@Bender Rodriguez
Da, to za nuklearke sam video, tj čitao ponešto o tome, i ne slažem se sa tim. I meni to deluje suludo, i opet, sve što pišem jesu trenutna dešavanja sa predstavljenim dugoročnim planovima. Nisu moje želje, niti smatram da je sve to pametno i baš toliko korisno. Za ekonomiju isto, vidim i ja gomilu gluposti, mada ne mislim da sam preterano stručan u toj oblasti, al to je baš preširoka tema. Sistem je generalno jako kompleksan, i uvek će biti pun špekulanata.
No, koja god tehnologija da je u pitanju, uvek se kretalo od nule, pa se išlo ka boljem, funkcionalnijem, efikasnijem itd. Tako je i sa elektro pogonom. 70-tih, razni prototipovi bili su sve samo ne efikasni i upotrebljivi na duže staze. Danas, tj zadnjih pet šest godina, pa nije baš tako, i to je činjenica. Napreduje se dosta. Koliko u svemu ima lobija, preterivanja, mnogo je široka tema, jer je toga je bilo i na drugoj strani sa fosilnim gorivima. Nekad smo imali izuzetno neefikasne motore, gde se dobijalo 30ks iz 5L zapremine, prelazili su malo, trošili puno, i smrdeli kilometrima iza sebe. I tu se napredovalo mnogo, i verovatno može još malo bolje, al dostižu se već limiti, i nekako uvek dolaze posle toga zamenske tehnologije. Tačno, tj upravu si za E norme. I tu se preteruje, i namerno otežava dalja proizvodnja prevashodno dizel motora, o čemu sam i ja pisao više puta. No, mi tu da promenimo ništa ne možemo. Nebitni smo u jednoj takvoj grani industrije. Bar na polju javnog prevoza, struja ima stvarno smisla, i shvatam kanalisanje sredstava i okretanje proizvodnje u tom pravcu. Dal je samo ekološki lobi ne znam, al dosta toga jeste na strani električnih vozila u takvoj vrsti eksploatacije. Sve se na kraju svodi i na pare. Ne može se sve, tj i jedno i drugo, i zato mislim da je kasno da se ponovo pravi preokret, tj vraćanju isključivo motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Al verujem da i ti nemaš generalno ništa protiv elektro pogona kao takvog (mada ja malo i imam jer volim da vozim), već ti smeta utisak usiljenosti, kao i meni. Al to ne menja činjenicu da ćemo svi morati nečim sutra da se vozimo, i da ćemo morati kupovati ono što se na tržištu nudi, što znači i prolagođavanje takvim okolnostima.
@solecar
Meni se i dalje čini da me ne kapiraš. Bender vidim da razume o čemu pišem, al ima stavove koji i imaju uporište u nekim stvarima. Naravno, sa moje tačke gledišta. Nemoj ubacivati šinska vozila u priču, jer to je nešto sasvim drugo. Njih ni jedan vid drumskog prevoza ne ugrožava, jer niti je posebno superioran, niti je više isplativ. Pritom, nisu trn u oku ni ekologa. Za trolejbuse sam rekao šta sam imao. Mislim da nisam nešto puno tu tupio. Ne smetaju nikome, al ako tehnologija elektro pogona preko baterija dostigne vrlo visok nivo, a u smislu velike autonomije sa brzim punjenjem, ne mnogo dužim u odnosu na dizel ili benzin, pa logika sama kazuje da će potreba za takvom vrstom vozila opadati. Za sad, a sigurno i još jednu deceniju, imaju šta da ponude, al opet, ako i one vuku nekoliko baterijskih modula zarad veće fleksibilnosti (znači e-bus sa motkama). Elektro buseve nema šta ko da povlači. Dok se budu proizvodili, i bili glavna ponuda u segmentu gradskih autobusa, kupovaće se i koristiti, kao i dizeli danas. Niko neće tek tako povući i dizele nakon 2030 godine, već verovatno neće moći da se kupe kao nova vozila. Nikom se neće braniti sa postojeće teraju dok se na raspadnu. A svakako nisam za to da se nakon, verovatnog prestanka proizvodnje dizel gradskih autobusa u tom nekom trenutku, potom nastavi godinama sa nabavkom polovnih dizel autobusa. Popuna nekih rupa na taj način da, al da obnova voznog parka zavisi samo od ponude dizel polovnjaka apsolutno ne.
Da, to za nuklearke sam video, tj čitao ponešto o tome, i ne slažem se sa tim. I meni to deluje suludo, i opet, sve što pišem jesu trenutna dešavanja sa predstavljenim dugoročnim planovima. Nisu moje želje, niti smatram da je sve to pametno i baš toliko korisno. Za ekonomiju isto, vidim i ja gomilu gluposti, mada ne mislim da sam preterano stručan u toj oblasti, al to je baš preširoka tema. Sistem je generalno jako kompleksan, i uvek će biti pun špekulanata.
No, koja god tehnologija da je u pitanju, uvek se kretalo od nule, pa se išlo ka boljem, funkcionalnijem, efikasnijem itd. Tako je i sa elektro pogonom. 70-tih, razni prototipovi bili su sve samo ne efikasni i upotrebljivi na duže staze. Danas, tj zadnjih pet šest godina, pa nije baš tako, i to je činjenica. Napreduje se dosta. Koliko u svemu ima lobija, preterivanja, mnogo je široka tema, jer je toga je bilo i na drugoj strani sa fosilnim gorivima. Nekad smo imali izuzetno neefikasne motore, gde se dobijalo 30ks iz 5L zapremine, prelazili su malo, trošili puno, i smrdeli kilometrima iza sebe. I tu se napredovalo mnogo, i verovatno može još malo bolje, al dostižu se već limiti, i nekako uvek dolaze posle toga zamenske tehnologije. Tačno, tj upravu si za E norme. I tu se preteruje, i namerno otežava dalja proizvodnja prevashodno dizel motora, o čemu sam i ja pisao više puta. No, mi tu da promenimo ništa ne možemo. Nebitni smo u jednoj takvoj grani industrije. Bar na polju javnog prevoza, struja ima stvarno smisla, i shvatam kanalisanje sredstava i okretanje proizvodnje u tom pravcu. Dal je samo ekološki lobi ne znam, al dosta toga jeste na strani električnih vozila u takvoj vrsti eksploatacije. Sve se na kraju svodi i na pare. Ne može se sve, tj i jedno i drugo, i zato mislim da je kasno da se ponovo pravi preokret, tj vraćanju isključivo motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Al verujem da i ti nemaš generalno ništa protiv elektro pogona kao takvog (mada ja malo i imam jer volim da vozim), već ti smeta utisak usiljenosti, kao i meni. Al to ne menja činjenicu da ćemo svi morati nečim sutra da se vozimo, i da ćemo morati kupovati ono što se na tržištu nudi, što znači i prolagođavanje takvim okolnostima.
@solecar
Meni se i dalje čini da me ne kapiraš. Bender vidim da razume o čemu pišem, al ima stavove koji i imaju uporište u nekim stvarima. Naravno, sa moje tačke gledišta. Nemoj ubacivati šinska vozila u priču, jer to je nešto sasvim drugo. Njih ni jedan vid drumskog prevoza ne ugrožava, jer niti je posebno superioran, niti je više isplativ. Pritom, nisu trn u oku ni ekologa. Za trolejbuse sam rekao šta sam imao. Mislim da nisam nešto puno tu tupio. Ne smetaju nikome, al ako tehnologija elektro pogona preko baterija dostigne vrlo visok nivo, a u smislu velike autonomije sa brzim punjenjem, ne mnogo dužim u odnosu na dizel ili benzin, pa logika sama kazuje da će potreba za takvom vrstom vozila opadati. Za sad, a sigurno i još jednu deceniju, imaju šta da ponude, al opet, ako i one vuku nekoliko baterijskih modula zarad veće fleksibilnosti (znači e-bus sa motkama). Elektro buseve nema šta ko da povlači. Dok se budu proizvodili, i bili glavna ponuda u segmentu gradskih autobusa, kupovaće se i koristiti, kao i dizeli danas. Niko neće tek tako povući i dizele nakon 2030 godine, već verovatno neće moći da se kupe kao nova vozila. Nikom se neće braniti sa postojeće teraju dok se na raspadnu. A svakako nisam za to da se nakon, verovatnog prestanka proizvodnje dizel gradskih autobusa u tom nekom trenutku, potom nastavi godinama sa nabavkom polovnih dizel autobusa. Popuna nekih rupa na taj način da, al da obnova voznog parka zavisi samo od ponude dizel polovnjaka apsolutno ne.