Šta je novo?

Tramvaji

Bosna je siromašnija zemlja od nas, pa su kupili Stadler tramvaje. U Beogradu ima para za najmodernije tramvaje koji postoje.
То је онај случај, кад поличка ситуација прави здраву политичкоќонкуренту средину, где ће се сви трудити да ефикасно ураде свој посао, не би ли поново освојили мандат.
Друго, купује се из реалних кредита, а љута опозиција мери потрошени новац

Код нас СНС је све урадио да му ништа не угрожава тако да им требају мутни послови како би више пара остало од кредита на текуће "пословање".
 
U Bosni ce politicari dobiti plus kod glasaca kad kupe tramvaje i prosire linije.
U Srbiji ce dobiti poene kad pricaju o fudbalu i nacionalnom stadionu i dele povremeno po 2-3 crvene.

Velika je razlika u mentalitetu i razumu ljudi. U korist Bosne.
 
Najbrži tramvaj i zato ih i volim. Još uz to imaju odlično grejanje.
Da. Samo je tuzno koliko ih lose odrzavaju.
Oseca se u tome losem odrzavanju neka endemska iskonska mrznja prema komunalnom, prema javnom, prema sinskim vozilima.
Kao da zele da ponize i korisnike i sam koncept gradskog tramvaja.

Ipak. KT4 i dalje juri kroz grad, kroz kisu.
 
КТ4 је требало модернизовати пре 15 година и на бази те модернизације развити неку производњу полунископодног трамваја (или са нископодним приколицама) са производњом 10-15 трамваја годишње.
 
КТ4 је требало модернизовати пре 15 година и на бази те модернизације развити неку производњу полунископодног трамваја (или са нископодним приколицама) са производњом 10-15 трамваја годишње.
Da. Eto to je pametna ideja, da ne kazem genijalana. Onda bi oni koji ne mogu da se penju ulazili u niskopodnu prikolicu.

Mozda se bilo moguce razviti veoma laganu prikolicu koja ne bi morala da bude spregnuta?
 
Питање је само колико би данас било рационално искористити неке компоненте од постојећих КТ4 као што су обртна постоља, мотори, остала елемтроопрема.
 
Jedno mozda glupo pitanje, ali ja sam laik?

Zasto tramvaji pa i ostala sinska vozila imaju masivne tockove?
Da li bi bilo moguce napraviti jednu "laganu" tramvajsku prikolicu za KT4 ?
 
Мислим да је то до обртног постоља, сад ћу лаички можда звучати, ту би требало да су и особћвине са огибљењем, кочнице и електромотот.

Иначе ово је решење какво је требало Београду.
Ево и од мене која слика.
Low-middle_tram_in_Tallinn.JPG

zk_27.jpg

zk_28.jpg

139Polnocna_wokolica.JPG

ktnf6bw-X800.gif


Па и није плочица :D Виси изнад шина између точкова.
Septa_PCC_car_truck.jpg
 
бртна постоља, мотори, остала елемтроопрема
Постоља да. То је вероватно и најсложенији део који ми не би смо могли тек тако да освојимо
Мотори би морали да се промене на нове асинхроне како би и управљање њима било ново. Може и старо, али то је онда мање ефикасно решење. Остала електроопрема би ваљало да се замени цела.
 
Zar ne moze prikolca da bude bez elektromotora?
 
Да ли би онда било рационално искористити постојећа постоља и правити са њима нове каросерије, са новом опремом, новим ентеријером, модернјијим дизајном?
 
Приколица може, али онда мотори морају да буду јачи, и мора да постоји систем против проклизавања.
Постојећа постоља нису нископодна. Због тога могу да буду само приколице са ниским подом.
 
КТ4 је требало модернизовати пре 15 година и на бази те модернизације развити неку производњу полунископодног трамваја (или са нископодним приколицама) са производњом 10-15 трамваја годишње.
2006е је био дизајнерски конкурс за ремонт катица


460430042_3843763515893697_4708080521416796679_n.jpg


Наравно, одустало се од тога
 
Tad je imao još i ko da ih remontuje, danas više ne. Malo šta bi moglo da se iskoristi sa postojećih KT4 tramvaja. Motori najmanje, ničeg nema tu korisnog za bilo kakvu modernizaciju. Bilo interesantno pre možda 15 godina. Sad bi to bile uludo bačene pare. GSP nema kapaciteta za kvalitetno održavanje karoserija i uopšte kompletne konstrukcije. Nemamo komoru, nema tu kvalitetnog farbanja, već samo krpljenja i zamazivanja, a održavaju se koliko je to moguće spram uslova i dostipnih alata. Tako zahtevni radovi moraju kod trećih lica, što traži tender, a ovaj potonji traži pare, a sve to mora preko Grada. Svi oni koji imaju očuvane tramvaje, a stare, zasigurno imaju i radionice za propisno održavanje oplata i konstrukcije, pre nego li da ih stalno moraju ustupati trećem licu na rad, a kod tramvaja je to dosta skupo i komplikovano. Još te 2006. godine, predviđene cene po jednoj Katici su bile oko pola miliona evra, velike pare za ono vreme. Stalno se pokreće priča o nekoj proizvodnji tramvaja kod nas, al niko da napiše ko bi to trebao da uradi. Države to ne rade jednostavno, Grad se sigurno ne bi upuštao u to, pa zato i pitam gde bi smo našli tog preduzetnika voljnog da se upusti u proizvodnju nečega što mu može doneti, eventualno, prvi profit za jedno deset godina. Končar postoji odavno, pa je i normalno da se bore za njegov opstanak, al krenuti od nule u tako nešto je sasvim druga priča.
 
Tad je imao još i ko da ih remontuje, danas više ne. Malo šta bi moglo da se iskoristi sa postojećih KT4 tramvaja. Motori najmanje, ničeg nema tu korisnog za bilo kakvu modernizaciju. Bilo interesantno pre možda 15 godina. Sad bi to bile uludo bačene pare. GSP nema kapaciteta za kvalitetno održavanje karoserija i uopšte kompletne konstrukcije. Nemamo komoru, nema tu kvalitetnog farbanja, već samo krpljenja i zamazivanja, a održavaju se koliko je to moguće spram uslova i dostipnih alata. Tako zahtevni radovi moraju kod trećih lica, što traži tender, a ovaj potonji traži pare, a sve to mora preko Grada. Svi oni koji imaju očuvane tramvaje, a stare, zasigurno imaju i radionice za propisno održavanje oplata i konstrukcije, pre nego li da ih stalno moraju ustupati trećem licu na rad, a kod tramvaja je to dosta skupo i komplikovano. Još te 2006. godine, predviđene cene po jednoj Katici su bile oko pola miliona evra, velike pare za ono vreme. Stalno se pokreće priča o nekoj proizvodnji tramvaja kod nas, al niko da napiše ko bi to trebao da uradi. Države to ne rade jednostavno, Grad se sigurno ne bi upuštao u to, pa zato i pitam gde bi smo našli tog preduzetnika voljnog da se upusti u proizvodnju nečega što mu može doneti, eventualno, prvi profit za jedno deset godina. Končar postoji odavno, pa je i normalno da se bore za njegov opstanak, al krenuti od nule u tako nešto je sasvim druga priča.
Da li bi imao smisla neki deal sa Koncarom?
 
Боље онда да у оквиру Желвоза развијамо и производњу трамваја, такође бих за инжењере, техничаре и занатлије требало градити станове, и субвенционисати куповину некретнине...
Колико год да је тежак процес исплати се, производ је ипак домаћи.
 
Mislim da se Želvoz jedva održava,nisu oni baš u dobroj situaciji. A čak i kad bi bili (u boljoj situaciji) mislim da ne bi mogli da proizvode tramvaje. Mislim da proizvode, a da to bude: 1) održivo 2) isplativo 3) konkurentno 4) dovoljno kvalitetno.

Tu se opet vraćamo na ono što sam ranije pisao - ovo nisu 1970te, kad je sve bilo lakše za proizvodnju, održavanje pa i za konvertovanje radionica u fabrike (kao npr BKM ili Sanos ili slični primeri). Drukčije je sada sve. I sam proizvod, i tehnologije, i tržišta, i očekivani uslovi korišćenja, servisiranja, garancija, reklamacija...


Želvoz bi moooožda mogao da proba da remontuje par Katica. Ako bi se izjasnili da mogu (mada verovatno bi brže bolje rekli da mogu, samo da dobiju posao). Ali i Katice su mahom trule i razdrndane, verovatno bi moralo da se kanibalizuje mnogo njih da bi se na kraju kompletno remontovalo par.


Sve u svemu, Simens i Škoda iz Kragujevca su najlogičniji i najrazumniji izbori. Samo kad bi bilo više mozga a manje kleptomanije u institucijama.
 
Mislim da se Želvoz jedva održava,nisu oni baš u dobroj situaciji. A čak i kad bi bili (u boljoj situaciji) mislim da ne bi mogli da proizvode tramvaje. Mislim da proizvode, a da to bude: 1) održivo 2) isplativo 3) konkurentno 4) dovoljno kvalitetno.

Tu se opet vraćamo na ono što sam ranije pisao - ovo nisu 1970te, kad je sve bilo lakše za proizvodnju, održavanje pa i za konvertovanje radionica u fabrike (kao npr BKM ili Sanos ili slični primeri). Drukčije je sada sve. I sam proizvod, i tehnologije, i tržišta, i očekivani uslovi korišćenja, servisiranja, garancija, reklamacija...


Želvoz bi moooožda mogao da proba da remontuje par Katica. Ako bi se izjasnili da mogu (mada verovatno bi brže bolje rekli da mogu, samo da dobiju posao). Ali i Katice su mahom trule i razdrndane, verovatno bi moralo da se kanibalizuje mnogo njih da bi se na kraju kompletno remontovalo par.


Sve u svemu, Simens i Škoda iz Kragujevca su najlogičniji i najrazumniji izbori. Samo kad bi bilo više mozga a manje kleptomanije u institucijama.
Такве фирме треба спасити, имамо ми људи који могу да направе квалитетан производ, само је питање колико ће држава помоћи.
 
Nije dovoljno samo imati ljude. Problem je mnogo kompleksniji i širi od toga.

Te ljude treba i pošteno platiti. Treba zatim imati proizvodnu opremu. Dobavljače. Partnere. Marketing. Lance snabdevanja. Obuke za korisnike. Svašta nešto.

A mnoge od tih stvari se ovde rade ofrlje kada država nečim upravlja, pogotovu kad upravlja nekom većom fabrikom.

Imala je država pre 10ak godina i pune biroe vozača, čistačica, bravara, limara...pa je slepačkom i razbojničkom politikom uspela mnoge da razjuri u inostranstvo ili kod privatnika.

Inače i Stojadin i Yugo su bili domaći prizvodi pa su bili krš. Nije poenta samo doći do tačke da može da se kaže "napravljeno je nešto domaće". Poenta je da se to napravi a da bude održivo, traženo i kvalitetno.
 
Te ljude treba i pošteno platiti. Treba zatim imati proizvodnu opremu. Dobavljače. Partnere. Marketing. Lance snabdevanja. Obuke za korisnike. Svašta nešto.
Ето разлога више да кренемо у пројекат.
Само једно такво предузеће би од нас захтевало да имамо тако широку технолошку и индустријску подршку, значи још предузећа и радних места.
 
Zvuči dobro, al jako rastegnuto i skupo do neviđenih razmera. Mi ne proizvodimo ni mnogo jednostavnija vozila, a hteli bi od nule da pokrenemo celu industriju sa zadatkom da izbaci gotov tramvaj, koji uz to neće služiti samo za paradu. Mnoga od silnih imena koja postoje danas u toj sferi, nastajala su godinama, uz često veliko i domaće tržište, kapitalom iz džepova ulagača i banaka, ne toliko uz podršku države. Niko nama ne brani da ulažemo kapital, ako ga imamo, u tako nešto, al očigledno da niko od domaćih lovatora za tako nešto nije zainteresovan. Mate Rimac stvorio toliko, što uz pomoć ulagača, što pametnim strateškim potezima, i danas ima ozbiljnu firmu. Stvarao je godinama, al se upustio u nešto što nema toliku konkurenciju i uspeo čovek. Evo i sad samo što ne otrči u Končar da pravi tramvaje. Ne ide to tako jednostavno. Samo da stvorimo brend i renome za tako skup proizvod treba mnogo godina, a mislim da živimo od domaćeg tržišta, u startu je to recept za jako ograničen rast kompanije, a i njenu veliku vezanost za jednog kupca, što automatski znači i vrlo sužen razvoj tog proizvoda. Neisplativo je jednostavno. Mnogo tu ima posla, na mnogo nivoa, a pominje se radionica. Vek radionica je apsolutno za nama. Kompanije su se mahom jako uvećale, preuzimaju jedna drugu, spajaju se, bukvalno bore bez prestanka na dosta surovom tržištu, jer danas vala ima svega. Na kraju, vidimo i sami da ni jedna nova fabrika tramvaja nije osnovana, a ako gledamo Bozankaya-u, tu opet dolazimo do toga da Turska pored tramvaja kao gotovog proizvoda, pravi i mnogo što šta drugo što ide u taj gotov proizvod, a i ima i svoje tržište, daleko veći izbor sa lakšim pristupom radnoj snazi. Pokreće se čitava mašinerija za 20 tramvaja godišnje, i to u jednoj maloj Srbiji. Ne može se to očekivati od države, pogotovu u ovom nekom divljem kapitalizmu, a uz sve to bi taj neko trebao da gradi i stanove za zaposlene, po današnjim cenama placeva, materijala, trebao bi Ilona Maska zamoliti za pomoć. Glavno, fali nam pravi preduzetnik, koji gleda i malo dalje u budućnosti, a da pritom nije toliko oprezan sa svojim kapitalom. Težak scenario.
Da li bi imao smisla neki deal sa Koncarom?
Ne znam kakav dil, šta mi možemo sa njima da pravimo. I ovako smo stalno u vrlo nategnutim odnosima, politički, a i izgleda i ekonomski.
 
Vrh