Šta je novo?

Trolejbusi

Ne bi bilo problema sa trolama samo da su onakve kakve bi trebalo da budu i da je uz to strujna mreza onakva kakva bi trebalo da bude. Sve u svemu koliko para toliko muzike. Para nema (ili ne daju) za bolje trolejbuse i dok god je tako bice zastoja i haosa u gradu. Umesto da pokupuju autobuse da zamene stare trole mogu da kupe nove trole sa baterijama i prilagode mrezu i modernizuju i eto ti resenja.
 
Biodizel nikako. Elektricne autobuse ili autobuse na vodonik. (oba postoje i koriste se u javnom prevozu).
 
mozda je mislio autobus na baterije... citao sam negde da su napravili pedesetak u pekingu za olimpijadu, a ima i jos na par mesta po svetu, mada je to jos uvek vrlo eksperimentalno

EDIT: pa i nije toliko eksperimentalno, evo sta prave kinezi, Thunder Sky Energy Group, inace primarno polje proizvodnje li-ion baterije, ali evo njihovih sasvim pristojnih buseva na baterije: http://www.thunder-sky.com/products_en.asp?fid=71&fid2=75
 
Sammael":3em5mht0 je napisao(la):
Svako ko prolazi barem jednom dnevno kroz centar grada može da posvedoči da trolejbusi unose haos i pometnju u saobraćaj a njihovi kvarovi SVAKODNEVNO izazivaju višesatne zastoje u najprometnijim ulicama.

Primer od juče: nestalo je struje (samo na trolejbuskoj mreži, koliko sam mogao da primetim) u centru. Ogroman broj trolejbusa stajao je zaglavljen na potesu od Kolarčeve ulice do Studentskog trga. Saobraćaj je bio u totalnom kolapsu u pravcu od Slavije do Trga republike. Bio sam u taksiju, i trebalo nam je pola sata da stignemo od Beograđanke do Trga republike.

Primer od pre dve nedelje: pokvario se trolejbus na uglu Žičke i Branka Krsmanovića (Crveni krst). Totalni kolaps u Žičkoj, trolejbusu u kome sam ja bio je trebalo skoro pola sata da prođe kroz Žičku (koja je inače dugačka par stotina metara).

Ovakvih primera je bezbroj - pitajte svakog taksistu šta misli o trolama, biće sve jasno.

Inače, pre par godina, tokom rekonstrukcije Mekenzijeve i 14. decembra, umesto trola su radili autobusi, koji su saobraćali Njegoševom. Troli na liniji 22 obično treba između pola sata i 45 minuta od Kruševačke do Terazija; autobusu koji je išao umesto te trole, uprkos činjenici da je trasa bila nešto duža i ulice slabije prilagođene gradskom saobraćaju, nikada nije trebalo više od 20 minuta.

UKINUTI TROLEJBUSE ODMAH I UVESTI AUTOBUSE NA BIODIZEL.
Ma nikakvo ukidanje trolejbusa ne dolazi u obzir, samo sirenje mreze.
Zbog ruskih krntija ljudi imaju loše mišljene o trolejbusima, zato treba nabaviti Solaris i Hess trolejbusa, a može i Mercedes, a i Ikarbus bi mogao da napravio trolu specijalno za Beograd.
Trola se bolje snalazi na brdima tako da 42, 47, 48, 50, 59 treba da budu trole ima još linija koje su zrele za trolu.
Kakav biodizel, to može za neke druge linije.
Za gradske CNG.
A taksisti mrze i tramvaje i trole.
U ulicama gde za to ima prostora treba napraviti traku samo za GSP sa crvenim asvaltom i ne sme niko da prođe ni taxi.
Sve sadasnje trole treba zameniti u prvoju turi 300 trola, pa onda novi pogon...
Jednom su pametnjakovići ukinuli trole, pa su ih posle 10 godina vratili.
 
Senke, jesi li se ti u skorije vreme vozio trolama? Krajnje je nebitno da li je trola ruska ili švajcarska ako nestane struje (osim ako nije u pitanju vozilo na baterije, što onda i nije trolejbus) ili ako se pokida mreža. A ulice sa trakom za GSP mogu da se grade na Novom Beogradu i novim naseljima oko Beograda, u starom delu grada, pogotovo u delu gde prolaze trole, za to nema ama baš nikakvih uslova.
 
U cemu je prednost trola u odnosu na tramvaj, ili autobusa na vodonik/struju? molim vas pojasnite mi zbog cega bismo trebali da investiramo u mrezu...? Koja je prednost toga?
 
Pa trola je sigurno fleksibilnija od tramvaja mada ne i udobnija. Sto se tice autobusa na struju nema razlike jer je trola=autobus na struju :D. Vodonik mislim da trenutno za nas nije bas resenje jer se sve to mora prvo testirati i obezbediti citava infrastruktura za nabavljanje i punjenje autobusa vodonikom. Druga stvar je sto ja nisam toliko siguran koliko je proizvodnja vodonika environmental friendly. Mozda neko zna vise o samoj proizvodnji istog mada mislim da smo o tome negde na forumu vec pricali.
 
Ako sam ja dodbro razumeo, fora sa trolama je u efikasnosti iskoriscenosti energije i naravno ZAGADJENJU, koje je u gradu kod trole 0.
 
Na stranu to što se kod nas ta struja koju trole troše (u ogromnim količinama) proizvodi u najprljavijim mogučim termoelektranama i to što prilikom zastoja prouzrokovanih trolama stotine vozila stoje u mestu s uključenim motorima i truju vazduh.
 
^^To stoji sto ti pricas ali je isto tako pitanje koliko je pametno ukinuti sve trole da bi za par godina ustanovili kako su one ipak najcistije od svega. U slucaju da sve zamenimo autobusima onda se svi zivi izduvni gasovi "sele" u grad za razliku od termoelektrane koja truje celu zemlju :D. Mislim da je ovde potrebno malo vise planiranja od pukog poredjenja trola i autobusa.
 
Beogradu su potrebni trolejbusi, a mreža treba u potpunosti da se rekonstruiše. Ona je najveći problem. Čak je možda dobro da neko vreme u potpunosti i ne voze trole dok se mreža ne sredi. Tako nešto radi Philadelphia. Do tada treba kupiti nove trole, nešto tipa Solaris.
 
Vodoniku nista ne fali, niti je problem da se vozila napajaju istim, znam da ima dosta takvih u Njujorku. Ali hajde, razumem da bi to bio preveliki zalogaj za ovu zemlju...
Mislim da je u pitanju sledece debata...
a) Rekonstruisati postojecu trolejbusku mrezu i prosiriti je juznije od Banjice Borskom, npr...
b) U isto vreme polako uvesti elektricne autobuse (sa baterijom) i koristiti njih bez troskova postavljanja mreze i infrastrukture.

Sta se vise isplati? Sta je jednostavnije/brze? Sta je efikasnije energetski?

Iznecu moje argumente:

Oba metoda trose elektricnu energiju pa stoga ne zagadjuju direktno vazduh u gradu, sto je dobro. Ja sam zastupnik druge varijante, jer mislim da je postavljanje mreze upravo bauk za gradsku vlast. Ovako mislim da bi doslo do brze i stoga efikasnije implementacije novog prevoza. Tako bismo mogli umesto trolejbusa jednostavno godisnje prosirivati udeo elektricnih u opstem fondu autobusa (dve muve jednim udarcem, posto bi to bili niskopodni i moderni autobusi takodje)...

Sledece, mogla bi se uvesti stipulacija privatnim prevoznicima da 10% fonda vozila mora biti nisko-emisiono (elektricni, vodonik, ultra-cisti dizel) pri davanju novih licenci. Mislim da bi tako grad vrlo brzo postao dosta cistiji, i manje zavistan od fluktuacije cene naftnih derivata.

Sa trenutnom cenom goriva, elektricni autobus opravdava svoju cenu vec posle dve godine upotrebe.
To bi bio jednostavan posao za domace firme (kao sto su Ikarbus, Neobus, itd), a postoji i vise medjunarodnih proizvodjaca (doduse vecina su u Americi, ali ima ih dosta u Britaniji, Danskoj, Islandu)...

Mislim da je ovo mnogo bolja opcija od kupovine novih trolejbusa, i da bi funkcionisala odlicno u tandemu sa prosirenjem tramvajske mreze u Novom Beogradu/Zemunu.
 
Bilo bi najidealnije kad bi se svi autobusi i trolejbusi zamenili električnim autobusima na baterije. Ali mislim da još nema tih baterija koje imaju kapacitet da izdrže rad tokom čitavog dana. Autobusi na vodonik nisu loši, jedino sam čuo da im je nedostatak što su bučni, ali to po meni i nije neki problem. Ipak ostajem pri tome da treba rekonstruisati mrežu. A priče da mreža navodno ruži grad su pomalo i smešne. A klima uređaji i razni bilbordi kao nisu ruženje grada. A da ne pričamo o raznim građevinskim ''poduhvatima'' u centru koja se vrše uz blagoslov grada.
 
Mislim da je bolje da za sada uvedemo neke klasicne ali nove trolejbuse. O novim tehnologijama svakako treba razmisljati, ali hajde da se prvo ovo postojece adekvatno privede nameni.
 
@Sinisa
Grad Sinsinati od 1992 koristi elektricne autobuse bez problema, tako da tako nesto vec duze vreme u upotrebi :)
Takodje, znam da ih koriste i Santa Barbara i Chattanooga. Kad govorim o hibridnim vozilima, njih koriste i Njujork, Filadeldija, Boston...U Santa Barbari takodje koriste poseban program za brzo punjenje koji na nekim stanicama puni bateriju autobusa, tako resavajuci taj problem. :)

A sve to sto si ti nabrojao ruzi grad, to je istina... nisam ja purista, okej sam sa mrezama samim po sebi, vec se covek navikne na njih, ali zar nije bolje imati mobilnost i mogucnost menjanja broja vozila na linijama da bi pokrila odredjene nedostatke ili zamenila druga vozila? Bez mreza je to mnogo jednostavnije...

Ovo je prilika da Beograd bude jedan od ranih usvajaca jedne nove tehnologije koja bi unela pravu revoluciju u gradski prevoz, to iskreno mislim!
 
jovanovm":1pz77mys je napisao(la):
U Santa Barbari takodje koriste poseban program za brzo punjenje koji na nekim stanicama puni bateriju autobusa, tako resavajuci taj problem. :)
Mislim da se taj tip vozila naziva girobus iliti zirobus, nema trole na krovu ali na desnoj strani krova, obicno iznad bocnog ogledala postoje kratka oduzimala struje. Tako se struja pretvara u kineticku energiju koja pokrece neki zamajac da se bus doveze do sledece stanice gde se opet ponavlja proces. Mozda i gresim ali postoje takva vozila. A velika prednost trolejbusa u odnosu na autobuse jeste to sto trole mogu bez ikakvih problema savladati jako velike uspone i zato ih imaju neki gradovi poput San Franciska.
 
Hm, koliko ja znam, girobus nije u komercijalnoj upotrebi? Ovde se govori o visoko-kapacitetnim punjacima koji su u stanju da ispuste veoma brzo veliku kolicinu energije... Sad ne mogu da nadjem link za pdf, ali ima na netu negde...
 
Girobus se koristio 50ih i 60ih godina i to možda tri-četiri grada u svetu. Nije se održao, bio je previše trom i više je trožio energije.
Vidiš, ovo nisam znao za Cincinatti, Santa Barbaru i Chattanoogu. Da li možda znaš kako je sa punjenjem, koliko često se busevi moraju puniti u toku dana?
Slažem se da je bolje imati mobilnost i mogućnost menjanja broja vozila Ne bi bilo loše da se eksperimentalno otvori jenda nova kraća linija električnog autobusa.
 
Mislim, za pocetak, bar za E linije, ove ekspres autobuse.... Ono sto me brine je da nisam video primenu tih vozila u vecim gradovima, jeste da je Sinsinati 2.2 miliona stanovnika, ali tu gde ide prevoz je samo 300,000... Otprilike iste velicine je i Santa Barbara... Ne znam nista vise, ali iskopacu sta budem mogao...
 
Trolejbusi su sasvim solidno resenje, a, sto se "ruskih krntija" tice, to su odlicni trolejbusi, jer kladim se da nijedan drugi ne bi izdrzao "tretman" kojem su bili izlozeni kod nas... Uostalom, pogledajte donaciju iz Atine, kada su stigli, izgledali su odlicno...
 
Kada sam govorio o modernizaciji trolejbusa, imao sam i opciju uvođenja trola s baterijom. Npr. vodovi bi se ukinuli na potezu od Slavije do Studentskog trga. Sličan trolje*******us je uveden u Rimu pre par godina.
Iako se radi o tramvaju, mislim da bi ova tehnologija bila primenljiva i na trolejbusima:
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20071120/142783/
 
Koliko se secam, i kod nas se eksperimentisalo sa baterijama, ali, po starom dobrom obicaju, nije nikada zazivelo... :kafa:
 
Vrh