Šta je novo?

Trolejbusi

Ikarbus R. I. P.
Sa elektroopremom nije trebalo izmišljati toplu vodu. Komplikovano i skupo bilo je razvijati je za potrebe male domaće proizvodnje. Jeste se nekad u SFRJ tržilo na osvanju domaće proizvodnje svega, posebno u autoindustriji, od najmanjeg zavrtnja do motora i njegovih sklopova. Znamo kako se završilo.
Najefikasniji način bio bi kupovina gotovog sistema od nekoga ko se tu dokazao poprilično i ugrađivanje u već postojeće vozilo, uz minimalne prepravke šasije (rasterećivanje tamo gde bi bili motor i menjač, a lrilagođavanje kačenju elektromotora uz pravljenje prostora za kompresor. Ostalo, uz ugradnju hidro pumpe volana na struju, bilo bi isto kao na autobusu. Dobar pokušaj bila je saradnja sa Škodom koju su ostvarili makedonci u FAS, praveći sanos s200 na struju. A ni danas se jedan veliki Solaris ne zeza sa strujom i tom elektronikom, već takođe sa Škodom pravi trolino.
Sistem vuče na ziu jako je tehnološki bio star, ali i jednostavan. Uz minimalno održavanje bio je i vrlo pouzdan. Mana mu je bila stvaranje velike količine toplote koja bi odlazila u vetar, trošeći struju. Zimi kod nas, ili u matični podnebljima, to i nije bio nedostatak jer je putnički prostor uvek bio dobro zagrejan. Ali zato leti, čak i kad se okrene da toplotu duva napolje, salon je bio pregrejan. Taj problem su devedesetih rešili u Rusiji pri remontu postojećih vozila ozmeštanjem sanduka otpornika ispod poda iza prednje osovine desno, na krov. Time su eleminisali nepotrebno zagrevanje salona, smanjili mogućnost čestih požara na otpornicima, produžili im vek i otklonili potrebu za prinudno hlađenje snažnim ventilatorom koji je pokretao pomoćni motor. Taj motor ujedno je i okretao alternator za proizvodnju struje niskog napona U=28V, ali i bio izazivač velike buke. Niski napon rešili su statičkim pretvaračem mrežnog napona na niski koji je pogonio sve autobuske uređaje, pogon serva volana i upravljanje vučom. Sama vuča bila je obezbeđena
promenljivom rednom vezom otpornika u kolu motora preko releja i servouređaja koji je komandovao njima.
Pošto je nestalo sekundarnog grejanja, salon su grejali pomoću kalorifera na visoki napon i ventilatora na niski, kako su i nekad grejane vozačke kabine.
Ako se instalacije održavaju ispravnim, ako seredovno servisiraju i čiste kontakti na relejima, uz dobro obučenog vozača koji razumeo kalo šta radi, mogućnosti otkaza bile bi svedene na minimum. Međutim, kod nas to nije funkcionisalo u praksi, pa su trolejbusi jedno vreme vrlo često goreli, gde je nekoliko vozila pretrpelo totalnu štetu. Problem se posebno javio kada je proradila Banjica. Tada su uvideli da vozila iz prve serije teško podnose uspone, posebno polaske pod teretom, gde je samo kod "Londona" izbilo nekoliko požara. Dolaskom druge serije iz 1985. sa jačim motorom i drugačijom vezom otpornika, problemnje rešen. Sledeće isporuke su bile takve da brdo nisu ni primećivale. (180 umesto početnih 110kw). Od tada, do kraja, strogo je vođeno računa koja vozila idu na Banjicu.
U poređenju sa ondašnjim autobusima sa motorima od oko 200ks ili malo preko, poslednja serija iz 1991/1992. bila je neverovatno superirorna, bilo na ubrzanju, kočenju, maksimalnoj brzini, ili na reagovanju na opterećenje.
Sadašnji bkm imaju sličan sistem upravljanja vučom, samo što je otpornike i releje zamenila elektronika. Ostalo na vozilu derivati su već proverenih rešenja raznih proizvođača širom ex SSSR, ali je ostao problem upitnog kvaliteta kao i svega drugog što je dolazilo sa tih prostora.
Šteta je što danas gradske vlasti trolejbus kao deo gradskog saobraćaja posmatraju kroz prizmu njegovog kvaliteta poslednjih decenija, zaboravljajući koliku cenu je trolejbuski podsistem platio obezbeđujući Beogradu kakav - takav prevoz tokom teških godina između 1992. i 1997. Vozila i mreža su iz tog perioda izašla teško ranjena, ali i dalje minimalno funkcionalna. Nešto se malo popravilo stanje atinskom donacijom pred njihovu olimpijadu. A da je to vreme zamenjena polovina parka novim, da je invetirano u proširenje mreže i periferno povezivanje, uz izmeštanje okretnice na Dorćol, sigurno bi se danas drugačija priča pričala i ne bi trolejbus bio pred odumiranjem. Evo i sada, 10 godina nije nabavljeno ni jedno novo vozilo, ni jedna linija nova nije uvedena, uz nešto malo igranja sa mrežom.... Uzdaju se u elektrobuse koji su za nas još uvek skupi i u nabavci i u održavanju. Ovde smo više puta pisali da bi prava mera bila trolejbus sa nekoliko km autonomije koja bi u perifernim delovima omogućila proširivanje mreže linija bez ulaganja u infrastrukturu. A što se funkcionalnosti u centru tiče i problema zastoja, po mom iskustvu i minimalna autonnomija (već i samo 1km rešava sve probleme) od nekoliko stotina metara, rešila bi kolone i zastoje.
Zato bi trebalo da se borimo da se ovakav trolejbuski sistem očuva, uz nadgradnju i mreže i novih vozila.
 
Ovde smo više puta pisali da bi prava mera bila trolejbus sa nekoliko km autonomije koja bi u perifernim delovima omogućila proširivanje mreže linija bez ulaganja u infrastrukturu.
Baš ovo je nedavno najavio Veliki Eskalator, zvani Goran Vesić.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=895560#p895560:ny0r23vb je napisao(la):
Bender Rodriguez » 02 Nov 2021 01:55 pm[/url]":ny0r23vb]Vučko pita za spoljna svetla iznad vrata. Spoljna. Njih ranije nije bilo, što se može videti i poređenjem slika neremontovanih i remontovanih BKMova.
1024px-BKM-321_GSP_Beograd-2025_linija_29.jpg

file.php

file.php


Dakle toga nije bilo pre, tih spoljnih. Uvedeno je sa ovim remontima u Kordun Metalima.
Hvala, na to sam mislio. Primer pozitivne promene u GSP-u, i da može da se osim estetike unapredi i funkcionalnost vozila.
 
Поздрав свима
Овде се доста дуго пише о потреби за ширењем тролејбуског система у Београду и увођењу нових линија тамо где је потреба за таквим возилом више него оправдана. Такође се годинама пише и о потреби набавке већег броја нових трола, не само да би се заменио дотрајали део возног парка, већ и да би се кренуло са неопходним ширењем мреже. Зглобних трола наравно. Али треба имати у виду и следеће: ако је борба за повратак линије 28 била онолико велика (И УСПЕШНА), да су данима организовани протести и писане петиције, да су неки били и физички нападани, шта мислите колико ће тек бити велика борба за опстанак целог тролејбуског система? Биће превелика јер СНС кадрови већ годинама на сваки могући начин газе и уништавају овај систем у намери да га једног дана потпуно укину. Лоповска камарила је то, и неће се зауставити док грађани не дигну мотку! Свакако на Београђанима је да се боре и истрају, да тролејбус поново ојача и крене преко Саве! И хоће!
 
Волео бих знати је л ово нека измишљотина гсп-а или шта? Више пута сам виђао ово и последња станица буде Црвени Крст
66f7af8377ff7fb70a6cbf33d875a77e.jpg


Послато са SM-A202F помоћу Тапатока
 
To je jedna od brojnih iteracija (in)famozne linije 22. Otkako su je dovatili SM(A)RT planeri, postala je amorfmna. Svakog dana menja oblik.
 
To ti je ono kada skraćuju 29 radi uklapanja u turažu, kada je iz pravca Studentskog trga to potrebno. U suprotnom smeru (vrlo često u vreme špica), to rade do Slavije, jer ne postoji ništa bliže.
 
Највероватније да нема кодиран дисплеј 29Л Црвени крст, па зато стављају 22Л. Не би било ништа необично, да 22 иде до Студентског трга.
 
Видео сам свеже ремонтовани 2031 на Бањици, а пре неког времена се и провозао тим возилом. Морам да кажем да осим неких естетских и по мом мишљењу нимало елегантних промена, као осликавање панела, уграђивање поменутих лед светала и некаквих сумњивих столица, ово возило није пипнуто! Само зафарбано и нешто замацкано, а шта је испод лима добро је питање. Може то још две до три године да се вози наравно али опет мислим да је тежак промашај слати та возила на овакво сређивање и бацати милионе на готово ништа!
 
Кад кажем столица мислим на одвратна пластична седишта плаве боје, никако на она стара дрвена из Тролзи која су по мом мишљењу много боље и прихватљивије решење. Ако су неком неудобна увек могу да се тапацирају, као што се то ради код неких других фирми. Али овде у ГСП су возила потпуно запостављена и јако је популарно бирати најлошије компоненте почев од јефтиног лед светла па до најгорих пластичних седишта, што све заједно смањује функционалност и квалитет возила! Лед светла често знају да изазову главобољу, врло често заслепљују возаче и смањују прегледност ноћу. Чуо сам негде да такво осветљење и оштећује мрежњачу, а ови га сад максимално гурају где стигну.
 
Зар стварно верујеш да ће испунити ово? Овај док је на власти неће се усудити да купи ни један једини тролејбус, јер је од истих психички оболео.
 
Ovo je velika promena jer je originalno planirano 3-4 puta manje novca. Ovo su izuzetne vesti jer znači da za trolejbuski sistem u Beogradu nema zime.
 
Sa Vratimo trolu 28 fejsbuka:


Na današnji dan pre tačno 2 godine smo predali peticiju za ponovno uspostavljanje linije 28 sa oko 8000 potpisa Sekretarijatu za javni prevoz i održali protestni skup ispred Gradske uprave. Tačno 7 meseci kasnije, 29. juna, nakon duge borbe građana, odlučeno je da se linija 28 vrati u saobraćaj.
Pre dve godine smo bili u situaciji u kojoj su se ukidale linije i planiralo potpuno ukidanje trolejbusa. Građani su u međuvremenu pokazali da se ne slažu sa ukidanjem ekološkog i efikasnog trolejbuskog prevoza, i izborili se za njegov opstanak.
Danas smo u situaciji gde je donešena nova strategija razvoja trolejbuskog sistema, koja uključuje širenje mreže, povećanje broja linija i povećanje broja vozila, a ove nedelje se očekuje i raspisivanje tendera za kupovinu novih trolejbusa prvi put posle 12 godina. To je nešto na šta svi možemo biti ponosni!

:gobb:
 

Prilozi

  • trola 28 protest.jpg
    trola 28 protest.jpg
    75,9 KB · Pregleda: 996
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dkFrjq-uurU[/youtube]
Republika Moldavija je jedna od najsiromašnijih evropskih država, pa ipak je u njoj devedesetih postojalo jedino selo na svetu sa trolejbuskim prevozom,prava trola u mestu od samo par hiljada stanovnika !

Naravno da u Srbiji ne treba svaka selendra da ima trolejbus, ali mnogi gradovi od 30-100 hiljada stanovnika bi mogli, pogotovo oni koji su na većoj nadmorskoj visini i brdovitom terenu. Metro za Beograd, tramvaj i trolejbus za sva okružna središta,to bi trebala biti osnova javnog gradskog prevoza u ovoj zemlji, samo kada bi lokalne samouprave raspolagale sa više novca.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=904731#p904731:3dkd3c9x je napisao(la):
vucko » Pet Dec 03, 2021 11:10 am[/url]":3dkd3c9x]Čekam tender kao ozeblo sunce :)

Nabavka 35 trolejbusa iznosi 19, 5 miliona eura. Pošto imaju autonomiju moćiće da zamene i autobuske linije.

Bogami poskupo. Da li je za ovaj novac mogao da se nabavi Solaris? Prezime ovog čoveka je kao iz nekog satiričnog dela :lol:

P.S. Nije mi jasno zašto toliko puta pročitam i čujem izraz kao ozeblo sunce. Ako se zamislite jasno je da sunce ne može da bude ozeblo a i nema razloga da čekamo toliko baš to sunce koje je ozeblo. Kaže se kao ozeb'o sunce jer ozebao čovek jedva čeka da ga nešto ogreje... :D
 
Pumba hvala na ispravci, nisam ni razmišljao koliko je nelogično.

Dok čekamo tender...
 

Prilozi

  • 28 dodatna.jpg
    28 dodatna.jpg
    497,6 KB · Pregleda: 446
Zglobni Solaris sa baterijama je preko 800 hiljada evra po komadu. Sarajevo nabavlja BKM iz serije 4 (loša kopija Van Hool Exquicity)

Mnogo bolji dizajn je kod novih 321/333 (bar meni), a mislim da su i povoljniji.
 
Vidite ovo Solaris Trollino 24 čudovište sa duplim zglobom. :shock:

Solaris_Trollino_24_Bratislava_3-e1606121454671.jpg
 
Таман за 29 кад су укинули остале линије :vops:
 
БКМ нема везе са Ван Холом. Савршено разные машине.
 
Vrh