Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 104 32,5%
  • Ne

    Glasovi: 191 59,7%
  • Ne znam

    Glasovi: 25 7,8%

  • Ukupno glasača
    320
Potpisani su ugovori za ulaganje od 100 miliona evra u namensku industriju i remontne zavode MO/VS.

Skrećem pažnju na sledeće:
,, успостављaње производних линија за серијску производњу новог наоружања и војне опреме које је уведено у наоружање Војске Србије".


Потписани уговори са представницима одбрамбене индустрије Србије за нови инвестициони циклус


Представници Министарства одбране и одбрамбене индустрије Србије потписали су данас уговоре у оквиру финансијског пакета вредности 100 милиона евра које је Република Србија обезбедила за други циклус инвестиција, а који имају за циљ додатно јачање домаћих производних и ремонтних капацитета у функцији интензивне производње и модернизације наоружања и војне опреме за потребе Војске Србије.

Помоћник министра за материјалне ресурсе Милорадовић, додатно ће повећати производну способност фабрика, указујући да је посебан значај инвестирања успостављaње производних линија за серијску производњу новог наоружања и војне опреме које је уведено у наоружање Војске Србије.

Износ од 100 милиона евра део је новог инвестиционог циклуса од којег ће највећи део средстава бити уложен у привредна друштва у оквиру Групације одбрамбена индустрија Србије, а остатак средстава намењен је за војне техничко-ремонтне заводе у оквиру Министарства одбране.
 
Poslednja izmena:

Videćemo šta će biti od ovoga.
 
Исцимаће се да среде два-четири батаљона највише.
 
Исцимаће се да среде два-четири батаљона највише.
Eh, na kraju će biti jedan bataljon i to za pešes' godina...šta bi sa modernizacijom M84AS1 i AS2 tenkova o kojoj pričaju već godinama i stalno vrte samo ona 2 prototipa od kojih nisu dalje makli?
 
Нисмо пренели овај интервју са начелником генералштаба. Ево шта је најавио:
-6 ремонтованих хеликоптера Ми-35П ће бити приказано на вежби у Априлу 2024. године
-планирана је модернизација 14 Орлова
-следеће године се очекује испорука свих хеликоптера Х145М, те ће их укупно бити 16
-Ласте ће бити наоружане
-очекује се испорука свих наручених радарских система за ВОЈИН
-све пешадијске јединице ће имати оклопна возила уместо камиона за превоз војника, сваки батаљон већ има по 10 Лазара, у плану је набавка исте количине али наоружаних топом 30 мм, поред њих уводе се и МРАП М-20, ОТ М-21 и купљено је 66 Хамера који ће бити наоружани даљински управљаним станицама и противоклопним ракетама
-БОВ Милош ће бити и у јединицама војне полиције поред 72. бригаде чије се опремање завршава
-наручено је 20 малих Милоша чиме ће њихов број у војсци бити око 30
-тенкисти и посаде оклопних возила добијају замену за шкорпионе.
 
20231211_114407.jpg
 
A sto ne uzeše tegljac od fapa i autobus od ikarbusa te vatrogasne od fapa nisu čak ni u zelenoj šemi
Sta ce vojsci uopste šleperi da nece da se bave spedicijom i transporta
 
Fap je 100% državna firma pod kompletnim nadzorom Ministarstva odbrane, logično bi bilo da se sve što može pravi kod nas. Nažalost trenutni kapacitet Fapa je potpuno zauzet sa Mrap/Pasars proizvodnjom.
Ima nekoliko vatrogasnih za Mup koji se uskoro isporučuju.

Trenutno naše želje i što se tiče Mupa i VS prevazilaze kapacitete koje imamo.
Razvili smo i tegljača i kipera za VS a onda budžet preusmerili na uvozni program. Prototipove koristimo za sajam i izbornu kampanju, da pričamo kako smo moćni. A ljudi koji su pri VTI radili na prototipovima su se baš potrudili.

Što se tiče ikarbusa, on ne postoji :) Tj postoji na papiru.
 
Vojsci i te kako trebaju visokokapacitetna vozila, poput ovih iveko šlepera.
Pre skoro 40 godina vozio sam jednog onovremenskog sa više prikolica po potrebi.
Evo kako je to izgledalo:
images (2).jpeg
20231213_212400.jpg
 
A sto ne uzeše tegljac od fapa i autobus od ikarbusa te vatrogasne od fapa nisu čak ni u zelenoj šemi
Sta ce vojsci uopste šleperi da nece da se bave spedicijom i transporta
Увознички лоби је и даље јак.
Ови тегљачи су за логистику министарства одбране. Имају ту неколико ФАПова тегљача из 90их и микс разних других камиона из пописа. Пре три-четири месеца сам видео на обилазници цивилни сандучар МАН беле боје из 80их са војним таблицама. Мислим да се ФАП узима само за формацијска возила, мада су производни капацитети презаузети са шасијама за ПАСАРС и МРАП, те су скоро набављени МАН и Ивеко кипери за инжињерију. Штета што нису већи капацитети фабрике али то је последица реструктуирања.
A dizajn kabine 1979
Одрађује посао, као и Камази код Руса са дизајном кабине из 1967. Праве исту кабину као ФАП и Кинези са благом модернизацијом пластике и успешно их извозе у Африку и Јужну Америку. Код Арапа се и даље цене још старији Мерцедеси њушкаши из 60их.
 
1820 je razvijen 1961. i to preuzimankem OM kabine još starojeg dizajna.
Nešto mlađa je kabina, tzv. trafika, potpuno domaća, industrijskog dizajna od potpuno ravnih panela razvijena za seriju 15xx. Kasnije je preuzeta i za troosovinski 2220 koji je imala vojska.
Osamnaestice su, zbog posebnog zvuka motora prozvane bombarderi. U JNA su uglavnom bili proizvedeni sedamdesetih sa potpuno domaćim šestocilindrašem. Vukli su niskonoseće prikolice za prevoz mašina i oklopnih vozila, bejli konstrukcija, sandučarke raznih namena i cisterni za gorivo. Baš zbog cisterni, izduv im je bio izveden napred, gde je lonac bio ispod prednjeg branika. Neke inženjerijske jedinice imale su i kipere solo, mada je tu preovladavao 13 i 1314.
Primersk 1820 koji sam vozio bio je 1977 i nosio reg.oznaku N1927.
Pre desetak godina prošli su preostali primerci remont u obrenovačkom Srboautu kada su iz SMB prešli u maskirnu šemu.
Bet obzira na predratni dozajn, tehnički su bili ispred ostalih FAP vozila - hidrovolan, solidne vazdušne kočnice, dvoklipni kompresor velike zapremine, ručna i kvačilo na vazduh, sve komande reduktora, i 3 blokade bile su takođe na vazduh. Menjač je bio sa 6 brzina, ali onaj što je od vozača tražio poprilično veštine i snage - teški bočni hodovi udesno gde se morala koristiti i noga i sve to, naravno, uz tada podrazumevani međugas i duplo kvačilo.
U diferencijalima su imali dugi prenos, za razliku od kiper varijanti, tako da su imali max brzinu oko 90, ali su u brdu brzo malaksavali i tražili nižu brzinu. Duži usponi su savladavani najčešće drugom. (200ks je bilo poprilično onda, ali sa tim prenosom ipak malo, za i preko 40 t koliko su često vukli). Leti su onda bila korisna kontra vrata jer bi malo odškrinuta, davala svež vazduh u kabini u kojoj bi tada hladnjak i motor u kabini ispod ne baš obilato tapacirane kabine, strsšno grejali. O buci da ne govorimo. Ali, bio je tako napravljen, da ako su creva i remenje kontrolisani, nije imao zbog čega da stane. Zato su opstali i u svakodnevnoj upotrebi do danas. Kasnije su u VJ i VS, manjak snage nadoknadili prerađivanjem nekih 2026 u tegljače i kačili za stare prikolice. U ovom veku razvijena je (prekopirana) nova prikolica u dve nosivosti.
Bio jednom jedan FAP!
 
Poslednja izmena:
Ova 30tonska nova poluprikolica je zapravo modernizacija stare. Za ovu tenkovsku ne znam da li je nešto korišćeno od starih profila. Tegljač FAP 3040 je namenjen da zameni sve verzije tegljača koji su i dalje u upotrebi (1921, 1820, 2026) ali budžet za neku serijsku proizvodnju nije odobren. Isti slučaj je i sa kiperom 3040 koji namenjen kao novi inženjerski kiper.
Kao zamena za MAZ trebalo bi da postoji projekat tegljača FAP 8x8 sa 500+ konja, ali to je za sada ostalo samo na papiru. FAP 3040 je testiran natovaren i sa tenkom m84 ali 400KS nije baš srećno rešenje za 75tona bruto mase. Može on da vuče ali ipak treba jači.
1985 FAP je predstavio 3232 tegljač za tenkove, tadašnjih 320ks takođe je bilo malo za toliku masu a raspad države stopirao je dalju modernizaciju i ugradnju adekvatnog motora u taj tegljač.
 
Sta ce vojsci uopste šleperi da nece da se bave spedicijom i transporta
Kad se naša vojska skrivala 99. korišćeni su i civilni kamioni. Koju god šemu da mu staviš, šleper ne možeš da maskiraš, bar ovako iz satelita ili barjaktara nisi siguran da li je vojni ili civilni kamion
 
1999. u jednom trenutku negde sredinom maja, bar u jedinici kojoj sam pripada u okolini medts gde se smestila konanda užičkog korpusa, bila je uvedena zabrana svakodnevne upotrebe smb vozila.
U to vreme bila je uzela maha i mobilizacija civilnih vozila (već od nivoa čete kako je ko šta poželeo, koristeći blagodeti prava ratnog stanja, uzimao je (čitaj: otimao)).
Da bi to sprečili, naredili su farbanje smb. Vozio sam stodesetku svakodnevno, za šta nam je kod zatrebala i jednog popodneva premazali smo je nekom belom bojom nalik jupolu, koju smo prvo našli, za dž, naravno. Izdržala je 2-3 nedelje i niz kiša, ali tada je potpisan mir u Kumanovu (čitaj: kapitulirali smo), tako da je bilo dovoljno.
Ipak, ta moja okrečena 110 bila je ništa prema kampanjoli ar55 koju su vezisti ofarbali u roze. Sretali smo se svakodnevno i naravno, smejali jedni drugima i sami sebi, beskrajno.
 
Vrh