ЖАЛБА
Сматрамо да је одлука о победнику тендера за: јавно добро – куповину 83 нова нископодна соло тролејбуса са асинхроним вучним погоном, за потребе Градског саобраћајног предузећа „Београд“, (јавна набавка број 38/09) донета неосновано.
Анализиравши одлуке Дирекције за јавни превоз, броj одлуке: IV-04 броj 401.4-34-2/09 од 12.03.2010. може се закључити да је овај тендер одржан у корист компаније УП «БЕЛКОММУНМАШ». У складу са обављеним радњама, такође проучивши горе наведени одговор може се уочити лобирање интереса УП «БЕЛКОММУНАШ» као учесника тендера, што категорично нарушава права других учесника тендера.
Полазећи од одлуке Дирекције за јавни превоз, броj одлуке: IV-04 броj 401.4-34-2/09 од 12.03.2010. о тендерским понудама компанија «ГЛОБУС АУТО» д.о.о. и «Лавовске Фабрике Аутобуса» д.о.о. уочени су и изнети само негативни моменти, који негативно утичу на доношење одлука у корист тих учесника. Истовремено, за компанију УП «БЕЛКОММУНМАШ» дати су само позитивни аспекти и стране што сразмерно даје предност тој компанији.
Као једну од спорних чињеница наводимо пример: за компанију «Лавовске Фабрике Аутобуса» д.о.о. на страни 12, параграф 2 одлуке Дирекције за jавни превоз, броj одлуке: IV-04 броj 401.4-34-2/09 од 12.03.2010. изнет је следећи незадовољавајући аспект: «тип понуђеног компресора jе клипни, док jе Конкурсном документациjом захтеван ротациони.. », док према тендерској понуди УП «БЕЛКОММУНМАШ» све задовољава, мада полазећи од те исте странице, 12, описа Формулара 1А, компанија УП «БЕЛКОММУНМАШ» доставља исти тај тип компресора, дословно: «За компресорску групу СБ4/LBB50 ca клипним компресором..». На основу сличног кршења закона може се закључити да се такви неравноправни показатељи могу уочити током читаве анализе понуда и потврђује се намерно и планирано проглашење компаније УП «БЕЛКОММУНМАШ» победником тендера за јавно добро – куповину 83 нова нископодна соло тролејбуса са асинхроним вучним погоном, за потребе Градског саобраћајног предузећа „Београд“, (јавна набавка број 38/09).
Такође, као додатак уз горе наведено желимо да вас обавестимо о следећим проблемима на основу искуства експлоатације тролејбуса производње УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321, полазећи од тога да технички услови, задати тендерском документацијом неће бити испуњени у складу са условима и они ће бити ниског квалитета.
1. Каросерија тролејбуса произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 не задовољава из Конкурсне документациjе и има ниску корозивну издржљивост и као последица тога током друге године експлоатације јавља се рђа. То говори о несавршености технологије антикорозивне обраде каросерије. Такође, када је кишовито време дешава се да простор за смештај путника прокишњава. Минус технологије каросерије је и то што је приступ за сервис електроопреме и мотора за вучу крајње незгодан;
2. Главни претварач који нуди УП «БЕЛКОММУНМАШ» за модел 321 не задовољава Конкурсну документациjу, посебно:
- Према техничким параметрима
- Према поузданости рада.
AД “Škoda Electric” у овим претварачима користи застарели систем управљања вучом. Сви велики произвођачи система управљања вучом и кочењем већ дуже од 15 година не користе дати систем. АД “Škoda Electric” у овим претварачима користи интелектуалне модуле са уграђеним драјверима произвођача Semikron, Germany који укључују у себе 6 скупих елемената. Уколико се поквари један од тих елемената, одмах се мора заменити свих 6, што чини те претвараче незгодним за сервис.
Овај се тип претварача, узимајући у обзир ту елементну базу и конструктивне недостатке, стално квари.
3. Амортизери произвођача ЈАД «Белкард» који се користе на тролејбусима УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 не задовољава из Конкурсне документациjе. На основу искуству експлоатације имају низак степен поузданости и после 40.000 пређених км почињу да пропуштају воду.
4. Статички трансформатори који се користе на тролејбусима УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 не задовољава из Конкурсне документациjе и имају високу фреквенцију квара. То је повезано са тим што је електрична схема слаба и несавршена за такав тип тролејбуса. Без обзира на искуство произвођача, УП «БЕЛКОММУНМАШ» ипак није успео да уклони тај проблем;
5. Мостова произвођача Raba Axle Manufacturing&Trading Company не задовољава из Конкурсне документациjе. Има низак квалитет, капице вуче на предњој осовини и лежајева на осовинама доводе до честих кварова читавог погона за кретање. Стара технологија производње ове компаније даје низак квалитет, који не одговара захтевима превозника. Према статистикама у возним парковима Москве и Санкт-Петербурга (Русија) 30% кварова погона за кретање је на новим тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321. Данас је светски признати лидер и компанија са високим квалитетом ZF;
6. Седишта за возача произвођача ЈАД «ОЗАА» не задовољава из Конкурсне документациjе – не одговарају европским еколошким стандардима, имају низак квалитет механизама и тканине која их покрива. Под знаком питања је европски сертификат квалитета за те производе код компаније ЈАД «ОЗАА»;
7. На тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 користе се аутономне батерије које не задовољава из Конкурсне документациjе, у пракси обезбеђују аутономно кретање које не одговара условима тендерске документације;
8. Радијус окретања тролејбуса произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 не задовољава из Конкурсне документациjе – не одговара нормативима и у пракси отежава маневрисање на улицама града;
9. Систем за управљање произвођача МАЗ, 64229-3400010-01 не задовољава из Конкурсне документациjе и има низак квалитет механизама, технологија производње ове компаније даје низак квалитет, који не одговара захтевима превозника.
10. Мотор за вучу који се користи у тролејбусима УП «БЕЛКОММУНМАШ модел 321 не одговара захтевима тендерске документације. Недовољан капацитет мотора (125 Kw) не обезбеђује нормални вучни режим брзине тролејбуса. Овај мотор ће радити на границама свог капацитета, што ће допринети брзом квару мотора и вучног претварача.
11.Гуме које се користе на тролејбусима УП «БЕЛКОММУНМАШ модел 321 не одговарају условима тендера. После 40000 км гуме су избрисани. Индекс оптерећења и индекс брзине не одговара датом типу аутомобила.
12. Полазећи од практичног искуства коришћења тролејбуса УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321, према постојећој статистици у возним парковима Москве и Петербурга постоје следећи подаци:
- 70% нових тролејбуса произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 задржава се на сервису;
- 30% кварова погона за кретање је на тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321;
- 50% опреме за вучу на тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 се квари;
- 50% кварова помоћне електричне опреме је на тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321;
- 20% кварова је на погонима за врата на тролејбусима произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321.
Уз ово писмо прилажемо документа која потврђују низак квалитет тролејбуса УП «БЕЛКОММУНМАШ.
У вези са неоснованим проглашењем победника тендера за «јавно добро - куповину 83 нова нископодна соло тролејбуса са асинхроним вучним погоном, за потребе Градског саобраћајног предузећа „Београд“, (јавна набавка број 38/09) које представља компанија УП «БЕЛКОММУНМАШ», који по својој тендерској понуди не одговарају условима тендера, молимо вас тендер за јавну набавку број 38/09 – да поништите.
А зец у шуми…
Још се није ни завршио тендер за куповину тролејбуса, а представници «Белкоммунмаша» громогласно су објавили своју победу. Али, чак и ако дозволимо да би то могло бити истина, хајде да се запитамо ко би од тога имао користи? Потписивање сличног уговора омогућило би, можда, да се «Белкоммунмашу» отвори пут на Балкан, али и то по превисокој цени. Јер, снижена понуђена цена неће омогућити да се направи бизнис за испоруку ових тролејбуса. Наравно, под условом да они одговарају предатим захтевима. Али, разуме се, они који желе да раде на своју штету већ су одавно пропали. Зато је насталу ситуацију могуће поправити само «малим» одступањем од техничких услова приликом избора коришћених материјала и делова, као и остварујући максималну уштеду приликом монтаже. И мада је уштеда увек и у свему важна, поставља се питање, колико ће поуздани бити аутомобили «Белкоммунмаша», и колико дуго ће они моћи да се користе?
Авај, многи купци белоруских тролејбуса, који су се повели за њиховом ниском ценом, већ су успели да се разочарају у куповину, пре свега, због ниске поузданости ових аутомобила и њиховог брзог квара. Притом, то се подједнако односи на тролејбусе, како на оне који се продају на домаћем тржишту, тако и на оне који се извозе. Јер, без обзира на добру замисао њихових конструктора, техничке могућности производње још увек не одговарају савременим захтевима, а средстава, потребних за куповину квалитетних делова, «Белкоммунмаш» катастрофално нема довољно.
Зато ови аутомобили растужују њихове власнике, возаче и путнике низом различитих непријатних кварова. Притом, ти кварови немају системски карактер, а то потврђује не толико несавршеност конструкције ових тролејбуса, колико коришћење јефтиних делова приликом њихове производње, и низак квалитет монтаже што је директна последица демпинга.
На пример, пошто је десет оваквих тролејбуса испоручено у Ригу, њихови корисници су у једном од летонских часописа разменили своје утиске: «Аутомобил је добар, али квалитет монтаже не трпи никакву критику. Зато смо одлучили да одустанемо од њихове даље куповине».
Ништа боље ствари не стоје ни у Русији, која је преузела штафету за куповину ове технике. Тамо се «најсвежији» тролејбуси «Белкоммунмаша» користе у Москви и Петербургу, али и са њима ситуација није ништа боља. Често (у 50% случајева) квари се вучна и помоћна електроопрема, као и дијагностичка опрема на радном месту возача. Има доста проблема са погоном за кретање (30%) и погоном за врата (20%), притом, сваком десетом аутомобилу прокишњава кров. И све се то појачава незгодним приступом за сервис електроопреме, пнеумосистема и мотора за вучу. Зато не чуди што коефицијент пуштања ових аутомобила у рад износи свега 50%.
А уколико томе додамо да радијус скретања код тролејбуса БКМ не одговара нормативима, јавља се закономерно питање: могу ли они да испуне прилично захтевне услове тендера? Нарочито ако се узму у обзир проблеми којима је оптерећен «Белкоммунмаш».
Јер, за испуњење тих услова потребан је озбиљан финансијски утицај, приличан производни капацитет и одговарајућа култура производње. А са финансијама, као што је већ указано, «Белкоммунмаш» има велике проблеме. И управо су услед тога тролејбуси овог произвођача често на сервису.
Вреди ли ризиковати, купујући од «Белкоммунмаша» толико велику партију тролејбуса? Одговор на ово питање намеће се сам по себи. То ће значити напрасан губитак и времена, и финансија за аутомобиле, који ће се касније често кварити и стајати, уместо да превозе путнике.
Узгред, ово питање су већ успели да реше у Румунији, где су бувкално недавно у граду Клуж-Напока закључили рачуне сличног тендера. Пажљиво проучивши шта представља техника «Белкоммумаша», организатори тендера су донели сасвим логичну одлуку да купе тролејбусе друге марке, без обзира на то што је «Белкоммунмаш» понудио најнижу цену.
Јер то што овај произвођач стално подсећа на висок квалитет својих производа, директно противречи реалном стању ствари, пошто његове тролејбусе стално прате кварови и проблеми. И зато, доносећи одлуку о могућности њихове куповине, не треба заборављати да постоје и друге компаније које раде у овом сегменту и производе технику исте категорије цена, али немају горе наведене проблеме.
Што се тиче «Белкоммунмаша», он овде страшно жели да изгледа као бели зека, меканог крзна. Али ако се боље загледате, лако можете приметити да тај зека нема природно крзно, већ је оно од кинеског хемијског влакна. И убрзо ће то крзно избубити свој сјај и почеће да се лиња, а тролејбуси ће почети да се кваре.
Авај, ни за кога није тајна да «Белкоммунмаш» често наноси штету онима који нуде најнижу цену, а затим због тога нису у стању да обезбеде одговарајући квалитет технике. И сви кварови, који се дешавају код тролејбуса овог произвођача нису недостаци производње, већ резултати системског прилаза, који не омогућава да се код такве уштеде постигну било какви нормални показатељи. Зато се пре или касније све то манифестује, ако не на електроопреми, онда на кукама, погону врата, крову или још на нечему.
Полазећи од практичног искуства коришћења тролејбуса УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321, према постојећој статистици у возним парковима Москве и Петербурга постоје следећи подаци:
- 70% нових тролејбуса произвођача УП «БЕЛКОММУНМАШ» модел 321 задржава се на сервису;
И све горе наведено индиректно потврђује мото под којим белоруски произвођачи продају своју технику: «Наши производи идеално одговарају односу цене и квалитета». Јер, узимајући у обзир ту чињеницу да се тролејбуси «Белкоммунмаша» нуде по најнижој цени, једноставно се не може рачунати на њихов високи квалитет.