Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,2%
  • Ne

    Glasovi: 228 62,1%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,6%

  • Ukupno glasača
    367
Bolje je imati i jednu eskadrilu lovačkih aviona nego nijednu,ali ne može 14 aviona da brani zemlju od agresije iz vazduha,može samo da mirnodopski dežura u vazdušnom prostoru, da baš ne plaćamo tuđim vojskama da to rade umesto naše,kao što rade mnoge satelitske NATO države. Znam da u trenutnim okolnostima to zvuči kao naučna fantastika,ali da bi V i PVO Srbije bio koliko-toliko odvraćajući faktor za potencijalnog agresora,morao bi da ima stotinak modernih borbenih aviona,plus najmodernije SAM sisteme kao što je S400,a najbolje bi bilo kada bi i jedno i drugo moglo da se proizvodi u Srbiji,po licenci,ako nikako drugačije. U Krušiku su se ranije proizvodili laki PVO sistemi Strela i Igla,a još je Kraljevina SHS proizvodila borbene avione u zemunskoj fabrici aviona Ikarus,nebi to bilo izmišljanje tople vode za nas. Samo je potreban veći vojni budžet.
 
Прави пример војске за одвраћање је Грчка. 150 ловаца-бомбардера Ф-16, 40 Миража 2000, наручују сад Рафале, а имају и старије Фантоме и даље. Од ПВО имају и С-300 и Патриот и Тор. Остале војске са којима новинари воле да нас пореде па кажу да смо "најјачи у региону" су обичне сателитске војске, поготову ове екс-Ју армијице. Мада су и ту Бугари и Румуни солидни, а и Мађари се поправљају.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=857658#p857658:wretmd37 je napisao(la):
Дошљак » Ned Jun 13, 2021 10:44 pm[/url]":wretmd37]Прави пример војске за одвраћање је Грчка. 150 ловаца-бомбардера Ф-16, 40 Миража 2000, наручују сад Рафале, а имају и старије Фантоме и даље. Од ПВО имају и С-300 и Патриот и Тор.

Imaju i vojni rok.
 
Зато што имају озбиљну претњу у комшилуку.
 
U Politici tvrde da će naša flota Migova 29 nakon modernizacije "dobiti sposobnost da napada ciljeve na zemlji,i tako će postati višenamenski avioni". Šteta što Lazanski više ne piše za njih,valjda bi im barem objasnio da apsolutno sve varijante MiG-29 od one osnovne do najmodernije već poseduju tu mogućnost,odnosno svi mogu da dejstvuju i vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Nažalost,dok se ta modernizacija završi,naši susedi će već početi da uvode lovce 5. generacije(najmodernija varijanta MiG-29SMT je 4++ generacija).
 
Nece nasi susedi nista jer su i oni svi mahom dekintirani. I nikome nije do ratovanja, bez obzira sta pojedinci pisali i pricali po javnosti.
 
Видећемо, сусједи већ најављују Рафале.
 
Pa imaju i Madjari Gripene pa kad su ih nabavili nije se nista menjalo geopoliticki na Balkanu.

Sve te igrackice koje se nabavljaju na Balkanu, to je za osnovne zadatke (u slucaju avijacije - cuvanje VAPa, pratnje, obuka...) i odvracanje.

Kada bi doslo do pravog borbenog dejstva Srpskog Miga ili Madjarskog Gripena ili Hrvatskog Rafala, to bi znacilo da je krenula opsta zurka na celom Balkanu. A niko to ne zeli.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=857818#p857818:33zlrebn je napisao(la):
Užice » 14 Jun 2021 02:27 pm[/url]":33zlrebn]U Politici tvrde da će naša flota Migova 29 nakon modernizacije "dobiti sposobnost da napada ciljeve na zemlji,i tako će postati višenamenski avioni". Šteta što Lazanski više ne piše za njih,valjda bi im barem objasnio da apsolutno sve varijante MiG-29 od one osnovne do najmodernije već poseduju tu mogućnost,odnosno svi mogu da dejstvuju i vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Nažalost,dok se ta modernizacija završi,naši susedi će već početi da uvode lovce 5. generacije(najmodernija varijanta MiG-29SMT je 4++ generacija).

Rafal nije avion 5te generacije.
A razlika izmedju 4++ i 5 nije baš velika.
 
Rafal je prelazni avion između 4. i 5. generacije: ima dosta kompozita,delta-krilo,teže ga je radarski uočiti,ali nije stelt ili nevidljiv(kao F22 Raptor ili Suhoj 50),jer svo naoružanje nosi na krilima,a ne u trupu. Bivša SFRJ je krajem osamdesetih razvijala Novi Avion,koji je jako sličan Rafalu,ali se država raspala pre nego što je prvi prototip bio dovršen,od njega je sagrađena samo kabina. Problem je što je glavna fabrika ex yu borbenih aviona ostala u Mostaru,naša Utva u Pančevu je proizvodila samo lake klipne avione za osnovnu obuku,a mlaznjaci G2 Galeb,G4 Super Galeb,J21 Jastreb,J22 Orao su se svi proizvodili u fabrici Soko Mostar.
 
Мислим да је Нови авион био превелики залогај и за СФРЈ. Ни Орао није дошао до свог пуног потенцијала због слабих мотора.
 
Užice":186x3aaz je napisao(la):
Problem je što je glavna fabrika ex yu borbenih aviona ostala u Mostaru,naša Utva u Pančevu je proizvodila samo lake klipne avione za osnovnu obuku,a mlaznjaci G2 Galeb,G4 Super Galeb,J21 Jastreb,J22 Orao su se svi proizvodili u fabrici Soko Mostar.

Fabrika aviona je najmanji problem u čitavoj priči. Razvoj mlaznih aviona strahovito mnogo košta i treba imati jako mnogo dobrih inzenjera. Najznačajnija institucija u Jugoslaviju je bio Vazduhoplovnotehnički institut iz Žarkova, a ni oni nisu imali dovoljno znanja tako da smo kupovali licence ili radili u koperaciji ko sa Rumunima. Na kraj nas je Orao izašao 3 puta više po komadu od Jaguara po čijem je uzoru i pravljen...
Inače Soko je nastao premeštanjem Ikarusa iz Zemuna u Mostar.
 
U svakom slučaju,najkasnije za desetak ili petnaest godina ćemo morati da kupujemo i lovce pete generacije,jer trenutno nismo u stanju da ozbiljno proizvodimo ni klipne letelice generacije WW2 kao što je Lasta 95,a kamoli bilo kakve mlazne avione. Ako je SU-50 za naš vojni budžet preskup,kineski J20 će verovatno biti jeftiniji kada ga budu ponudili na međunarodnom tržištu,ali generalno je uvoz naoružanja uvek skuplji od domaće proizvodnje.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=857834#p857834:iaslotb9 je napisao(la):
Bender Rodriguez » Pon Jun 14, 2021 4:18 pm[/url]":iaslotb9]Pa imaju i Madjari Gripene pa kad su ih nabavili nije se nista menjalo geopoliticki na Balkanu.

Sve te igrackice koje se nabavljaju na Balkanu, to je za osnovne zadatke (u slucaju avijacije - cuvanje VAPa, pratnje, obuka...) i odvracanje.

Kada bi doslo do pravog borbenog dejstva Srpskog Miga ili Madjarskog Gripena ili Hrvatskog Rafala, to bi znacilo da je krenula opsta zurka na celom Balkanu. A niko to ne zeli.

Svrha naših MIGova je da održi kontinuitet obuke, da radi air policing i malo morala za narod.
Odvraćanje - pa tu i tamo... možda malo, ne previše...

Kupujemo vreme da za 10 god nabavimo ozbiljniju tehniku u ozbiljnijoj količini, a da pri tome imamo dovoljno pilota da je preuzmu i koriste.
I to bi zaista bilo to...

Za ozbiljno odvraćanje potrebno je bar 3-4 eskadrile sa ozbiljnim avionima i ozbiljno obučenim posadama, sposobnim da deluju u radijusu +300km van granica Srbije... naravno u pravcu napada... za to trenutno nema uslova, ali uspeli smo da održimo lovačku avijaciju, kupili smo neko vreme i sad treba raditi na tome da se stvari dovedu u red. I svaki evro uložen se isplati višestruko.

Ako uzmete cenu od 35 mil EUR (samo moja pretpostavka) za model MIG35, puta 4 eskadrile od 16 komada dođeš na nekih 2.3mrd EUR za same avione i zaokruži na 3 mrd kad se ukalkulišu troškovi naoružanja i obuke... 3mrd EUR nije nedostižno za neki povoljan kreditni aranžman sa Rusima u scenariju da u narednih 10 god imamo solidan privredni rast (npr 5% godišnje prosečno) i da ne bude nekih ozbiljnijih poremećaja na svetskom tržištu niti ratnih sukoba u koje bismo bili uvučeni. Politička stabilnost se podrazumeva.

Što se cene tiče, ovaj izvor navodi 30mil USD...
https://aerocorner.com/aircraft/mikoyan-mig-35/
Samo je pitanje koja je oprema u pitanju, koji radar, koje karakteristike itd itd...
 
Ja mislim da je previse kupovati toliko aviona. Zasto bacati pare kada je svakako i tehnika i sat naleta i ljudstvo preskupo, zar nije lakse imati jednu eskadrilu lovaca i jako dobar PVO. Za dve milijarde dolara se kupe dva doviziona s400 i imaju daleko veci uticaj na odvracanje od lovaca koji videli smo 1999 u nasem slucaju nisu ispravni i odrzavani. Da ne pricam koliko kineskih FQ3 sistema moze da se kupi i za 1 milijardu, kamoli 2. PVO sistemi imaju daleko jeftinije odrzavanje i nemaju ogranicenja u broju sati naleta, ne idu u inostranstvo na duge remonte i sl. Koliki je faktor odvracanja PVO sistema govori i to da do rata u Siriji Nato nije bombardovao ni jednu drzavu koja ima S300, a i u Siriji im avioni nisu bas vrsljali vec su ih iz daljine gadjali krstarecim raketama.
 
Шкоовање и одржавање пилота у кондицији је скуп и дуготрајан процес.. Заиста је боље имати ПВО. И традициони типа С400 и напредни
 
Nikako da izađete iz tog "defence" moda razmišljanja...
Ljudi, ne vredi graditi kupolu oko Srbije i nadati se da će nas zaštititi... koliko god da je odbrana jaka, u napadu jačeg neprijatelja, iz dana u dan, iz gubitka u gubitak, takav sistem se polako urušava i na kraju prestane da funkcioniše ako je neprijatelj uporan i ne obazire se na gubitke.

Strategija Anti-Access/Area Denial NIJE DOBRA!
https://www.iiss.org/blogs/military-bal ... and-crimea

Treba nam 3-4 eskadrile multifunkcionalnih lovaca ne toliko zbog dejstava nad Srbijom, nego OKO Srbije... u vazduhu i na zemlji - i POSEBNO na Jadranskom moru.

Jedina izvodljiva odbrana je napad na agresora u dubini njegovog prostora. Kako prijektilima tako i avijacijom.
A PVO je sekundaran... i naravno da nam treba - integrisan, troslojni (trupni, srednjeg i dugog dometa). To nije sporno... ali to nije dovoljno. Moraš imati pesnicu koja dobacuje daleko od tvojih granica. Prosto moraš, nema druge!

Kada agresora suočiš sa ovakvom opcijom igranke, tek će onda da se zamisli. I onda imaš pun efekat odvraćanja.
Da, skupo je, pilote nemamo, treba ih obučiti, treba imati nalet, sve to stoji... ali opet - svaki evro uložen vrati se stostruko jer izbegavaš sukob.
 
Nema. Ko. Da. Leti.

Sve i da se danas odluči da se ide u tom smeru, dok se odvoje sredstva, to je nekoliko godina (jer ne bi moglo odjednom). Dok se upišu novi kandidati i počne obuka, to je još nekoliko godina. I dok se nakupi dovoljno sati naleta, a i kupe nove letelice, to je još nekoliko. Tako da sve i da se svi složimo i fokusiramo na taj cilj, to će biti izvodljivo i fizički realno tek za jedno 10 godina. A sve to pod uslovom da se ispuni nekoliko ''ako''. A šanse za to su male.


S obzirom da je RV pre svega 6-8 godina bilo pred gašenjem (da, postojala je ta opasnost), ovo sada je super. Bolje nego što su se mnogi nadali. Bolje nego što smo se nadali svi mi koji smo od 2010. pratili portale, vesti i forume vezane za nabavku novih aviona. Idealno nije. Ali nismo ni mi Kavkaz ili Bliski istok. Neka RV za sad stane na noge i konsoliduje se, kao i ostatak VS. Pa se krajem decenije može razmišljati o novom širenju, ako bude potrebe i osnova za to.

Neće niko ništa početi u međuvremenu, jer nikome okolo nije do novih ratova. Usijanih glava ima svugde, ali u beznačajnim količinama.
 
Nisam ja bio dovoljno jasan... Slažem se sa Benderom u pogledu pilota... ne tvrdim da treba nabaviti 60 aviona sutra...

Naredni 4 godine - popuna KV i PVO, a paralelno i obuka pilota u većem broju... u međuvremenu odabrati model aviona i kreditni aranžman sa državom prodavcem...
Onda - prva eskadrila od 16 komada negde oko 2025... druga oko 2028. i onda još dve tamo negde posle nekoliko godina...
U nekom roku od 10-12 godina izvršiš preobuku i prelazak na nove avione.

Meanwhile, stari MIGovi i orlovi fazno odlaze u penziju, njihovi piloti prebacuju se na novu platformu.
Podršku KV preuzimaju dronovi, a avio flota služi isključivo za zaštitu vazdušnog prostora i napade na strateške ciljeve agresora na kopnu i moru.
PVO u drugom talasu hvata šta preostane i dobaci do vazdušnog prostora Srbije... i šta nam Bog da...
 
U prevodu predlazete da treba da imamo moć projekcije aviona duboko van granica Srbije, da može da se gadja Aviano i da se potope brodovi Nato pakta u jadranskom moru u slučaju sukoba sa alijansom pošto su jedino oni nama pretnja tog ranga.

Hm da bi uspeli u tome bi nam bilo potrebno 5 Vućića i da se odreknemo 10% svog BDPa narednih 10 godina.
 
Ja sam zadovoljan i ovim.

Posebno mi je laknulo što su napokon nabavili još helikoptera, ne za ratovanje, nego za spasilačke misije. Ono ranije... desi se akcident, pa dok MUP pošalje zahteve VS, pa dok ovi dignu onu jednu operativnu Mi-8icu sa Batajnice (jedina druga operativna u Nišu), pa dok on toliki mamut doleti (a prevelik je i preskup za SAR misije), pa onda dok utovare osobe na rampu jer nema dizalicu odnosno nije montirana tom primerku...

Ovako su napokon pokrili sve aspekte koje jedno RV zemlje poput naše treba da ispunjava.
 
Сад само фали да се комплетира бројност хеликоптера.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=858038#p858038:1lwfglhz je napisao(la):
spatiotecte » Uto Jun 15, 2021 2:58 pm[/url]":1lwfglhz]U prevodu predlazete da treba da imamo moć projekcije aviona duboko van granica Srbije, da može da se gadja Aviano i da se potope brodovi Nato pakta u jadranskom moru u slučaju sukoba sa alijansom pošto su jedino oni nama pretnja tog ranga.

Hm da bi uspeli u tome bi nam bilo potrebno 5 Vućića i da se odreknemo 10% svog BDPa narednih 10 godina.

Nema potrebe za tolikim troškovima.
Ako pretpostavimo prosečan godišnji trošak od 2 mrd EUR u narednih 10 godina konstantno (to je i dalje 35-40% manje od sadašnjeg), na BDP od 50mrd USD ove godine i rast od 5% godišnje u narednih 10 god, nije to sad neka nepremostiva cifra... daleko je to od 10% BDPa...

Realno, dostižno je AKO ne bude unutrašnjih ili spoljnih poremećaja.
 
Vrh