Šta je novo?

Trolejbusi

Da oni su stara tehnologija, delove je teško naci i sve mora da se posebno pravi ili kanabalizuje.
Btw pre neku veče je grom zveknuo parkiranu trolu na Medaku. Nije bilo veće stete sem kit aparata koji je odradio svoj posao.
 
Pohvale Siniši za fotografije.

Što se tiče samih Trolzi, nažalost, njihovo vreme je prošlo. Pored onoga što su drugi članovi objasnili, dodao bih da još jedna činjenica koja im ne ide u prilog je bankrot same fabrike Trolza. Istina, delova će biti još neko vreme, jer neke od njih i dalje voze po svetu. Ali mislim to bi verovatno bilo takvo logističko cimanje da se ne isplati.

A i što rekoh već, ja ne vidim neku muzejsku vrednost u tim zglobnim trolzama. Da, u redu, prvi su zglobni trolejbusi u istoriji Beograda. Ali mislim da to samo po sebi nije dovoljan argument. Po svemu ostalom su skoro pa iste kao solo verzije. A i po onome što sam imao prilike da primetim kao njihov dugogodišnji putnik, kvalitet izrade im nije isti kao kod starijih (pre 1990) Zijača.


Inače i BKMovi, tj AKSM-2001 počinju da rđaju baš onako, do daske, vidljivo. Pre neki dan sam se vozio jednim kome je rđa pojela solidnu površinu pregrade između vozačevih i prvih ''putničkih'' vrata. Znači govorimo o mestu gde voda ne zapljuskuje toliko. Pa opet rđa bato samo tako.

Uvek me je nerviralo kod proizvođača iz bivšeg SSSRa što im je rđa i dan danas ostala zaštitni znak kod mnogih proizvoda. Primera radi, UAZ Patriot džipovi, kakve je nedavno kupila Vojska, takođe imaju reputaciju iznenađujuće sklonosti ka rđanju i užasne završne obrade. Savlađuju teren ko od šale. Ali rđa i završna obrada katastrofa. Slično nažalost važi i za druge proizvode iz drugih kategorija. Naprave malo čudo, ali džaba što je čudo kad odbiju mnoge kupce kad vide koliko to rđa i tandrče. :kafa:
 
@ Bender Rodriguez
Што се тиче возила за јавни превоз (аутобуси, трамваји, тролејбуси и возови), ако изузмем МАЗ 303, Иволга воз и један од трамваја из ТВЗ-а, не свиђа ми се што руски и већина екссовјетских произвођача не уме да се прилагоди и другим тржиштима, него израђују искључиво према свом. Капирам да је то због специфичних климатских услова у којима се већински део Русије налази, разумем их потпуно што се тога тиче, нико им не брани да се за њихово тржиште управљају према њима, али брате слатки, ако правиш производ и за шире европско тржиште, на том тржишту ћеш мало морати да одступиш од традиционалних стандарда. Уствари, не мало, него мало више. И наш Икарбус (тада још Икарус) је, у време док су им извозни послови цветали, итекако знао да се прилагођава сваком појединачном тржишту на које је пласирао своје производе, и руском, и турском, и пољском, и кубанском... Сваком понаособ. Отуда, јелте, и прототип ИК-410, који штета што није заживео. А и тролејбуси ИК-170Т и ИК-173Т. И после преименовања су имали пар покушаја и пројеката за које мислим да су могли да заживе, али им се, из разних разлога, није посрећило: ИК-106, ИК-112.3/218.3, а на крају и чувени ИК-112ЛЕ. Верујем да је и обична Н серија, уз одређен напредак у завршној обради, могла бити одличан адут за пробој на европско тржиште како као аутобус, тако и као неки евентуални тролејбус / електробус, али тај потенцијал није адекватно искоришћен. А било га је, и то на претек. Са друге стране, имамо БКМ троле и МАЗ 103 и 203 аутобусе који зими греју као да су прављени за Сибир (а тако су, вала, и дизајнирани), а не за Србију, што нимало није здраво у нашим климатским условима. Зими то знају да буду праве душегупке, још кад из прегрејаног простора изађеш на минус напољу, па те пресече преко колена због нагле промене топло-хладно све и да си потпуно здрав... ,,Непроцењив" осећај. :bash:
 
Iz ikarbusa 410 se rodio fap tj preuzeli projekat ....
 
Par današnjih slika sa Dorćola

Sveže (do pola) ofarban g.b. 2079 prolazi stare Zijače
Dorcol1.jpg

Stari Bonito BKMovi su poređani duž Zmijarnika a u pozadini nekoliko zglobnih
Dorcol2.jpg

Dorcol3.jpg

Između redova naređanih BKMova, Bonitosa i Trolzi, uspeh da uslikam i čuvenog Sanosa. Koji nažalost i dalje stoji na istom mestu, i propada čekajući da ga se neko seti i bar malo konzervira dok ne počnu pripreme za prebacivanje u muzej.
Pogledajte prilog 1
I, sat vremena kasnije, isti g.b. 2079 uslikan kako se uparkirava na Studentskom trgu
2079.jpg
 
Počelo odvoženje Trolzi na otpad. Za fotografije je zaslužna FB grupa ''Istorija Javnog Gradskog Saobraćaja u Beogradu''.
Trolze.jpg
 
Fiat 668, ФАП Гоша 63, Graf & Stift GU112 M11, Graf & Stift GU112 M16, Тролза 5275, све су то могли бити музејски експонати. Али нису постали, зато што промашена реплика коњског трамваја из 1892. за неке има већи значај него ови драгуљи јавног саобраћаја. Многи људи ова стара возила сматрају кршевима, зато што им је писменост, а очигледно и морал, на јако ниском нивоу. Неко ко тако размишља или је неписмен, или неморалан.
 
@ MIG29
Разумем ја потребу да нека возила морају да постану део музејске збирке, али није баш свако возило достојно тога. Једноставно није. Слажем се за Фијата и Гошу.
Што се чувања Тролзи тиче - апсолутна глупост, из више разлога. Хајде што су 2001. годиште, него је застарео концепт за ту епоху укомбинован са неким одвратним квазимодерним решењима, а нису ни прићи по удобности и квалитету спрам старих ЗиУ. Што се мене тиче, нек' исфронцлају све зглобне Тролзе када нису годинама били у стању да рестаурирају много вреднијег Кеца (ЗиУ-9).
И да, не можеш називати људе неморалним само зато што сматрају неко возило кршем, припази мало на наступ и не намећи своје мишљење другима!!! Реално, зглобне Тролзе то и јесу биле, имајући у виду како су тролејбуси били дизајнирани по другим деловима Европе у то време. Погледај само Шкоду 21Tr/22Tr које су се у то време производиле и упореди их са несрећним зглобним Тролзама. :wink: Исти случај и са поодавно расходованом соло Тролзом 5275, такође не видим никакав оправдан разлог због ког би је очували.
Понекад је мање заправо више, боље да у музејској збирци имамо неколико типова возила да ваљају (Зијача, Санос С115, ИК-111, ИК-103 ранијих година производње, Швајцарац (Диваг), Катица), неголи 50 типова, а да ништа од тога не ваља.
Е сад долазимо до онога што многима смета - реплика коњског трамваја. Без увреде, али не разумем чему толика пљувачина по њој? Ако је већ оригинал расходован и-ха-хај кад током 20. века, боље и та реплика као какав-такав подсетник на време када трамваји нису користили струју него ништа. Бар ја тако мислим.
 
Pa to onda nije muzej istorije javnog gradskog prevoza, ako isključuješ neka vozila. Pogotovo ako isključuješ po principu "to je bio krš", a druga vozila nisu bila krš. Ne prikazuje se istorija pravilno. Ja ne poznajem istoriju trola, ali npr možda je ova trola značila neki novi početak u Srbiji, možda je to bila najveća nabavka novih trolejbusa, ili je to bio istorijski početak prijateljstva dve države. Šta god, ne treba da se u neki muzej uključuju vozila samo po principu "to nije krš", nego šta je to vozilo predstavljalo u istoriji, kako za grad/državu, odnosno narod, tako i za samog proizvođača tog vozila.
 
Ако имамо једну Тролзу сређену греота да се исече. ГСП се и онако одрекао Икара, Саноса и Зијаче тј. поклонио их музеју науке и технике иако је имао сам капацитете и могућности да иста возила среди и чува у свом музеју. А после ГСП прави некакву лажну реплику коњског трамваја која је данас застакљена.

Него да се вратимо на тролејбусе, велики проблем је што се стара возила секу а нема нових за замену. Треба набавити зглобне тролејбусе, најбоље би било аутономне у већој количини па да се прошире тролејбуске линије без потребе за ширењем контактне мреже.
 
Рипањац 405":2wyt3xhn je napisao(la):
Е сад долазимо до онога што многима смета - реплика коњског трамваја. Без увреде, али не разумем чему толика пљувачина по њој? Ако је већ оригинал расходован и-ха-хај кад током 20. века, боље и та реплика као какав-такав подсетник на време када трамваји нису користили струју него ништа. Бар ја тако мислим.
На првој фотографији се види оригинални коњски трамвај фотографисан 14. октобра 1892. На другој фотографији се види јефтина реплика тог трамваја и очигледни историјски фалсификат.
 

Prilozi

  • jeftinareplika.jpg
    jeftinareplika.jpg
    100 KB · Pregleda: 1.688
  • konjskitramvaj.jpg
    konjskitramvaj.jpg
    114,9 KB · Pregleda: 1.668
@ MIG29
ОК, у том случају јесте грешка што је тако направљена, ако су је већ правили требало је да је направе да буде што вернија оригиналу. :kk:
Извињавам се због скретања са теме.
 
Svojevremeno je Дошљак slikao istu trasu, ali evo i ja sam prošetao Venizelosovom od Francuske do 29. novembra.

Francuska by Berislav Opanjković, on Flickr

Venizelosova 1 by Berislav Opanjković, on Flickr

Venizelosova 2 by Berislav Opanjković, on Flickr

Jelisavete Nacic 1 by Berislav Opanjković, on Flickr

Jelisavete Nacic 2 by Berislav Opanjković, on Flickr

Venizelosova 3 by Berislav Opanjković, on Flickr

Cvijiceva 1 by Berislav Opanjković, on Flickr

Cvijiceva 2 by Berislav Opanjković, on Flickr

Cvijiceva 3 by Berislav Opanjković, on Flickr
 
Чуди ме да нису наставили радове на овој мрежи, није им пуно остало да заврше, мислим да су и поља за стубове сва ископана.
 
MIG29":3txqt2sa je napisao(la):
Fiat 668, ФАП Гоша 63, Graf & Stift GU112 M11, Graf & Stift GU112 M16, Тролза 5275, све су то могли бити музејски експонати.

Lepo bi bilo da imamo vise muzejskih primeraka , ali realno nema adekvatnog prostora za čuvanje niti novca za te stvari.
Ako restaurirano vozilo ostane na suncu i kiši džabe su radili. Bar malo kvalitetnije sređivanje vozila je verovatno preko 100 hiljada evra + troskovi prostora u kome ce biti.
Sve to jako mnogo košta, a kod nas retko ko ide u muzeje, a jos ređe kada se treba platiti karta.
Npr poslednji put kad sam išao sa drugarima u muzeju automobila, mi smo bukvalno bili jedini unutra. Stim da postoji mnogo vise ljubitelja automobila od ljubitelja vozila gradskog prevoza.
 
28 na trgu inace mogli su da povade iz zgloboba sjedista mogu uvjek negdje da se ugrade

trola01-2020-08-20-21-31-39.jpg
 
Ljudi, ne možete da očekujete da neki muzej u zemlji poput naše čuva baš sve što je ikad služilo i radilo na ovim prostorima. Bilo da pričamo o vozilima javnog prevoza, vojnoj tehnici, automobilima, aparatima...

Muzeji koji grabe i izlažu sve čega se dokopaju postoje u zemljama kao što su Amerika, Rusija, Evropa, Kina... kod njih na primer imate vojne muzeje koji će da izlože sve što je ikad bilo u upotrebi kod njih + brojne druge stvari iz inostranstva (Kubinka i Monino u Rusiji, Smithsonian i Dulles u Americi, itd...) E tamo ćete da vidite svaki tenk/avion/automobil iz svake godine, i to u 10 različitih varijanti. Ali to su zemlje višeg ranga i mogućnosti. Njihovi muzeji imaju veće budžete, veće prostore, bolji marketing i veću posećenost.

Očekivati da neko u Srbiji čuva i neguje baš sve što je ikad vozilo ovim ulicama je previše. Drugo, kad se kaže ''istorija nečega'' (JGPa, vojne tehnike, arhitekture...) tu se ne misli bukvalno na sve što je postojalo i desilo se od, na primer 1892, do 2020. Nego se misli na istaknute momente i stvari. Mi kada učimo o istoriji Srbije, mi ne učimo šta je bilo 1921, pa šta je bilo 1922, pa šta je bilo 1923... i tako 1300 puta... Nego se uče i beleže bitni, prelomni i upečatljivi momenti, ljudi i stvari. Odnosno uči se o epohama. Epoha ova, epoha ona, itd.

Isto važi i ovde. Da, postoje muzeji koji čuvaju i izlažu sve što nađu. Ali isto tako postoji i dosta muzeja koji izlažu samo one najbitnije i najupečatljivije. U ovom slučaju, Trolze po meni nisu vredne toga. Osim što su prvi zglobni trolejbusi u Beogradu, ni po čemu drugom nisu bile upečatljive i posebne.

Na kraju krajeva... koliko ja znam, GSP već ima jednu ili dve sačuvane i remontovane Trolze u svojoj muzejskoj postavci. Tako da ne vidim čemu sad ovo pravljenje rasprave i halabuke ni iz čega.
 
Проблем је што је ГСП знао да ИК-5 извуче из музеја на улицу и после га расходује. И што им се десило да им изгори пола музејских трамваја, а друга половина пропадне на отвореном. Ја од њих немам никаква очекивања искрено.
 
A, za to si skroz u pravu. To stvarno jeste glupost.

Kad je bilo to sa IK-5? 90ih? Ne znam za to.
 
Koji su to tramvaji izgoreli? Izgoreli su trolejbusi tokom požara.
Ik 5, gb 01007 je posle 1992, radio na 32L.

Poslato sa LLD-L31 pomoću Tapatoka
 
IK101":201y49yd je napisao(la):
Koji su to tramvaji izgoreli? Izgoreli su trolejbusi tokom požara.
Изгорео је трамвајски музеј на Дорћолу. Тамо је била "Корњача" из 1937. године и још неколико експоната.
 
Vrh