relja":1maiuie1 je napisao(la):
Što se tiče "proizvoljnih tvrdnji", preporučujem bilo koji udžbenik iz Fizike 1 za bilo koji tehnički fakultet. Ja te više ne bih podsticao, ovo je tema o infrastrukturnim objektima i saobraćaju, a ne o "instalacijama".
Ti me ne bi podsticao ... recimo da ovaj put preskocim komentar onoga sto ovakva izjava implicira o meni, a posredno i o tebi. Izvinjavam se na duzini posta, ali ovo sto kasnije sledi je, nadam se, dovoljno jasan opis pristupa koji u forumu zastupam i nekih manje ociglednih tvrdnji.
Detalji o Fukoovom klatnu su izneti samo kao reakcija na tvrdnje da je tako nesto fizicki besmisleno posto, za razliku od tebe, ne volim pausalne izjave da je moje licno misljenje o mogucnosti ili nemogucnosti necega sadrzano u pocetnom udzbeniku fizike, pa da zato svako ko ne postuje autoritet moje izjave slobodno moze da pogleda tamo. Na tehnickom fakultetu sam i polozio i Fiziku 1 i neke druge fizike, imam prilicno siroko obrazovanje iz raznih oblasti, a nadje se tu i dovoljno godina iskustva. Zbog tog iskustva se trudim da obrazlozim sve sto kazem, i vrlo dobro znam sta je tema ovog foruma. Argumenti se mogu osporiti, ali nije fer prema drugim ucesnicima da se licna zelja za kontrolom stila i sadrzaja rasprave precutno predstavlja kao iznosenje opstepoznatih cinjenica iz fizike. Ja nisam tvrdio da je sasvim sigurno moguce demonstrirati efekat Fukoovog klatna, ali znajuci ogromnu slozenost proracuna ovog problema znam da se ne moze tek tako, iz rukava i bez pravih podataka, reci da nije.
Jos gore je to sto se uopste ne prati ono sto kazem, ali se to ipak decidno otpisuje. Rekao sam da je Fukoovo klatno samo jedna od mogucih i _privremenih_ demonstacija za koje se moze iskoristiti deo ovog neverovatno skupog "infrastrukturnog objekta" (koji ovde jeste tema), ako bude mesecima morao da stoji prazan i pust, sto ce skoro izvesno biti slucaj cak i ako se nove pare brzo nadju. Izabrao sam ga kao primer zato sto vrlo dobro znam ogromnu simbolicnu vrednost koju mu pridaje moderna civilizacija zasnovana na nauci, u pokusaju da bar malo prosiri prihvatanje racionalnosti u narodu koji nauku i tehnologiju koristi samo kao novu vrstu magije, bez razumevanja i bilo kakvog stvarnog prihvatanja fundamentalnih koncepata. A to shvatanje je jedna od osnova zivota u neprirodnom i tehnoloski orjentisanom milionskom gradu 21. veka. Samo postavljanje takve demonstracije bi vec bio uspeh, bez obzira na njenu preciznost, pa cak i da li ce uopste proraditi kao Fukoovo klatno. Ko je bio na festivalu nauke zna zasto. A predlozio sam tek besplatnu i trivijalnu PROBU validnosti ovakve demonstracije koja bi odredila ima li smisla da se uopste ide na to.
Sto nas dovodi do jedinog korisnog i zanimljivog dela tvoje primedbe. Da li ovakve stvari uopste treba da budu tema?
Ovo je citat sa Beobuilda: "Najnovije vesti iz grada, izgradnje, gradjevine, nekretnine, ekonomija". Tema foruma su projekti, u ovom slucaju ovaj projekat. Projekat, pa i infrastruktura, su mnogo vise od saobracaja. Ne znam koliko znas o oblasti urbanog planiranja, ali to je danas multidisciplinarna nauka koja ima malo zajednickog sa idejama od pre samo 10 godina. Ne treba praviti gresku da se recimo pod saobracajem koga spominjes kao temu rasprave, podrazumeva samo promet vozila i infrastruktura za to. Grad se posmatra kao jedinstveni sistem u kome svi objekti, ukljucujuci tu i ulice, imaju mnogostruke funkcije. Ulica, a pogotovu kljucni objekti kao trg ili most, sluze ljudima i na mnoge druge nacine. Tu se provodi vreme, to je komercijalni prostor, ljudi se tu pronalaze, sastaju, zabavljaju, sede, saznaju ono sto im treba, ucestvuju u kolektivnim dogadjajima, on treba da zadovolji estetske i upotrebne kriterijume svih vrsta. Da bi se znalo da li je u nekoj ulici potrebna ili pozeljna jos jedna saobracajna traka, mora se znati i kako ljudi koriste taj prostor sada i kako ce zeleti da ga korste ubuduce, a ne samo raspodela saobracajnih tokova. Neke prostore je steta menjati, kao Tocider, a neki pruzaju jedinstvene i neponovljive potencijale koji se MORAJU koristiti ako ne zelimo da tracimo resurse, kao sto je most, petlja ili trg.
Zbog toga je neophodni deo teme ove konferencije bavljenje time kako ce ljudi stvarno koristiti projekat o kome se ovde prica, ali i kako bi ga mogli ili zeleli koristiti ako im se to nekom adaptacijom omoguci. Jer od toga zavisi sta treba napraviti. Nije dobro ako se sadrzaj foruma ikada svede samo na voajersko pracenje dokle se stiglo, sa puno zabavnih slika progresa za one koje mrzi, ili koji ne mogu da odu i pogledaju sami. Jos ako svako ima priliku za duhoviti komentar od maksimalno dve recenice da bi bez opterecivanja zabavio pasivne ucesnike, eto srece!? Naravno da postoje i druge mogucnosti. Ja smatram, i ovde sam, bas zato sto je ovo najbolji forum ovog tipa za koji znam. Ovde ima ljudi koji su ogroman deo svog vremena posvetili Beogradu i znaju vise od mnogih profesionalaca kojima bi to trebao da bude posao, ali koji se ustvari njime bave samo kad ima para i kad moraju. Da ste fan klub neke zapadne pevacke grupe, do sada bi imali besplatne ulaznice u fan pit, uz priliku da se nasamo sastanete i popricate sa onima ciji rad toliko dugo pratite. Smatram da se taj potencijal moze bolje koristiti. Treba razmisljati o celini citave situacije koju ce stvoriti neki projekat, i videti koje se mogucnosti otvaraju, a sta treba izbeci. Smisljati predloge kao ove koje sam ja spominjao. Slediti te svoje zakljucke i svoje potrebe - koliko je to mogucno - tako sto se nastupa uvek organizovano, kao grupa sa imenom, kod svih onih koji mogu da pomognu. Ja mislim da je zlocin pustiti da ovakav prostor na mostu stoji 6 meseci prazan. Drugi uopste ne moraju da se sloze, ali je to irelevantno za poentu ove price. Ako ne to, onda nesto drugo sto smisli neko drugi. Bitna je aktivnost, izbeci lenjost uma i prihvatanje datog. Zar stvarno mislite da ce o 1 km praznog puta na mostu razmisljati POR ili birokrate u nekoj gradskoj kancelariji? Brain Storming i sluzi kao kreativna tehnika da se provociraju klice ideja kod drugih, koje ce oni bolje uobliciti od inicijatora, iako ih se sami ne bi setili. Ili obrnuto. U ovoj tehnici se smatra da pocetne ideje cak i ne moraju da imaju ikakvog smisla, a tek ne moraju da budu ostvarljive. To je prosto mentalni okidac asocijativnog lanca koji niz ljudi odgovarajuceg profila i znanja, vezanih Internetom, kasnije transformisu u nesto najbolje sto se moze smisliti uz kolektivno znanje i posebne talente svih zajedno.
Ja sam do sada primetio da je most slucajno napravljen u najvecoj rekreativnoj zoni grada i da je lep vec sam za sebe, zbog cega je podcenjen buduci pesacki i biciklisticki saobracaj, pa bi jedan dodatni lift pomogao. I drugo, da nam se odlaganjem stavljanja u funkciju sinskog dela mosta na 6 meseci ili godinu dana, efektivno poklanja predivan, 30 milona evra vredan objekat na najlepsoj vizuri grada, i da bi bilo tragicno ne koristiti to u druge svrhe u medjuvremenu. Uz Fukoa ili bez njega. Ma sta Relja mislio, po meni su to primeri same sustine teme ove konferencije.