Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,3%
  • Ne

    Glasovi: 227 62,0%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,7%

  • Ukupno glasača
    366
И један слатководни носач авиона би нам ваљао.
Malo je preterano, ali sam ipak lajkovao post jer mi je dalo ideju za "nosač bespilotnih letilica", raznih izvidjačkih i borbenih letilica i dronova. Sa njega bi se lansirali ili katapultirali razni dronovi, nap samoubilački dron "Gavran" sa dometom 80km.
Takve brodove bi naša firme mogle lako da naprave, a u utrobi broda bi bili smešteni dronovi koji bi se vadili pokretnom rampom-liftom. Moglo bi da se izgradi jedan za Savu i dva za Dunav - uzvodno i nizvodno od Beograda. A, možda bi mogli i da se prodaju u inostranstvu.

 
Poslednja izmena:
Могли би за почетак постојећа пловила речне флотиле ВС - десантно-јуришне чамце, миниловце класе Нешто, патролне чамце и станицу за размагнетисање све да опремимо са стандардним малим извиђачким дроновима.
 
Malo je preterano, ali sam ipak lajkovao post jer mi je dalo ideju za "nosač bespilotnih letilica", raznih izvidjačkih i borbenih letilica i dronova. Sa njega bi se lansirali ili katapultirali razni dronovi, nap samoubilački dron "Gavran" sa dometom 80km.
Takve brodove bi naša firme mogle lako da naprave, a u utrobi broda bi bili smešteni dronovi koji bi se vadili pokretnom rampom-liftom. Moglo bi da se izgradi jedan za Savu i dva za Dunav - uzvodno i nizvodno od Beograda. A, možda bi mogli i da se prodaju u inostranstvu.

Reka nije more, uslovi kako za plovidbu, tako i za borbenu upotrebu su potpuno drugačiji nego na moru. Zadaci za brod su potpuno drugačiji i od toga se mora krenuti, dakle za šta je brod na reci potreban, odnosto šta treba da izvrši i u kojim uslovima.
Brod na moru deluje sam, daleko od vlastite obale i mora se natovariti i opremiti ,,svim i svačim" kako bi patrolirao, dejstvovao i preživeo. Potencijalni neprijatelj na moru (brod ili obala) se nalaze kilometrima ili čak desetine kilometara udaljeni. To sve na reci nije slučaj.

Prvo od čega se mora poći je da rečni ratni brod bude što manji, a to znači sa malim gazom (ne više od 1,5 m, idealno do 1 m), malom visinom iznad vode do 5 m zbog mostova, brz i okretan, da se potpuno može okrenuti na širini reke, zavući u rukavce, prići obali i sakriti ispod drveća.

Brodovi flotile nemaju uslove za dejstvo kada su obe obale pod kontrolom neprijatelja (izuzetak samo upadne akcije malim čamcima, na malom rastojanju), a vrlo problematično i ograničeno kada je samo jedna obala pod kontrolom neprijatelja. Drugim rečima da bi brod dejstvovao potrebne su ti vlastite snage bar na kopnu iza leđa.
Razlog je što se sve odvija na uskom delu plovnog puta, koji je širok do najviše nekoliko stotina metara, a potencijalni neprijatelj (ukoliko je obala pode kontrolom neprijatelja) je češće na svega oko 200 m od broda. Samim tim je brod na vodenoj površini reke potencijalno ugrožen i od vojnika sa puškom sakrivenog u vrbaku na obali, a da ne govorimo o nečemu ozbiljnijem.
Kako se kretanje broda izvodi na brisanom prostoru vodene površine laka je meta i za napade iz vazduha.

Iz svega proizilazi da od rečnih ratnih brodova ne treba praviti ,,platforme" za nošenje ozbiljnih vojnih srestava kao što je dalekometna artiljerija (cevna i raketna) i slično, jer se to efikasnije može primenjivati sa svog kopna odnosno rečne obale (koja je do maks. par stotina metara udaljena od neprijateljske obale, tj. neprijateljske linije). Na obali je takvo ozbiljnije teško naoružanje zaštićenije (šuma, reljef, ukopavanje), pokretljivije (upali po potrebi motor i ode na drugi položaj, dubinu teritorije...) i ubojitije.

Jedini način koji preostaje nešto većem ratnom brodu da se zaštiti od napada iz vazduha.
Rečni minolovac klase Neštin u ,,maskirnom vezu"

Maskirni vez minolovac Neštin.jpg

Izvor fotografije - MC Odbrana
 
Poslednja izmena:
Samo da pojasnim, nisam mislio da tu bude neki veliki i spor brod kao nap. neka samohodna barža. Naravno da mora da bude što manji, brz i okretljiv, a to može da bude i u dimenzijama postojećih brodova.

Ali, nisam stručan da odredjenem namenu i upotrebu vojnog broda, već mi se svidela ideja za brod koji je naoružan bespilotnim letilicama. Pored toga mogao bi da ima i neki PVO sistem za borbu protiv dronova, a svakako da nije za upotrebu na liniji fronta.

maxresdefault.jpg
 
Poslednja izmena:
и још да буде аутономни беспосадни брод
 
и још да буде аутономни беспосадни брод

Bas brod ne, ali bezposadni dron plovilo svakako da. Upotreba se dokazala u Ukrajini.
Dakle malo plovilo, mozda metar ili malo vise u duzinu, sto manje ali koliko je potrebno da nosi elektromotor (da bude necujan) sa baterijom, komununikacionu opremu za upravljanje i prenos podataka, opremu za izvidjanje i odredjenu kolicinu eksploziva (ili neku pucaljku).

Ovakav plovni dron bi nocu bio neprimetan, necujan, jedva bi virio iz vode, sluzio bi za prikupljanje podataka - izvidjanje dublje u neprijateljskoj teritoriji i za unistavanje plovecih ciljeva (brodova, pontonskih mostova, ..) prostim zakucavanjem sa eksplozivom. Ako bi se potencijalno dodatno i naoruzao mogao bi da dejstvuje i na ciljeve pored vode.

Savladali smo valjda tehnologiju za upravljanje dronovima (Pegazi, Mali Milos) i istu ili uz malu modifikaciju bi mogli primeniti na plovnim dronovima.
Dakle, mislim da bi takve dronove vrlo jeftino, mogli u potpunosti sami da pravimo.

Patrolni camac sa slike nije najsrecnije resenje za savremene vojne zadatke na reci. Rec je o brodu koji je konstruisan i sluzio je u granicnim jedinicama. Namenjen za visednevnu plovidbu, nadzor i kontrolu granice u prvenstveno mirnodopskim uslovima dok je taj posao obavljala vojska. Gasenjem granicnih jedinica je presao u flotilu gde se vodi kao patrolni camac. Treba razmisljati o zameni, ako ni zbog cega drugog jer im je 40 + godina.

Ako ima interesa mogu ovde kasnije pisati o tome sta bi nam trebalo za flotilu imajuci u vidu da sam solidno upoznat sa vodenim povrsinama Srbije, a i ova plovna vojna tematika mi je privlacila paznju uz moje skromno znanje iz vojnickih dana.
 
Mislim da sta god napravili a da je poput besposadnog drona, da u nasim rekama ne bi potrajao ni kilometar jer bi udario u les krave ili sporet
 
Patrolni camac sa slike nije najsrecnije resenje za savremene vojne zadatke na reci. .
Ako ima interesa mogu ovde kasnije pisati o tome sta bi nam trebalo za flotilu . .
Patrolni čamac sam postavio samo radi dimenzija broda, a dizajn i veličina bi svakako bili drugačije i optimalno odredjeni za brod naoružan "Gavranom" i drugim dronovima.
 
Ovakav plovni dron bi nocu bio neprimetan
Ово има смисла, нема шансе направити нешто на копну да се креће а да не оставља инфрацрвени траг

Иначе у комшилуку..

 
Што се тиче речне флотиле и потенцијала река у рату, оно што нам фали јесу бродови за транспорт тенкова какве смо имали пре.
1682584264971.png
 
Ovo nisam znao. F15 srušio dva naša Miga 29. Sada ga penzionišu u neki njihov hall of fame muzej


In March of 1999, Captain Jeff “Claw” Hwang achieved a remarkable feat of aerial combat when he successfully shot down two MiG-29 fighters while piloting his F-15C, with the tail number 86-0156.

The incident occurred during the NATO intervention in the Kosovo conflict, which saw the alliance carry out a series of air strikes against Serbian forces supporting Kosovo Albanians seeking independence.

Capt. Hwang was part of an F-15C detachment from the 493rd Fighter Squadron headquartered at RAF Lakenheath in the United Kingdom. He and his wingman were on a routine combat air patrol over Kosovo on March 26 when they became aware of the presence of two MiG-29s in the vicinity.

The Serbian fighters were also on a mission to intercept the NATO aircraft. As per the museum’s account of Hwang’s mission, he detected only one radar signal when the American pilot approached the Bosnian/Serbian border.

As Hwang and his wingman monitored the radar signal, they realized that it was actually two targets positioned together.

Distinguished fighter pilot retires
Col. Jeff Hwang, 142nd Fighter Wing Vice Commander, pauses on the ladder of his F-15C Eagle following his ‘Fini Flight’ with the Oregon Air National Guard, September 19, 2014, Portland Air National Guard Base, Ore. Painted on the Eagle are two green stars, which were added to his aircraft for his final flight in the Air Force, and reference the two Mikoyan MiG-29’s that he shot down over Kosovo on March 26, 1999.
Just 90 seconds after detecting the second aircraft, Hwang fired two AIM-120 missiles in quick succession from a range of 16 miles, and he successfully shot down both the MiG-29 Fulcrum planes in a single engagement, which was a first for the F-15.

The shootdown of two MiG-29s by Hwang was a significant achievement in the history of aerial combat. In recognition of his heroic actions, Hwang was awarded the Distinguished Flying Cross, one of the highest honors for military aviators in the United Stat


Ovaj portal je iz Indije, na engleskom. Pratim ga zbog rata u Ukrajini, ima izbalansirani pristup i ne navija za nikogas.
 
@nensav hvala što si preneo, ali iz razumljivih razloga ne mogu da dam Like na tvoj post.

Dve "zvezdice" ispod kabine F-15 na kojima piše Mig-29 se odnose na pilote Slobodana Perića i Zorana Radosavljevića (na žalost, tada je i poginuo) koji su oboreni iznad Bosne, trećeg dana rata.
Perić je preživeo obaranje i uz pomoć naših ljudi se vratio u Srbiju. Poginuo je 2010. u saobraćajnoj nesreći.
 
nisam ni mislio da skupljam lajkove .

Samo sam zaprepašćen kako se hvale sa "velikim uspehom" njihovog super aviona. Niko ne gleda žrtve, poginule i ranjene.
 
Pa vidi... to možda tako izgleda iz našeg ugla, iz njihovog je to uspeh celog sistema, da dođu na taj nivo da mogu tako lako da pogode i obore dva lovca.
Naravno, nema tu herojstva, ali taj stepen nadmoći jeste nešto na šta mogu da budu ponosni... ne i kako koriste tu nadmoć, samo mogu da se stide, ako imaju osećaj stida.

Inače, nije ništa neubičajeno da se letelice sa "reckama" na kraju upotrebe predaju muzejima, imaju oni niz F-4 sa ucrtanim crvenim petokrakama iz vremena Vijetnama koji su sačuvani i negde izloženi.
 
Odvojeno, samo da objasnim - zašto baš zelene petokrake zvezde: to je pre više godina uveden standard za obeležavanje vazdušnih pobeda kod Amerikanaca.
U II svetkom ratu je kod njih vladalo prilično šarenilo u tim "reckama", bile su i zastave, i krstovi ovakvi i onakvi, svašta nešto. Posle, u Koreji i Vijetnamu, protivnici su im bili komunisti, jel da, pa je izbor simbola bio prilično lak: crvena petokraka zvezda...i to se odomaćilo. A pošto su od pada Zida pa do nedavno bili u nazovi prijateljskim odnosima sa protivnicima, taj sada univerzalni simbol za oborenog protivnika je morao da postane malo korektniji, pa su izabrali zelenu zvezdu - tako se zadržava deo nasleđa iz nekih prethodnih ratova, simbol zelene petokrake zvezde kao oznaku avijacije ne koristi ni jedna država (mada, neke arapske je ipak imaju - ali kao jedan deo, ne kao glavni simbol) a i uklapa se u kamuflažu aviona.


Paradoksalno, Rusi su nastavli sa svojom tradicijom, koja ima drugačiju simboiku: oni svoje "pobede" obeležavaju upravo - crvenim petokrakama, kao i u II svetskom ratu, isto kao i Koreanci i Vijetnamci :) - izgleda da imaju drugačije viđenje, da je to baš simbol "pobede" i da se stoga obeležava simbolom pobednika u toj borbi...
 
Могу да стављају шта оће, али оних неколико Немаца неће никад стићи све и дронове да броје, а морали би цео авион да ишарају да им стане...
 
Pa neće ih stići, jer kada su konačno došli da kokaju Nemce sa Mustanzima, nit je bilo dovojno Nemaca za sve, niti je bilo vremena do kraja rata da se stignu te cifre :)
Jbg, neko je morao da leti godinama, svaki dan po nekoliko puta, da se drogira Pervitinom, da radi posao koji je radilo 3,5 ili 7 savezničkih pilota... da bi postigao taj sumanut broj "pobeda".
Na kraju ih je i uništio taj njihov elitizam i perfekcionizam.
 
Poslednja izmena:
Nije. Ovi s druge strane fronta su napravili neverovatan pomak i napredak u odnosu na 2014.
Какав црни помак, само су убацили оне наци паравојске у званичне оружане снаге. И даље је ту висок ниво корупције. Једино што имају јаче фанатике.
 
Vrh