Šta je novo?

Tramvaji

Nije baš da tramvaj nema nikakve prednosti nad autobusom, sve zavisi od konkretne ulice kojom saobraća. Tramvaj u Džordža Vašingtona se podjednako davi u gužvama kao i autobus, zato što mu se šine nalaze na kolovozu i nema izdvojenu bašticu. Međutim, tramvaj u Jurija Gagarina trpi gužvu samo na semaforima i raskrsnicama, zato što u ostatku svoje trase ima bašticu koja se minimalno ukršta sa drumskim saobraćajem.
Pogotovo nema u Jurija Gagarina, i po najvećoj gužvi je 95-ica brža.
Mislim da niko u Evropi ne gradi novi tramvajski sistem, jer je previše skup i bez nekih realnih benefita.
Što se tiče NS nema baš smisla što ukidaju prugu ka Beocinu, a žele inferiorniji tramvaj. Tu su realno mogli da naprave prigradsku železnicu i reše mnoge probleme...
 
@Bender Rodriguez @Дошљак
Originalno je trojka išla do Omladinskog stadiona, pa je onda skraćena do Tašmajdana, pa ponovo produžena (vraćena) do Omladinskog stadiona.

@Дошљак
Nije moguće levo skretanje iz Beogradske u Bulevar ka Tašu, jer ono ne postoji. A nije mi poznato da je ikada isto postojalo. Ako grešim, ispravi me.

@Keša
I ta linija za NBG bi bila pun pogodak kada bi se autobuske linije koje opslužuju Miljakovac, Kanarevo brdo i Kneževac, samo malo bolje poovezale sa tramvajskom prugom i ŽS Rakovica. Takvom linijom bi se daleko brže stizalo do NBG, nego li sa 94 koja trenutnom trasom dosta kruži i zna da upadne u gužve, pogotovu oko Topčiderskog parka i do petlje Hipodrom.​
 
Ja sam mislio da je 3 uvek išla od Tašmajdana. Ako se ne varam, tokom celih 2000ih okretala je na Tašu, tako? :unsure:
 
Otprilike sa dolaskom CAF tramvaja je linija 12 preusmerena preko Resavske, kako bi mogli da je konvertuju u CAF liniju, a onda, da se ne bi izgubila veza Slavije sa Omladinskih stadionom i Vukovim spomenikom, linija 3 je preusmerena iz Resavske na Slaviju i produžena do Omladinskog stadiona preko Beogradske. Dobar deo devedesetih je linija 3 išla do Omladinskog stadiona, jer se sećam perioda kada je linija 12 saobraćala do Taša, kako je krak kroz Resavsku uveden '87.​
 
Sad jedno kokretno pitanje, pošto se razumeš u funkcionisanje gradskog prevoza u NS. Da li bilo bolje da se predložene linije 1 i 3 spoje u jednu liniju? Koliko bi tramvajskih linija bilo optimalno za funkcionisanje Novog Sada i koliki bi to bio red veličine u odnosu na BG (u smislu odnosa broja vozila i sl.)?
Nije moguće spojiti te dve linije. Imaju potpuno dve različite trase, poklapaju se samo na bulevaru Jovana Dučića na Novom Naselju i to je to. 7 (tramvajska 3) je “ring” odnosno kružna linija, a linija 1 polazi sa potpuno dva druga kraja grada.

Ovo su tri linije koje su zaista i preko potrebne i maksimalno su spajane a da i dalje zadrže istu funkciju i mislim da jednostavnije od ovoga ne može.

Prva linija bi zapravo konačno spojila Futog i Verernik sa glavninom Novog Naselja, išla bi ulicom Dragoslava Srejovića ali samo pod uslovom da se ispuni višegodišnji plan da se ta ulica znatno prošili i pretvori u bulevar. Spojila bi konačno Novo Naselje i Sajmište kroz Hajduk Veljkovu i Novosadskog Sajma, i ono glavno, Futog i Veternik bi konačno dobili direktnu vezu sa centrom grada, dakle bez presedanja. Posle manje više već postoji mnoštvo linija koje idu od centra prema Petrovaradinu, ali bi i tu takođe Veternik i Futog kao i Nova Detelinara dobili vezu sa Petrovaradinom.

Druga linija bi bila još više toga spojila. Takođe bi kretala od poljoprivredne škole i imala bi istu trasu kao linija 1 do kružnog toka u Veterniku, gde bi ova linija nastavila jednom od najvažnijih saobraćajnica u gradu - Novosadskim putem, gde ulazi ogroman broj putnika. Linija bi se nastavila na bulevar Patrijarha Pavla gde bi taj bulevar posle 10 godina njegovog postojanja konačno dobio direktnu vezu sa centrom, budući da tuda trenutno prolaze samo autobuske linije 7A/B koje prolaze samo Bulevarom oslobođenja i pored železničke stanice. Sa Bulevara Patrijarha Pavla linija bi se nastavljala na Liman 4 i 3 koji bi takođe konačno ponovo dobili direktnu vezu sa Klisom i Temerinskim putem koja je preko potrebna već decenijama. Dalje ide Bulevarom i kroz Centar, izbija na Temerinski put i ide do kraja do autoputa, gde bi bilo dobro da se napravi veliki terminus za linije poteza 30, koje bi tu završavale pravac.

Ove dve linije bi svakako morale da imaju dosta jak interval zbog obromnog broja putnika iz ova dva naselja, na 6-7 minita u špicu sigurno, a postojeće autobuske linije bi mogle tada da se znatno prorede.

Linija 3 bi bila samo konvertovana iz autobuske u tramvajsku. Linija 7A/B trenutno predstavlja jednu od najopterećenijih linija u gradu, saobraćaja bukvalno samo širokim bulevarima i idealna je da se zameni sa tramvajem.

Za ove tri linije bi po nekoj mojoj proceni bilo dovoljno 40ak tramvaja, sa minimalnim kapacitetom od oko nekih 160 mesta.
 
@Toma
Mislio sam na spajanje u stilu kao kada bi linija 2 saobraćala od Omladinskog stadiona, pa Mije Kovačevića i Ruzveltovom do Vukovog spomenika, pa onda skrenula u Kraljice Marije i napravila ceo krug do Vukovog spomenika i odatle produžila pravo Ruzveltovom do Omladinskog. Tu bi bile potrebne dve skretnice da se urade, kao što postoji na Savskom trgu. Naravno linija bi saobraćala dvosmerno, sa oznakama A i B za smerove.​
 
Имаш право Соле, увек заборавим да код Правног може право и десно, што је ипак мана те скретнице.
 
@Toma
U Novom Sadu sam bio nebrojeno puta do sada, al ne poznajem mu toliko javni prevoz. Znam linije, kao i to šta sve vozi u tom gradu. Ono što sa hteo da dodam, jeste da je malo da kapacitet tramvaja bude 160 putnika. To je kapacitet klasičnog zglobnog autobusa. Novi Sad se verujem neće baš smanjivati u nekoj bližoj, pa i daljoj budućnosti, tako da treba i tramvaje većeg kapaciteta. Zašto da ne i 250 mesta. Kad se uvode takvi sistemi, bolje da budu u startu i većeg kapaciteta od potrebnog, nego da budu odmah nategnuti, da tako kažem. Niti se tramvaji mogu menjati tek tako, niti se mogu kupovati svaki čas. Kad će Novi Sad dočekati taj tramvaj, veliko je pitanje. Želim im da to bude što pre svakako. Znam da su im gužve u autobusima uveliko nesnosne.
 
Tramvaj je skupa igračka. 1.500 putnika po satu po smeru u špicu, ili nema tramvaja. Od Subotice do Palića nema ni blizu toliko putnika. I to bi bilo to.

Koga briga za Osijek, to je nasleđen sistem, iz 19. veka, kad drugo nije ni postojalo. Sad ga sigurno ne bi pravili.

U Subotici bi Imalo smisla do industrijske zone, ali kad bi grad bio linearan i kad bi se živelo većinom oko tramvajske pruge. A nije linearan. Da vidimo mi da obnovimo poneku prugu u Vojvodini, dok još ima ljudi.
I kada je vozio tramvaj Suboticom, pruga za Palić je bila popunjena uglavnom leti. Čak je postojala stavka da ako se tokom zimskog perioda ne proda određeni broj karata za Palić, linija se privremeno obustavlja.
Ali je zato pruga za Aleksandrovo bila odlično popunjena. Tu prugu nije trebalo ukidati.
Možda Subotici i Kragujevcu ne trebaju obični tramvaji, ali neki vid tram-traina bi, ipak trebao da postoji. Ne mora da bude na električni pogon. Može biti kao River line između Camdena i Trentona. Ali kao što si napisao:
Da vidimo mi da obnovimo poneku prugu u Vojvodini, dok još ima ljudi.
Tu bi bio spas u tram-trainu.

@Dart
Što se tiče NS nema baš smisla što ukidaju prugu ka Beocinu, a žele inferiorniji tramvaj. Tu su realno mogli da naprave prigradsku železnicu i reše mnoge probleme...
Na forumu sm pre više godina predložio da se pruga za Beočin pretvori u tram-train i spoji sa novoizgrađenom prugom ka centru. Ali, od ove pruge očito neće biti ništa. Lakše je počupati šine.
 
Poslednja izmena:
Tram-train da, to može i drugde po Srbiji. Ali kad ostanemo bez silnih pruga - neće moći, pojela maca (moglo je i u Beogradu...).
 
1662638219563.png

Evo koliko je popunjena 6ica oko podneva ka centru.

1662638292050.png

I jedna prazna u sinhronu ka Ustanickoj, ali mi je bilo zanimljivo sto na displejevima pise Smederevski put.
 
Kakav debil. Ne samo zbog toga što ga je uneo u tramvaj, nego što mnogi misle da su oni ljubimci iz snova. A oni su i dalje, u mnogo aspekata, poput divljih životinja i nisu za držanje u kući.
 
Sta kaze GSP, jel ovaj put imaju makar neka saznanja ili su opet informisani kao Kostunica?
 
Da li ima neki poseban razlog zasto autobusi ne mogu da se voze tramvajskom basticom npr u BKA, Nemanjinoj, Jurija Gagarina (ok znam da je tu bukvalno bastica i nema asfalt, al i to se da srediti)...? Ako je to vec odredjeni deo puta namenjen iskljucivo javnom prevozu, zar nije zgodnije autobusima (i ljudima u njima) da se guraju sa par tramvaja, nego beskrajno mnogo automobila?
 
Pa ako 78 i 83 u Nemanjinoj imaju stajališta na trotoarima a ne na ostrvima, naravno da im se ne isplati da voze po baštici. Isto važi i za Bulevar na deonici od ETFa do Sv. Marka.
Jer stajališta nisu svuda takva da se autobuske i tramvajske linije sinhronizovano poklapaju.

Prosto, oba podsistema su projektovana i sprovođena tako da se poklapaju donekle ali ne da zavise jedno od drugog. To možda isprva zvuči grozno. Ali nije. Zato što se očekuje od autobuskog podsistema da s vremena na vreme menja trasa linija. Što znači da stajališta na ostrvima projektovana za tu i tu tramvajsku i tu i tu autobusku liniju, postaju problem, višak, ili nedostupna kada se nešto na toj autobuskoj trasi izmeni. Zato je odlučeno da autobusi imaju svoja, a tramvaji svoja stajališta na takvim deonicama. Dok npr na deonici Slavija - Franš dele stajališta jer je jasno da: 1) će se autobuske i tramvajske trase tu uvek poklapati 2) da će tu uvek prolaziti javni prevoz i 3) da autobusi tu nemaju gde da skreću i odvajaju se. I zaista se i ne odvajaju, čak i linije koje okreću u Birčaninovoj, prvo odu do Slavije, obrnu krug oko nje i tek onda ulaze u okretnicu.
 
Slavija - Banjica, preko Vojvode Stepe, izuzev delka preko autoputa.

Jedno kraće vreme su linije opkruživale oko onog velikog razdelnog ostrva izmežu Nebojšine i Bulevara oslobošenja i iz Nebojšine direktno skretale u Tiršovu (nisam 100% siguran za naziv), da bi, pošto je neko primetio da se stvaraju velike gužve, vratio da idu sa kruženjem preko Slavije.

U Bulevaru kralja Aleksandra od Vukovog spomenika pa do Cvetkove pijace, dokle postoji tramvajska baštica, u 95% slučajeva se koristi ista kada autobusi menjaju tramvaje. Svega tri ili četri puta sam video da su uspostavljena stajališta uz trotoar. Takođe, sezonska linija ADA 4, u obavezi je da koristi tramvajsku bašticu, ali to se baš i ne čini. Vrlo često se u prošlosti dešavalo da neko vozilo koristi tramvajsku bašticu, a neko kolovoz i staje na neobeleženim mestima uz trotoar, pa se vrlo često dešavaju pretrčavanja uz saobraćaj u pokretu, jer kad ljudi čekaju liniju na tramvajskoj baštici, a vide je na kolovozu, preskaču ogradu tramvajskih stajališta i trče da uhvate ADA liniju. Toga danas gotovo da i nema, vrlo verovatno zato što sam redovno to prijavljivao GSP / DJP, u zavisnosti od toga ko je držao te godine ADA linije, i nagalašavao da ljudi pretrčavaju i tako ugrožavaju svoje i tuđe živote.
Na delu Bulevara između Taša i Vukovog spomenika, nikada nisam video da je bilo pretrčavanja sa tramvaja na autobus i obrnuto. Čak nisam primetio ni da ljudi pretrčavaju kolovoz po izlasku iz tramvaja, dok na delu između Vuka i Cvetka je to redovna pojava.

Što se tiče tramvaja u Jurija Gagarina, tu smo se u više navrata složili da bi bilo bolje rešenje da se tramvajske baštice prebace na kraj kolovoza i da koriste ista stajališta zajedno sa autobusima, uz ukopavanje na pojedinim raskrsnicama (da bude poput onog u Dimitrija Tucovića ispod Ruzveltove).
 
Da bude kao u Bulevaru oslobođenja. Naravno, sa većim brojem traka, zato što fizički ima prostora za više.
 
Ok, samo mi nije jasno kako bi ta ukopanja - na Novom Beogradu, ako sam dobro razumeo? - izgledala, jer za raziku od raskrsnice Ruzveltove i Dimitrija Tucovića, ulice npr Omladinskih brigada i Jurija Gagarina su u istoj ravni.
 
Pa ako 78 i 83 u Nemanjinoj imaju stajališta na trotoarima a ne na ostrvima, naravno da im se ne isplati da voze po baštici. Isto važi i za Bulevar na deonici od ETFa do Sv. Marka.
Jer stajališta nisu svuda takva da se autobuske i tramvajske linije sinhronizovano poklapaju.

Prosto, oba podsistema su projektovana i sprovođena tako da se poklapaju donekle ali ne da zavise jedno od drugog. To možda isprva zvuči grozno. Ali nije. Zato što se očekuje od autobuskog podsistema da s vremena na vreme menja trasa linija. Što znači da stajališta na ostrvima projektovana za tu i tu tramvajsku i tu i tu autobusku liniju, postaju problem, višak, ili nedostupna kada se nešto na toj autobuskoj trasi izmeni. Zato je odlučeno da autobusi imaju svoja, a tramvaji svoja stajališta na takvim deonicama. Dok npr na deonici Slavija - Franš dele stajališta jer je jasno da: 1) će se autobuske i tramvajske trase tu uvek poklapati 2) da će tu uvek prolaziti javni prevoz i 3) da autobusi tu nemaju gde da skreću i odvajaju se. I zaista se i ne odvajaju, čak i linije koje okreću u Birčaninovoj, prvo odu do Slavije, obrnu krug oko nje i tek onda ulaze u okretnicu.

На поменутим деоницама аутобуси исто нигде не скрећу и не одвајају се, нема то везе с тим него су ови из града шупљоглави и праве дупла стајалишта за аутобусе и трамваје уместо да их сједине и олакшају људима преседање.

Већ се полемисало да су одвојена стајалишта у БКА од Вука до Таша јако непрактична ако се преседа са трамваја на аутобус и обрнуто. У Булевару линије 26, 27, ЕКО, 74 деле исти правац са трамвајима од Вука до Таша, у Немањиној 78 и 83 исто иду од Славије до Савског трга као и трамваји, у Јурија Гагарина је слична прича. Ако може такав концепт да функционише у Војводе Степе, онда може без проблема и овде.
Само наравно и ту је потребно улагање, све трамвајске баштице бетонирати и претворити их у жуте траке, укинути постојећа аутобуска стајалишта на тротоарима, проширити постојећа трамвајска стајалишта, инсталирати паметне семафоре итд. Резултати би били запањујући, путници би у шпицевима уштедели огромно време, поготово у Булевару који је као левак када се напуни аутомобилима из центра града.

Жуте траке су спас за централне улице и треба да буду приоритет, макар се налазиле и у трамвајским баштицама а не да 26-ица петнаест минута у шпицу путује од Скупштине до Вука !!!
 
Vrh