Šta je novo?

Tramvaji

Oдлично ако је тако, мада ми се увек чинило да су неке куће исувише близу уз пут.
 
Otkako je ulica Vojvode Stepe zatvorena za tramvaje zbog radova, izgleda da su većinu CAF-ova prebacili na liniju 12. Kada na sajtu otvorim PDF sa redom vožnje, skoro iznad svakog polaska dvanaestice stoji zvezdica '.

Kada sam gledao ranije, na toj liniji nije postojala nijedna zvezdica.
 
Meni je to sumnjivo, 12-tica, zvezdica, Kosovo. Da li ima nešto na wikileaks?
 
U završetak UMP i SMT nisam verovao ni do skora, a tek sad sa krizetinama koje su nametnute celom svetu pa i nama, ne mislim da će to biti realizovano u narednih 10 godina. A oba projekta zajedno, i UMP i SMT, sigurno neće biti završeni ni u narednih 20. Biće završen možda jedan, i to na jedvite jade.
 
Beogradske Katice sve vise lice na Pjongjangovske. Olupane karoserije i limarije krpljene sto puta, farba koja otpada, cak imamo i primerke sa zadnjim svetlima koja uopste ne rade ali su tu samo da deluje kao da ih vozilo ima.

Unutra smrdi na gumu i klosare.
 
Cesto se vozim tramvajem i ima poneki da je bas onako truo, ali ovako odokativno, ne treba im mnogo sredjivanja. Uglavnom da se operu, ofarbaju, pritegnu, da se zamene oni gumeni podovi i da se srede stvari poput tih svetala sto ne rade i mislim da bi mogle jos dugo da idu.
Ako su neki propali, mozda mogu da se preprave u niskopodne prikolice.
 
Treba njima mnogo sređivanja, odnosno pravi remont, koji košta kao dva nova zglobna autobusa otprilike. Tramvaj ne može da se krpi tek tako, i nije samo šasije i karoserije da je potrebno remontovati. Zaista su Katice jako oronule u većini, i treba im hitno sređivanje, onih kod kojih to ima smisla i što se tiče troškova, i što se tiče dalje upotrebe, ili konačna zamena novim. Ne mogu se prepraviti u niskopodne prikolice nikako. Ono što može da se uradi pri nekom eventualnom remontu, jeste da se umetne još jedan nov niskopodan modul, kako je rađeno sa onima u Pragu. Tramvaj može da traje jako dugo, al ne u nedogled bez periodičnih remonta, koji ne može da radi tamo neki Š servis u sklepanoj garaži. Jeftiniji osetno pri eksploataciji, plus veći kapacitet, al i dosta veći troškovi pri nabavci i popravci, odnosno prilikom remonta raznih sklopova, i celog vozila jednom u 20 godina na primer.
 
Remontovati određeni broj Katica, ostale mogu na otpad. Red bi bio da se kupe novi tramvaji, prikladni jednoj evropskoj metropoli u 21.veku, 30 CAF-ova je jednostavno premalo, da se kaže da imamo moderna vozila.

Jednostavno nekad treba podvući crtu i reći da im je vreme za penziju, da su adekvatno održavani, pa da čovek i kaže da ih vredi remontovati, ovako, nakon toliko godina u GSP neodržavanju, radu u vreme sankcija, bednoj infrastrukturi, mislim da su višestruko odradili svoju cenu. I da nema više poente oslanjati se na njih u tramvajskom sistemu.
 
Svinjar Grcic je tokom direktorovanja nad EPSom ostetio drzavu za oko 500 miliona evra. Zamislite sta smo mogli da uradimo za te pare. 🙄 Da preporodimo kompletan javni prevoz, ne samo vozila nego i vozace, kadrove, infrastrukturu... Ok, znam, jedno je drzavni a drugo gradski budzet, ali u Srbiji je sve to vrlo dinamicno i medjusobno povezano, da ne kazem relativno.

Inace, nije losa ideja da se neke Katice remontuju ali postavlja se pitanje koliko njih bi moglo to. 😕 A i ko bi to u Srbiji uradio i kako. Sinvoz i Zelvoz mozda?
 
Poslednja izmena:
Ove iz 1997 bi trebalo sve sačuvati još neko vreme. Ne znam šta od starijih vredi raditi, al u principu ne treba ih sve baciti. Ja sam i ranije pisao da sam za varijantu modernizacije dodavanjem pominjanog modula, dvokrilnih vrata na primer, klime itd. Bio bi to drugi tramvaj, samo da se kvalitetno odradi. Prag mi je tu najbolji primer, kako se funkcionalno tramvaj uvede u 21 vek, a da ne bude ni estetski nakaradan.

Remontovati određeni broj Katica, ostale mogu na otpad. Red bi bio da se kupe novi tramvaji, prikladni jednoj evropskoj metropoli u 21.veku, 30 CAF-ova je jednostavno premalo, da se kaže da imamo moderna vozila.

Jednostavno nekad treba podvući crtu i reći da im je vreme za penziju, da su adekvatno održavani, pa da čovek i kaže da ih vredi remontovati, ovako, nakon toliko godina u GSP neodržavanju, radu u vreme sankcija, bednoj infrastrukturi, mislim da su višestruko odradili svoju cenu. I da nema više poente oslanjati se na njih u tramvajskom sistemu.

GSP nije primer kvalitetnog održavanja vozila, mada za neke privatnike. Elem, tramvaji se i solidno održavaju prema onome čime se raspolaže. Kako sam već pisao, tramvaj je ujedno i jednostavna i komplikovana sprava. Štap kanap održavanje nikad kod njih nije prolazilo, a i traže kompletan remont nekih sklopova na određeni period. Katice se održavaju lakše, jer prosto su tehnologija iz 80-tih godina veka za nama. Šta god novo da se uzme, mora se obezbediti pojednostavljena nabavka delova koje ne radi svako. Za tramvaje, godinama unazad, malo ko ima sluha, Grad pogotovu. Retko ko od bitnih glavonja može da shvati razlike između tramvaja i autobusa, i to koliko se tramvajima moraju više posvetiti u odnosu na ostale podsisteme. Efikasni jesu, al koštaju, traže kvalitetno održavanje i dobru infrastrukturu.
 
Vecina jeste odsluzila svoje jos malo pa pune 40 godina aktivnog rada. Zasluzile su da im se digne spomenik.
Jesu te mladje one sa plavim plasticnim sedistima? Te idu na petici uparene.
 
Da li bi neko znao da odgovori na sledeca 2 pitanja:
1) Da li bi to hipoteticko umetanje modula u tramvaje u toku remonta poboljsalo udobnost (sedista i vesanje), izolaciju (zvucnu i toplotnu), dodalo klimu i slicne stvari koje bi povecale kvalitet usluge, i koliko bi im to produzilo radni vek?
2) Ako je glavna ideja povecanje kapaciteta, zasto samo ne bi vukli prikolice svajcaraca koji se ne voze (i mozda jos bolje - sto se ti svajcarci drze u garazi, a one sklopocije nas voze)?
 
Otkako je ulica Vojvode Stepe zatvorena za tramvaje zbog radova, izgleda da su većinu CAF-ova prebacili na liniju 12. Kada na sajtu otvorim PDF sa redom vožnje, skoro iznad svakog polaska dvanaestice stoji zvezdica '.

Kada sam gledao ranije, na toj liniji nije postojala nijedna zvezdica.
12 nije mala linija a i nisu prebacili.Prebacili su samo 1 caf sa 14 ostala 3 su stavili na 9L do slavije dok za 12 zvezdice za caf kao da nepostoje danas samo 1 umesto 3...
 
Poslednja izmena:
Ove iz 1997 bi trebalo sve sačuvati još neko vreme. Ne znam šta od starijih vredi raditi, al u principu ne treba ih sve baciti. Ja sam i ranije pisao da sam za varijantu modernizacije dodavanjem pominjanog modula, dvokrilnih vrata na primer, klime itd. Bio bi to drugi tramvaj, samo da se kvalitetno odradi. Prag mi je tu najbolji primer, kako se funkcionalno tramvaj uvede u 21 vek, a da ne bude ni estetski nakaradan.



GSP nije primer kvalitetnog održavanja vozila, mada za neke privatnike. Elem, tramvaji se i solidno održavaju prema onome čime se raspolaže. Kako sam već pisao, tramvaj je ujedno i jednostavna i komplikovana sprava. Štap kanap održavanje nikad kod njih nije prolazilo, a i traže kompletan remont nekih sklopova na određeni period. Katice se održavaju lakše, jer prosto su tehnologija iz 80-tih godina veka za nama. Šta god novo da se uzme, mora se obezbediti pojednostavljena nabavka delova koje ne radi svako. Za tramvaje, godinama unazad, malo ko ima sluha, Grad pogotovu. Retko ko od bitnih glavonja može da shvati razlike između tramvaja i autobusa, i to koliko se tramvajima moraju više posvetiti u odnosu na ostale podsisteme. Efikasni jesu, al koštaju, traže kvalitetno održavanje i dobru infrastrukturu.
ni za to nisu sposobni 2409 je u kvaru evo vec jedno godinu ipo dana
 
Vidi, pošto ne znam zbog čega stoji ne mogu ni da komentarišem. Kao da ga ne bi podigli da su mogli. Najlakše reći da su nesposobni i to je to. Godinu i po dana ne stoji sigurno zbog zamene točkova.

Da li bi neko znao da odgovori na sledeca 2 pitanja:
1) Da li bi to hipoteticko umetanje modula u tramvaje u toku remonta poboljsalo udobnost (sedista i vesanje), izolaciju (zvucnu i toplotnu), dodalo klimu i slicne stvari koje bi povecale kvalitet usluge, i koliko bi im to produzilo radni vek?
2) Ako je glavna ideja povecanje kapaciteta, zasto samo ne bi vukli prikolice svajcaraca koji se ne voze (i mozda jos bolje - sto se ti svajcarci drze u garazi, a one sklopocije nas voze)?

Glavna ideja umetanja niskopodnog modula je dostupnost tog tramvaja i osobama sa posebnim potrebama. Ako im je omogućen ulazak u trolejbuse i autobuse, treba da im bude omogućen i ulazak u tramvaje. To kako će to vozilo izgledati posle remonta, zavisi od toga šta se traži. Može se izmeniti toliko da je otprilike samo mašta granica, a može se uraditi tako da 90% ostane izvoran.

Za švajcarce sam već pisao. Nema delova za njih, pogotovu kompresora. Deo ih je poslat sa budu samo donatori delova, ne da idu u saobraćaj. Pa ko je lud da drži dobra, zdrava i ispravna vozila u garaži, a na ulice šalje lomove pod znacima navoda. Znači stoje jer nisu za saobraćaj. Govori se o tramvajima koji imaju i preko 50 godina. Još je veliko čudo što GB409 iz 1997 ima neku veliku havariju. Kao da je star dve i po, a ne 25 godina.
 
Treba njima mnogo sređivanja, odnosno pravi remont, koji košta kao dva nova zglobna autobusa otprilike. Tramvaj ne može da se krpi tek tako, i nije samo šasije i karoserije da je potrebno remontovati. Zaista su Katice jako oronule u većini, i treba im hitno sređivanje, onih kod kojih to ima smisla i što se tiče troškova, i što se tiče dalje upotrebe, ili konačna zamena novim. Ne mogu se prepraviti u niskopodne prikolice nikako. Ono što može da se uradi pri nekom eventualnom remontu, jeste da se umetne još jedan nov niskopodan modul, kako je rađeno sa onima u Pragu. Tramvaj može da traje jako dugo, al ne u nedogled bez periodičnih remonta, koji ne može da radi tamo neki Š servis u sklepanoj garaži. Jeftiniji osetno pri eksploataciji, plus veći kapacitet, al i dosta veći troškovi pri nabavci i popravci, odnosno prilikom remonta raznih sklopova, i celog vozila jednom u 20 godina na primer.
Modeli koje pominješ u Pragu su KT8D5. To je sasvim drugačiji model od naših Katica. Radi se o širim (2,5 m) i dvosmernim tramvajima i modul u sredini je serijski urađen, nije umetnut. Prvo su bili rađeni klasični visokopodni modeli, zatim je 90ih serijski napravljeno, čini mi se sedam modela sa niskim srednjim modulom KT8D5N, a od 2000ih su mnogi gradovi izvršili modernizaviju sa niskopodnim srednjim delom po uzoru na KT8D5N.
Što se tiče modernizacije KT4, neki gradovi su ugrađivali niskopodne module, neki sa dve osovine, neki sa četiri, i tako su nastali modernizovani KTNF6, odnosno KTNF8. Brandenburg, Schöneicher-Rüdersdorf Strassenbahn, Cottbus i Tallin su uveli KTNF6, dok je Gera uvela KTNF8.
Ovo je KTNF6 iz Cottbusa
KTNF6-prech%C3%A1dza-cez-elektri%C4%8Dkov%C3%BA-kri%C5%BEovatku-v-centre-mesta.jpg

I njegova unutrašnjost, srednji niskopodni modul
Interi%C3%A9r-elektri%C4%8Dky-KTNF6-170-po-druhej-moderniz%C3%A1cii.jpg

Podaci o KTNF6
Gerin KTNF8

Trebalo bi uraditi detaljnu i ozbiljnu analizu da li se isplati izvršiti ovakvu modernizaciju. Ako je isplativa-zašto da ne
 
Hvala za info, i za primere kako su to drugi uradili. Bio sam ubeđen da oni u Pragu nisu izvorno takvi. A poznato mi je da su dosta širi od naših. Kolosek im je valjda 1.5m, a kod nas metar, možda koji milimetar ispod.
 
U većini je kolosek normalne širine po evropskim gradovima, koliko sam mogao da ispratim. Švajcarci naravno, bar u Bazelu, voze na metarskom, pa nismo imali puno od koga da dobijemo polovne, al još upotrebljive tramvaje. Berlin je razdelio dosta Katica, i to delimično modernizovanih, a završile su po poljskim gradovima uglavnom. Naravno, ne isplati se da menjamo metarski kolosek za širi, jer i ovako tramvaji nisu mnogo uži zbog toga. Dvadesetak centimetara možda, al eto, imamo i tu neki blagi hendikep u smislu da smo u onoj znatno manjoj grupi gradova sa metarskim kolosekom.
 
Vrh