Šta je novo?

Tramvaji

Kad se već priča o starim modelima, evo jedne fotke iz vikend posete ZG, "namestio" mi se jedan od nekoliko ĐĐ 201 ("bik"), koji još povremeno odrade redovne linije.
Ovaj ima vrata sa produženim staklenim panelima, tako da je obnovljen u prvoj dekadi 2000-ih. Sad već ima 50 godina.

IMG_6327.jpeg
 
Generalno, iako instagram sve više ljudi koristi, čuo sam i dosta kritika na isti, pa čak i da su neki jedva kreiralii lični nalog. A i to da ako hoćeš najobičniju fotografiju na javnom nalogu da vidiš, da moraš da se okoziš, je tek glupost svoje vrste.​
 
Ја сам свој фејсбук налог обрисао трајно, (поступак је трајао око месец дана).
 
I Shitstagram (Facebook,Meta, sve je to isto njesra) i Shitter su postali neopisivo posesivni i nametljivi, pogotovu prema ljudima koji nemaju profile a žele da vide fazon jedan-dva snimka ili slike.
 
Већ годину ипо сам "чист", уопште не жалим за инофмрацијом коју мета нуди. Појавило ми се додатно време, за породицу, пријатеље и за хоби.
 
Pošto se na temi u više navrata pisalo o heritage/istorijskim linijama i predlozima, želeo bi da iznesem svoje mišljenje.
Da ste me pitali pre 25 i više godina za uvođenje takve linije u Beogradu, posebno na relaciji Kalemegdan-Slavija, moj odgovor bi bio potvrdan sa velikim ushićenjem.
Kako sam više ulazio u problematiku tramvajskog saobraćaja (naravno laički), sada bi drugačije odgovorio. Ne mogu da kažem da sam protiv, ali sam sve oprezniji i prihvatio bi ideju sa velikom rezervom.
Da bi se neka linija/sistem svrstao u heritage/istorijsku i da ima neki šmek i funkciju, mora da ima 100% kontinuitet, bez prekida. A takvih linija je malo u svetu. Da ih nabrojim: New Orleans, Rio de Janeiro (Santa Teresa tramway), Trst (Trst-Opčine), Lisabon, Hong Kong, Adelaide, San Francisco (samo uspinjače) i možda sam neke gradove izostavio. Da sad uvezemo neke stare tramvaje sa strane, kao npr. Memphis koji je uvezao malo iz Lisabona, malo iz Melbourna, par replika od Gomaco-a, to nije autentično. Neke od uspešnih ponovo otvorenih heritage linija nakon više decenija su Philadelphia (linija 15) i Torino.
Beograd je jako malo sačuvao starih tramvaja, samo dva koja nisu u funkciji, ne računajući onog mutanta čičicu. Sve je 80ih što je postojalo sasečeno pod izgovorom kako nema mesta u depoima za njihovo čuvanje.
Da bi napravili repliku starog tramvaja, na primer Jasenice sa Škodinim motorom cena bi bila kao kod novog tramvaja, onda se postavlja pitanje opravdanosti takvog vozila. Mada su Rio, New Orleans i Hong Kong napravili replike vozila, ali oni su imali kontinuitet.
Jedino možemo nešto da napravimo sa Katicama. Kakve takve su, iskreno, to je tip tramvaja koji najduže vozi na beogradskim šinama, 45 godina u ovom obliku. Ispravite me ako je bio neki tip koji je duže vozio.
I gde da vozi takva linija? Linija 2 kao najstarija linija u obliku koja vozi od 1929. Ali na više mesta se pominje da dvojka ovakva kakva jeste treba da se promeni, tj. da više ne bude kružna linija. Negde se pominje da bi trebala biti ukinuta zbog optimizacije tramvajskog saobraćaja. Da li ga staviti na druge istorijske linije, 3 ili 6? Ili možda na 11, obzirom da se Katica proizvodila 70ih i 80ih (i 90ih), a naselja oko Jurija Gagarina su iz istog perioda, tako da bi imali istorijsku novobeogradsku liniju 11, pod uslovom da se vrati na staru trasu. Možda da vozi samo vikendom i praznicima. Ali i to je veliko pitanje dokle bi to trajalo. Ko bi produžio život Katicama? Češki Pragoimex ima uspešne remonte ČKD tramvaja, pa i prave tramvaje na bazi starih T3 i K2 tramvaja, kompanija koja je produžila život ČKD-u nakon njegovog zatvaranja. Zatim, Inekon je napravio četiri tramvaja T6B5, šest godina nakon gašenja ČKD-a.
Imamo neke primere uspešnih heritage/istorijskih linija ili kompletno sistema:
New Orleans, nakon gašenja mnogih linija ostala je samo St. Chalres linija, ali već 1988. je otvorena Riverfront linija sa Melbournskim w class tramvajima. Danas mreža ima pet linija na kojima voze tramvaji Perley Thomas stari preko 100 godina i njihove replike proizvedene između 1997 i 2003 u njihovom saobraćajnom preduzeću, koje imaju posebna vrata sa liftom za osobe sa posebnim potrebama. Bila je i ideja da se uvedu ČKD T6C5 tramvaji posebno proizvedeni za njih. Jedan je bio na ispitivanju i svideo im se, ali je firma otišla u stečaj. Danas to vozilo vozi u Strausbergu kod Berlina.
Trieste, linija Trst-Opčine, jednim delom je uspinjača koja ima posebnu uspinjaču koja gura tramvaj na tom strmom delu. Tramvaji su Tecnomasino Italiano Brown Boweri iz 1935 i dva iz 1942. Tramvaji imaju dva upravljačka mesta i na jednoj strani ulaze, retko za šinska vozila.
Lisabon, svima poznati tramvaji, šest linija na koloseku 900 mm, Santo Amaro tramvaji iz 30ih sa modernizacijom 96/97, ali imaju i nove tramvaje 10 Siemens/CAF Siemens/Sorefame i CAF Urbos. Svi stari Remodelaldo tramvaji imaju Kiepe kočnice i Škodine motore.
Porto, još jedan na listi od uspešnih istorijskih tramvaja, voze tri linije.
Rio de Janeiro, tramvaji idalje voze uprkos skraćenju mreže. Vozila su isključivo replike u zadnjih 10 do 15 godina
Adelaide, koristio je isključivostare tramvaje H serije do 2006, kada je pustio u saobraćaj Bombardier Flexity tramvaje, ali stari tramvaji sada voze samo vikendom i praznicima.
Hong Kong uspešno neguje dvospratne vintage tramvaje, uvode i replike postojećih.
Još jedna stvar, mnoge Heritage linije nisu bile dugog veka. Iz ovog ili onog razloga su bile ukinute, kao u San Pedru, deo trase u Memphisu, Philadelphia (iako uspešna sa originalnim tramvajima, otvarana i zatvarana više puta).
 
I Shitstagram (Facebook,Meta, sve je to isto njesra) i Shitter su postali neopisivo posesivni i nametljivi, pogotovu prema ljudima koji nemaju profile a žele da vide fazon jedan-dva snimka ili slike.
Наметање прављења налога може да се заобиђе тако што се у линку instagram.com замени са imginn.com, и онда могу да се гледају објаве без налога. За Х, xcancel.com по истом принципу.
 
Ko je letovao na Majorci, možda se provozao ovom takođe istorijskom linijom. 🙂

Tranvia de Soljer (katalonski: Tramvia de Sóller) je španski tramvaj koji opslužuje grad Soljer i priobalno selo Port de Soljer, na ostrvu Majorka. U vlasništvu je kompanije Ferrocarril de Sóller S.A. (FS), iste kompanije koja upravlja i istorijskom železničkom linijom koja povezuje grad sa gradom Palmom. Tranvia de Soljer je jedan od samo dva tramvaja prve generacije koji su opstali u Španiji, zajedno sa Tramvia Blau u gradu Barseloni.

Port_de_Sóller_13.jpg
 
Kad se već priča o starim modelima, evo jedne fotke iz vikend posete ZG, "namestio" mi se jedan od nekoliko ĐĐ 201 ("bik"), koji još povremeno odrade redovne linije.
Ovaj ima vrata sa produženim staklenim panelima, tako da je obnovljen u prvoj dekadi 2000-ih. Sad već ima 50 godina.

Pogledajte prilog 236082
Dlican primer koji mnogo govori o nama i njima.
Njih nije sramota da renoviraju stare tramvaje, mi ostavljamo KT4 da se raspadada i ne zelimo da kupimo polovne tramvaje.
 
Pa imaju gde da ih remontuju, i sam vidiš šta čovek piše. Isteraju ĐĐ ponekad. Nemam ja ništa protiv da mi ovde imamo poneku Katicu u fabrički remontovanom stanju. Naravno da sam za to da se neka sačuva i uredi u svrhu parade i kroz 30 godina. I taj Zagreb za svaki dan kupuje nove Končare, i kupovaće ih i u budućnosti, ne tera starudiju do iznemoglosti. A kupovina polovnjaka tek ne treba da bude način kako ćemo mi ovde u Beogradu obnavljati vozni park. To apsolutno nije za nas. Imamo više primera i pisanja o istorijskim tramvajima i njihovim rutama. Ni to nije za nas. Nemamo kontinuitet u tome, niti tu tradiciju. Koliko god bili atraktivni tramvaji u Lisabonu, kao jednom od najboljih primera te vrste, svakako mi je bilo kao putniku bolje u skoro novom CAF-u. Kao posetiocu pomalo egzotičnog grada, naravno da su mi žuti mališani bili daleko interesantniji, plus njihova baš nesvakidašnja trasa, al zamišljam i da sam stalni stanovnik Lisabona. Sumnjam da bi mi bili baš tolika atrakcija. Mali, zbog čega pate od gužvi, bučni, pomalo drndavi što je normalno, pa im je glavna atrakcija upravo trasa. Nije lako verovatno ni izvornim stanovnicima Lisabona. Održavanje tog nasleđa nije uvek u znaku vrhunske efikasnosti i ekonomičnosti. Prosto je atraktivno, a trase su takve da tu normalan neki tramvaj nikada ne bi mogao da se provuče. To ima svoju cenu. Ili replike u budućnosti ili konstantno krpljenje i remont postojećih, al će im kapacitet uvek biti vrlo ograničen, tako da glavna odlika pravog tramvaja izostaje, pa faktički zauvek što bi se reklo. Sve ima svoju cenu.
 
U Lisabonu su ti tramvaji ostali u uskim uličicama i na trasama sa takvim krivinama da nijedna moderna "glista" tu ne bi prošla, a bez tih tramvaja ti delovi grada ne bi imali efikasan prevoz (metro je dosta daleko, uspinjače opslužuju samo rubna brda). Tako da su i lokalnim stanovnicima zaista korisni, a nama su turistička atrakcija (verovatno na užas stalnih korisnika). CAF-ovi u Lisabonu voze "ravničarsku" trasu uz Težo do Belema. Inače nakon dosta godina Carris (tramvajski prevoznik) je vratio jedan manji deo trase u Bairo Alto ponovo u upotrebu, a upravo se planira produžetak trase uz Težo, pored stanice Santa Apolonia skroz pored stanice Oriente do mosta Vasco da Gamma. Tu će naravno saobraćati moderni CAF 5-delni tramvaji. Kako je i taj deo grada dosta daleko od metro linija, a metro linije od centra idu uzbrdo pa se spuštaju nazad do reke, nova tramvajska linija, u dužini od 12km, će skratiti putovanje od trga na Težou u centru grada (Praça do Comércio) do Parque Tejo, sa sadašnjih otprilike 60 minuta na oko 35.
 
Da, svakako da lolakci lude zbog turista. Bukvalno im turisti okupiraju 28-icu, 12 i 24 nešto manje, dok 18 ne ide svaki dan izgleda, a ni preterano često. Jeste samo 15E normalna tramvajska linija. Gledao sam baš. Njenu trasu od Belama do Cais de Sodre, gde je i veća železnička stanica sa linijom ka Estorilu i Kaškaišu, sam prošao celu. Baš se brzo i glatko putuje, i realno je interesantno što prati prugu svo vreme. Drago mi je što čujem da se planira produženje ka Orijente, a u produžetku tramvajske linije ide bus 15E, samo ne znam dokle. Naravno, do stanice Orijente ide metro. No, mališane po brdima sigurno ne bi mogao da zameni niti jedan normalan tramvaj. Ja sam komentarisao u smislu da postoje i druga rešenja, kao što je midi bus linija 737. Bus je brži, realno i komforniji od 100 godina starih tramavaja. To ni slučajno ne znači da treba da sklanjaju zaštiti znak grada, koje god mane imao. Samo kažem da i takav tramvaj nije jedino rešenje, i svakako je super što je opstao sve ove godine. Nažalost, već ko zna koliko godina za redom zasigurno ne uspeva da preveze sve zainteresovane.
 
Vrh