Na tom Migu 21, strahu i trepetu, za 58 godina koliko je upotrebljavan kod nas poginuo je 51 pilot.. Dakle, gubili smo skoro 1 čoveka godišnje.. Toliko o ruskom kvalitetu.
Težak je i opasan avion za letenje, praktično raketa sa krilima, ali nije iz tog doba ni npr. F 104 Starfighter ništa bolji: Luftvafe je izgubio 100 pilota na njemu.
Sve je do obuke, broja sati naleta i iskustva pilota, načina korišćenja...
Npr, spomenuti F-104 su samo u Nemačkoj imali tako velike gubitke... i to u miru. Uzrok je na kraju pronađen upravo u neadekvatnoj obuci nemačkih pilota za letenje iznad - Nemačke. Druge zemlje korisnice F-104 nisu imale ni blizu tolike gubitke. (interesantna je palarela: američke bombarderske posade su se obučavale u II svetskom ratu uglavnom u delovima SAD u kojima je bila suva klima, bez oblaka... npr - Arizona... jednostavan problem za pronalaženje i pogađanje ciljeva. Potom su poslati na letenje i bombardovanje iznad - Nemačke, ružno vreme, niska oblačnost... nešto slično se dogodilo i sa obukom nemačkih pilota na F-104 u SAD, dve decenije kasnije).
Kod Mig-21 u JNA je malo drugačija priča, svaki udes je imao neke svoje razloge... i nisu padali i ginuli piloti samo na Mig-21, već i na svim ostalim tipovima (2-3 godišnje je bio prosek, ako se ne varam), ali Mig-21 se najduže zadržao u upotrebi pa zato njegova crna statistika odskače od ostalih. Zapravo, nije bio zamenjen kada je za to bilo vreme, čak su nabavke nastavljene do 1980-tih, kada je odavno bio prevaziđen.
Mada, meni se čini da je upravo to iskustvo sa gubicima jednomotornih Mig-21 u JNA (u miru) bilo presudno da se vojska, tj oni koji imaju poslednju reč, opredeljuje za dvomotorce...Mig-29 umesto Miraža 2000 u vreme dok su se neki zavaravali da će Jugoslavija da proizvodi svog nadzvučnog lovca, pa je trebalo izabrati prelazno rešenje. Naravno da je krajnja odluka bila politička, to je uvek tako kada se kupuje borbeni avion, ali krajnji argument struke je verovatno bio broj motora (i dan danas nije baš jasno kako je ta odluka bila doneta, razne priče kruže, ali sve ide ka tome da se na kraju pitalo 1-2-3 čoveka). Kao da postoji bojazan da se sa Gripenima ne dešava isto što i sa 21-om... ulet ptice u motor na maloj visini i gubitak pilota, primarnog borbenog aviona i žrtve na zemlji zato što je avion izgubio potisak iz svog jedinog motora.