Moram samo da se umesam oko Zare i Starbucksa. Prva stvar, menadzment Delta Sporta je prvo pregovarao sa Starbucksom da oni dodju u Srbiju, ali je Starbucks odgovorio da ovde jos uvek ne vide trziste, tek nakon toga su krenuli pregovori sa COsta Coffee.
Sad sto se tice Zare, ovo sto je ambasador napisao za zaru mozda stoji u Severnoj Americi gde Zara jos nije pocela da se siri, ali u Evropi je slika totalno drugacija. Zara se ne dozivljava kao skup brend vec kao pristupacan i kvalitetan, posto za razliku od drugih 60% svoje proizvodnje (uglavnom fashion statements stvari kako oni kazu) prave u Evropi dok se u Aziji (27%) prave najobicnije majice i ostale standardne stvari (to su vam uglavnom kolekcije Zara Basic, koje se iz godine u godinu ponavljaju), ostatak je uglavnom iz Latinske Amerike. Druga stvar, nije tacno da Zara ima dosta neprodatih stvari, totalno je obrnuta situacija. Prosek neuspelih stvari u industriji je 10% dok je Zarin 1%. Takodje Zara ne ulaze mnogo u marketing jer ona dozivljava svoje izloge kao glavno sredstvo komunikacije sa kupcima, cini mi se da trose samo 3% budzeta za marketing dok Gap i H&M trose mnogo vise i unajmljuju poznate zvezde da nose njihove stavri (Madonna itd.). Zaru takodje krasi neverovatno mali procenat neuspleih isporuka (samo 1%, prosek industrije je 5%), oni imaju OGROMNO automatiozavno skladiste u La Korunji koje ima 500.000kvm (to mu dodje red velicina, 100 fudbalskih stadiona) + imaju jos jedno skladiste (doduse ne znam kapacitet) i sto je najveca fora kapaciteti tih skladista nisu jos maksimalno iskorisceni. Zara funkcionise po principu kopiranja stvari poznatih kreatora visoke mode (Versaci, Gucci, LV, Hugo BOSS itd.), ali pruzanja tih stvari po pristupacnim cenama. Oni u proseku imaju oko 12000 razlicitih odevnih predmeta, dok je prosek industrije 3000 - 4000. tj. oni prave ogroman broj razlicitih kolekcija, ali sa ogranicenom kolicinom, na taj nacin teraju kupca da stalno dolazi i vidi sta je to novo kod njih u radnji. Prosek dolaska kupca u Zaru u jednoj godini je 17, dok je prosek industrije samo 3. Bitna stvar za Zaru je njen proces proizvodnje gde ona primenjuje totalno drugaciji sistem od svih u industriji. Zari je potrebno samo 2-4 nedelje od dizajniranja nekog odevnog predmeta do trenutka kad ce se taj predmet naci u radnji, prosek industrije je 6 meseci. U poređenju sa konkurentima, Zara svoje proizvode naplacuje skuplje u odnosu na C&A i H&M, ali jeftinije u odnosu na Gap, Next i Kookai. Evo jos jednog bitnog podatka za rasprodaje. Ucinak rasprodaja u ukupnim prihodima od prodaje je bio 15-20%. Studija uradjena 2000. godine procenjuje da je Zara stvarala 14,7% profita u odnosu na prodaju, u poredjenju sa 10,6% kojeg je stvarao Gap i 12,3% profita H&M-a. Dodatno, ista studija tvrdi da Zara ima obrt zaliha od 10,68, Gap 7,18, a H&M 6,84. Evo okacicu neke dve slicke, prva je poredjenje nekih parametara izmedju Inditexa, Gapa i H&M, a druga je kako izgleda reklama Zare u casopisima.
Glavna stvar koju sam zaboravio da kazem. Zara stvarno ima razlicite cenovnike za razlicite teritorije. To je i mene najvise zanimalo da saznam posto su ovi iz Delte uporno govorili kako ne odredjuju oni cene vec ljudi iz uprvae Zare, e sad kako ti iz uprave Zare odredjuju te cene, stvarno ne znam, a zanima me da li na tu cenu ima uticaj marza koju njihov partner zeli ili ne. Uglavnom Zara je najjeftinija u Spaniji i Grckoj.
Setio sam se jos jedne zanimljive stavri. Zara ima svoje zaposlene trend settere u modnim prestonicama Evrope, koji svakog meseca dobijaju kartice sa odredjenom svotom novca na njima i zadatak im je da kupe odevne predmete za koje misle da ce biti popularni i uspesni i da ih onda posalju dizajnerima u centrali u La Korunji da ih ovi malo "prouce" (citaj kopiraju)
nadam se da sam sad malo pomogao da se stekne neka realnija slika :kafa: