Šta je novo?

Tramvaji

Na Slaviji se pokvarila ili zablokirala skretnica na isključenju za Beogradsku ulicu, koiko sam video iz busa u nekom neutralnom položaju je, nit tramvaj može da skrene desno u Beogradsku, niti može pravo dalje kružnim tokom. Kolona tramvaja u Bulevaru Oslobođenja je do Hrama, a na svu tu muku u Bul. Oslobođenja pred sam ulazak u kružni tok stoji i jedan pokvareni Solaris.
 
Nije neka velika razlika između AC i DC motora, a zamena istih je verovatno najskuplji deo remonta
Мотори на једносмерну струју поред своје одличне особине да су за вучу као створени, имају неколико особина које их чине у коначници скупљим решењем:
1. Имај већу масу
2. захтевају стално одржавање колектора
3. Захтевају краће сервисне интервале
4. Више коштају у набавци

Све то спрам асинхроног мотора са векторским управљањем

Осим тога, (ово је сад моје фантазирање) коришћење асинхроних мотора може да допринесе да се промени систем и да се уместо једносмерне струје користи наизменична у контактној мрежи. Што олакшава и појефтињује изградњу подстаница.
 
Осим тога, (ово је сад моје фантазирање) коришћење асинхроних мотора може да допринесе да се промени систем и да се уместо једносмерне струје користи наизменична у контактној мрежи. Што олакшава и појефтињује изградњу подстаница.
Može, ali ti treba drugačija konfiguracija pretvarača. Bude jeftinija podstanica, ali ti poskupe vozila.
Више коштају у набавци
Ovde pričamo o postojećim motorima. Eksploatacija je skuplja, ali imaš uštedu u tome što ne nabavljaš novi motor.

Svakako treba da se stavi na papir i vidi šta je najbolja opcija. Zato je opciona analiza sastavni deo studije izvodljivosti.
 
20241225_094316.jpg
 
Svojevremeno sam kacio delove knjige ali ovde se vrte price iznova iznova
20241226_003223.jpg

Evo malo nisa mada sam to isto kacio u temu nis
20241226_003507.jpg

20241226_003534.jpg

20241226_003544.jpg

A neki to kace bez da kažu o kojoj se knjizi radi
Svako zanimljiva knjiga koja pokazuje da smo od 1993 do 2023 mrdnuli nismo za 1 mm
 
Урадили су "снејл" верзију трамваја да би био никоподни
1735208290533.png


Директоре, а пошто је МИн радио, има ли шта о изради возила?


Može, ali ti treba drugačija konfiguracija pretvarača. Bude jeftinija podstanica, ali ti poskupe vozila.
Да, то је тако, али ту теба гледати шири контекст, јер и станице за иградњу коштају, па онда одржавање. Не треба заборавити да је са такивимс таницама далеко једноставније организовати рекуперативно кочење јер је конзум много већи (рачунај читав град).
Ovde pričamo o postojećim motorima. Eksploatacija je skuplja, ali imaš uštedu u tome što ne nabavljaš novi motor.
Ако причамо о постојећим моторима и систему, онда ту нема много разговора, могуће је само унапредити вучу, чоперисати је уместо релеја и реостата.
Svakako treba da se stavi na papir i vidi šta je najbolja opcija. Zato je opciona analiza sastavni deo studije izvodljivosti.
Апсолутно сагласан. Читава ова прича је не зато што имамо лош трамвајски систем, него зато што немамо управо ову студију - која би требало да буде отворена за израду и да обухвата све - од техничких, урбанистичких до економских показатеља. И да буде усвојена нека стратегија како би свака власт могла по нешто да уради, а најбоље би било да изградњу оваквих система води независна владина организаиција на нивоу Србије.
 
Svojevremeno sam kacio delove knjige ali ovde se vrte price iznova iznova
Pogledajte prilog 224361
Evo malo nisa mada sam to isto kacio u temu nis
Pogledajte prilog 224362
Pogledajte prilog 224365
Pogledajte prilog 224364
A neki to kace bez da kažu o kojoj se knjizi radi
Svako zanimljiva knjiga koja pokazuje da smo od 1993 do 2023 mrdnuli nismo za 1 mm

Качио сам и ја својевремено и написао извор, тако да немам намеру да пишем сваки пут.
 
Na Slaviji se pokvarila ili zablokirala skretnica na isključenju za Beogradsku ulicu, koiko sam video iz busa u nekom neutralnom položaju je, nit tramvaj može da skrene desno u Beogradsku, niti može pravo dalje kružnim tokom. Kolona tramvaja u Bulevaru Oslobođenja je do Hrama, a na svu tu muku u Bul. Oslobođenja pred sam ulazak u kružni tok stoji i jedan pokvareni Solaris.
Meni ovo nije realna situacija za milionski grad. Deluje mi da se isto dogodilo kod okretnice Gospodarska mehana, jer su dvoje vozača prčkali skretnice - ja sam izašao iz tramvaja tik posle skretanja sa petlje mosta na Adi u bul vojvode mišića i sa stotinama ljudi pešačio na autobuse.



U isto vreme su moji prijatelji u tramvaju u suprotnom smeru i zagvaljuju se na Slaviji, dok kod Tašmajdana vidim po 5 7L i 12 takođe zaustavljenih - nisam siguran da li su zaista i tu stajali tramvaji ili je mapa pokazivala vozila na tom mestu, a koja su u međuvremenu preusmerena da idu preko Slavije.

Ono što mi je nerealno jeste, zašto nema terenskih vozila po gradu, dežurnih da rešavaju ovakve kvarove? S obzirom da se desilo na dva mesta u isto vreme, ne deluje mi kao nešto što se ranije nije dešavalo ili kao nešto što je neočekivano...
 
Vidim na yt, na vest o ukidanju trolejbusa, komentar sa tvrdnjom da su tramvaji nepotrebni i da ih treba ukinuti.
Ne znam da li je to bilo ironično ili kreće priprema...
 
Vidim na yt, na vest o ukidanju trolejbusa, komentar sa tvrdnjom da su tramvaji nepotrebni i da ih treba ukinuti.
Ne znam da li je to bilo ironično ili kreće priprema...
Ма шта ће нам генерално јавни превоз? Ко се још вози бусем само праве гужву??? Окретнице укинути и нанизати пар солитера исплативије 😎😎
 
Vidim na yt, na vest o ukidanju trolejbusa, komentar sa tvrdnjom da su tramvaji nepotrebni i da ih treba ukinuti.
Ne znam da li je to bilo ironično ili kreće priprema...
Haha, dok u pozadini Vučić prati objave praveći osmice oko kineskog EHanga. Ima da traži leteće autobuse za Expo, ne samo taksije.

Revizionista kakvog nismo videli. Čak su i komunisti razvlačili planove decenijama, toliko da su najbitnije preskočili neiscrpnim umetanjem novih, manjih prioriteta.

Ko zna kakav će još pet projekat revizije da osmisli za Šapića. S tim u vezi, ne bih rekao da je tramvaj u njihovim rukama bezbedan narednih godina, bar što se dela postojeće mreže tiče.
 
Kome KOncar prodaje svoje tramvaje?
Primarno Zagrebu, posle toga Sofija je bila zainteresovana, ali kako HR tada nije bila u EU, a finansiranje iz EU fondova je tražilo proizvod iz EU to je otpalo. Bili su posle i u Helsinkiju, pokazali su se dosta dobri, ali se bolji za hladne uslove pokazao valjda Artic.

Nakon toga jedan od ZG tramvaja (kratka verzija) je išao na probu u Liepaju u Latviji. Nakon uspešnih proba prodali su kratku verziju u Liepaju, koja je prvo naručila samo 6 komada da se uveri da su joj definitivno odgovarajući, pa ubrzo još 8 i tako su celu flotu KT4 zamenili Končarevim NT 2300 (14 komada). Tu možda ponovo bude nabavki kada oni produže tramvajsku mrežu.
Za ZG se trenutno radi nova serija od 40 kratkih, a uporedo i 20 kratkih za Osijek, koji je poslednjih godinu i po dana imao potpuno obustavljen tramvajski saobraćaj jer su na glavnim pravcima potpuno rekonstruisali pruge. Ovaj kontingent iz Končara bi treabalo da potpuno zameni flotu osiječkih ČKD T3 tramvaja. Posle toga nastavljaju sa još 40 za Zagreb (tu već mislim da ide i nešto dužih) - ideja je da sa tih dodatnih 80 polako prvo T4 a onda i KT4 prestaju da se obnavljaju i izlaze iz saobraćaja.
I da, ovi tramvaji koji se sad rade su tehnološki zasnovani na verziji NT 2200 i 2300, ali kako je prošlo dosta vremena, dosta sistema je potpuno novo.

U samom ZG se NT 2200 drži kao glavni nosilac prevoza, imobiliziranost je relativno niska. Ono što je zanimljivo da su prvi primerci NT 2200 već 20 godina na ulicama. Ispostavilo se da zbog odliva kadrova (penzije, odlazak mladih inženjera u inostranstvo), kao i zbog toga što još nije napravljena nova remiza sa servisnim kolosecima za NT (iako jeste napravljen takav u spremištu Trešnjevka, ali on nema dovoljan kapacitet da na njemu bude mnogo tramvaja odjednom), da je sreća što je Končar u blizini, jer kad sam ZET nije mogao da odradi redovan veliki servis, kada za njega dođe vreme, prosto bi ga odvukli u Končar i tamo odradili.

Prvi NT2400 je trebao na ulice pred 25.12., ali je malo okasnio zbog kašnjenja nekih delova, pa ili pre Nove godine, ili malo posle Nove godine će prvi primerak biti u testnim vožnjama. Nekoliko ih je u fazi završne montaže pa bi posle trebao da se uhvati ritam isporuke od 3 (ili možda 4) svakog meseca.

Kako duga verzija tramvaja ima sva tri postolja motorna, sa dosta jakim motorima, javljao se problem kapaciteta ispravljačkih stanica - to se sad polako rešava jer su dve najveće (ispravljačka stanica u ulici Eleonore Patačić koja pokriva zonu centra grada, i ulici Andrije Žaje koja pokriva zapadni deo Zagreba) temeljno rekonstruisane sredstvima dobijenim iz EU, uz zamenu i kablovske mreže od ispravljačkih stanica do napojnih tačaka u tramvajskoj mreži.
Inače ukupno u mreži postoji 15 ispravljačkih stanica (ima dosta manjih koje napajaju manje segmente mreže), ali još ostaje problem kapaciteta na istočnom delu grada. Uz konačno pokrenute radove na proširenju mreže verovatno će se širiti i mreža ispravljačkih stanica.

Da, Končar je u fazi završavanja prototipova električno-baterijskog i baterijskog elektromotornog voza. Ovaj prvi je zanimljiva varijanta, jer bi omogućio da se recimo od ZG do Vinkovaca voz vozi pod kontaktnom mrežom, a zatim ista garnitura baterijski ode za Osijek po neelkfrificiranojneelektificiranoj pruzi. Tako da bi takav hibridni voz rešio problem dosega elektromotornih vozova do mesta koja su blizu, ali ne i na glavnim elektrificiranim koridorima. pod mrežom mu je brzina 160 km/h, dok je na baterijski pogon max. brzina 120 km/h. Kako je ovo samo verzija EMV koji je već proizveden u nekih 60-tak komada, dobra strana je što deli većinu delova sa klasičnim EMV-om.
 
Poslednja izmena:
Primarno Zagrebu, posle toga Sofija je bila zainteresovana, ali kako HR tada nije bila u EU, a finansiranje iz EU fondova je tražilo proizvod iz EU to je otpalo. Bili su posle i u Helsinkiju, pokazali su se dosta dobri, ali se bolji za hladne uslove pokazao valjda Artic.

Nakon toga jedan od ZG tramvaja (kratka verzija) je išao na probu u Liepaju u Latviji. Nakon uspešnih proba prodali su kratku verziju u Liepaju, koja je prvo naručila samo 6 komada da se uveri da su joj definitivno odgovarajući, pa ubrzo još 8 i tako su celu flotu KT4 zamenili Končarevim NT 2300 (14 komada). Tu možda ponovo bude nabavki kada oni produže tramvajsku mrežu.
Za ZG se trenutno radi nova serija od 40 kratkih, a uporedo i 20 kratkih za Osijek, koji je poslednjih godinu i po dana imao potpuno obustavljen tramvajski saobraćaj jer su na glavnim pravcima potpuno rekonstruisali pruge. Ovaj kontingent iz Končara bi treabalo da potpuno zameni flotu osiječkih ČKD T3 tramvaja. Posle toga nastavljaju sa još 40 za Zagreb (tu već mislim da ide i nešto dužih) - ideja je da sa tih dodatnih 80 polako prvo T4 a onda i KT4 prestaju da se obnavljaju i izlaze iz saobraćaja.
I da, ovi tramvaji koji se sad rade su tehnološki zasnovani na verziji NT 2200 i 2300, ali kako je prošlo dosta vremena, dosta sistema je potpuno novo.

U samom ZG se NT 2200 drži kao glavni nosilac prevoza, imobiliziranost je relativno niska. Ono što je zanimljivo da su prvi primerci NT 2200 već 20 godina na ulicama. Ispostavilo se da zbog odliva kadrova (penzije, odlazak mladih inženjera u inostranstvo), kao i zbog toga što još nije napravljena nova remiza sa servisnim kolosecima za NT (iako jeste napravljen takav u spremištu Trešnjevka, ali on nema dovoljan kapacitet da na njemu bude mnogo tramvaja odjednom), da je sreća što je Končar u blizini, jer kad sam ZET nije mogao da odradi redovan veliki servis, kada za njega dođe vreme, prosto bi ga odvukli u Končar i tamo odradili.

Prvi NT2400 je trebao na ulice pred 25.12., ali je malo okasnio zbog kašnjenja nekih delova, pa ili pre Nove godine, ili malo posle Nove godine će prvi primerak biti u testnim vožnjama. Nekoliko ih je u fazi završne montaže pa bi posle trebao da se uhvati ritam isporuke od 3 (ili možda 4) svakog meseca.

Kako duga verzija tramvaja ima sva tri postolja motorna, sa dosta jakim motorima, javljao se problem kapaciteta ispravljačkih stanica - to se sad polako rešava jer su dve najveće (ispravljačka stanica u ulici Eleonore Patačić koja pokriva zonu centra grada, i ulici Andrije Žaje koja pokriva zapadni deo Zagreba) temeljno rekonstruisane sredstvima dobijenim iz EU, uz zamenu i kablovske mreže od ispravljačkih stanica do napojnih tačaka u tramvajskoj mreži.
Inače ukupno u mreži postoji 15 ispravljačkih stanica (ima dosta manjih koje napajaju manje segmente mreže), ali još ostaje problem kapaciteta na istočnom delu grada. Uz konačno pokrenute radove na proširenju mreže verovatno će se širiti i mreža ispravljačkih stanica.

Da, Končar je u fazi završavanja prototipova električno-baterijskog i baterijskog elektromotornog voza. Ovaj prvi je zanimljiva varijanta, jer bi omogućio da se recimo od ZG do Vinkovaca voz vozi pod kontaktnom mrežom, a zatim ista garnitura baterijski ode za Osijek po neelkfrificiranojneelektificiranoj pruzi. Tako da bi takav hibridni voz rešio problem dosega elektromotornih vozova do mesta koja su blizu, ali ne i na glavnim elektrificiranim koridorima. pod mrežom mu je brzina 160 km/h, dok je na baterijski pogon max. brzina 120 km/h. Kako je ovo samo verzija EMV koji je već proizveden u nekih 60-tak komada, dobra strana je što deli većinu delova sa klasičnim EMV-om.
svaka im cast.
 
Haha, dok u pozadini Vučić prati objave praveći osmice oko kineskog EHanga. Ima da traži leteće autobuse za Expo, ne samo taksije.

Revizionista kakvog nismo videli. Čak su i komunisti razvlačili planove decenijama, toliko da su najbitnije preskočili neiscrpnim umetanjem novih, manjih prioriteta.

Ko zna kakav će još pet projekat revizije da osmisli za Šapića. S tim u vezi, ne bih rekao da je tramvaj u njihovim rukama bezbedan narednih godina, bar što se dela postojeće mreže tiče.
Мислим да би Вучић чак ширио трам. мрежу, знам када је рекао на отварању Сименс погона у Крагујевцу да жели да БГ купи такве трамваје.
 
To što on izgovori i šta uradi često nema veze jedno s drugim, ili je baš suprotno.
Mislim, verovatno bi se rado slikao da kopa za tramvajsku prugu, možda čak i da vozi tramvaj (ni za to nema ingerencije kao ni za gomilu drugih stvari kojima se bavi) - i toliko.
 
да жели да БГ купи такве трамваје
И то је рекао и да жичара од калемегдана до НБГ треба да има три жице и да метро треба на Прокоп.
Говорио је и говори много. Милује уши свима. Али, то баш нема везе са животом.

ili su posle i u Helsinkiju, pokazali su se dosta dobri,
Својевремено сам читао шта пишу сами финци. Кротрам је био предугачак за Хелсинки и имао је условну нископодност и смањени капацитет за превоз путника.
 
Ako se sećam dobro, zapravo ključni tehnički nedostatak u odnosu na Artic je bio manji stepen vertikalnog "savijanja" zglobova na mestima vertikalnih pregiba pruge i sama dužina, tražili su nešto malo kraće. I da testirali su jedan od prvih 70 (garažni broj 2263), ostalih 70 u drugoj seriji imaju po želji zagrebačkog ZET-a drugačije, i stvarno bolje, postavljene stolice iznad točkova, tako da se to suženje prolaza manje oseti. Inače on jeste 100% niskopodan u delovima gde se hoda, ali su "kutije" iznad točkova zato dosta velike, pa je prvi raspored stolica iznad toga bio takav da je to malo smetalo.
 
Poslednja izmena:
Мислим да би Вучић чак ширио трам. мрежу, знам када је рекао на отварању Сименс погона у Крагујевцу да жели да БГ купи такве трамваје.
0d 2012 do sad, otkako su preuzeli vlast na republičkom nivou, mogli su dosad i lično da ih sklope u Siemensu u Kragujevcu, a kamoli da ih naruče.
Dakle - nije ih interesovalo. Što ih interesuje to se gura i doslovno buldožerom (videti BG na H2O i Savamala skandal, i trasiranje puteva po još neotkupljenoj zemlji), a što ih ne interesuje ne desi se nikad.
 
Vrh