Šta je novo?

Tramvaji

Kragujevac je idealan za trolejbus, valovit je, a to je i bilo u planu. Może da se iskoristi pruga koja prolazi kroz grad, sa postojećim krakovima ka selima, kao i buduća pruga za Sobovicu - sve to za nekakav urbani prevoz.

U principu za tramvaj - još Novi Sad i Niš, to je to u Srbiji.
 
И Суботица је имала до 1974.

Свуда где може, нека се уведе.
 
Imala, ali mislim da ga nema smisla obnavljati. I onaj autobus šestica što ide njegovom trasom, ne ide baš prečesto, pa preveze koga treba. Nema tu dovoljno putnika za tramvaj.

Uvođenje tramvaja ima ekonomske kriterijume, a to je dosta već broj putnika nego za autobus ili trolejbus, ne uvodi se 'svuda gde može'.
 
Poslednja izmena:
Na GUP-u Novog Sada do 2030. godine, su izmedju ostalog detaljno ucrtane trase tramvaja i prostor koji se za njih čuva, što obuhvata i depo, parkinge gde bi ljudi ostavili kola i onda svoje putovanje nastavili tramvajem itd…
 
Imala, ali mislim da ga nema smisla obnavljati. I onaj autobus šestica što ide njegovom trasom, ne ide baš prečesto, pa preveze koga treba. Nema tu dovoljno putnika za tramvaj.

Uvođenje tramvaja ima ekonomske kriterijume, a to je dosta već broj putnika nego za autobus ili trolejbus, ne uvodi se 'svuda gde može'.
Kako Osijek koji je grad veličine Subotice ili čak i nešto manji nema "premalo putnika" za dve tramvajske linije, a mislim da pored njih ima i autobuse?

Tramvaj je ekološki vid prevoza, koji treba širiti u svakom gradu od 50.000+ stanovnika, pod uslovom da nije na brdovitom terenu, da nema prestrme i preuske ulice. Tamo gde gradska morfologija ne dozvoljava odvojene tramvajske baštice, treba što više forsirati trolejbuse i elektrobuseve.
 
Tramvaj je skupa igračka. 1.500 putnika po satu po smeru u špicu, ili nema tramvaja. Od Subotice do Palića nema ni blizu toliko putnika. I to bi bilo to.

Koga briga za Osijek, to je nasleđen sistem, iz 19. veka, kad drugo nije ni postojalo. Sad ga sigurno ne bi pravili.

U Subotici bi Imalo smisla do industrijske zone, ali kad bi grad bio linearan i kad bi se živelo većinom oko tramvajske pruge. A nije linearan. Da vidimo mi da obnovimo poneku prugu u Vojvodini, dok još ima ljudi.
 
Poslednja izmena:
@Užice

Jel ti razmišljaš ikada o potrebi da se u nekom malom gradu mali broj vozila menja ''ekološkim'' ili samo podržavaš i predlažeš sve što uz sebe ima prefiks ili etiketu ''eco''?
Ovo isto pitanje važi i za sve ostale članove koji se prže na šporete i plinske boce samo zato što su čuli da su ''eco'', a to da li su isplativi, funkcionalni i potrebni ne zarezuju ni 5%.


Ajmo korak po korak. Pitanje prvo: šta kažu za Suboticu, koliki je indeks aerozagađenja?

Usput, ovo nije sporenje na širenje tramvaja ili trolejbusa. Samo se osvrćem na onaj ''ekološki'' deo. Ekološki dis, ekološki det. Uradimo ovo jer je ekološki, nemojmo da uradimo ono jer nije ekološki. Jer ispada da je to ''ekološko je'' danas najbitniji argument u nekoj nabavci. Još samo da čujemo da je i Vojska Srbije kupila praćke od drveta umesto metalnih puški, jer su ''ekološke'', pa da mogu da se izbodem lepo.


I ja kad pazarim kompjuter, isto tako gledam jel dovoljno ekološki. To mi je prvi kriterijum. Čim vidim da nema nalepnicu ''ECO'' i onaj trougao sa brojem unutra što označava koliko puta je plastika reciklirana (al malo sutra to označava), ja odmah batalim, neću ni da razmišljam dalje.

A i kad auto budem pazario, gledaću da bude neki od onih Galanta što imaju EEEEJ AAAAAJ koji svojevoljno odlučuje kada će da uđe u ''ECO'' režim, pa makar to bilo i dok pretičem kolonu a u susret mi ide šleper a on mi oduzima dotok goriva u motor jer je vreme za ''ECO MODE'' (desilo se nešto slično jednom poznaniku, zato i navodim). Ali nema veze jer bitno je da ću poginuti na ekološki način...


Ökologie über alles. J'š mi sve.
 
Poslednja izmena:
Pretpostavljam da ni Osijek nema 1500 putnika po smeru tokom špica, pa što onda lepo ne ukinu tramvaj i zamene ga autobusom, koji košta mnogo manje u smislu održavanja ? Zašto bacaju pare na održavanje 2 tramvajske linije koje verovatno voze vazduh? I Subotica je imala nasleđen tramvajski sistem iz 1897. godine, pa su ga pametni titoistički autonomaši ukinuli 1974. godine, dok ga u Osijeku nisu dirali.

U Subotici bi jedno 2 tramvajske linije itekako imale smisla, prva od Palića preko Centra do industrijske zone u Malom Bajmoku, a druga od MZ Aleksandrovo preko Prozivke takođe do industrijske zone. Ako bi tramvaji bili moderni i ako bi im se dobro konstruisale baštice, taj vid prevoza bi i po brzini i po kapacitetu bio konkurentan autobusima. Prostora za baštice ima, jer su sve saobraćajnice duž ovih koridora dovoljno široke. Može tu i tamo da se uradi i neki nadvožnjak/podvožnjak, da se izbegne ukrštanje sa nekim baš prometnim ulicama u centru.

Čak i Bijeljina planira uvođenje tramvaja, a to je dosta siromašniji i upola manji grad od Subotice, oko 50.000 stanovnika, do 1878. je bio deo Osmanskog Carstva, i poput svih bivših orijentalnih kasaba uglavnom ima uzane ulice. Ali slažem se da bi u ovom trenutku prioritet trebao biti širenje tramvaja na Novom Beogradu i obnova tramvajskog sistema u Novom Sadu. Subotica, Niš i Kragujevac mogu i da sačekaju, ali Novi Sad sa svojim širokim bulevarima i ogromnim razdaljinama istok-zapad prosto čezne za tramvajima koliko i Beograd za metroom. Sarajevo sa manje stanovnika od Novog Sada ima i tramvaj i trolejbus, a Novi Sad nema ni jedno ni drugo.
 
Poslednja izmena:
Ne da on pet para,samo pici dalje u svojim vizijama ignorisuci sve sto mu nije prijatno da cuje. 😄 Nece njega neki tamo partibrejker s foruma da zaustavi a ni elementarna logika. 😄

Elem, jedva cekam i zelim da se svi tvoji predlozi realizuju i onda da uporedimo koliko je aerozagadjenje opalo u datim gradovima nakon uvodjenja tramvaja jer su """ekoloski""". Da l'ce biti 1 ili mozda cak i citava 2 promila manja...
 
Poslednja izmena:
Pretpostavljam da ni Osijek nema 1500 putnika po smeru tokom špica, pa što onda lepo ne ukinu tramvaj i zamene ga autobusom, koji košta mnogo manje u smislu održavanja ?
Objasnih ti iznad. Smanji radikalsko tvrdoglavisanje kojem si sklon - nećeš se razviti elementarno u bilo kojem smislu ako to ne učiniš, radićeš u prodavnici u najboljem slučaju.
 
Rekao sam da povratak tramvaja u Niš i Suboticu po mom sudu nije najveći prioritet, ali da će Novi Sad do 2030. po saobraćajnim gužvama početi da liči na minijaturnu verziju Beograda, ako do tada ne dobije barem jednu tramvajsku liniju, ako ne i svih 5 linija koje predviđa GUP. Nije deo ove teme, ali takođe smatram da bi moje rodno Užice trebalo dobiti trolejbus kada dođu neka bolja vremena, pošto geografski i urbanistički uslovi za tramvaj definitivno nisu pogodni. Procene su da je Novi Sad već premašio 300.000 stanovnika, više od Ljubljane(260.000) i Sarajeva(290.000). Neki gradovi njegove veličine imaju čak i metro, kao npr. Katanija, Bilbao ili Porto.
Projekt_Nostram.svg.png
 
Poslednja izmena:
Naveo si dva grada od oko milion stanovnika, Bilbao i Porto. Već ti je više puta objašnjeno koju grešku praviš pri 'merenju' gradova, ali avaj, tvrda je glava tikva čudnovata.

Ozbiljan sam bio, dečko, i dobronameran. Tvoji postovi su oličenje sirovosti i banalnosti, lišeni, u meri koja čoveka može da uplaši, bilo kakve intelektualnosti i pronicljivosti. U narednih 5 godina, moj ti je savet da čitaš savremenu književnost, da probaš da razviješ iole kvalitetan muzički ukus i da se trudiš da razumeš filmsku umetnost. Ako bi to uspeo, mogao bi na ove teme kako-tako da diskutuješ. A tada bi i dalje morao da radiš na sebi.
 
Novom Sadu treba tramvaj onoliko koliko Beogradu metro i taj problem se vuče decenijama. Novi Sad ima mnogo više od 300 hiljada stanovnika, prema procenama iz ove godine to čak nije više ni cifra koja pokriva uže područje grada. Petrovaradin i Sremska Kamenica su odavno postali maltene delovi grada, a o Veterniku i Futogu da ne pričam, dovoljno je reći da su od pre nekoliko godina u prvoj zoni gradskog prevoza. Ukoliko se nastavi ovakav vrtoglavi porast broja stanovnika u ovom gradu, do 2030. godine Novi Sad će imati sigurno 600 hiljada stanovnika i očigledno je da već sada nije ni približno dovoljno ovih 250 autobusa koliko dnevno izadje na linije, a kamo li tada. Gradski prevoz u Novom Sadu treba promenu i to pod hitno. Prosto je greota jer ovaj grad ima savršene uslove za razvijanje tramvajske mreže, pre svega gomilu širokih bulevara i ravan teren. Ova mreža linija koja je rađena na nekoj studiji pre nešto više od 10 godine se sada znatno promenila, tu su sada i trase kroz najveći novosadski bulevar Evrope, koji tada još nije ni postojao.
Glavni problem koji vuče apsolutno sve probleme u gradskom prevozu Novog Sada je to što se njime niko ne bavi. Grad nema i nikad nije imao direkciju za javni prevoz, nema ljude koji će se ovom temom ozbiljno poigrati, i to je razlog zašto gradski prevoz stoji u mestu već 30 godina.

Ono što bih ja uradio, to je uvođenje prve tri linije tramavajskog sistema. Prve dve bi polazile od poljoprivredne škole u Futogu i išle prema Petrovaradinu i Temerinskom putu, preko Novog Naselja odnosno preko Limana, a treća bi bila samo konvertovana iz autobuske u tramvajsku, a reč je o liniji 7.
 
Za Novi Sad, tramvaj je jedini spas. Ima tu već dobrih 700.000 ljudi koji gravitiraju gradu. Nikakav kvalitet u prevozu tamo više ne može da opstane sa oslanjanjem samo na autobuse.
 
Sta mislite jel ima potrebe za vracanjem trojke kad se opet stvore uslovi za to (kad naprave u celosti Bulevar P. Pavla)?
 
Naveo si dva grada od oko milion stanovnika, Bilbao i Porto. Već ti je više puta objašnjeno koju grešku praviš pri 'merenju' gradova, ali avaj, tvrda je glava tikva čudnovata.
Nisam retardiran, shvatam šta je poenta tvoje priče.

Dakle, stanovništvo jednog grada treba meriti po veličini njegove aglomeracije i samostalnih naselja koja mu blisko gravitiraju, a ne po strogim administrativnim granicama naseljenog mesta koje se zove Porto, Novi Sad ili Beograd? Ok, onda Beograd zapravo ima 2.200.000 stanovnika, a Novi Sad 800.000 stanovnika. To znači da Beogradu treba ne planiranih 3, nego najmanje 5 ili 6 linija metroa, plus još jedno desetak potpuno novih tramvajskih linija, a Novom Sadu treba 7-8 tramvajskih linija plus jedna ili dve linije metroa, ili barem lakog metroa. Subotica po toj logici ima preko 250.000 stanovnika, i tramvaj joj je potreban pod stavkom hitno.

Da li shvataš da si mi svojim pridikovanjem u stvari dao za pravo, a ničim nisi opovrgao moje argumente?
 
Nije poenta koliko koji grad ima stanovnika, već koliko ima para za bacanje. Izgradnja tramvajske mreže košta preko 20 miliona evra po kilometru plus depo, tafoi i tramvaji. Potrebno je minimalno pola milijarde za početak.
Pritom nema nikakve prednosti nad autobusom ako izuzmemo ekologiju. Bolje je odmah planirati metro malo je skuplji, ali bar ne zavisi od saobraćaja kao tramvaj.
 
@Toma
Beograd ima Sekretarijat za javni prevoz pa ti se vrlo često čini kao da isti ni ne postoji.

Sad jedno kokretno pitanje, pošto se razumeš u funkcionisanje gradskog prevoza u NS. Da li bilo bolje da se predložene linije 1 i 3 spoje u jednu liniju? Koliko bi tramvajskih linija bilo optimalno za funkcionisanje Novog Sada i koliki bi to bio red veličine u odnosu na BG (u smislu odnosa broja vozila i sl.)?

@niksem1
Naravno da bi imalo smisla, kao i uvođenje linije za NBG. Trojka je brza veza sa centrom, zato što u dobrom delu trase ona je nazavisna. Ono što fali je bolja veza linija gradskog prevoza sa njom, kao i bolja veza linija sa ŽS Rakovica (osim 3 i 42 ne postoji ni jedna druga). Neko je predlagao i liniju Rakovica - Banovo brdo.

@Dart
Šta se dobija na boljitku predloženog metro plana za Bg u odnosu na širenje tramvajske mreže, za običnog građanina?
 
Sta mislite jel ima potrebe za vracanjem trojke kad se opet stvore uslovi za to (kad naprave u celosti Bulevar P. Pavla)?
Što bi rekao Čavo Ledeni - zašto daa nee, zašto daa nee...

Samo naravno pod uslovom da imaju dovoljno vozila i vozača za vraćanje te linije. A ne znam kakva je situacija po tom pitanju pošto GSP maltene već odavno ne funkcioniše ni po kakvom planu nego se improvizuje na dnevnom nivou.
 
Što manje linija, to njima bolje, manje ih boli glava. Ili pak, što više linija sa po jednim do dva vozila, a da to ukupno bude manje nego trenutno, I svi zadovoljni u lancu upravljanja gradskim prevozom.
 
Nije poenta koliko koji grad ima stanovnika, već koliko ima para za bacanje. Izgradnja tramvajske mreže košta preko 20 miliona evra po kilometru plus depo, tafoi i tramvaji. Potrebno je minimalno pola milijarde za početak.
Pritom nema nikakve prednosti nad autobusom ako izuzmemo ekologiju. Bolje je odmah planirati metro malo je skuplji, ali bar ne zavisi od saobraćaja kao tramvaj.
Novom Sadu realno nije potreban metro, u svakom slučaju ne pre nego što Srbija dostigne ekonomsku snagu Portugalije ili Španije, ako se to ikada dogodi. Beograd očajnički vapije za metroom već više od pola veka, ali to je neka druga tema.

Nije baš da tramvaj nema nikakve prednosti nad autobusom, sve zavisi od konkretne ulice kojom saobraća. Tramvaj u Džordža Vašingtona se podjednako davi u gužvama kao i autobus, zato što mu se šine nalaze na kolovozu i nema izdvojenu bašticu. Međutim, tramvaj u Jurija Gagarina trpi gužvu samo na semaforima i raskrsnicama, zato što u ostatku svoje trase ima bašticu koja se minimalno ukršta sa drumskim saobraćajem. Naravno, da se imalo novca i pameti, taj problem bi bio rešen sa nekoliko nadvožnjaka ili podvožnjaka, neki delovi tramvajske mreže bi imali tunele i stanice u plitkom iskopu, što bi već bila neka vrsta lakog metroa/šinskog sistema, mada je sama granica između ta dva vida prevoza vrlo maglovita.
 
Vozača bi se našlo bez ikakvih problema. Ima ih dovoljno za sad, a ima odakle još da se primi. Tramvaji su već problem. No, dal treba trojka? Pa naravno da treba. Komotno može što reče Sole i za Novi Beograd. Trojka je verovatno i najbolja tramvajska linija u Beogradu, tj bila je, s obzirom da je od Slavije imala maltene potpuno nezavisnu trasu sve do okretnice u Kneževcu.
 
Тројку по повратку скратити до Ташмајдана преко Славије и Београдске па у булевар лево док се не уради пруга у Краља Милана.
 
Vrh