Šta je novo?

Trolejbusi

Pa zašto su toliko u prometu onda? Nije nedelja nego gospoda vozači piju kafu gore.

Sent from my MI 8 using Tapatalk
 
29 je preusmeren na Konjarnik zbog asfaltiranja okretnice na Medaku, a do tamo ide autobus 29A...
 
Evo upravo su sa početne krenule 19 jedna za drugom, znači priča o tome da je nedelja ne pije vodu nego krenu kad im to odgovara.
Edit: Evo i treće, u roku od 2 minuta, neverovatno!
Sent from my MI 8 using Tapatalk
4463010a12660a1096aecc6dccb942ee.jpg


Edit 2: evo i četvrte. Sve 4 su u saobraćaju, nijedna nije isključena.
428efc25b5aaf8dfc417f0e07f58074d.jpg
 
Možda je bio neki zastoj prethodno, poispadali iz reda vožnje, onda čekaju svoj sleseći polazak i uklapaju se. A ako se tamo okretala 29, nije čudo što su kretali na 2'. Možda je negde dole zastoj, pa se obustavi slanje, da ne bi sva vozila bila u koloni na trasi i posle ceo sat nema polaska, a negde u Žičkoj, recimo, naprave kolaps. Kad se takav poremećaj desi, prvi ide prazan nekiliko stanica, drugi za njim stanicu manje, sledeći slično i tek četvrti peti kreće da kupi redom. Tako iskusni otpravnik ispegla zastoj i intervale. Bar je tako nekad bilo.
Ma kakav javašluk bio, ne može se baš proizvoljno raditi i kretati i puzirati kad je kome volja.
 
Ovi su svi stali na početnoj, u prvoj troli ušlo njih 4,5, u drugoj njih 2,3 i u ostale 2 niko.
U međuvremenu njih 20 čekaju 31 a kontam od tih 20 da njih 10 idu do Slavije, ali nemaju pojma gde 19 ide jer je dugo nije bilo, a ni 19l oznaka ne pomaže.

Sent from my MI 8 using Tapatalk
 
Ne znam šta se dešavalo, pišem samo kako mislim da bi trebalo.
Prvog bih ubrzao do Crvenog krsta, drugog do ATŠ, trećeg do Šumica, a onda ostale postepeno jednog za drugim.
Nigde se kao na trolejbusu ne vidi i ne oseća sposobnost vozača. Ima ih koji će napraviti gužvu i vući kolonu i kad nema mnogo razloga za to. I tu treba intervencija za ubrzavanje.
 
Ova količina trola na okretnici na Konjarniku je samo kad ne ide 29 kao sad. Sad do skora kad su kao prisredili trg i pustili sve trole, 19 je išao bukvalno na pola sata i nikad nisi mogao da ubodeš kad će trola doći. Nekad ne bi bilo nijedne trole na okretnici Konjarnik skoro ceo sat. Strašno.

Sent from my MI 8 using Tapatalk
 
Kaд су клошари и мегатренд доктори изгласали закон да морају и троле да се региструју, што је први пут у новијој историји.
 
Niko ne razmišlja o nekim stvarima. Ta vozila ne mogu van mreže, ta vozila imaju osiguranje a pare za takse se vraćaju opet kroz dotacije GSP-u.
Jedino ako nisu računali i da će privatnici krenuti da kupuju trole pa daj globi sve što može.
 
Znači, crveni BKM ne izlaze više. Rešiće se to. Policajcima je neko rekao da se malo igraju i zaj.....
Bio je problem vlasništva, pa je stao proces. Registrovani su samo oni koji su se vodili na GSP. Oni koje je grad kupio, ne.
Inače, oni prolaze dva tehnička godišnje, kao i svako vozilo za javni prevoz, plaća se obavezno osiguranje trećeg lica i putnika... Sve je isto kao i da je registrovan, imao tablicu ili ne.
 
Zato svakojake šklopocije što se kotrljaju drumovima registrovane a tehnički neispravne da isključe iz saobraćaja to ne mogu...
 
Ali pokušaj da oteraš na tehnički neki krš sa neoriginalnim farovima ili migavcima. Neće proći!
A GSP može i da ih nema uopšte.
 
Pitao sam se da li ovo da stavim u temu o javnom prevozu u svetu, no ipak ću ovde. U pitanju su nostalgija linije i retro vožnje u Budimpešti. Izgleda su sada odvojili zijaču #927 od običnih nostalgija. Sada vozi na R74 (Retro járat/Retro vožnja 74) vikendom po normalnom redu vožnje (retro vozila rade normalne polaske označene prefiksom R ispred broja linije). Za razliku od retro vožnji Nosztalgia járat su sada cele linije koje rade na manje regulatnim intervalima, a koji se prethodno objavljuju. Takođe obe usluge rade u sezoni Maj-Oktrobar po lepom vremenu.

Više informacija o uslugama i oldtajmerima na stajtu BKK:

https://bkk.hu/nosztalgia/#terkep

https://bkk.hu/nosztalgia/retro-jarmuvek/

Trolejbus #927 je obnovljen i nije sam. Tu su još i #929 i #938 koji rade obuku vozača (Tanulójárat). #945 je u sentandrejskom muzeju.

Sreća naša u nesreći jeste to što još posedujemo zglobne Trolze koje možemo srediti kao 2153 te pripremiti kao "legacy fleet" od nekoliko vozila. Ostalo donirati kao muzejske eksponate.

Svaka čast komšijama na "živom muzeju". Kada sednete u to vozilo kao da ste ušli u vremeplov. Svakako neprocenjiv doživljaj za meštane, mada je koncept "živog muzeja" zaista veoma interesantna zanimacija za turiste.

Ovo ne važi samo za trole već i za sve ostale podsisteme mada se trole kao vid prevoza ugrožen planovima za ukidanje posebno ističu. Ukoliko ukinu postojeću mrežu mogu bar izgraditi posebnu jednosmernu kružnu liniju. U suprotnom smeru mogu autobusi a na liniji 2 tramvaji u oba smera kao deo uobičajenog voznog parka.
 
Tреба доста да учимо од Мађара, Чеха и Пољака о неговању техничке баштине. Код нас ће се неко сетити за типа 5 година да је то добра туристичка атракција, али неће бити сачуваних оригиналних возила па ће правити неке склепотине попут оног фалсификата трамваја на коњску вучу.
 
@ Express
Одлична им је замисао, али морам признати да будимпештанска #927 и није баш у оригиналном стању (нема оригиналне прозоре, већ Икарусове + врата од ЧКД трамваја). Сегединска #9-153 је, бар по мом мишљењу, далеко оригиналније урађена.
 
Beograd 1982, #10:

https://www.flickr.com/photos/151168744 ... 436541017/

Na tom linku imate slike još i tada nove KT4YU #280, Đuro Đaković #83 sa prikolicom #187?, SU220 #841 u zelenoj boji na liniji 28 pre uvođenja trola, 890 UO #758 takođe na liniji 28, O317 K #261 na 32 i 890 UG-M16 A #910 na liniji 13 (današnja 31), svi u zelenoj boji. Takođe čini mi se da je slikana i napuštena Breda Đenova #56 s troja vrata u crvenoj izbledeloj boji sa tada novom Katicom u pozadini.

Budimpešta 1982, #913:

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/16556716457/

Budimpešta 1982, #882:

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/16576600630/

Izgleda da su prve budimpeštanske serije (8xx) iz 70-ih prošle remont (sa Ikarus delovima) pa ubrzo rashodovane nakon čega su novije serije (9xx) iz 80-ih takođe remontovane na isti način veći deo radnog veka provele upravo u tom obliku sve do poslednje godine eksplotacije 2012. #927 je iz 1980. i gotovo je sigurno da je remontovan nekoliko puta na isti način s tim da je prvi remont možda prošao i pre 1990. Zato kažem da su većinu radnog veka proveli sa tim modifikacijama, zbog čega su upravo po tome i bili poznati putnicima. Drugim rečima besmisleno je bilo vraćati ih u originalno stanje u kom su se zadržali relativno kratko (posečene serije nisu ni sačuvane, a i one su prošle kroz remonte).

https://www.flickr.com/photos/7667818@N03/9272805824/

Vrata su originalna:

https://www.flickr.com/photos/anurgaliyev/32908258107/

Ikarus vrata su skroz drugačija tako da mislim da si zaboravio kako su izgledale najnovije Zijače zbog svih onih silnih frankenštajna sa ravnim vratima. Prva ravna vrata je dobila serija remontovana u Goši ako se ne varam, nemoj me držati za reč. Možda su i ranije geniji s Dorćola skrnavili.

Gravirana vrata sa udubljenjima imala je i atinska verzija koja je takođe budžena na drugačiji način. Ne računajući drugačije prozore i zašrafljene garažne brojeve koje su imala i ostala vozila Zijače u vlasništvu ILPAP-a prvo su dobile dvodelne trakaste branike nakon čega su dobili budžaste koji podsećaju na američka vozila zbog čega su odudarale od ostatka voznog parka i ovde u Beogradu.

ILPAP #2082 u originalnom stanju:

https://www.flickr.com/photos/20912099@N00/16149097812/

Stara modifikacija branika na primeru ILPAP #3046:

https://www.flickr.com/photos/26181971@N07/13043877813/

Nova modifikacija branika na primeru obnovljenog #5088 u engleskom muzeju:

https://www.flickr.com/photos/trolleyfan/7989714641/

Kasnije su ih samo prefarbali u novu kolor šemu, te postavili novi tip garažnih brojeva na vozilima koja su završila u Beogradu skinuti.

Za razliku od beogradskih završna obrada budimpeštanskih (i segedinskih) se više uklapala u karoseriju nego original, pri čemu je bila jednostavnija za popravku uz dostupnost jeftinih lokalnih delova. ZiU je bio toliko pogodan za modifikacije da odmah postaje jasno šta smo izgubili uz samo kratak pogled na nova vozila.

Budimpeštanska varijacija je ostala za muzej zbog toga što je po njoj vozilo ljudima i bilo poznato duži niz godina, te simbolično predstavljalo i stanje vozila na poslednji dan eksploatacije. Kako su završili tako su i ostali.

Dok budženi ZiU 9/682 ili 683 zglobni izgleda pristojno u svakoj varijanti BKM ne liči ni na šta.

Ja ne znam koje su naše trole napravile poslednji krug niti koje su to varijante bile, tj. kako su poslednjeg dana izgledali. Sigurno nisu kao prvog.

#1 je upravo primer frankenštajna koji bolje ispadne od BKM sa sitnicom poput okruglih farova.

Za kraj beogradski primeri pred kraj eksploatacije.

Frankenštajn #71 sa ravnim farovima i potpuno izmenjenim svetlosnim grupama:

https://www.flickr.com/photos/32322040@N06/25663395541/

Poslednja serija ZiU 9 za Beograd, ovog puta #147 sa istim budženim vratima kao #71:

https://www.flickr.com/photos/32322040@N06/25637513532/

#142 iz iste serije u originalnoj konfiguraciji:

https://www.flickr.com/photos/32322040@N06/25131879473/

Meni su lično sve Zijače drage bez obzira na završnu obradu, posebno su ove sklepotine imale neku čar sa tim krivim motkama. No nije sve u izgledu već i u zvuku pa i načinu kretanja. Kompresor je pravio specifičan zvuk, otpuštanje vazduha na kraju rada kompresora uz blago pištanje, onaj "rrrrrrr zvuk" i na kraju zvuk reduktora (mmmmm) kada kreće i dok ide. Povrh svega čuo se i "cincilincin" zvuk kada ide preko rupa. To su bile karateristike svih trolejbusa tog tipa bez obzira na izgled. Imali su veliko ubrzanje što je posebno bilo osetno pri velikom opterećenju uzbrdo iz mesta (polazak sa semafora na raskrsnici Vojislava Ilića i Velikomoravske/Strumičke na liniji 29 u jutarnjem špicu). Kola sa jednim putniko ne da su ostajala za krcatom trolom već još išla unazad. O urlanju autobusa i da ne govorim.

Za kraj ove priče pomenuti segedinski #9-133 sa sve drugačijim oblikom karoserije oko točkova:

https://www.flickr.com/photos/91315726@N08/37068046291/

Koji sada izgleda ovako:

https://www.flickr.com/photos/162356521 ... 243299148/

Mislim da su se prešli sa farovima. Imaju udubljenja s tim da se nalaze na istom mestu kao kod ostalih mađarskih umesto da su bliže sredini poput onih na originalu.

Eto čak i Segedin obnovio Zijaču. Mnogi ih središe, samo se mi još pravimo blesavi. Nadam se da neće ostaviti samo 2153 od zglobnih Trolza 6205.
 
Na našim ziu trolama vrata su počeli da prave negde sredinom devedesetih, pre masovnog remonta u Goši i MIN. (prvi je bio 50, krajem 1994.)
Na nekima su nedostajali donji delovi vrata, i pi 30cm, kokiko je to bilo trulo. Ram od cevi, prečka i lim spolja. Kako je to lupalo!
 
Добре су зијаче ал имају исти проблем као шпанци - за мале људе су! У зијачу може се лепо сести, али зато ако стојиш само идеш главом по шипкама
 
Ziu je bio trolejbus jednostavne konstrukcije.
Vučom je upravljao servo kontroler kog je pokretao pomoćni motor (zvuk koji se čuo uvek sok radi). Uz njega, okretao je i alternator koji je proizvodio niski napon za vozilo i signalizaciju, dopunjavanje baterija i pogon servo pumpe volana. Dalje se sve zasnivalo na kombinacijana otpornika, kombinujući rednu i paralelnu vezu. Otpornici su se nalazili u velikoj kutiji ispid poda, iza presnje osovine, desno. Pri vožnjama u gužvi stani - kreni, krtanjima na usponima, zagrevali su se jako i trolejbus je bolje grejao. Salon se grejao sekundarno, preusmeravanjem tog vazduha unutra. To je često bio izvor nezadovoljstva putnika, jer kod promena vremena nije često bilo lako ukljuliti ili isključiti, posebno na kraju zime kad so odradi svoje. Nekad se to moglo da uradi samo na kanalu, čekičem.
Grejanje kod vozača bilo je kaloriferom sa grejačima na napon mreže i ventilatirom na niski napon.
Sistem pogona bio je jednostavan, retko se ozbiljno kvario, ali je često imao zastoje u radu. Zbog pregorelog osigurača, oksidisalog kontakta na relejima, pregorelog kabla ili neke druge banalne sitnice često bi ostajali pored puta. Baš zbog toga i nisu nešto posebno preventivno održavani, već samo korektivno. To je dalo ružnu sliku o njima i predrasudu da su nepouzdani. Veliki broj zastoja nogao je sam da otkloni iki apreči sam iskusan vozač. Ali, nikada se nije moglo znati kad će stati. Radi savršeno satima, normalno stane i neće da krene. Retko je koji uspevao da veže po dve tri smene bez problema.
E, taj iskusan vozač umeo je i da malo "našteluje" relej ubrzanja, kad bi se 12t trolejbus pretvarao u formulu. Malo je bilo vozila na našim ulicama od 84 i 90 i neke koja su mogla da mu pariraju uzbrdo. Pri svakom oštrijem polasku čulo se "trup" od putnika, jer su svi pravili po inerciji korak nazad, a gelendera nikad dosta, posebno kad su podavalskim selima provalili da je ona cev odlična za tv antenu.
A kočenje je bila posebna priča. Mnogo vozača autobusa je plaćalo školu da se sa trolejbusom ne trka. Manuelci nisu imali ni teoretske šanse, osim nekog sanosa u rukama majstora, ali na ravnom.
Više puta sam doživeo trku kroz Kneza Miloša ka Banjici, od Nemanjine. Trolejbus je mogao da koči mnogo kasnije za stanicu i onda se dešavalo da autobus drugom trakom prođe i po celu dužinu stanicu.
Zanimljiv je ziu bio, sa svojom tehnologijom od pre 2. svetskog rata. Uz dobre vozače (a to je mnogo važno), i solidno održavanje, mogao je da bude upamćen kao najbolji i najekonimčniji prevoz u Bg, uz visoku pouzdanost. Ovako, seli se u istoriju sa atributima spor, bučan, neudoban, nepouzdan i nepredvidiv.
 
Какви су били Фагес 63? Мени су најлепши београдски тролејбуси и многи их памте по лепом. Штета што су сви расходовани. Данас би ти тролејбуси били највећа атракција београдског превоза.
 
Izgleda da će uskoro biti potpuno ukinute 3 trolejbuske linije, a ostale skraćene. Tj trajno ce funkcionisati u sadašnjem stanju.
Znači planira se skidanje mreže kroz Makedonsku i Svetogorsku (ukidanje 28 i 41). Takođe će skinuti mrežu i kroz Kralja Milana, a od Slavije do Studentakog ce saobraćati elektro bus. Linija 19 se ukida zbog velikog preklapanja sa 29 i relativno dobre veze Ustaničke sa Vojislava Ilića
 
Шта им смета мрежа кроз Македонску? И што муче народ са преседањем на Славији? Монструми.
 
Vrh