Šta je novo?

Trolejbusi

25. Decembra je sednica gradske skupštine na kojoj se raspravlja o budžetu. Ako 45 opozicionih odbornika samo oćute tamo gde imaju vremena skoro koliko i režim da za govornicom kažu sve ovo i ako ne pozovu na proteste protiv ukidanja trolejbusa, onda nisu mnogo bolji od beogradskog bradatog Jutke.
 
trolejbusi odluka.jpg
 
Разумем, хвала на објашњењу. Да ли је могуће да сви еко бусеви имају мане које си навео или ово причаш конркетно за марку Хигер? На пример то што се тиче пуњења ми је баш чудно да не могу дуже да трају батерије кад се једном напуне?

Искрено мислим да пошто колико сам сконтао у почетку ће возити хигери на овим линијама, да ће на крају и остати ти аутобуси. Наравно ако дође до укидања троле уопште.
Apsolutno, svi električni busevi su ograničeni na 250-400km autonomije maksimalno. Okej, moze sw napraviti sistem kao u Novom Sadu, ali čemu dodatna ulaganja u pantografe kad imaš kompletnu infrastrukturu za trolejbuse. Kupiš trolejbuse sa autonomijom i nemaš frke ako se nešto desi jer imaju dovoljno baterije da se sklone sa puta. Takođe i elektrobusima može da se desi određeni kvar kao što se desio na Eko 1 gde se pokvario punjač i onda su na toj liniji radili autobusi. Isto se desilo i u Novom Sadu gde su takođe imali dosta problema sa strujom i punjačima, pa neke linije nisu radile.

Poenta cele priče je da se gangula okomio na trole, samo da bi se rešio Dorćola, a linije 19,21,22,28,29,40 i 41 predao privatniku koji bi nabavio elektrobuse i za to bi bio masno plaćen, minimum 3 puta skuplje nego pare za koje bi Gsp kupio nova vozila.
 
Trolejbus u Beogradu ima takvu sudbinu da je stalno na ivici ukidanja i to se iznova razmatra. Pre 80ih su sveli mrežu na jednu jedinu liniju. Pre nabavke ovih poslednjih 80 trolejbusa je valjda isto odugovlačeno sa nabavkom u želji da se provuče ukidanje. Pre neku godinu su ukinute 19 i 28, a 21 je postao bus. Srećom vraćene su. Dovoljno je da se pojavi neko ko ne razume oblast njihove primene i eto nove priče o ukidanju. Videćemo da li će trolejbus dobiti ovu novu bitku. Uzdam se u to da Šapić ima visok stepen promene planova u jedinici vremena 😅

Ne bismo bili prvi već sto prvi grad koji ih je ukinuo i više je gradova gde oni više ne postoje nego gde su i dalje na ulicama ali ih volimo i nadam se da će ostati jer su oni kod nas apsolutno primenjeni na pravi način - na linijama koje imaju strme uspone a ne iz mode. Može se slobodno reći da je pametniji sistem od onog u Sarajevu jer iako je taj grad brdovit, trolejbusi ne zalaze po brdima već se kreću samo na koridoru kroz kotlinu. Moskva je potpuno ravna, Minsk takođe. Beogradu trebaju trolejbusi i kamo sreće da su 48, 50 i 59 trolejbuske linije od 80ih. Uz nove tehnologije mogu to postati lakše nego ikad. Ja sam završio saobraćajni fakultet i žao mi je što isti nije nikada istinski unapredio JGP.
 
Trolejbus u Beogradu ima takvu sudbinu da je stalno na ivici ukidanja i to se iznova razmatra. Pre 80ih su sveli mrežu na jednu jedinu liniju. Pre nabavke ovih poslednjih 80 trolejbusa je valjda isto odugovlačeno sa nabavkom u želji da se provuče ukidanje. Pre neku godinu su ukinute 19 i 28, a 21 je postao bus. Srećom vraćene su. Dovoljno je da se pojavi neko ko ne razume oblast njihove primene i eto nove priče o ukidanju. Videćemo da li će trolejbus dobiti ovu novu bitku. Uzdam se u to da Šapić ima visok stepen promene planova u jedinici vremena 😅
Potpuno ukidanje trolejbusa su krajem sedamdesetih prvi razmatrali Gangulina braća titoisti, odustali su kada su videli da se trendovi u svetu posle naftne krize ponovo pomeraju ka električnim vozilima. Nažalost, ukinuli su sve zemunske trole, odnosno pretvorili ih u autobus.

Ne bismo bili prvi već sto prvi grad koji ih je ukinuo i više je gradova gde oni više ne postoje nego gde su i dalje na ulicama ali ih volimo i nadam se da će ostati jer su oni kod nas apsolutno primenjeni na pravi način - na linijama koje imaju strme uspone a ne iz mode. Može se slobodno reći da je pametniji sistem od onog u Sarajevu jer iako je taj grad brdovit, trolejbusi ne zalaze po brdima već se kreću samo na koridoru kroz kotlinu. Moskva je potpuno ravna, Minsk takođe. Beogradu trebaju trolejbusi i kamo sreće da su 48, 50 i 59 trolejbuske linije od 80ih. Uz nove tehnologije mogu to postati lakše nego ikad. Ja sam završio saobraćajni fakultet i žao mi je što isti nije nikada istinski unapredio JGP.
U Sarajevu su samo linija 103 Dobrinja-Trg Austrije i njeni kraci do Otoke potpuno kotlinske. Linije 102 i 107 se penju uz Koševo i vrlo su strme, a predratna trola 106 do Vogošće koja se sada rekonstruiše ima bukvalno planinsku trasu.

Bukurešt je ravničarski grad bez ijednog uzvišenja, pa mu ne pada na pamet da ukine ijednu od svojih 15 trolejbuskih linija. Sofija isto ima gomilu trola iako se cela nalazi u ravnoj kotlini. Budimpešta ima razgranatu mrežu i po brdovitom Budimu i po ravnoj Pešti, a imaju i mnogi manji gradovi. U Bugarskoj trolejbuse osim Sofije ima još za nas nestvarnih 8 gradova, Burgas, Haskovo, Pazardžik, Pleven, Ruse, Stara Zagora, Varna, Vraca, i svi su manji od Novog Sada, a polovina ih je manja i od Čačka.

Pošto mu već nepomenik ne dozvoljava da preseli njegovog političkog uzora Broza, slaboumni kompleksaš Gangula možda tripuje da će se "obračunati sa komunizmom" tako što će sahraniti trolejbuse. Kao da su oni neka komunistička tekovina, bili su planirani u Beogradu još tridesetih samo nije došlo do realizacije zbog izbijanja rata. Postoji gomila gradova u SAD, Kanadi, zapadnoj, srednjoj i južnoj Evropi koji i dalje imaju trolejbuse, a nikada komunističku vlast nisu imali.
 
Poslednja izmena:
@Užice
Više puta sam pisao da naši Higeri nemaju baterije, već super kondenzatore, i zato nemaju veliki domet, al se jako brzo pune. Tu tehnologiju ne koristi ni jedan od evropskih proizvođača. Električni autobusi nemaju nikakvih posebnih ograničenja što se performansi tiče, odlične su na svim poljima, pa i po pitanju kočenja. Baterijske imamo u vidu Otokara E-Cent. Koliko mogu da čujem nisu se loše pokazali.
Sa zglobnim Higerom koji jeste bio testiran na trasi linije 31, i to sam pisao, nije bio nikakav fijasko. Ide kao lud, odlično se pokazao, a kapaciteta ima za najmanje dva kruga, takođe super kondenzatori. Bolji su sigurno od svakog BMC-a, pa i ovih krševa od BKM trolejbusa. Nije se niko bunio da se nabave za liniju 31, nego prosto ova bag** to nije htela da sprovede u delo. Pisao sam više puta da nisam protiv da se električni autobusi šire tamo gde za to postoje povoljni uslovi, a da sam ujedno i za očuvanje postojeće trolejbuske mreže, uz širenje ka Miljakovcu i Petlovom brdu.

Nešto premotavam film i ne mogu da se setim gde ti trole idu Budimom, koliko se sećam i znam Budimpeštu, trole su isključivo u Pešti, mislim da ne prelaze ni jedan most. No, manje bitno, negde se trole šire, negde ne, nije da ih baš nigde ne ukidaju, al mi svakako treba da ih sačuvamo, i ne znam što malo malo pa pominješ Tita. Kakve Tito sad ime veze sa svim ovim. Nije ta Jugoslavija nešto što se tako olako može samo prevaliti preko usta, pogotovo od ljudi koji nisu ni bili rođeni u vreme njenog postojanja. Ružno je, jer tema je vrlo složena i nikako nije za priču u par rečenica onako usput. Čovek umro pre još malo pa 45 godina, i dalje nam je kriv za sve i svašta, a svi posle njega bili cveće i veliki državnici. Oni bre Rusi kakvi god da su, pa realno ni Staljina toliko ne pominju, mislim ne pljuju ga i pored toliko dokazanih zločina, a mi se i dalje bavimo Titom, delimo na četnike i partizane. Nismo mi sposobni da idemo napred, vučemo isuviše duge repove, olako sudimo, najpametniji smo za sve itd. Nismo džaba tu gde jesmo, iskreno kažem. Mentalitet nam je stvarno nekad baš za vrlo opsežnu psiho analizu.
 
Poslednja izmena:
Gangula više ne zna šta da is**e kako bi pravdao svoje retardirane ideje, "trolejbuska mreža ograničava njihovo kretanje", ma nemoj, trolejbusi mogu ići samo gde ima kontaktne mreže, i tramvaji i vozovi su ograničeni time što mogu ići samo po šinama, i autobusi su ograničeni jer mogu ići samo po asfaltiranim putevima, a elektrobusevima koje forsira još trebaju i punjači na svakom terminusu, ajmo sve to lepo da ukinemo i bog da nas vidi?

Na onom obraćanju sinoć gde je najavio ukidanje trolejbusa je izgledao i zvučao kao da je štićenik doma u Drajzerovoj kojeg intervjuišu a ne gradonačelnik Beograda u Starom Dvoru. Da li se javni funkcioneri u ovom gradu uopšte testiraju na psihoaktivne supstance?
 
@Užice
Oni bre Rusi kakvi god da su, pa realno ni Staljina toliko ne pominju, mislim ne pljuju ga i pored toliko dokazanih zločina, a mi se i dalje bavimo Titom, delimo na četnike i partizane. Nismo mi sposobni da idemo napred, vučemo isuviše duge repove, olako sudimo, najpametniji smo za sve itd. Nismo džaba tu gde jesmo, iskreno kažem. Mentalitet nam je stvarno nekad baš za vrlo opsežnu psiho analizu.
Staljin Rusima nije učinio ni približno toliko zla koliko je dedinjski vampir učinio nama, a i njegov nastavljač nepomenik ozbiljno konkuriše da ga u zlodelima stigne. Tema nema veze sa politikom, ovo sam spomenuo samo kao jedno od mogućih objašnjenja zašto Gangula toliko iracionalno mrzi trolejbuse, naravno tu je i patološki prezir koji kao svaka novonažderana naprdnjačka protuva oseća prema javnom prevozu i sirotinji koja se u njemu vozi, a tu su i racionalni kriminalni motivi kao što je narkogradnja na mestu dorćolskog depoa i ugrađivanje u nabavku novih e-buseva. Svega ima pomalo.

Ne treba puno ni razmišljati koji su mu motivi, ovaj najavljeni trolocid se mora sprečavati, i to svim institucionalnim i vaninstitucionalnim sredstvima. Ima li gradska opozicija ikakve planove po ovom pitanju, ili će samo ćutati i čekati dok ne razmontiraju i pobacaju novu novcijatu mrežu, trolejbuse iseckaju i puste Higere na svakoj njihovoj liniji?
 
Joj daj nemoj da ulazimo u tešku politiku. Šta je tebi bre Tito uradio toliko. Nemoj ga porediti sa Staljinom. Ako Staljin nije činio zla niko nije, veća u nekom domenu i od samog Hitlera. Kažem baš teška tema. Ne treba je razvodnjavati dalje.
 
Joj daj nemoj da ulazimo u tešku politiku. Šta je tebi bre Tito uradio toliko. Nemoj ga porediti sa Staljinom. Ako Staljin nije činio zla niko nije, veća u nekom domenu i od samog Hitlera. Kažem baš teška tema. Ne treba je razvodnjavati dalje.
Zahvaljujući Titu, danas prolazim graničnu kontrolu kada putujem u Banjaluku ili Podgoricu, a i kada odlazim na KiM iako je to pre svega nepomenikova "zasluga", međutim da Broz nije stvorio tu pokrajinu i nagradio Šiptare za sve što su tamo radili prethodnih 200 godina unazad ni nepomenik ne bi danas bio toliko uspešan u svojoj veleizdaji. Zahvaljujući Titu, danas se ustaške pesme pevaju na Cetinju, pa čak ponegde i u Novom Sadu, ne samo na bivšoj teritoriji njegove lijepe nezavisne. Mogao bih nabrojati još hiljadu stvari, ali bi tema previše otišla u off. Na kraju krajeva, ni Beograd nema metro zahvaljujući Titu, a Novi Sad i Niš nemaju tramvaj.
 
Da zamene trolejbuse elektro autobusima koje će Kinezi proizvesti u Zemunu i da ostave jednu liniju kao zaostavštinu, vid poštovanja prema tehničkoj kulturi, ovo ne bi bilo strašno.
Zašto nema proizvodnje u Ikarbusu?
 
Da zamene trolejbuse elektro autobusima koje će Kinezi proizvesti u Zemunu i da ostave jednu liniju kao zaostavštinu, vid poštovanja prema tehničkoj kulturi, ovo ne bi bilo strašno.
Zašto nema proizvodnje u Ikarbusu?
Slobodno neka u Zemunu naprave fabriku elektrobuseva, mogu i neke autobuske linije da zamene njima, ali trole neka ne diraju.

Da nekome uopšte padne na um ideja da trolejbusku infrastrukturu u odličnom stanju počupa i baci na otpad samo zato što se od početka svog mandata nije izmolio da kupi jedno novo vozilo, to je više nego strašno. Kvarovi na mreži se često dešavaju upravo zato što su trolejbusi ispropadali zbog neodržavanja i nenabavke novih od 2010. do danas, non stop se tresu, poskakuju i kidaju žicu, a ne zato što je sama mreža u lošem stanju.

Da je Gangula (ne daj bože!) lekar, on bi pacijenta obolelog od tuberkuloze u 21. veku eutanazirao umesto da ga leči antibioticima. To je medicinski pandan stanja u kojem se danas nalazi beogradski trolejbuski podsistem, infrastruktura je dobra, pre par godina je postavljena nova kontaktna mreža, jedino treba što hitnije kupiti nova vozila da zamene krševe, ništa neizlečivo osim ako lekar odbija da primeni terapiju jer je nekompetentan, korumpiran, poremećen i debilan istovremeno kao u Gangulinom slučaju.

Moramo spasiti beogradski trolejbus, jer će u suprotnom tramvaj biti sledeća žrtva naprdnog satanizma.
 
Ali malo je bezveze da istovremeno imamo i trolejbuse i elektroautobuse, pored dizel autobusa i tramvaja.

Između ta dva, ja bih - do daljnjeg - ulagao u trolejbuse. Ali obavezno sa autonomijom i velikom fleksibilnošću.

Ali problem je što se tržište sve više udaljava od trolejbusa i okreće elektroautobusima. Trolejbuse svet zna već 100 godina, danas nisu ništa novo. A elektroautobuse prati reputacija nečeg novog, fensi, elegantnog, čistog i ogroman hajp (koji plasira elektro lobi) da su nešto najneverovatnije što je čovek ikad izmislio. I kompanije danas zajašu taj hajp i trend, neće da se bave trolejbusima ako vide da sve više gradova naručuje elektrobuseve umesto njih. Trenutno je prejaka manija za električnim vozilima na baterije. Nameće se ta neka hipnoza da će baterije da reše sve svetske probleme. I tu elektrobusevi bolje prolaze kod većine neupućene povodljive javnosti, nego trolejbusi.
 
Videli smo kako su se pokazali elektrobusi, naročito ovi sa baterijama u Ćurdiću i Transproduktu gde ne mogu pola dana da izdrže na liniji. Sa pantografima takođe ima problema, a da ih nije bilo, verovatno bi se setili da kupe više od samo 15 vozila koliko je Gsp uzeo do sad. Moram da navedem i nešto vrlo važno o čemu se ne priča, a to je da trolejbusi imaju duži radni vek. Kod elektrobusa se baterije troše i gube svoj kapacitet kao kod telefona i onda je zamena baterija preskupa i neisplativa kad je elektrobus već star.
 
Jedna od Država sa propocionalno najvećom mrežom po glavi stanovnika u Evropi, Švajcarska i dalje širi mrežu u svojim Gradovima, HESS koji se prebacio i na električare prodaje ravnomerno i elektro i trole.

A što se tiče Ts-a i Ćurdića, pa moraš znati šta tačno želiš, brzo punjenje na okretnicama je po meni bolje rešenje nego baterijski sa range-om od 400 km koji zimi gubi određen procenat na grejanju. Baterijski busevi su više za manje turnuse i lokalne linije, ovi sa super pinjenjem pogodniji za gradske linije, na kraju krajeva EKO 2 jako retko ima problema u radu što mi potvrđuje tvrdnju.
Novi Sad ima problema sa stanicama za punjenje, ali koliko čitah u temi za NS j većini slučajeva je čist vandalizam, što je neverovatno da se uopšte dopušta.

Po meni jedno ne isključuje drugo, nekako sam uvek za to.
 
Slobodno neka u Zemunu naprave fabriku elektrobuseva, mogu i neke autobuske linije da zamene njima, ali trole neka ne diraju.

Da nekome uopšte padne na um ideja da trolejbusku infrastrukturu u odličnom stanju počupa i baci na otpad samo zato što se od početka svog mandata nije izmolio da kupi jedno novo vozilo, to je više nego strašno. Kvarovi na mreži se često dešavaju upravo zato što su trolejbusi ispropadali zbog neodržavanja i nenabavke novih od 2010. do danas, non stop se tresu, poskakuju i kidaju žicu, a ne zato što je sama mreža u lošem stanju.

Da je Gangula (ne daj bože!) lekar, on bi pacijenta obolelog od tuberkuloze u 21. veku eutanazirao umesto da ga leči antibioticima. To je medicinski pandan stanja u kojem se danas nalazi beogradski trolejbuski podsistem, infrastruktura je dobra, pre par godina je postavljena nova kontaktna mreža, jedino treba što hitnije kupiti nova vozila da zamene krševe, ništa neizlečivo osim ako lekar odbija da primeni terapiju jer je nekompetentan, korumpiran, poremećen i debilan istovremeno kao u Gangulinom slučaju.

Moramo spasiti beogradski trolejbus, jer će u suprotnom tramvaj biti sledeća žrtva naprdnog satanizma.
Opštepoznati narativ ovog režima, ako nešto pravi problem ukinuti ga.
Đaci protestuju - ukini školu.
Autobusi kasne - ukini red vožnje
Trolejbusi stari-zameniti ih busevima.
Aflatoksin u mleku-povećati toleranciju....
 
Ali malo je bezveze da istovremeno imamo i trolejbuse i elektroautobuse, pored dizel autobusa i tramvaja.
Ne moraju da se uvode novi elektrobusevi, neka ostanu te 2 linije koje voze danas i turistički Vrabac. U našem susedstvu Sofija ima zglobne elektrobuseve pored tramvaja, metroa i najnovijih zglobnih trolejbusa Škoda Solaris. Kada njihov javni prevoz uporedim sa našim, dođe mi da zaplačem.

Između ta dva, ja bih - do daljnjeg - ulagao u trolejbuse. Ali obavezno sa autonomijom i velikom fleksibilnošću.
Glupangula kuka da su trole "ograničenog kretanja" jer voze priključene na mrežu, niko da drogošu objasni da postoje i autonomna vozila koja se u slučaju kvara na mreži mogu kretati do najbliže garaže i spuštenog pantografa. Beogradu trebaju autonomne trole, ali neka uzme i Bozankaje ako je veća šansa da se tu ugradi u nabavku, daće bog da jednog lepog dana i on i njegov gazda završe na robiji, a kvalitetnija vozila će tada moći da se nabave samo ako im štetočine sada ne uklone infrastrukturu. Jer ako im to dozvolimo, p****li smo u čabar što se tiče trolejbuskog podsistema za sva vremena.

Za linije 41 i 29 bi u odnosu na njihovo opterećenje najbolje rešenje bile dvozglobne autonomne trole kakva je ova na slici iz Praga, samo je pitanje da li bi takva ultradugačka vozila mogla da izmanevrišu okretnicu i prođu kroz vračarske klisure prema Medakoviću.
 
Nije racionalno imati dve linije bilo čega samo radi sentimentalnosti. EKO1 bi mogao da bude autobuska linija, a EKO2 može i da se ukine, pogotovu ako će doći do novih izmena linija u centru, što je sve izvesnije (samo još nije definitivno šta će se izabrati).

Nema GSP taj luksuz da eksperimentiše i sentimentališe. Njemu su najpre potrebni konsolidacija, reforma i standardizacija.
Za linije 41 i 29 bi u odnosu na njihovo opterećenje najbolje rešenje bile dvozglobne autonomne trole
Ne bi mogli da skrenu u Takovsku, niti da okrenu oko Studentskog trga. Čak bi i na Trgu Republike pravili pometnju. Na Banjici isto ne bi mogli da skrenu, zatim tamo kod Cvijićeve, kao i u Čingrijinoj.

Takva vozila bih puštao samo po Novom Beogradu ili po obodima grada (obilaznice, Pančevački put, tako to).

Desna obala Save je kasaba iz 19. veka sa zgradama i šminkom dvadesetog. Nema na njoj mesta ultra dugačkim vozilima (inače i sam živim na desnoj obali Save).

S ostalim se slažem. I između elektrobuseva i trolejbusa, za jedan Beograd i GSP, ovde i sada, pre bih birao trolejbuse. Pa bih za 10 godina radio reviziju i novi plan razvoja.
 
P.S.
Sad vidim da si napisao "41 i 29". Ja sam pročitao "41 i 28" pa u skladu sa time pisao. Ali svejedno, ista priča važi i za 29.

Zato ja mračim stalno sa pričama o (ne)širenju Makenzijeve, Žičke, Maksima Gorkog, Grčića Milenka, Kruševačke, Mite Ružića, Dragoslava Srejovića i svih tih zakržljalih nekrotičnih tumora zaostalih u 19. veku. Da bi istočni deo grada mogao da se prilagodi potrebama 20. veka i da malo prodiše i uredi se. A za dovođenje u 21. ćemo se malo načekati, verovatno tamo negde od 2060. pa nadalje... Ali ajd makar da h prošire toliko da mogu da se mimoiđu dva veća vozila ili da jedno od njih stane a da to ne prouzrokuje kolaps celog kraja.

Mada teška priča za to, jer je sada sve uveliko narokano zgradama i precenjenim kvadratima.
 
Vrh