BEOGRAD
Direktno.rs11. 04. 2021.12:010
"Izmeštanje prevoza sa Studentskog i Trga republike koštaće milione"
Sa premeštanjem početnih stanica autobusa i trolejbusa sa Studentskog trga i Trga republike na Donji Dorćol, operativni troškovi za navedene autobuse i trolejbuse rastu za 2,5 milona evra godišnje. Ovom trošku treba dodati 5 do 10 miliona evra investiranja u širenje Francuske ulice, Ulice Žorža Klemansoa i Dunavske, za par žutih traka. Da bi se ovo rešenje sprovelo, bilo bi potrebno ukinuti nekoliko stotina parking mesta i drvored sa jedne strane, dok bi rešenje sa manjim investiranjem u ulice značilo da Francuska ulica postaje autobusko-trolejbuska bez širenja kolovoza, čime bi se još više opteretila Ulica despota Stefana i to na delu gde je najuža, a zagušenja bi se tada prenosila i na javni prevoz - navode iz Centra za lokalnu samourpavu (CLS).
Iz CLS-a podsećaju da aktuelna gradska vlast planira pretvaranje Vasine ulice u pešačku, ukidanje javnog prevoza na Studentskom trgu, kao i preusmeravanje svih autobuskih i trolejbuskih linija koje okreću na Studentskom trgu i Trgu republike na Dunavsku ulicu na Dorćolu, a kroz Francusku ulicu i Ulicu Žorža Klemansoa - navode iz Centra za lokalnu samoupravu.
- Planovi o uređenju Studentskog trga i Trga republike kao pešačkih su daleko stariji od trenutne gradske vlasti, ali niko navedene planove nije planirao pre završetka prve dve linije metroa. Saobraćajni trgovi u centru, uključujući i Zeleni venac, napravljeni su upravo zbog velikog obima kretanja usmerenog na strogi centar grada. Stoga je u svim metro planovima pre sadašnje gradske vlasti, ukrštanje prve dve metro linije predviđano u zoni Trg republike-Terazije, odnosno u zoni koju Beograd čini Beogradom, a ne u „Beogradu na vodi“ - kaže diplomirani saobraćajni inženjer Karlo Polak.
Stav stručnjaka iz Centra za lokalnu samoupravu je nedvosmislen - Studentski trg i Trg republike moraju ostati saobraćajni trgovi dok se svi glavni pravci koji im prilaze ne pokriju metro linijama. S obzirom na to da trolejbusi čine tek 40% javnog prevoza ka navedenim trgovima, potrebno je širiti trolejbusku mrežu kroz Ulicu despota Stefana, napraviti dodatni trolejbuski depo i nabaviti nove zglobne trolejbuse.
- Novi trolejbusi moraju imati baterije za kretanje bez mreže 5 kilometara, a takva vozila su dva puta jeftinija od elektrobusa. Na širem području grada potrebno je razvijati mrežu žutih traka, kako bi se povećala brzina i pouzdanost trolejbusa koji voze ka centru. I na kraju, dok na određenom pravcu kretanja nema izgrađene metro linije, ne ukidati i ne redukovati javni prevoz, posebno ne trolejbuse i tramvaje - zaključuje Polak.