Pitanje koje prethodi svim drugim je samo ovo: Da li će nam ikada u budućnosti trebati kompletan UMP ili ne? Pre odgovora na ovo je besmislena svaka priča o bilo čijim motivima i krađama. Treba ili ne treba?
Ako treba, može se govoriti samo o prioritetima i optimalnom redosledu gradnje svega što se pre ili kasnije ionako mora napraviti. Pošto je novi most preko Save po opštem konsenzusu bio prvi prioritet, a UMP nam po ovoj pretpostavci treba, gradnja mosta i petlje kao dela UMP nije bila uzaludna, ma kakav odgovor bio na pitanje o prioritetima. Gradnjom mosta i petlje je pre svega sprečen kolaps saobraćaja, a usput je napravljen deo UMP koji će se po ovoj pretpostavci jednog dana iskoristiti u punijoj meri nego sad. Ključ svega je što mnogi ljudi misle da i dalje mogu da se oslone na auto put kao jedinu brzu vezu u gradu za maltene bilo koji razvojni projekat koji bilo kome padne na pamet. Obilaznica neće ni bitno ni dovoljno dugo olakšati saobraćaj na autoputu zato što 98,7% saobracaja nije tranzitno, a 94% i pocinje i zavrsava u gradu. Zaboravite na auto put čak i kao privremeno rešenje za bilo šta, tempo kojim mi gradimo je tako spor da će se potencijalno olakšanje koje bi na njemu proizvela obilaznica istopiti dok se ona napravi, pre svega zbog prirodnog povećanja saobraćaja i širenja grada.
Mostovi koji su bliže ili dalje centru grada od mosta na Adi ne bi bili rešenje bolje od njega. Prvi zato što moraju da se oslone na već zakrčeni auto put da bi dalje sproveli saobraćaj, ali i zato što bi i sav novi saobraćaj koji ne mora da ide baš u najuži centar grada ko zna koliko decenija ipak bio usmeravan u njega, dok su drugi mostovi, koji su dalje od ovoga, lošiji zato što su suviše daleko od šire centralne zone koja je ipak jeste cilj ili polazište bar 80% saobraćaja u čitavom gradu. Dakle, omogućiti pristup široj centralnoj zoni, ali ne tako da se uske ulice u najužem centru grada mostovima velikog kapaciteta pretvaraju tranzitnu zonu, već da se sa više tačaka oko centra, a ipak relativno blizu, može u njega ući sa raznih strana. Drugim rečima, klasično i svuda u svetu već provereno rešenje, krug oko njega, iliti UMP. On i ova lokacija za most su optimalna tačka, balans dva suprotna zahteva: Sprovesti puno saobraćaja blizu centra, ali ne direktno u njegovo središte, pri čemu se usput stvara alternativa auto putu kao jedinoj gradskoj saobraćajnici velikog kapaciteta i pravi neophodna i još nepostojeća veza sa Pančevačkim mostom. Nemamo ni para ni vremena za bilo koje rešenje sem kvalitetnog i trajnog rešenja. O ovome smo već detaljno pričali pa nema smisla ponavljati.
Koju god projekciju razvoja da uzmete, UMP, i to kompletan i kvalitetan UMP, jednostavno mora da se napravi kako god znamo inače od centralne zone grada i njegovih istocnih delova neće biti ništa. Može se pričati o daljim prioritetima i najboljem redosledu poteza, ali ja ne vidim realnu altetnativu. Ova "racionalizacija" je prosto shvatanje da para nema a da UMP jeste nužan, pa pokušavaju nekako da se "kompromisom" isčupaju iz procepa. Nažalost na način koji nije dobar.