Ово је мени искрено нереално. Осим ако неће у Утви да склапају хеликиотере од делова из увоза.
И жао ми је што се по каталошком шаблону форсира Х125 уместо Х130 који је наследник Газеле.
Након набавке свих Х145 за ВС и МУП, реалне потребе за мањим хеликоптером попут Х125 су по 6-8 и за МУП и за војску, искључиво за обуку и извиђање.
Na prvu loptu je i meni bilo neocekivano, ali sam zatim promislio i razmotrio sledece:
- Miloradovic je tokom prethodnih godina bio vrlo odmeren sa izjavama i pouzdan. Ono sto je najavljivao se i ostvarivalo, iako u momentu najave nije delovalo da ce tako biti.
- H -125 je naslednik Gazele, a on je opet dobio svog naslednika H -130 koji se vec pozicirao na trzistu.
- Zbog proizvodnje novog modela H-130 Erbas mozda zeli da dislocira proizvodnju, vise decenija starog, pouzdanog, jeftinog, a jos uvek trazenog H-125 i trazi novi pogon. Moguce je da zeli i da dislocira neke starije proizvodne linije na kojima se proizvode sklopovi za H-125.
- Namenska industrija Jugoslavije i Srbije je osvojila prakticno komletnu proizvodnju Gazele sa svim kljucnim sistemima. Sklapanje je bilo u Mostaru, ali se veliki deo proizvodnje odvijao u Srbiji.
Tako je npr. u Rakovici bila kompletna linija za proizvodnju motora za Gazelu. Koliko sam upoznat, prodajom IMR-a, uz ,,zemljiste i prazne hale" je prodata i linija (u jako dobrom stanju) za proizvodnju helikopterskih motora. Vojska je naknadno vodila neki spor u pokusaju da vrati vlasnistvo nad opremom, nije mi poznato kakav je ishod.
Prva petoletka npr. i dalje radi i proizvodi hidrauliku.
- Srbija poseduje Utvu, proizvodnjom Laste pokazali su da mogu da proizvedu zmaj letelice (,,karoseriju") i izvrse kompletiranje i zavrsnu montazu.
- U Batajnici je Moma Stanojlovic koji je pre mozda 2 - 3 godine dobio zvanicne licence od Erbasa za servisiranje i remont Gazele. Prelazak na servisiranje H-125 ne bi trebalo da bude problem.
- VS treba da izvrsi zamenu Gazela. Helikopter ovog tipa je neophodan za obuku pilota. Svaki vojni pilot, bez obzira na tip helikoptera na kome leti, trebalo bi da bude osposobljen za let na H-125 (Gazeli) jer je na njemu i naucio da leti.
Takodje, zbog nizih troskova nabavke, eksploatacije i odrzavanja H-125 je potreban da odmeni vece helikoptere u svim redovnim zadacima u kojima je to moguce (izvidjanje, prevoz lica, prevoz manjeg tereta i posiljki, trenaz i nalet pilota skupih helikoptera....) Cak manje zbog nize cene eksploatacije, koliko
zbog cuvanja resursa vecih i skupljih helikoptera (H -145, Mi-17, Mi-35).
Neka moja brza procena je da je kupovna cena H-125 oko 3 puta niza od cene H-145, oko 10 puta niza od cene Mi-35, nesto manji odnos od toga je za Mi-17.
- Iz prethodnog mislim da Srbiji treba jedna skolska eskadrila H-125 u Batajnici (12 kom).
Ostale vojne helikopterske jedinice (Ladjevci i Nis), koje duze vece i skupe helikoptere iz prethodno navedenog bi trebalo da dobiju i H-125 kao sekundarni helikopter u cilju obavljanja lakog transporta, izvidjanja, trenaza, a u borbenim uslovima bi mogli da nadju odredjeno mesto kao prateci helikopteri uz H-145 ili Mi-17. Dodatna posada u Kraljevu i Nisu ne bi bila potrebna, jer bi mogli da lete piloti osnovih tipova helikoptera tih jedinica H-145, odnosno Mi-35. Tako bi se za Kraljevo i Nis moglo racunati na bar jos 4 + 4 helikoptera H-125.
- Za helikoptersku jedinicu policije bi iz istog razloga bilo potrebno oko 4 H-125
- Dakle, ukupno za Srbiju (vojska i policija): 12 + 4 + 4 + 4 = 24 helikoptera H-125.
Broj mozda zvuci velik, ali ponavljam, ovo je
u cilju smanjenja troskova eksploatacije, veceg naleta pilota i cuvanja resursa skupih helikoptera! Nabavka 24 nova helikoptera H-125 bi recimo bila jeftinija od 3 nova Mi-35. Osim skolsko trenazne eskadrile sa Batajnice, ciji bi piloti presli sa Gazele na H-125, ne bi bili potrebni dodatni piloti, jer bi piloti skupih osnovnih helikoptera eskadrila leteli na H-125 kao sekundarnom helikopteru.
- Moze se ocekivsti da bi za navedene helikoptere bilo zainteresovanih iz okolnih, siromasnijih ne-NATO i NATO zemalja, jer bi se ipak radilo o Erbasovom helikopteru.
- Kada se uzme u obzir skorasnji razvoj dogadjaja: isporuka Hamera koja je u toku, isporuka novih H-145, C295, Francuskih radara, Mistrala, pregovora za Rafale, .....
Moguca proizvodnja helikoptera, makar bila samo obicna montaza, ne izgleda nezamislivo.
A, mozda je sve to i deo paketa one ,,sargarepe" koju smo izgleda zasluzili.
Oprostite na ovom romanu. Ali kada vec danas svako moze da bude neki ,,analiticar", da i ja malo zadjem u te vode...