Šta je novo?

Tramvaji

Jel se provozao neko od forumaša novim tramvajem?
 
Da li je neko saznao razlog zašto su ga već povukli? Jel stvarno zakačio neki stub ili drvo usput? Mediji naravno o tome ćuti, samo javljaju da je danas počela promotivna vožnja.
 
Jedno je jasno: Novi tramvaji su kupljeni da se pokupi lova i da se ućutka narod, za to vreme se ubijaju i tramvajski i trolejbuski sistem i ujedn GSP. Dvojku planiraju da ukinu potpuno i prave se da je osmica dobra zamena za nju. A evo čekaju još incidenata na mostu na Adi kako bi na kraju počeli da sređuju šine na mostu i ostave grad bez tramvaja potpuno. Hvala Bogu što bag** na BG na vodi nema onaj most da im tu "smetaju" tramvaji. Za trolejbuse je ja mislim još očiglednije i mislim da nema nade za njih pored zlotvora pokvarenih koji diktiraju. Možda samo ćacima ovaj tekst koji sam napisao neće biti jasan. Ma ajde neka vozi strela umesto GSP-a potpuno i taj nevidljivi metro takođe!
 
Linija 8 Trošarina - Slavija. Ne znam samo čemu četvrta linija na potezu.
Много лоша идеја. Вождовац има 3 линије од којих 2 са јадним интервалом 15-20 минута. Извући још једну линију може само тако што услуга постаје још јаднија. Статистички, ту има 15-20 полазака на сат, теоријски средњи интервал 3-4 минута, у пракци значи да без поремећаја реда вожње чекаш 10 минута, па 9, 10 и 14 истовремено крену. Да, обично се дешава да 10 и 14 дођу празњикави на Славију из смера звездаре и Дорћола, али то није зато што је стварно толико јако преламање токова на Славији, већ управо због неквалитетне услуге везано за интервале и поузданост на 10 и 14. Линије 33 и 48 често иду туда напаковане као сардине, али управо је суштинско то често. Зато путници са Поштанске штедионице и Правног факултета ка Вождовцу чекају на аутобуским стајалиштима, а не трамвајским. На то много утичу и ужасни услови на стајалишту Правни факултет ка Славији.

Укратко, не треба нам локалац 8, треба нам јак интервал на линији 10. Формирање правца Старине Новака и Београдске за жуту траку макар у шпицу ако не и целодневно, обједињење стајалишта Правни факултет ка Славији за 10, 33 и 48 острвског у Ташмајданском парку, да трамвај заједно са аутобусем и колима хвата зелени талас ка Славији.
Što se ovoga tiče, procedura okvirno ide ovako:
1) Brojanje putnika
2) Utvrđivanje protoka duž tramvajskog koridora (i za tramvaje i za 33) u periodima stacionarnosti (jutarnji špic, sredina dana, popodnevni špic, veče,...)
3) Odnos ponuđenog kapaciteta i traženog kapaciteta
Ponuda (Kapacitet Vozila/h*mesta) > Tražnje (put/h) => Nema potrebe za izmenom
Ponuda (Kapacitet Vozila/h*mesta) < Tražnje (put/h) => Reorganizacija
4) Ovde imamo tri opcije:
1 - Smanjivanje intervala na postojećoj liniji (ili kroz smanjivanje obrta ili kroz dodavanje vozila), ali preduslov za ovo je da na drugom delu linije isto postoji tražnja da ne bi vozila bila prazna na tom delu i loše iskorišćena
2 - Deljenje linije na 2 dela (sa ili bez preklapanja) - Tipa, deljenje linije 9 na dva dela i smanjivanja intervala na "Voždovačkom" delu
3 - Uvođenje lokalne linije na najopterećenijoj deonici, a ostale linije se prilagođavaju manje opterećenom delu linije.
5) Izrada varijantih rešenja i proračun pokazatelja (određivanje potrebnog broja vozila naradu, troškova, prosečnih intervala i slično).
6) Ocenjivanje varijantnih rešenja, obično postoje dijametralno suprotni zahtevi na relaciji prevoznik-grad-korisnik. Na kraju neko donese odluku i takvo rešenje se nađe na ulicama.

Ja se duboko nadam da je ova procedura ispoštovana, a da niej došao neko i rekao treba nam PR ajde nova linija gde je možemo ubaciti

Što se tiče komentara da ova linija treba da saobraća samo u špicu, apsolutno se slažem ali to je na osnovu moje subjektivne ocene protoka na Voždovcu. Smatram da je kapacitet van špica dovoljan da pokrije tražnju, a za špic nisam siguran s obzirom da pokušavam da izbegavam taj period. Vrlo verotvatno će ovo omogućiti preusmeravanje 33 ili promenu njenih dinamičkih elemenata.
Иако у овом моделу са Саобраћајног факултета има корисних и потребних елемената, има велику ману зато што путника посматра као број, занемарујући социолошку и социометријску димензију. За поменутом линијом 10 постоји доста велика потиснута тражња, а потиснута је управо због за писменијег планера решивих проблема. Ни 33 ни 48 уопште нису звезде поузданости, само просто имају 20 полазака на сат у шпицу, у односу на 4-5 полазака на линији 10. Код Правног користе зелени талас, на Славији се много боље сналазе. Потиснута тражња је везана и за кола, зато што ако живим код Трошарине, и радим на Дорћолу од 8, зашто да се злопатим са колима, ако имам трамвај који ми гарантује време путовања 30 минута у најгорем шпицу?

Слична је потиснута тражња за линију 12. "Мали милион" линија са Бановог брда, а осим пар усмерених на НБГ и Земун скоро све усмрене на Круг двојке. Средњи интервал аутобуса са Бановог брда усмерених ка Кругу двојке је око 1 минут, а не може да се обезбеди трамвај да преко целог дана иде не ређе од сваких 7-8 минута у круг двојке! Па све то са Жаркова, Видиковца, Железника долази већ препуно, и још плус приградски аутобуси који терминирају на Бановом брду. Атеријски систем су нам снопови аутобуских линија, које комбиновано дају нешто +/- поуздано, не здрави управљани модел са укрупњавањем превозних јединица. Мана слабог коришћења трамваја је и лоша покривеност мрежом на својим правцима (Чукарица, Палилула), па и потпуна непокривеност некоф макроправца (Земун). То се не решава локалним микролинијама масовног средства превоза на правцу који је већ покривен брдом других линија, конкретно Славија - Трошарина. Ситуација није упоредива са БКА, где трамвај 6 ублажава зависност целог правца од линије 7 са гомилом оперативних проблема.
 
Ja sam se danas provozao Bozankayom i to zadnji. Čekao sam ga kod Beograđanke i nakon pola sata je došao iz smera Novog Beograda. Vozio nas je jednu stanicu do Tašmajdana gde nas je izbacio. Čekao sam da krene nazad ka Novom Beogradu i to je i učinio nakon par minuta. Vozio je mene i još tri-četiri putnika do kraja mosta na Adi, odnosno stajališta "Đorđa Stanojevića". Tu nam je čovek koji pretpostavljam da nadgleda vožnju mahao rukama da izađemo i da ne možemo više da se vozimo. Nakon toga je otišao u garažu kao što su i rekli drugi. Apsolutno se nije ništa desilo što putnik može da primeti. Vožnja je bilo najnormalnija. Takođe mi nema smisla da vozač završi smenu na sred mosta i ostavi putnike...
Što se tiče tramvaja, spolja izgleda jako moćno, dok unutra prilično jadno. Sedišta su mi neudobna, ceo tramvaj smrdi na plastiku i skroz je siv.
I još da dodam, meni je stvarno neverovatno da pustiš u saobraćaj novi tramvaj nakon 15 godina i znaš da će puno ljudi želeti da ga snime i da se provozaju, a ti ga pošalješ sa prednjim spoljašnjim displejom koji uopšte ne radi, zadnjim displejom koji pokazuje 308 i 7 unutrašnjih displejova koji takođe ne rade. Naravno ne radi ni glasovna najava stajališta, a čak nigde nema ni papir da piše da je linija 12L u pitanju.
 
Zašto li je uopšte Bozankaja okretala na Tašmajdanu umesto kod Omladinskog Stadiona? Zar nije tokom testiranja utvrđeno da može voziti na svim delovima mreže?
 
Danas je na beogradske ulice izašao prvi novi preplaćeni turski Boznakaja tramvaj koji nema oznaku GSP Beograda, a u vlasništvu je ovog Beogradskog javnog komunalnog preduzeća. Na novim tramvajima je umesto oznaka GSP-a samo grb grada Beograda.
Verovatno se pitate zašto nema oznake GSP Beograda na tramvaju?
Razlog tome je što je Beogradska vlast SNS, SPS i SRS na čelu sa Šapićem 2024. godine donela odluku da vozila javnog prevoza u Beogradu ne smeju nositi oznake prevoznika, to jest GSP-a Beograd ili privatnih prevoznika. To je učinjeno kako građani koji plaćaju 100% subvencionisani gradski prevoz (koji se lažno predstavlja kao "besplatan") ne bi primetili kako je manje autobusa GSP-a na ulicama, a sve više privatnog prevoznika Strele iz Obrenovca.
Zakonom o komunalnim delatnostima je zabranjeno da tramvaji i trolejbusu budu u vlasništvu privatnih prevoznika, ali znajući sa kime imamo posla možda već Šapić i njegov entoraž planiraju da dozvole privatnicima da obavljaju tramvajski prevoz ili čak privatizuju GSP Beograd.
Šapić trolejbuse već dugo vremena planira da ukine i da ove linije Streli Obrenovac za njihove autobuse, a tramvaji su mu sada korisni za PR kampanju dokle god nisu tramvaj 2 koji planira da ukine zajedno sa prugom oko Kalemegdana.
 
Заборавио да додам, та тупава методологија са Саобраћајног факултета, да линије са заједничким делом важног дела трасе једна на 6 друга на 7 минута, доводе два аутобуса или трамваја заједно, па потом ништа, или прво возило препуно, друго минут касније после њега празно. Само зато што линија "А" са заједничког дела трасе има 10-15% јачу тражњу на периферном делу од линије "Б". Код трамваја и тролејбуса је равномерни интервал потребан не само због квалитета за путнике у смислу интервала и равномерније попуњености, него и због равномерног оптерећења подстаница.

Грубо ћу дати модел регулисања интервала без мењања мреже линија (иако имам и на то примедбе).
линијаинтервал вршни сатинтервал ван вршног сатаинтервал викендом рано ујутро и касно увечепрепоручени трамвај
215 мин15 мин15 мин15 минсоло КТ4/Диваг без пр.
37,5 мин10 мин10 мин15 минДиваг+пр./КАФ
57,5 мин10 мин15 мин15 минсоло КТ4/КАФ/Божанкаја
615 мин15 мин15 мин----Дупли КТ4/Диваг+пр./Божанкаја
77,5 мин10 мин10 мин10 минДупли КТ4/Диваг+пр./Божанкаја
97,5 мин10 мин10 мин15 минДупли КТ4/Диваг+пр./Божанкаја
107,5 мин10 мин10 мин15 минсоло КТ4/КАФ/Божанкаја
1115 мин15 мин15 мин---соло КТ4/Диваг
127,5 мин10 мин10 мин10 минДупли КТ4/Диваг+пр./Божанкаја
1310 мин10 мин10 мин15 минсоло КТ4/КАФ/Божанкаја
1415 мин15 мин15 мин---соло КТ4/КАФ/Божанкаја
Комбиновани интервали:
Вождовац 9+103-4 мин5 мин5 мин7,5 мин
Звездара 6+7+143-4 мин5 мин (Вук-Устаничка)5 мин (Вук-Устаничка)5-10мин (Вук-Устаничка)
Милентија Поповића 7+93-4 мин5 мин5 мин5-10 мин
Дорћол 5+103-4 мин5 мин5 мин7,5 мин
Рузвелтова 3+123-4 мин5 мин5 мин5-10 мин
Из смера центра ка периферији могу бити проблеми у поподневном шпицу, али чак и тада, ако су 7 и 9 заказали због протеста у Немањиној, Вождовац и Звездара имају релативно прихватљив превоз.
 
Ситуација није упоредива са БКА

Itekako jeste, vremena su se promenila Karlo, ne mogu te kriviti, jer više ne živiš ovde, ali VS lagano ide ka tome da stigne BKA. Ja sam u VS 3 godine, i za takav kratki vremenski period itekako osećam sve veći i veći rast putnika.
I ovo sada nije ništa šta sledi u narednih nekoliko godina.
E Sada dodajte i ove sa poteza 400..

10tka ima očajnu trasu, čak i kada bi dobila žutu traku kroz Starine Novaka i Beogradsku (neće se desiti), ostaje problem ukrštanja sa Takovskom koja je rak rana u špicu, jer se prolazi i po 20 minuta. I to nas vraća na početak problema, u špicu tramvaja nema i da ide na 5 minuta neće ga biti, jer sedi negde zaglavljen.
Slavija - Trošarina su sigurica, jer sem ponekad zaglavljene Slavije ostalo uvek funkcioniše i samim tim može se obezbediti korektniji RV, kao špic linija je pun pogodak, posle van je može menjati nešto pojačanija 10 & 14.

Time su sve zainteresovane strane zadovoljne, dobijene su pojačane 10 & 14, ja mogu malo komfornije do Franša / Slavije u špicu.
 
U Vojvode Stepe ima puno novih i velikih zgrada, ranije su bile kuće a tramvajima feeder samo potez 400. Ta okretnica na Trošarini će u početku da bude šou jer su svi navikli da parkiraju automobile na istoj
 
Raduje me uvodjenje nove linije (8) u nas kraj, pogotovo ako bude isla do Omladinskog Stadiona, kako bi bili bolje povezani sa tim krajem (Leva obala, busevi 1xx)
 
Mogu slobodno da je produže do okretnice na Banjici. Dalje je cele 3 stanice.
1. Nakon Trošarine (ka Banjici) značajno opada broj putnika
2. Kapacitet okretnice je upitan

To se čini 3 stanice ali te košta pouzdanosti.
Nije ovo ništa neuobičajeno, jako je česta praksa da se neka linija terminira pre poslednjeg terminusa (linije 5 i 6 u Cirihu npr.)
 
1. Nakon Trošarine (ka Banjici) značajno opada broj putnika
2. Kapacitet okretnice je upitan

To se čini 3 stanice ali te košta pouzdanosti.
Nije ovo ništa neuobičajeno, jako je česta praksa da se neka linija terminira pre poslednjeg terminusa (linije 5 i 6 u Cirihu npr.)
Ma jasno, naravno. I slažem se s time.

Hteo sam samo da kažem da i nije tolika šteta produžiti ako ne misle da okretnicu na Trošarini srede i urede tako da bude funkcionalna. Tu će biti npr. i problema skretanja tramvaja ka i od okretnice jer seče ostale trake a automobili i autobusi često naprave red od semafora pa do značajno iza okretnice. Svašta bi tu trebalo srediti da bi moglo da se koristi a da ne napravi još veći haos nego što već jeste.

Nije baš samo dostupna okretnica koju neko samo odluči da sad koristi. Inače bih voleo da je srede.
 
Vrh