Kome KOncar prodaje svoje tramvaje?
Primarno Zagrebu, posle toga Sofija je bila zainteresovana, ali kako HR tada nije bila u EU, a finansiranje iz EU fondova je tražilo proizvod iz EU to je otpalo. Bili su posle i u Helsinkiju, pokazali su se dosta dobri, ali se bolji za hladne uslove pokazao valjda Artic.
Nakon toga jedan od ZG tramvaja (kratka verzija) je išao na probu u Liepaju u Latviji. Nakon uspešnih proba prodali su kratku verziju u Liepaju, koja je prvo naručila samo 6 komada da se uveri da su joj definitivno odgovarajući, pa ubrzo još 8 i tako su celu flotu KT4 zamenili Končarevim NT 2300 (14 komada). Tu možda ponovo bude nabavki kada oni produže tramvajsku mrežu.
Za ZG se trenutno radi nova serija od 40 kratkih, a uporedo i 20 kratkih za Osijek, koji je poslednjih godinu i po dana imao potpuno obustavljen tramvajski saobraćaj jer su na glavnim pravcima potpuno rekonstruisali pruge. Ovaj kontingent iz Končara bi treabalo da potpuno zameni flotu osiječkih ČKD T3 tramvaja. Posle toga nastavljaju sa još 40 za Zagreb (tu već mislim da ide i nešto dužih) - ideja je da sa tih dodatnih 80 polako prvo T4 a onda i KT4 prestaju da se obnavljaju i izlaze iz saobraćaja.
I da, ovi tramvaji koji se sad rade su tehnološki zasnovani na verziji NT 2200 i 2300, ali kako je prošlo dosta vremena, dosta sistema je potpuno novo.
U samom ZG se NT 2200 drži kao glavni nosilac prevoza, imobiliziranost je relativno niska. Ono što je zanimljivo da su prvi primerci NT 2200 već 20 godina na ulicama. Ispostavilo se da zbog odliva kadrova (penzije, odlazak mladih inženjera u inostranstvo), kao i zbog toga što još nije napravljena nova remiza sa servisnim kolosecima za NT (iako jeste napravljen takav u spremištu Trešnjevka, ali on nema dovoljan kapacitet da na njemu bude mnogo tramvaja odjednom), da je sreća što je Končar u blizini, jer kad sam ZET nije mogao da odradi redovan veliki servis, kada za njega dođe vreme, prosto bi ga odvukli u Končar i tamo odradili.
Prvi NT2400 je trebao na ulice pred 25.12., ali je malo okasnio zbog kašnjenja nekih delova, pa ili pre Nove godine, ili malo posle Nove godine će prvi primerak biti u testnim vožnjama. Nekoliko ih je u fazi završne montaže pa bi posle trebao da se uhvati ritam isporuke od 3 (ili možda 4) svakog meseca.
Kako duga verzija tramvaja ima sva tri postolja motorna, sa dosta jakim motorima, javljao se problem kapaciteta ispravljačkih stanica - to se sad polako rešava jer su dve najveće (ispravljačka stanica u ulici Eleonore Patačić koja pokriva zonu centra grada, i ulici Andrije Žaje koja pokriva zapadni deo Zagreba) temeljno rekonstruisane sredstvima dobijenim iz EU, uz zamenu i kablovske mreže od ispravljačkih stanica do napojnih tačaka u tramvajskoj mreži.
Inače ukupno u mreži postoji 15 ispravljačkih stanica (ima dosta manjih koje napajaju manje segmente mreže), ali još ostaje problem kapaciteta na istočnom delu grada. Uz konačno pokrenute radove na proširenju mreže verovatno će se širiti i mreža ispravljačkih stanica.
Da, Končar je u fazi završavanja prototipova električno-baterijskog i baterijskog elektromotornog voza. Ovaj prvi je zanimljiva varijanta, jer bi omogućio da se recimo od ZG do Vinkovaca voz vozi pod kontaktnom mrežom, a zatim ista garnitura baterijski ode za Osijek po neelkfrificiranojneelektificiranoj pruzi. Tako da bi takav hibridni voz rešio problem dosega elektromotornih vozova do mesta koja su blizu, ali ne i na glavnim elektrificiranim koridorima. pod mrežom mu je brzina 160 km/h, dok je na baterijski pogon max. brzina 120 km/h. Kako je ovo samo verzija EMV koji je već proizveden u nekih 60-tak komada, dobra strana je što deli većinu delova sa klasičnim EMV-om.