Šta je novo?

Trolejbusi

Наравно да раскрсница нема проблема када има 6-7 трака а до ње воде сокаци са по једном колском и једном траком јавног превоза. Никаква епохална проточност тамо није потребна нити пожељна (осим за јавни превоз) а Теразије не да нису без проблема него се све осим њених ударних силуета потпуно распада, почев од Безистана, преко Чумићевог, мртвих, запуштених простора иза уличних фронтова после Москве и поготово подземних пролаза са десетинама запуштених и запишаних локала. Да не причам о проблемима за инвалиде. Ја у животу нисам видео да и једна од оних платформи ради.

Кад си ти уопште прошао последњи пут зоном Теразија у својству пешака кад можеш ово да пишеш? Оно је буквално најраспаднутији део центра града. И одише тим западноевропским духом краја цивилизације и урбане небезбедности са штроком и оним бескућницима који вребају у пролазима.
 
A, bio sam juče, ili prekjuče. Ima raspada oko Terazija poprilično - ima ih, vala, oko svega u Beogradu - ali sa saobraćajnim rešenjem 'Ulice (trga) Terazije' to nema veze.
 
Otkao su podzemni prolazi u procesu renoviranja rampe za invalide su nove stavljene 2 puta video da se koriste
Grad je što se tiče prolaza trebao insistirati na gradnji centralne klime i liftova
Da je centar pun pustih lokala raspad javnog i zapisanog prostora sve tačno
Zbog toga renoviranje rade od onog najmanje problematicnog dela tj trga N pasica
Ali zato bezistan ceka da se sruši nekom na glavu bolje kola jer to nije prioritet
 
Jbt kao neko ko preko 3 faking decenije svakodnevno prolazi kroz Terazije, ne znam da li su mi smešniji ovi jedni ekstremisti što kukaju na "6 traka" (valjda ne razumevši šta sve te trake obuhvataju, kolika im je dužina u metrima, kako funkcionišu i zašto su tu) ili ovi drugi ekstremisti što kažu kako je sve na trenutnim Terazijama sasvim ok i ne mora ništa da se menja.

Vole ljudi na ovim prostorima svoju graničnost pa to ti je. 😄

Nastavite sad. Da čujemo još ekstremističkih i ekspertskih analiza i predloga za Terazije od ekipe oko Fontane i Tošinog bunara. 🙂
 
Poslednja izmena:
Vezano za efikasnost, empirijski rezultati dostupnosti Terazija sa Gornjeg Voždovca (Bose Milićevića) raznim načinima kretanja za zdravog mladog čoveka. U pitanju je vreme koliko ranije treba da izađeš iz kuće da bi garantovano stigao na vreme. U pitanju je oko 5km.
način kretanjavreme putovanjatroškovinapomena
peške50-60 minutabesplatno
lična kola10-45 minutaskupouračunato kruženje za traženjem parkinga
taksi10-15 minuta+vreme čekanjavrlo skupo
tramvajdo 40 minutajeftinozbog neefikasnosti 31 i trolejbusa, u vreme planirati pešačenje od Slavije do Terazija
maršrutka/minibus30 minutaskupouračunato čekanje na minibus
bicikl 20 minutajeftinoproblemi bezbednosti, i neobučenosti većina građana za takav transport. U vreme uračunato spuštanje bicikla peške sa trećeg sprata.
U vreme putovanja tramvajem je uračunato ukupno 20 minuta pešačenja, 10 minuta maksimalno čekanje po decenijama trange-frange redu vožnje u uslovima kada je srednji interval u špicu 3 minuta, van špica i vikendom 4-5 minuta. U uslovima produženja do centra, i ukidanja presecanja sa kolima na Slaviji, Kneza Miloša i Terazijama, intervalom 5-6 minuta, ukidanja nekih od autobusa između Veterinarskog fakulteta i Slavije, vreme putovanja 12 minuta u transportu, dolazi se do 25 minuta u špicu. Odlična brzina, maltene kao bicikl. Ako bi tramvaj bio podzemni od Veterinarskog fakulteta do Terazija dobilo bi se samo 2 minuta u odnosu na rešenja sa spuštanjem kola na niži sprat na pomenute tri lokacije. Prelom toka na Slaviji, ako se uračuna svih 5 predloženih linija, previše je jak da bi sve terali dalje ka Kalemegdanu. Još, u slučaju demostracija i manifestacija u centru Terazije su pogodne za kraćenje.

A vezano za pešačko-biciklistička kretanje, savremeno-humani princip projektovanja je ne više od 0 stepenika na putu i rampa sa usponom ne većim od 6%. Liftovi se koriste samo za savladavanje visinskih razlika tamo gde je ne-pešačko-biciklistički saobraćaj na više nivoa, a pešačko-biciklistička kretanja namenski koriste bar dva od tih nivoa (nadvožnjak, železnička stanica, metro stanica).

Pešačko-biciklistička kretanja = kretanja na točkovima ili bez, sa pogonskim motorom male snage brzinom do 25km/h namenjeno svim zdravstvenim grupama i bez potrebe za posebnom dozvolom.
 
Minibus se ne čeka dugo, nikada više od 15 minuta, prosečno 10tak minuta.

Ali za ostalo se slažem.
 
Zašto bi ikome smetalo da se automobili gurnu pod zemlju? To što je dr Šapić smislio moronsku pešačku zonu za Parisku ne znači da se treba protiviti svakom predlogu da se promeni status quo. Dva centralna trga u beogradu (Terazije i Trg Republike) su očajno uređeni za pešake. Na prvom moraš da ideš gore-dole kroz smrdljive prolaze, a na drugom za većinu kretanja da kružiš i čekaš dva semafora. Logičnije je da automobil koji ima motorni pogon, smrdi i pravi buku ide gore-dole i kroz podzemlje, a ne pešak koji možda nosi nešto teško, gura kolica/bajs, star je, invalid je itd.

Zapravo, glavni razlog protiv je to što je guranje automobila pod zemlju na Terazijama skupo, a objektivno nije prioritet u sadašnjem trenutku.
 
@Karlo del Ponte
А како би се решило уклапање тунела на зеленом венцу са улазом у Теразијски тунел, будући да си у тунелу предвидео раскрсницу?
 
Poslednja izmena:
Tačno, ulazi za kola u tunel su 1+1 Kralja Milana, Francuska, Trg Nikole Pašića, po jedna izlazna traka za Makedonsku i Balkansku. A projekat ima smisla samo ako se radi zajedno sa Zelenim vencem, zato što je jedan od ciljeva bolja organizacija prolaznog javnog saobraćaja i presedačke zone. Tada Dečanska i Terazijski tunel ostaju potpuno bez autobusa, "raj" za one koji baš hoće kolima. Uz to, poboljšanjem drumskih veza, poboljšan je prilaz garažama Obilićev venac i Zeleni venac.

Da, moglo bi se reći da je takav projekat neprioritetan, možda za 2-4 godine. Ali dobar centralni čvor javnog prevoza je dobra podloga za eventualni metro, koji će visok kvalitet usluge ponuditi samo na dva od šest pravaca, i gradiće se bar dve decenije dok ne pokrije sve glavne pravce.
 
a na drugom za većinu kretanja da kružiš i čekaš dva semafora. Logičnije je da automobil koji ima motorni pogon, smrdi i pravi buku ide gore-dole i kroz podzemlje, a ne pešak koji možda nosi nešto teško, gura kolica/bajs, star je, invalid je itd.
Ne mislim da je Trg republike nezgodan za pešake. Čak je nakon rekonstrukcije u tom pogledu i bolji, jer si ranije imao dvostruki semafor kod pozorišta gde bi te uvek sačekalo jedni crveno svetlo i čekanje, jer su puštali pešake naizmenično, nikad odjednom. Ja sam p..deo od toga, a to su koristili i Bumbari da drndaju ljude kaznama što su prešli pola kolovoza na crveno umesto da čekaju bezveze kad nema nikog. Doduše zato je sad sa izmenama postalo gore za trolejbuse na Trgu, jer su im potpuno ubili zeleni talas od Politike do Mariotta, prolaziš 4 semafora i svaki te zaustavlja i usporava prosečnu brzinu trolejbusa 28 i 41.

Takođe, posle rekonstrukcije je dato više prostora pešacima na samom platou. Vozila sada prave veći luk oko platoa a zato na njemu ima više prostora.

Na Terazijama - ako bismo baš hteli da ukidamo podzemne prolaze - jedino što može da se uradi jeste dodavanje velikog pešačkog prelaza na njihovoj sredini. Ali obavezno uz prethodnu simulaciju i detaljnu razradu rada semafora i saobraćajnih tokova, da ne bude gore njesra posle nego pre.

Ali lično mislim da od toga nema ništa, kao ni od isterivanja saobraćaja sa celog Trga republike, jer se previše pravaca sustiče u tim tačkama. A tu su i linije JGPa, dostave, turistički autobusi, komunalna vozila, taksiji...

Ne može Beograd da priušti sebi toliko velike pretumbacije i pomeranja saobraćaja u tom delu grada gde je premali broj širokih, i za JGP i velika vozila prohodnih kolovoza. Čak i sa postojećom pešačkom zonom od Kalemegdana do Terazija uočavaju se određeni problemi i prepreke u funkcionisanju tog dela grada. A tek sa zatvaranjem ili stezanjem i Trga ili Terazija, nastala bi paraliza.

Kao što Došljak lepo reče više puta - Beogradu ne treba širenje postojećih pešačkih zona u centru i pravljenje giga- pešačke zone. Ono što mu treba su nove manje pešačke zone po drugim delovima grada.
 
P.S.
Podzemni prolazi ne moraju obavezno da budu sramota i raspad. Treba dosta volje, ulaganja i reda da se oni učine pristojnim i privlačnim ali ako postoje volja i interes, nije nemoguće.

Pre par godina, sve oko Karađorđeve je vrvelo od tuđinskih hodajućih nevolja. Onda su se pojavili volja, i interes, da se to sve počisti, da ne smeta budućoj "eliti" u obližnjem novosagrađenom naselju. I sad ih maltene i nema. E kad bi isto tako postojao interes i volja da se 40 metara prolaza kod Terazija učine čistim i privlačnim, to bi se na kraju i ostvarilo. Nije nemoguće.

Ali pre toga mora Grad da poradi i na drugim problemima oko Terazija, da prestane da traži nenormalne sume za lokale duž Kralja Milana i Terazija, da sredi same prolaze, i da se dodatno potrudi da upicani ceo taj potez (svetla, trotoari, fasade...) E onda će se i butici otimati za zakup tih prostora, a sa njima i za zakup u podzemnim prolazima.

Inače ovde govorim o onom prolazu kod Mosvke i Robne kuće. Ona mreža prolaza što vode ka Balkanskoj su malo komplikovanija priča, jer je i njihova okolina haotičnija a i vode u deo Balkanske koji je "meh" u najboljem slučaju, i koji turiste i šetače i ne zanima.
 
IMG_2881.jpeg
 
Sada sam razradio Slaviju bez kola na površini. Kola u kružnom toku na prvom podzemnom spratu. Sredina kružnog toka tri trake, i još po jedna traka za desna skretanja. Na površini širi kružni tok javnog prevoza, pešaci, biciklisti. Preko sredine kružnog toka lak pešački objekat (krst je samo jedno od rešenja).

Nemanjina: udvojena traka za javni prevoz na sredinu usmerena.
Bulevar oslobođenja: udvojene trake za javni prevoz sa desne strane ulice.
Makenzijeva: trake za javni prevoz sa strane (mora da se otkupi i sruši ona udžerica)
Beogradska: Javni prevoz bolje sa leve strane ulice.
Kralja Milana: Srednje trake za javni prevoz
Slavija 2.jpg

Evo, da se ne ljute automobilisti da im oduzimamo sunce. Trolejbus i tramvaj sa starim rešenjima mogu i do 10 minuta da potroše na Slaviji (najčešće 2-7 minuta), a sa ovakvim rešenjima, sa sve propuštanjem pešaka i biciklista, kružni tok se prolazi za minut.
 
Пешачки мост је оптимално решење, али ми сечини тешко оствариво са архиотектонске тачке гледишта.
Обично трамвај гурају по средини круга. код тебе је трамвај у кружном току. Зашто?
Само извођење тј закопавање кружног тога био би посао века, јер би било потребно зауставити саобраћај преко Славије. У нашем случају - на три године.
Сматрам да оваква решења не могу бити разматрана док се не изграде алтернативни правци који би били способни да у потпуности преузму саобраћај
 
Poslednja izmena:
@Прле Imamo drumski kružni tok sa 7 ulaza koji nadoknađuje leva skretanja kilometar u krug. Od 7 ulica, 5 su glavne ulice sa intenzivnim javnim prevozom. Za kola jednoznačno kružni tok, i to takav da minimalno ili uopšte ne preseca javni prevoz. Za javni prevoz ovo je jedna od varijanti, koja ima prednosti i mane. Ono što je prednost ove varijante je upravljivost saobraćaja sa kraćenjem linija, i mogućnost formiranja velikog broja različitih direktnih linija.

Vezano za faznost gradnje, sa obzirom da sugerišem sistem sličnih projekata, isplati se imati firmu sposobnu da radove završi za 6 meseci sve faze. Slavija ima parking i onaj trg-pustaru, kuda se može provesti privremeni prošireni kružni tok u toku radova, sa sve privremenom tramvajskom prugom i privremenom trolejbuskom kontaktnom mrežom. Veza sa Bulevarom oslobođenja i sam Bulevar oslobođenja su mnogo osetljiviji deo celog poduhvata, tako da čak razmišljam da bi pešačko-biciklističko-javnoprevozni nadvožnjak trebali prvo da se izgrade na Autokomandi po na drugoj temi predloženom konceptu, pa tek onda da se uzme Bulevar oslobođenja. Na taj način, tramvaj za Voždovac funkcioniše preko Prokopa i Mostara, ka Vuku i Pančevačkom mostu se može presedati na BG:VOZ, za vreme suženja u Bulevaru oslobođenja.

Na samoj Slaviji je mnogo važnije i osetljivije da se napravi metro-kaseta u vidu podzemnih lučnih konstrukcija sa kojima bi javni preevoz mogao da se odvija neprekidno.
 
Bože, kako bi se nas grad prolepsao kad bismo imali nove, lepe, Solaris trole, kao ove iz Praga. Zglobne i solo, pa da prolaze i ulelapsavaju Trg, Terazije, još da su uzeli Solaris autobuse na gas. Sasvim je moglo da se sve to uradi, ali nažalost, tako blizu, a tako daleko 🥲 S ovom vlašću nedostižno
 
Bože, kako bi se nas grad prolepsao kad bismo imali nove, lepe, Solaris trole, kao ove iz Praga. Zglobne i solo, pa da prolaze i ulelapsavaju Trg, Terazije, još da su uzeli Solaris autobuse na gas. Sasvim je moglo da se sve to uradi, ali nažalost, tako blizu, a tako daleko 🥲 S ovom vlašću nedostižno
Ovo bi bilo kao neko maštanje u slučaju oslobođenja, ali ja sam za drugi koncept ugovora i tendera za veliku nabavku autobusa i trolejbusa: da se proivodnja maksimalno lokalizuje! Šta to znači, država uredi industrijsko-skladišnu zonu vezanu za petlju Tranšped, sa kolosečnom vezom sa Železničkom stanicom Vrčin. Grad se obvezuje da kupuje minimum 100 novih autobusa ili trolejbusa unificiranih. Cena ponuđena na tenderu se može korigovati samo na osnovu cene sirovina. Bodovni konkurs gde se veliki broj bodova dobija sa procentom lokalizacije proizvodnje. Grad pored toga obezbeđuje pristup bazi radne snage preko BG:VOZ: Zemun - Tošin Bunar - Novi Beograd - Sajam - Rakovica - Jajinci - Beli Potok - Industrijska zona - Vrčin sa redom vožnje vezanim za smene. Uz to i neke lokalne linije (tipa 303 produžiti do industrijske zone, 410 preko Avalskog puta...). Takođe da se za 493 Mladenovac autoputem napravi neko bezbedno stajanje za tu zonu...

Pa nek tada pobedi ili MAN ili Solaris ili Turčin ili Kinez... onaj ko obezbedi dobar odnos cena/kvalitet/lokalizacija proizvodnje.

Vezano za Kineze, zbog sankcija naša beloruska firma kupuje kamione Šahmane, i generalni utisak je da bi ih zbog dobrog odnosa cena kvalitet kupovali čak i ako bi se ukinule sankcije. Sitrak je najjači proizvođač kamiona, ali za nas je mana dugo čekanje na isporuku. Među kineskim autobusima najjači je Jutong, ali nemam utisak da ga Centralni komitet Partije ne razmatra iako Sija naziva bratom.
 
Некако имам утисак да је већини форумаша много важна шминка и спољашњи изглед, чега год да се дотакнемо. Тако и ови Солариси "као шти има сав нормалан свет" је прича која по јединици буџет кошта 20 максимално 30% од ових варијанти које град бира у последње време. Ову ралику у цени сам претпоставио ако би се вршио не немештени процес набавке. А у суми закупа ми говоримо о десетини милона евра.

Са друге стране оно што немамо, а оно што нам треба, то је инфмраструктура по којој требају да ссаобраћају возила нико не примећује. А ради се посебним правцима денивелисаним раскрсницама, БРТ, преметро и одвојеним трасама за траваје за чију израду су потребне године планирања, улагања и изградње. Да постоји таква нека инфрастуркура и да се је време путовања по Беогаду осетно смањено, искрено, било би ми све једно шта кола по тим саобраћајницама. Јер било би брзо, не би било гужви, одржавање би било мање потрбно јер се средства за превоз не би раубовали у толикој мери као данас.

Неће нас спасити мерецедес са штепаним кожним седиштима ако немамо путеве куда да га возимо.

Не могу да препричам колико сам несрећан што се главна струја форума бави маштањем како би се боље потрошиле паре у имиџ.

Проблем је што изградња потребне инфрастуркуре захтева огроман труд војске стручњака из свих области, а код нас се планирањем занимају Шапа, и Весара. Није проблем што ти људи постоје, и штосе баве политиком, неко мора, али је проблем што су сви остали у том систему подгузне буве и што нико нема јајца да се бави својим послом, вероватно схватајући да је на тој позицији не захваљујући свом квалитету, већ зато што је добра плата коју прима јер се уталио...
 
Pa nije baš ni samo šminka. Iako si u pravu u većini, ipak postoje ogromne razlike u poređenju vozila tih renomiranih, i ovoga što taljiga kod nas. Ja ni BMC ne smatram baš tolikim kršem. Može se putovati i sa njim, al dal je uporediv sa Solarisom. Svakako da ne, kao ni sa Heuliez (Ulijeom), MAN-om, Mercedesom..., iako zvecka enterijer i jednog e-Citara, al opet su baš očigledno velike razlike u povoznosti tih vozila. Neverovatno mi je kako Lion's City G prosto klizi kroz krivine između Dubrovnika i Cavtata. Čuješ najviše pneumatike. Libartas ima i jako dobro održavanje, al ako je vozilo stvarno napravljeno kako treba, biće ono dobro i posle deset godina uz prosečno održavanje, pa sve da ima i rupa kao na ulicama ovde u Beogradu. Opet je Solaris dokaz toga. Nisu se ni najmanje raskantali i rastresli, pogotovo u poređenju sa Higerom. Nije tu ni cena problem. Pa ne plaćamo mi ni Turke jeftino. Problem su muljaže, kojih ima doduše svuda, al naši najčešće odu i korak dalje. Dal je to možda i zbog Kentkarta, mislim koga briga i da jeste. Kupujte od Turaka, kupuju i drugi, al dajte malo i oladite, pogotovo kad su tramvaji u pitanju. Gde god da otputujem, i to ne sad samo ka Zapadu, vala svuda su inventari gradskih prevoznika dosta bolje opremljeni. Beograd je postao baš poseban slučaj što se tiče vozila javnog prevoza. No, narod je pre tri dana dokazao da mu to uopšte ne smeta, tako da idemo dalje, pa dokle stignemo uz ovakvu politiku nabavke vozila.
 
Vlast i vecina stanovnika Beograda nam je nesposobna kao nikad. Nije samo uvek pitanje o odrzavanju i nabavkama i tenderima, pitanje je i sposobnost ljudi u GSP-u i sekretarijatu da osmisle nesto. Pametnjakovici autobus na baterije,koji ima sposobnost da zaobidje zatvoreni deo,puste da okrene na drugoj okretnici (EKO2L BG na vodi-Slavija), isto i za 31 (autobus je cak na prirodni gas i neki naravno na dizel). 31 okretao na Slaviji zbog protesta a mogao je vrlo lako zaobici jer su samo Terazije tad zatvorili. Zatim imamo trole koje se parkiraju na ulicama svaki dan jer crknu i onda iako su bas blizu pogona, servisno vozilo ili vuca se ceka par sati, linija 28, slucaj u nedelju koji sam video kod Jase Prodanovica. Novi sistem u prevozu Beograd plus se presporo razvija, a nista ni ne radi, bolje je bilo ostaviti Kentkart. I u Beograd plus sistemu su isto mulja sa parama, naravno, inace ne bismo ni videli novi sistem i imali bismo normalne validatore na vise mesta u vozilu.
 
Vrh