrena brojka.

Mislim da je 2012. bilo 160 miliona evra od preleta, ako se dobro sećam.
 
Pre ce biti da ne valja tvoje sećanje. 2019 godina je sigurno rekordna za prelete.
 
Bogme, nekad više se uzdam u svoje sećanje nego u novinarske tupsone ili službe pod patronatom Partije (što SMATSA jeste). Mada ostavljam mogućnost da se ispravim.

Ekipa na MCMu je pisala 2012. da je prelet 160 miliona. A oni su tada to baš pomno pratili i informisali se. Tu je bio i Živojin sa TangoSixa.
Kasnijih godina su navodili još veće brojke, preko 250 miliona evra.

A SMATSA ima iza sebe istoriju skandala i prećutkivanja, tako da ne verujem da je svega 80 miliona godišnje.


Sve u svemu, sočne pare Srbija uzima od preleta.
 
Poslednja izmena:
Moraš dati relevantan izvor, a ne post nekog rusofila koji lupa cifre. Šta više u citiranom postu lepo pišu ukupni prihodi od oko 80 miliona koji uključuju i obuku pilota i terminale. Znači naknada za prelet je bila oko 50-60 miliona evra.

Evo i Bilans uspeha za 2021 godine

Poslovni prihodi su bili oko 63 miliona evra, a prethodne 2020 godine oko 38 miliona evra.
 
34EF2332-B9AD-472D-BC67-62C423CB7621.jpeg


Prvi 215 za nas...biće u VIP konfiguraciji i istoj šemi sa policijske 145ice
 
Ma lazu strani agenti, naš predsednik se vozi isključivo u staroj Škodi 😃
 
Je l' su naši Migovi 21 penzionisani zbog starosti, ili su nam se te ruske krntije srušile do poslednje, a jadni piloti ginuli?

Kao što rekoh, ako već kao hoćemo da očuvamo tradiciju i zadržimo lovačku avijaciju- 12 Zapadnih polovnjaka, kao što je Hr uradila i puna kapa..
MiG-21 je sovjetski lovac koji je bio strah za zapad i koji je u mnogim ratovima sebe dokazao, nazalost zgazilo ga vreme... Za razliku od zapadnjackih krseva, sada Ruski avioni imaju u svakom smislu nadmoc u vazduhu od opreme do manevarskih sposobnosti. Inace za nasu zemlju je najbitnije da veze strateske stvari za Rusku i Kinesku opremu posto nam oni nikad nisu bili pretnja niti ce biti. Kako se Vama cini Ruska oprema za elektronsku borbu? 😁 👌🏼 Interesuje me misljenje Vas forumasa o Beloruskoj stanici REB Groza C, kod Belorusa sve cisto ko suza posle nje 😁
 
Ne piši tako navijački, nećeš postići ništa na ovom forumu. Nije mesto za to.
Kako oni tako i ja) Realna stvar je da je Rusija sto se tice elektronskog ometanja i uopste elektronskog " ratovanja " otisla najdalje. Svi znamo kako su se ameri proveli u crnom moru) Nego sta mislis o Grozi C? Ne znam koliko je Srbija daleko otisla po pitanju tih sistema, ali znam da je bilo govora da se kupe? Mislim da je rec o Krasuhi bila
 
Na tom Migu 21, strahu i trepetu, za 58 godina koliko je upotrebljavan kod nas poginuo je 51 pilot.. Dakle, gubili smo skoro 1 čoveka godišnje.. Toliko o ruskom kvalitetu.
 
Težak je i opasan avion za letenje, praktično raketa sa krilima, ali nije iz tog doba ni npr. F 104 Starfighter ništa bolji: Luftvafe je izgubio 100 pilota na njemu.
 
Mig-21 je imao nadimak "raketa sa pilotom". Jako je zeznut za pilotiranje, ima malu uzgonsku povrsinu i rudimentaran je u konstrukciji, zbog cega lako upadne u kovitlac ili izgubi uzgon.

Tacno je da u svom istorijatu ima veliki broj nesreca ali je isto tako tacno da u toj istoriji stoje brojne pobede u vazdusnim bitkama i neverovatan broj godina u sluzbi (u Indijskom RV je npr i dalje radni konj). Na sve to, on je najduze i najmasovnije proizvodjen mlaznjak u istoriji, sa preko 10.000 primeraka samo iz Sovjetskih fabrika.

Za kraj, ono najbitnije za ovu sadasnju raspravu - mora da se ima u vidu da je pravljen u vreme kada su Sovjeti prioritizovali masovnost ispred kvaliteta i sofisticiranosti. 50ih i 60ih Sovjeti su imali doktrinu da treba ici na kvantitet aviona, jer je tada bio trend da se svakih par godina izbacuje novi model. Stoga su svi oni izradjivani kao pristupacne alternative odnosno pandani zapadnjackim. I kao sto niko nije kupovao Kalas (mislim prvenstveno na AK-47 i 74) zbog preciznosti, tako niko nije kupovao 21-ice zbog sofisticiranosti. Ali uprkos svemu tome, iza sebe ima jako uspesnu karijeru i nekoliko rekorda. On je bio odskocna tacka i zamajac za mnoge svetske zemlje da nakon WW2 oforme ili razviju dalje svoje vazduhoplovstvo. Kada bismo to preveli u svet automobila, Mig 21 bi bio nesto poput Lade Nive. Svakako bogat manama i nedostacima ali dovoljno dobar da sluzi sirom sveta, i to decenijama.

Naravno, njegovo vreme je proslo i svakako da bi, u nekim boljim okolnostima i pod boljom upravom, on bio zamenjen ranije. Ili bi se bar postaralo da se izbegnu neke nesrece.
 
Na tom Migu 21, strahu i trepetu, za 58 godina koliko je upotrebljavan kod nas poginuo je 51 pilot.. Dakle, gubili smo skoro 1 čoveka godišnje.. Toliko o ruskom kvalitetu.

Težak je i opasan avion za letenje, praktično raketa sa krilima, ali nije iz tog doba ni npr. F 104 Starfighter ništa bolji: Luftvafe je izgubio 100 pilota na njemu.

Sve je do obuke, broja sati naleta i iskustva pilota, načina korišćenja...

Npr, spomenuti F-104 su samo u Nemačkoj imali tako velike gubitke... i to u miru. Uzrok je na kraju pronađen upravo u neadekvatnoj obuci nemačkih pilota za letenje iznad - Nemačke. Druge zemlje korisnice F-104 nisu imale ni blizu tolike gubitke. (interesantna je palarela: američke bombarderske posade su se obučavale u II svetskom ratu uglavnom u delovima SAD u kojima je bila suva klima, bez oblaka... npr - Arizona... jednostavan problem za pronalaženje i pogađanje ciljeva. Potom su poslati na letenje i bombardovanje iznad - Nemačke, ružno vreme, niska oblačnost... nešto slično se dogodilo i sa obukom nemačkih pilota na F-104 u SAD, dve decenije kasnije).
Kod Mig-21 u JNA je malo drugačija priča, svaki udes je imao neke svoje razloge... i nisu padali i ginuli piloti samo na Mig-21, već i na svim ostalim tipovima (2-3 godišnje je bio prosek, ako se ne varam), ali Mig-21 se najduže zadržao u upotrebi pa zato njegova crna statistika odskače od ostalih. Zapravo, nije bio zamenjen kada je za to bilo vreme, čak su nabavke nastavljene do 1980-tih, kada je odavno bio prevaziđen.

Mada, meni se čini da je upravo to iskustvo sa gubicima jednomotornih Mig-21 u JNA (u miru) bilo presudno da se vojska, tj oni koji imaju poslednju reč, opredeljuje za dvomotorce...Mig-29 umesto Miraža 2000 u vreme dok su se neki zavaravali da će Jugoslavija da proizvodi svog nadzvučnog lovca, pa je trebalo izabrati prelazno rešenje. Naravno da je krajnja odluka bila politička, to je uvek tako kada se kupuje borbeni avion, ali krajnji argument struke je verovatno bio broj motora (i dan danas nije baš jasno kako je ta odluka bila doneta, razne priče kruže, ali sve ide ka tome da se na kraju pitalo 1-2-3 čoveka). Kao da postoji bojazan da se sa Gripenima ne dešava isto što i sa 21-om... ulet ptice u motor na maloj visini i gubitak pilota, primarnog borbenog aviona i žrtve na zemlji zato što je avion izgubio potisak iz svog jedinog motora.
 
Чини ми се да је у ЈНА доста погинулих пилота и на Тандерџету, због преласка са клипне на млазну авијацију.
 
Vrh