relja":3mt6m465 je napisao(la):
@Zuma
Ja pričam o lokaciji kod Ade, a ne apstraktno.
Prvo, nema nekontrolisanog ispuštanja otpadnih voda u savu. Par kilometara uzvodno od mosta se crpi voda koju pijemo. Ispuštanja u Savu će uvek biti.
Rekao si da nema mesta poredjenju Save i Dunava zato sto na Savi skoro da i nije bilo leda a na Dunavu jeste. Ja sam odgovorio da je cinjenica da na Savi ima manje leda posledica vestackog zagrevanja Save raznim toplim otpadnim vodama i da na to ne smes racunati i u buducnosti. Sliv reke Save obuhvata najveci deo bivse Jugoslavije. Govorio sam pre svega o termickom zgadjenju, a to obuhvata sve, pocevsi od nuklerane elektrane Krsko u Sloveniji, svih termo elektrana koje koriste Savu za rashladjivanje, i sve otpadne vode teritorije bivse Jugoslavije koje sve redom zavrsavaju u Savi. U vreme pedesetih i ranih sezdesetih godina dok se Jugoslavija jos oporavljala od rata, industrija jos nije bila toliko razvijena, niti se toplota (u vidu tople vode u domacinstvima) toliko lako trosila i bacala kao danas. Energija je bila skupa u svakom obliku. Sada vise nije tako. Sva ova otpadna toplota zavrsava u Savi i ona je izazvala rast prosecne temparature Save u odnosu na temparaturu vode pre pocetka intenzivne industijalizacije. Takodje, u Savi ima manje vode nego u Dunavu pa je podloznija grejanju. Zbog toga se Sava vise ne ledi toliko cesto kao sto se ledila ranije, u vreme iz kog je ona slika. Energetska efikasnost i obavezno preciscavanje otpadnih voda ce uskoro postati prvo uobicajeno, a zatim i obavezno za sve. To ne samo da uklanja hemijska i bioloska zagadjenja nego bi trebalo da uklanja i termicko zagadjenje vodenih tokova. Time se (kroz termicke pumpe i drugu tehnologiju koju je u takvim postojenjima lako dodati) besplatna otpadna toplota skuplja i ponovo koristi. Zbog toga je sasvim moguce ocekivati da ce se prosecna temparatura reke vratiti na neki nizi nivo, pa ce led na Savi postati onoliko uobicajena pojava koliko je to bio i ranije. Kako je to izgledalo se vidi na slici.
Ako predviđaš novo ledeno doba u Beogradu, onda stvarno bolje da smo sebi gradili robustni betonski most
milsim, stvarno, postavio si jednu karakterističnu fotografiju - šta to treba da dokaže?
U klimatologiji kazu da je uobicajeno da se smenjuju serije toplijih i hladnijih godina. Dovoljno je da naidje niz samo malo hladnijih godina, i evo nama ponovo leda. Kad na to dodas dokazanu cinjenicu da je vreme i globalno postalo bitno nestabilnije nego sto je bilo, to je sasvim dovoljno da odluku o tehnologiji gradnje mosta ne zasnivas na necemu sto je tako prolazno i nesigurno kao sto je desetak godina u kojima je na Savi bilo malo leda. U sledecih deset ga moze biti puno, tim pre sto se to vec desavalo. Fotografija pokazuje da je led po kome ljudi bez problema idu na posao, ocigledno redovno i naizgled bez puno razmisljanja, verovatno dovoljno debeo da bude opasan po stub mosta koji je u vodi. Ono sto je bilo, moze biti ponovo.
Uz sve to, Dunav je brzi od Save, sto znaci da bi u situaciji bez dodatnog grejanja vode trebalo da bude i manje podlozan stvaranju santi, i da ih brze uklanja kad se pojave.
Ne razumem.
Kad reka ima brzu maticu i veliku kolicinu vode u pokretu, tu se led teze hvata, a lakse odnosi kad oslabi. Na brzim rekama zato ima manje leda. Drugim recima, pod istim uslovima (temparatura vode, dubina, krivudanje, tok), Sava je reka koja bi u principu trebala biti podloznija stvaranju leda od Dunava. Kad ona prestane da bude slivnik bivse Jugoslavije, pa se smanji kolicina tople vode koja se ispusta u Savu, ili zime postanu bar malo hladnije, na Savi bi se lako mogao ponovo pojaviti veliki led, upravo zbog ove osobine manjih i sporijih reka da na se na njima led lakse hvata i teze odnosi.
Marina je uređena amatreski, zato što se nalazi u toku Dunava, a nema lukobran. Pa šta ako su debeli šipovi duboko zariveni u tlo "profesionalnim mašinama" (a čime bi - "Bošovim" "zelenim" alatom
)? Led će da otkine čamce i pontone zato što veza plovila i pontona sa stubom (kritični presek) ne može da izdrži pritisak od silnih tona. Lukobran ili zimovnik su je jedine odbrane. I naravno - pravovremeno lomljenje leda.
Spomenuto samo kao demonstracija snage leda koji rusi i ono sto izgleda dobro i profesionalno uradjeno (ali bez zemljanog nasipa i lukobrana koga ne bi imao ni pilon u vodi jer bi onaj koji je efikasan zauzeo isuvise mesta). Ne treba zaboraviti da nema potrebe da se pilon srusi. Dovoljno je da se narusi staticka ravnoteza, da se pojave male pukotine, da zbog mikro vibracija raskvaseni temelji pilona vise ne drze onako cvrsto kao pre 50 godina. Onda ce dinamicki udari i oscilacije mosta nastaviti da sire pukotine, pa cemo imati isti problem.
Na Savi nema "konvoja" kakvih ima na Dunavu. Nema ni uslova, a ni potrebe.
Ima. Manjih i redjih, ali ih ima. Licno sam ih video, vise puta. Ali i jedna barza natovarena peskom moze biti previse. Zavisi kako udari i kojom brzinom.
Ali, nije u tome stvar - ja stalno spominjem stubove u plićaku i uređenje obale do stubova, kako je urađeno kod Mosta Kralja Akelsandra. Na kraju je stub završio na obali. I ovde je ista stvar - plovni put kod Ade je znatno uži od rastojanja između obala. Plus, to je mesto na "krivini", i ono što se zaboravlja - da bi se osiguralo temelj na špicu nasute su velike količine teškog kamenja. I sada je Sava još plića oko njega, tako da je novi most suzio širinu plovnog puta. Stubovi u plićaku (koji bi postao obala - nema rizika) ne bi puno promenili.
Stubove u plicaku ne pominjem zato sto ne vidim u cemu je to resenje bitno bolje od mosta koji ima stub ili stubove samo za nijansu dalje, dakle potpuno na kopnu. Ili su na kopnu, ili su u vodi. Ovo srednje resenje "u plicaku", obicno ima samo mane druga dva pristupa. Niti su temelji van vode, niti je raspon mosta toliko bitno smanjen da bi se mogla primeniti sasvim drugacija i jeftinija tehnologija gradnje. A ako ce se reka nasipati tako da stubovi "u plicaku" na kraju zavrse van vode, zasto se onda obala na tom mestu ne naspe pre gradnje mosta, zatim tu napravi pilon, pa se onda opet svodimo na slucaj gradnje mosta sa pilonom ili pilonima na obali, a ne u vodi. Totalno mi je nejasan smisao varjante "u plicaku". Svi oslonci Mosta na Adi su maltene u vodi ili par metara od nje. Gde bi to trebali da budu?