Неискусни стручњаци цртали мост код Бешке
После две и по године, још нема главног пројекта. – У „Путевима Србије” тврде да нема разлога за раскид уговора са извођачима радова, аустријском „Алпином” и немачким ДСД-ом
Радови на новом мосту код Бешке (Фото д. Јевремовић)
Пошто је од уговарања изградње моста код Бешке прошло две и по године, а главног пројекта још нема на видику, нити се оријентационо може рећи када ће Дунав бити премошћен на том месту, Министарство за инфраструктуру је упутило озбиљне примедбе „Путевима Србије”, и то по други пут у року од четири месеца. Колико се касни можда најбоље говори податак да још трају припремни радови, а мост је требало да буде пуштен у саобраћај у септембру 2008. године.
– Суштина проблема је у томе што су „Путеви Србије”, као инвеститор, и аустријска „Алпина” и немачки ДСД, као извођачи радова, ангажовали стручни кадар с недовољно искуства у пројектовању и изградњи. Идејни пројекат постоји, али је приликом ревизије уочено доста пропуста. Упутили смо сугестије како да их отклоне и препоручили да се успостави координација, систем надзора и доведу стручњаци са искуством – каже професор Дејан Ковачевић, председник комисије за мостове на друмском и железничком Коридору 10, при Министарству за инфраструктуру.
Он тврди да су извођачи радова све време постављали захтеве за додатна плаћања и да су њихова досадашња потраживања око 11 милиона евра, рачунајући и авансе, плаћање подизвођача и гаранцију. Иако најлогичније делује да се посао са таквим извођачем радова раскине, председник Комисије каже да то никоме није циљ, јер би нови тендер значио даље одлагање завршетка моста, односно Коридора 10.
Упитан да ли је комисија Министарства за инфраструктуру извођачу дала бар неки додатни рок, преко кога неће смети да пређе, наш саговорник одговара:
– „Путеви Србије” воде овај пројекат и они треба да реше проблем са извођачем радова. Комисија је уочила пропусте и у два наврата, 21. октобра прошле године и 18. фебруара ове године, дала препоруке како да буду превазиђени.
Пробијање уговореног рока од 24 месеца, за колико је требало да буде завршен мост код Бешке, надлежни из „Путева Србије” правдају недоношењем урбанистичког акта и проблемима са клизиштем због чега касни израда идејног и главног пројекта.
–Идејни пројекат је завршен, а у току је техничка контрола главног пројекта – наводе у „Путевима Србије”.
После примедби Министарства инфраструктуре и инсистирања инвеститора, извођачи радова су се, како тврде у „Путевима Србије”, додатно ангажовали.Одлуком инвеститора такође су промењена два представника извођача.
У том предузећу наводе да је извођачу радова до сада исплаћено 9,5 милиона евра, укључујући и аванс од два милиона евра, покривен гаранцијом.
Укупан рок за изградњу новог моста, заједно са рехабилитацијом старог је, тврде, 36 месеци и додају да је нови рок за изградњу моста септембар 2009,па тако нема разлога за раскид уговора. Извођачи обећавају да ће сва кашњења платити пеналима, тврде у „Путевима Србије“.
Искусног градитеља мостова Љубивоја Костића уопште не чуди што оволико касни изградња моста, јер је инжењерски концепт лоше постављен.
– Због конфигурације терена и близине суседног моста, бетонски мост је технички тешко изводљив. Када се на таквом послу ангажују неискусни инжењери, проблеми су неизбежни. Много безболније би прошли са челичним мостом, као што је предложио конзорцијум на чијем челу се налазила „Мостоградња” – објашњава Костић.
Треба подсетити да је конзорцијум Алпина-ДСД (који са аустријским „Пором” гради и мост код Аде Циганлије) добио у јулу 2006. године посао изградње новог и обнове старог моста на Дунаву код Бешке, за шта је дао понуду од 40 милиона евра. Иако је домаћи конзорцијум на челу са „Мостоградњом” имао бољу понуду и нижу цену, финансијери Европска инвестициона банка и Европска банка за обнову и развој су то одбили, с образложењем да нису наведени тачни подаци о пословању домаћих компанија.
М. Авакумовић
[објављено: 06/03/2009]