Ne znam, ja bih više voleo da je kupljen 1 A400M , i njega sklapaju tamo u Španiji. Jeste da je znatno skuplji ali ima i znatno veće mogućnosti.
Mislim da je ipak bolje resenje Airbus C-295, od A400M.
Prvo za nabavnu cenu jednog A400m se moze dobiti flota od 5 - 6 C295.
Sta ce vojsci toliki avion? Ne ide VS u borbene misije, sa hiljadama pripadnika, na daleke prekookeanske destinacije da joj treba avion za prevoz oklopnih vozila i sl.
Sa druge strane, neke zadatke koje uspesno izvrsava C-295 ne moze da izvrsi A400. Recimo obuka padobranaca.
Ne moze se poslati za npr. medicinski prevoz i evakuaciju nekoliko povredjenih, kojima se negde prevrnulo vozilo, jednostavno je prevelik, a C295 ima kapacitet za 12 modula za intenzivnu negu, odnosno mislim do 30 obicnih nosila, pa se moze poslati i za jednog ili nekoliko lica.
C-295 koristi pistu od 900 m, koje u Srbiji nicu kao pecurke (vrlo zanimljivo da je to duzina piste potrebna za C295, bespilotne CH-95, a kako stvari stoje toliko ce biti potrebno i za ovaj najavljeni Sirtap), a moze da koristi i zemljane piste.
C295 ima veliku povrsinu poda, sto joj omogucava smestanje veceg broja ljudi, ali ne i gabaritne opreme i tereta, sto za VS i nije toliko bitno.
Da ne bude zabune, mislim da je Srbiji potreban veci transportni avion, jedan ili dva, ali ne u vojnom vlasnistvu.
S obzirom da nemamo izlaz na more, bio bi potreban takav avion kao ,,strateska rezerva".
Dakle, avion u posedu neke firme u drzavnom vlasnistvu i nad kojima bi onda drzava imala potpunu kontrolu.
Taj avion bi se po potrebi mogao koristiti i za potrebe VS za isporuke gabaritnog tereta i oruzja. Drzavi za potrebe transporta u slucaju nesreca, masovnih evakuacija, epidemija, snabdevanja osetljivom i hitno potrebnom robom (od slonova iz zoloskog vrta, preko lekova, kriticnih sirovina, ...)
E, sada zasto kazem da bi trebalo da bude u posedu neke firme, a ne direktno vojske ili vlade - jer bi u vremenu kada drzavi nije potreban mogao da se koristi kao klasican transportni avion u medjunarodnom teretnom saobracaju i da se od njega zaradjuje umesto da ceka na zemlji. U slucaju da za trecu musteriju prevozi neki osetljivi teret, drzava moze da pere ruke i nije direktno odgovorna.
Sada mi pada na pamet da bi ta firma mogla da bude npr. Air Yugoimport. Ne zaboravimo da je Yugoimport upravo firma namenjena da za potrebe drzave nabavlja i trguje osetljivom robom, pa tako i pomenutim slonovima iz zoloskog vrta. Pri tome i sami proizvode i nabavljaju dosta osetljivog tereta koji bi mogli prevoziti za svoje vlastite potrebe.
Eto samo je CargoAir, za koji mislim da isporucuje Hamere za VS, zakljucno sa danasnjim danom imao bar 10 letova koje sam ispratio (FlightRadar). Od 30.06. (a, mozda i ranije) svaki radni dan slece. Koliko je samo za to dato novca?