misHic":23s3j306 je napisao(la):
Postoji vec posebna tema za interceptor, "Kolektori otpadnih voda Beograda":
viewtopic.php?f=24&t=1560&hilit=+kolektori
U ovoj temi prica o metrou vec ima ozbiljnu tradiciju
Pocetni povod je bila tvrdnja da su most i petlja izgradjeni tako da ga podrzavaju, pa se rasprava vodila uglavnom oko izbora najboljeg nacina da se te mogucnosti iskoriste. Informaciju da ispod Beograda postoji i vec zavrsava rad 100m duga krtica od 6,8 miliona evra spominjem zato sto se to u javnosti prakticno ne zna, a otvara potpuno nove mogucnosti kojih u ranijoj raspravi (vezanoj za most i ovu temu) nismo bili svesni.
Problem je sto je situacija sa dugom Srbije takva da na bilo kakav metro, laki ili teski, slobodno mozemo zaboraviti na duzi niz godina. Cena metroa se sastoji iz samo dve bitne komponente:
1. Troskovi trase nezavisne od ostalog saobracaja (tunel, trasa na stubovima, nezavisni put u nivou)
2. Troskovi metro stanica u gusto izgradjenom gradskom jezgru (ekspropriacija, izmestanje starih instalacija, ogromna cena prostora, teski prilazi za putnike, ogromni zemljani radovi tamo gde za njih nema mesta ili su rizicni...)
Ali zamislite da privremeno zaboravimo na pravi metro i svedemo se na ono sto sada, zahvaljujuci ovoj krtici, mozemo lako izvesti. Mogli bismo jeftino napraviti niz brzih linija sa obicnim tramvajima koje direktno, kroz tunele, povezuju udaljene tacke postojece tramvajske mreze po citavom brdovitom Beogradu. Mislim na direktno spajanje, bez ijedne usputne stanice. Tako bi mogli da za 10 minuta iz Karadjordjeve ulice stignemo direktno do Banjice, Cvetkove pijace ili Pancevackog mosta. Stavke (2) uopste nema, jer na novom, podzemnom delu trase stanica nema, a stavka (1) se svodi na troskove rada krtice koju vec imamo. Gde god vidimo neko zgodno brdo sa tramvajskom prugom na oba kraja (ili cak i bez pruge), samo pustite krticu da kopa i betonira za sobom. Posle se u tunel poloze sine i to je otprilike sve. Iako usputnih stanica nema, prosecno vreme putovanja u Beogradu bi se drasticno smanjilo, pogotovo ako nove trase ipak imaju bar jednu ili dve stanice u sredini. Naravno, ako se one mogu jeftino uglaviti negde izmedju krajnjih tacaka. Ljudi bi morali da se ponegde na kratko vracaju nazad koristeci stare linije javnog saobracaja, ali izbegavanja desetina semafora u obavezno razbijenom zelenom talasu (zbog stanica) i celodnevnih zagusenja po citavom gradu bi drasticno popravilo prosecnu brzinu kretanja po Beogradu. Ovo nikako ne bi ometalo napore usmerene na gradnju pravog metroa buduci da, ako je to slucaj, trase ne moraju biti iste, a troskovi su tek vrlo mali deo cene pravog metroa.
U slucaju mosta na Adi, mali tramvajski tunel do Autokomande ili do Vukovog spomenika bi omogucio da citav Novi Beograd, Banovo Brdo i svi ostali krajevi sa te strane budu u centru grada za samo par minuta po dolasku na petlju Radnicka. Dakle, ne govorimo o automobilskom saobracaju "koji bi napravio haos na Autokomandi ako tu izadje tunel", vec o prikljucenju samo jedne tramvajske linije na one koje tu ili kod Vuka vec postoje. Sve je malo, jeftino, duboko pod zemljom i bez usputnih stanica, pa se moze brzo napraviti. A ako ipak ima para i za LRT (opet bez usputnih stanica), on i u delovima moze da bude veza izmedju postojecih ali udaljenih linija GSPa, ali onda treba presedati. Sve ovo jeste budzevina, ali to je nesto sto MOZEMO napraviti. Takodje ako je 4,8m dovoljno, ostaju nam i tuneli za ozbiljniji metro, a vrlo brzo cemo ljudima ustedeti ogroman broj radnih casova.