Evo jedne vruće teme!
Studio B na vestima u 7 upravo je emitovao prilog o novom infrastrukturnom skandalu. Naime, zvanično je potvrđeno da je u GSP-u već 15 dana na snazi ZABRANA SAOBRAĆAJA ZA AUTOBUSE u tramvajskoj baštici od Veterinarskog fakulteta do Slavije, u oba smera, zbog mestimičih kratera u kolovozu dubine 20cm i virenja armature iz njih. Komatina iz pogona Karaburma pred kamerama je potvrdio da je zabrana doneta jer se ovim kraterima pripisuju 3 pucanja šasije i navodno samo u pogonu Karaburma desetak uništenih guma.
Oni koji putuju na ovom potezu verovatno su već primetili da GSP-ovi autobusi zaista strogo zaobilaze tramvajsku bašticu, voze u koloni sa automobilima čak i kada je samo jedna traka otvorena po smeru i u tramvajsku bašticu se isključuju samo na stajalištu i odmah je napuštaju po izlasku iz stajališta. To znači da tramvajsku bašticu koriste isključivo tramvaji, taksi vozila i privatni prevoznici koji kada je gužva još uvek voze po tramvajskoj baštici laganom vožnjom.
Pozadina problema poznata je od ranije: Žute trake bez tramvajskih šina su isključiva nadležnost Direkcije za puteve, tramvajske pruge i tramvajske baštice između kolovoza ili pored kolovoza su isključiva nadležnost Direkcije za prevoz, ali žuta traka kombinovana sa tramvajskom bašticom je podeljena nadležnost, a praktično nije ničija briga. Odnosno, ako sam dobro razumeo, u tom nesrećnom režimu podeljene odgovornosti Direkcija za puteve (čitaj Beograd put) je nadležan samo za asfaltiranje trake, a Direkcija za prevoz za investiciono održavanje pruga. I sad šta, ove godine Beograd put je jednom krpio udarne rupe i zauzeli su stav "toliko od nas za ovu godinu" i čeka se da grad pokrene rekonstrukciju cele pruge! A imamo paradoksalnu situaciju da su na ovom potezu tramvajske šine u podnošljivom stanju (nisu prioritet za rekonstrukciju) ali je betonska podloga kolovoza potpuno razrovana! Dakle putari već godinama neće da saniraju razvaljenu betonsku podlogu te trake jer bi taj posao da uvale drugim direkcijama u sklopu rekonstrukcije pruge, a grad bi da prvo rekonstruiše druge, propale pruge a Beograd put neka krpi asfalt! Beograd put namerno izbegava krpljenje rupa jer je zalivanje asfalta preko nepostojeće podloge Sizifov posao bez kraja.
U celoj priči ipak je najinteresantnije držanje GSP-a:
* Svi mi znamo da su godinama i godinama GSP autobusi vozili tom tramvajskom bašticom dok je bila mnogo razrovanija, kada su krateri bili na svakih metar-dva! Sada je udaljenost između kratera po dvadesetak metara, dakle uz malo manevrisanja na kritičnim tačkama moguće je proći, što najbolje pokazuju privatnici. Međutim po prvi put u istoriji GSP ispoljava veći strah za vozni park od privatnika i po prvi put u istoriji GSP zvanično ne vozi jednom žutom trakom! Ovo po meni i nije tako iznenađujući način razmišljanja, s obzirom da privatnik hladnokrvno može da silom i mimo pravne procedure svom vozaču naplati svaku štetu koja potiče od udarne rupe, a GSP sa vozilima bez tahografa to ne može, pa im je lakše da zabrane vozačima da prođu tom žutom trakom, nego da prate vozi li se preko kratera dovoljno polako i pažljivo. Još je zabavnije da iza ovakvog rešenja imenom i prezimenom stoji za održavanje odgovorna osoba pogona Karaburma!
* Takođe je interesantno da GSP konačno baca rukavicu u lice drugom javnom preduzeću koje ne krpi javni put, jer sa jedne strane digla se galama na (ne)održavanje u GSP-u, a sa druge strane postoje putari koji političkom odlukom ne krpe udarne rupe i puštaju da se uništava gradska imovina (vozni park). Jedino je pitanje da li je GSP iskoristio online opciju Beograd puta da uslika udarne rupe u tramvajskoj baštici i elektronski ih pošalje Beograd putu, jer oni te fotografije koriste da kod nadležnog gradskog organa vade naloge za krpljenje rupa? Ne znam ima li neko iskustva sa slikanjem udarnih rupa na kolovozu i kakvi su rezultati, ali očigledno je da se obični vozači ne bave prijavama rupa po žutim trakama jer im je tu zabranjen pristup. Pitanje je samo da li je GSP prijavljivao stanje pre nego što je prestao da koristi žutu traku.
U svakom slučaju, ovo je nešto čime grad Beograd mora da se pozabavi na najvišem nivou, jer postavlja se pitanje hoće li sad celu zimu autobusi da stoje u koloni pored žute trake, šta će biti na proleće, hoće li rekonstrukcija tramvajske baštice da počne od Veterinarskog fakulteta pre, za vreme ili posle Vojvode Stepe? Kakav će biti projekat rekonstrukcije i hoće li ponovo asfaltirati tako da 9 autobuskih linija brzo taj asfalt pretvori u plastelin, ili će neko odgovoran obezbediti da se izlije kvalitetna betonska traka, još jača nego u Požeškoj, po mogućstvu beton po specifikaciji za atomska skloništa ili podzemne aerodrome? Da li ovo što je pušteno na Studiu B znači da je Đilas obavešten da imamo žutu traku zatvorenu za saobraćaj GSB-a?
I konačno, pitam se da li će komunalni policajci koje sam danas video kako u grupama po šestoro na Slaviji privode balavca zatečenog u autobusu 31 bez karte, a na Konjarniku od uličnog prodavca plene nekoliko kila voća (gajbu bresaka komada 1, gajbu šljiva komada 1 i gajbu paradajza komada 1) EVENTUALNO doći na ideju da nadležnim organima proslede prijave protiv Beograd puta ili svih mogućih direkcija odgovornih za skandal da autobusi GSP ne saobraćaju žutom trakom?