Šta je novo?

Trolejbusi

тролу преко Бранковог и Панчевца. прве линије 15, 16, 23 и 95
Sve te linije prolaze kroz deonice vrlo bitnih i prometnih saobraćajnica a gde postoji samo jedna traka po smeru. Uslov da se kroz saobraćajnice kao što su Despota Stefana, Kneza Višeslava, Vrtlarska i Prvomajska u Zemunu... prošire i pretvore u 2+2. Ili makar 2+1. Inače, kad dođe do zastoja, čitava naselja bi ostala paralisana odnosno primorana da idu okolo naokolo.

Već vidim ljude kako čitaju i misle ''evo ga, opet ovaj sa omalovažavanjem trolejbusa'' ili se pak čude da li je moguće da ne znam za trolejbuse sa autonomijom. Ali to nije omalovažavanje, to je realizam i preventivno razmišljanje o uslovima koje imamo ovde i sada, i u narednih 5 godina. Beograd je već na ivici saobraćajnog kolapsa, i to ne samo po džepovima najprometnijih delova grada, nego manje više na celoj svojoj teritoriji, pa i u Zemunu, Košutnjaku... Poslednje što mu treba je provlačenje trolejbusa ili tramvaja sa rizikom od zastoja na uskim a vrlo prometnim grlima kao što su sadašnja Despota Stefana iznad Banije, Kneza Višeslava, Blagoja Parovića, Prvomajska...

Zamislite samo zastoj ili kvar trolejbusa na ovakvoj deonici. Sad bi neko rekao ''pa dobro, i ispred V. Komande u Ruzveltovoj su tramvaji''. Pa jesu. Ali je tu ispred velika saobraćajnica, nije gusto izgrađeno i posećeno, blokovi su veći te nema mnogo ukrštanja i zastoja, a šine su na pravcu pa tramvaji mogu da se rasporede tako da ne smetaju i vozači vide ispred sebe kad je zastoj pa znaju da ne prepreče raskrsnicu. A u ovoj Ulici 22. oktobra je drastično drugačije i haotičnije.

Dakle, to se sve odnosi na situaciju ovde i sada, i u narednih 5 godina. Šta će biti za 30 godina, kada budu neke skroz druge tehnologije, koncepti, drugi GSP, druga uprava grada, druga situacija u gradu, populacija grada, zastupljenost automobila, i svašta nešto... o tome ću da razmišljam 2045. Ali za Beograd i GSP u narednih 5 godina, imperativ je da širenje podsistema zavisnih od mreže podrazumeva širenje saobraćajnica tamo gde zastoj može da napravi začepljenje i blokadu.

Takođe se postavlja pitanje da li u Terazijskom tunelu postoje uslovi za postavljanje žica odnosno mreže.
 
Могу у аутономне троле.
Продужетак Цвијићеве до Дунавске није у супротности са линијским парком, мислим да је у плану подвожњак испод парка. Код нас се све ради наопако. Прво што треба да се среди у БГ су закржљале друмске саобраћајнице па тек онда да се преуређује мреж јавног превоза.
Ja sam otvoren i podrzavam te hibridne koncepte i spone izmedju trolejbusa i elektroautobusa. Ali ne jos za Beograd. Ne sa ovakvim GSPom, ovakvim Gradom, DJP, planerima, kadrovima i uslovima na terenu. Nakon fijaska sa Higerima i zapostavljanja svog preostalog prevoza i saobracaja u Beogradu samo da bi Gremlin mogao da se busa da Beograd ima 20-30 elektroautobusa u sluzbi i da je time bog zna kako zelen i zdrav... vrlo sam oprezan i postepen kad se radi o implementiranju novih koncepata i ideja na postojece stanje.

Radije bih da se kupi jos konvencionalnih trolejbusa i dizel autobusa i da se njihove trase sire dalje, nego da se sada nastavlja i zatrcava u nove nabavke elektrobuseva za koje sluzbe i nadlezni ocigledno uopste nisu spremni.
 
Poslednja izmena:
Онда можемо да имамо страног приватног оператера који би адекватно одржавао возила.
 
batman-thinking.gif

Pa svakako ne može da škodi da se razmisli i o tome. :D Da se uradi studija i neki plan, predlog.
 
Jedni su govorili da može kontaktna mreža kroz Terazijski tunel, drugi da ne može. Jedni su spominjali moguće katastrofe sa trolaqma u Terazijskom, ali kada se to uporedi sa autobusima i čestim raznoraznim dešavanjima u istom tom tunelu, jednostavno se zapitaš, a po čemu je to autobus na tom parčetu superiorniji u odnosu na trolejbus?

Drugo, budemo li stalno nešto čekali, na kraju ćemo završiti sa konskom zapregom, pošto to svako od nas ume da popravi. ;) Pritom, moram da iskritikujem, dobronamerno, ovo vezano za čekanje što dolazi od iste osobe koja nije za čekanje metroa po meri građana, već da gradimo ovaj razvojni, jer ako sad ne započnemo, ko zna kada ćemo i da li ćemo ikada, a ko zna šta može sve da se izdešava u narednih nekoliko decenija. Sa takvim stavom smo i došli do toga da imamo sva ona uska grla koja se spominju, a iza njih planski građena naselja, te odustajanja od širenja mreže tramvaja na NBG, koji je planski građen za njih. A isti princip se koristi i za sadašnji metro.

A kad smo već studija, one su pokazale da boljeg kandidata od prevrtača kocki nemamo za rukovodeći kadar. ;)
 
Kada autobus stane u Terazijskom tunelu, on jedan napravi suženje na tih 18 metara dužine i zauzme oko 40m2 površine saobraćajnica. Kada naiđe sledeći autobus iza njega, on ga prosto zaobiđe. S druge strane, kada u Terazijskom tunelu stane trolejbus usled nestanka struje, iza njega će da se naređa svaki sledeći trolejbus na putu duž tog pravca mreže. I ne samo što linija staje sa radom, nego staju i sama vozila i već pretrpane ulice guše još više.

Takvih prizora sam se za sve godine nagledao iha-ha. Istina, ređi su otkako su došli BKMovi nego dok su bile Zijače, ali i dalje se dešavaju. I dok se učestalost zastoja u odnosu na Zijače smanjila, za ovih 15 godina povećao se stepen posledica jednog zastoja u odnosu na pre, jer je grad postao pretrpan.


Slažem se sa konstatacijom da su upravo čekanja i nećkanja oko nekih radikalnih promena dovela do brojnih problema u Beogradu, ali čekanje sa uvođenjem elektroautobusa u GSP u 2022. godini nije isto što i čekanje sa širenjem ulica do satelitskih naselja u 1970im. Urbanisti i vlasti SFRJ su širenje ulica mogli da urade bilo kad, imali su radnu snagu za to, imali su potrebna znanja i iskustva i znali su tačno šta i gde treba. Al nisu uradili iz lenjosti, političarenja i prosto slepila odgovornih i struke.

S druge strane, uvođenje elektroautobusa u GSP odnosno JGP Beograda je mnogo kompleksnija stvar, jer se sa ovim fijaskom oko Higera pokazalo koliko je ceo sistem nespreman za to. Od običnih mehaničara i nedostatka depoa, preko infrastrukture, logistike održavanja, pa sve do Gradske uprave i DJP, koji ih sprovode aljkavo i političarski.


Kritiku na račun stava o metrou prihvatam, mislim ja sam još ranije (prošle godine) bio rekao da znam da je moj stav suprotan mnogima ovde i malo radikalan, ali da je takav kakav je. Međutim, u zadnjih par meseci sam ublažio taj stav i prosto jedva da i razmišljam o metrou. Na kraju krajeva, svi su od skora utihnuli sa metroom. I vlasti, i mediji, i forumaši ovde. Više razmišljam i brinem o stanju površinskog saobraćaja, parkiranju, JGP i ulica, koji klize ka kolapsu. U takvim uslovima, i u ovoj nespremnosti GSP i Grada, svakako jesam za širenje postojećeg trolejbuskog podsistema. Ali na valjan i promišljen način. U suprotnom, ako se uradi aljkavo i nepromišljeno, to širenje će samo postati deo rastućeg problema, umesto da bude rešenje.

Do daljnjeg, dok GSP i Beograd ne uđu u 21. vek, svako širenje trolejbusa i tramvaja u 1+1 ulice mora sa sobom da porazumeva i širenje tih ulica tako da minimum bude 2+2.
 
Poslednja izmena:
Usled nestanka struje u čitavom gradu, jedino su pouzdani kola i autobusi, samo što neće tada imati ko da izveštava o tome i ko da to čita. Eto zašto su oni superiorniji u svakom pogledu. ;)
 
A sad jedan ozbiljan post. Ne bi se autobuski sistem narušio kupovinom dodatnog broja trolejbusa, tačnije njegova superiornost, sa sve konvertovanjem nekoliko autobuskih linija u trolejbuske, kao i uspostavljanjem potpuno novih trolejbuskih linija. A sve i da se drastično smanji udeo trolejbusa, na veliku radost jednog dela forumaša, to bio se nadomestilo EKO linijama, pošto nam je jelte, od ključnog značaja da imamo kvalitetan vazduh u Beogradu, za koji je utvrđeno i to naučnoj bazi, da izbacivanjem autobusa rešavamo veliki procenat zagađenosti.
 
Ne mislim ja da se ceo trolejbuski sistem ukine.
1) Ako treba proširenje mreže jeftinije je kupiti nekoliko elektrobusa i staviti nekoliko punjača nego kupiti nekoliko trolejbusa i provlačiti mrežu 30km.
2) Zamislite skraćenu trolu 95 ili 16 do trga u sred špica. Ne bi se 120 ljudi obradovalo presedanju ili čekanju sledeće.
 
A zamisli tek autobuse na gas ili benzin koji menjaju elektrobuseve. ;)
 
pošto nam je jelte, od ključnog značaja da imamo kvalitetan vazduh u Beogradu, za koji je utvrđeno i to naučnoj bazi, da izbacivanjem autobusa rešavamo veliki procenat zagađenosti.
Jel moze neki podatak, izvor ili makar tvoje obrazlozenje otkud ovaj stav?

Koliko se secam podataka, saobracaj u Beogradu zagadjuje ispod 20%. U taj saobracaj spada oko 900.000 raznih vozila i 700 autobusa. Kada podelimo 900.000 sa 700, dobijemo jako jako mali iznos (mrzi me sad da racunam, nisam bas najbolje a i fali jos podataka). A na sve to, ovih 900.000 ostalih vozila u proseku prevoze 1-2 ljudi dok autobus na dizel prevozi 100 do 160.

Bilo bi fantasticno kada bi mogli da eliminisemo izduvne gasove celog GSP. Ali po meni, cene i problemi koje bi preuranjeno insistiranje donelo, su i dalje prevelike u odnosu na male benefite.

Licno sam pri stavu da jos ove decenije GSP treba da se drzi tehnologija i prakse na koju je navikao. Iako i tu isto ima mnogo problema i rupa. E bas zato se ove decenije treba pozabaviti sirenjem trolejbusa i tramvaja, i istovremenom reformom i modernizacijom GSP. Da se ucvrsti temelj i prizemlje a posle mozeno da zidamo jos 5 spratova sukcesivno.

Nece nam nista faliti ako nas negde umesto EKO vozi trolejbus a negde drugde dizelas. Mene od tog zagadjenja koje pravi Ikarbus ili Solaris kroz ulicu mnogo vise brine zagadjenje koje se stvara u kreni-stani beskrajnim kolonama automobila sirom grada. To su mora i mora auspuha. I mada ne trose kao autobus, ima ih citav okean. A o problemu guzvi i zakrcenju da ne govorim, to je druga tema. Za mene je insistiranje, silovanje, GSP i Beograda da se zbrzano preorijentise na elektroautobuse poput teranja starca koji koji jos nije ovladao ni korisnim koriscenjem kompjutera, a mi ga guramo i silimo da predje na touch screenove i IoT i pametne kuce i kojecuda. A nije mu dobro, nije nimalo. I svaki dan situacija se sve vise pogorsava. GSP je bukvalno kolektiv zatocen u nekom momentu proslog veka, njima upravljaju pajseri od DJP, Gremlina i ekipe, i SM(A)RT ljudi za sve rezime, a mi ga teramo da ubrzano i na silu predje na nesto za sta jos nije spreman.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ika
pošto nam je jelte, od ključnog značaja da imamo kvalitetan vazduh u Beogradu, za koji je utvrđeno i to naučnoj bazi, da izbacivanjem autobusa rešavamo veliki procenat zagađenosti.
Jel moze neki podatak, izvor ili makar tvoje obrazlozenje otkud ovaj stav?
Otud što je ceo post delom sarkastičan, a delom ozbiljan, jer se bazira na izjavama nekih gradskih zvaničnika koji su odjednom postali veliki ekolozi (a vezanim i za elektrobuse), i dela forumaša koji kola i autobuse vide kao glavnog (neretko i jedinog) krivca za zagađenje vazduha.
 
И док се "глупе" Сарајлије возе у "ружним" тролама (иначе је ван хол образац лепоте) "паметни" београџани се гнушају и смештају тендер са купе прескупе троле од шкоде. Па нису успели у намери па сад опет објављују тендер.
 
Nek su ružni, oni će barem dobiti nove trolejbusa koje su korisne, a proširiće trolejbusku mrežu. Samo ne vidim koji je proizvođač. A mi ne možemo da kupimo Škode, iako svake godine "imamo višak u gradskoj kasi™️".
 
И док се "глупе" Сарајлије возе у "ружним" тролама (иначе је ван хол образац лепоте) "паметни" београџани се гнушају и смештају тендер са купе прескупе троле од шкоде. Па нису успели у намери па сад опет објављују тендер.
Bolje da se ne vozim u trolama nego u ovome, ne znaš da li je trola ili tramvaj i neka se strpimo još godinu ili dve i da konačno dobijemo krštena vozila, dosta je više rasapalih kanti koje smo dobijali i vreme je da konačno dobijemo "preskupa vozila"
 
Bolje da se ne vozim u trolama nego u ovome, ne znaš da li je trola ili tramvaj i neka se strpimo još godinu ili dve i da konačno dobijemo krštena vozila, dosta je više rasapalih kanti koje smo dobijali i vreme je da konačno dobijemo "preskupa vozila"
Samo da ispravim, nismo dobijali kante, nego ih kupovali. A dobijali smo "Švajcarce" koji su i sa 30 - 40 godina starosti u izvornom obliku, za razliku od nekih koji su moderni i biorazgradivi.

Beloruski BKM.
Zato se Prle i nervira, sto Beogradjani radije biraju zapadnjacko umesto istocnjackog.
Inace, bice veselo kad dodje vreme za zamenu delova ili remont a Belorusija i Rusija za koji mesec postanu jos nedostupnije i izolovanije.
Da su ružni, ružni su. Da će biti problem da se nabavljaju delovi od Bliskog Severoistoka, biće. Dok nam za Daleki Istok nisu ni potrebni rezervni delovi, već pare na svakih 5 godina, otprilike.
 
Poslednja izmena:
Знате, говорили су и 1942 године да ће бити проблем... Ратови имају теденцију да се заврше, а свет да тргује.
Zato se Prle i nervira, sto Beogradjani radije biraju zapadnjacko umesto istocnjackog.
Не. Прле се нервира кад се пљује на источњачко само зато што је источњачко. А Београђани су увек били загледани у запад још од Турака...
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: MC_
Vrh