Šta je novo?

Tramvaji

Смањена поузданост и нефлексибилност при радовима су заправо основни недостатаци београдског трамваја, а они се набавком двосмерних возила ублажавају. Линија би могла да се подели на два дела још лакше него аутобуска; место удеса нпр, ако се укрснице поставе на километар размака - или на мањем, ако знамо да негде постоје црне тачке (полукружна скретања на Булевару, рецимо) путници би могли да заобиђу и пешачењем.

Е сад, са друге стране, добија се мањи капацитет по дужном метру возила. Али ионако су нам потребни дужи трамваји. Опет, београдски модел је, нажалост, узан.

Нема ништа идеално.
 
Poslednja izmena:
Смањена поузданост и нефлексибилност при радовима су заправо основни недостатаци мреже линија једносмерног београдског трамваја уског колосека, а они се набавком двосмерних возила ублажавају. Линија би могла да се подели на два дела још лакше него аутобуска; место удеса нпр, ако се укрснице поставе на километар размака - или на мањем, ако знамо да негде постоје црне тачке (полукружна скретања на Булевару, рецимо) путници би могли да заобиђу и пешачењем.

Е сад, са друге стране, добија се мањи капацитет по дужном метру возила. Али ионако су нам потребни дужи трамваји. Опет, београдски модел је, нажалост, узан.

Нема ништа идеално.
Dovoljno pogledati komšiluk kako to kod njih funkcioniše. U slučaju da raspolažeš razvijenijom mrežom linija gušćom u centru kao što je to slučaj sa Zagrebom nemaš glavobolju sa radovima i bez primene dvosmernog režima.

Dvosmerni tramvaj eliminiše potrebu za prostorno neefikasnim okretnicama (koje u nedostatku prostora mogu biti građene oko blokova u vidu jednokolosečne pruge, bez "balona" tipičnog za Taš ili Banjicu), što opet u Beogradu nije slučaj. Nudi neprimetno manji kapacitet, istu razmenu putnika uzevši u obzir manji kapacitet i jedna jednokrilna vrata manje, dok širina vozila bez povećanja ukupne širine ulazišta (broja ili širine vrata) povećava samo komfor, ne i kapacitet. To naravno ne znači da Beograd ne treba da pređe na dvosmerni sistem, nego da širi sanduk i standardni kolosek nisu preduslov za bolje funkcionisanje, niti da kraćenje nije moguće povećavanjem cirkularnih jednokolosečnih pruga, kao i alternativnih trasa.

Naš je primitivan tramvaj praktično ostao na kraju 19. veka. Redundancija je, samim tim i fleksibilnost centralnog dela i pored limitacija drumske mreže i uticaja topografije mogla biti obezbeđena sa dva premetro tunela (Karađorđeva-Vuk i Slavija-Despota Stefana, oba po 2km, kao i jednosmernim podvožnjakom kod Veterinarskog, odnosno dvosmernim nadvožnjakom na Trgu oslobođenja preko kružnog toka). Isto tako efikasnija presedanja bi i pored jednosmernog režima mogla biti omogućena primenom bilateralnog pristupa (vrata sa obe strane, jedna upravljačnica).

Ovako kako su krenuli sa uopšteno lošim rekonstrukcijama, održavanjem, primenom neoptimalnih rešenja, slabom frekvencijom i lošim turskim vozilima samo će odvratiti narod od tramvaja toliko da izazove postepena ukidanja usled pada patronaže (neke deonice poput Požeške već su decenijama ispod očekivanog nivoa). Posle će da grade dvosmerne krmače nalik pariskim po periferiji (56, 82, 105L). Mislim da ništa bolje ne ukazuje na to od namere grada da ukloni istorijski najvažniju prugu oko Kalemegdana, neophodnu za razvoženje sa metroa po centru (između ostalih i velikog broja turista).
 
U Segedinu imaju okretnice u T. Uđe čelom na slepi pa u rikverc na kolosek za natrag. Zauzimaju mesta koliko je dug i širok tramvaj.
 
Добро а ефикасно решење је да семафори дају предност трамвају, да се обнове деонице мреже у лошем стању, да се ради на издвојеним трасама, да се мрежа природно шири, и да се уграђују одговарајуће шине на великим завојима ( приликом скретања).
 
Срање су ми двосмерни трамваји, то је моје мишљење. Много су ми дражи класични, овакви какве имамо, лепше ми је све то што иде уз то. Има нечега и у томе, шта је лепше. Уз добро одржавање, по коју помоћну окретницу, колосек и остало, све то може лепо да функционише, без неких битних проблема. Мсм да нема потребе код нас да се нешто мења по том питању… Битно је паметно ширити мрежу, чувати трамваје и тај систем. Проблем је што се то не дешава, не бих паламудио сад много о двосмерном трамвајима.
 
Зашто иде соларис уместо трамваја на линији 6?
 
Ja čitam i ne verujem kakvi se argumenti bacaju protiv dvostranih tramvaja. Od toga da "lepši su mi ovi sada" do "isto je praviti okretnicu ili X vezu"
1. Kupovina dvostranih tramvaja u Beogradu bi omgoućila ogromnu fleksibilnost u saobraćaju prilikom udesa kvarova itd, pogotovo sa sadašnjom mrežom koja nije redudantna. Bilo bi moguće podeliti linije na 2 dela, ili koristiti suprotan kolosek da se obiđe zablokirani kolosek
2. Omogućula bi radove pod saobraćajem gde bi se planirano skraćivale linije ili preusmeravale na drugi kolosek u toku trajanja radova
3. Okretnice su 2 ili 4 prroste skretnice, a ne ogromna slobodna površina. Ovo znači da ovakva veza može da se izgradi apsolutno svuda bez ograničenja dok za pravu okretnicu treba prostor (znači eksproprijacija, sečenje ostalih traka, semafori,....).

Za mrežu Beogradskog tipa apsolutno je opravdano nabavljati ovakve tramvaje, oni se skoro pa me razlikuju od postojećih samo se 4 sedišta konvertuje u kabinu
 
Постоји доста система у свету који нису двосмерни и сасвим лепо функционишу. Све има своје предности и мане. Оно што хоћу да кажем је да се овде ствари раде како треба наш систем овакав како је изграђен уз бригу без лоповлука и глупости које се раде, наравно и ширење може сасвим лепо да функционише и да нам буде јако користан. Мени је лепши класичан трамвај, окретнице такве и све што иде уз то, има душу у односу на двосмерне напред назад трамваје. Двосмерни тип ми је више за метро и слично томе. Ја волим наш трамвајски систем, не би га мењао већ би паметно ширио мрежу и чувао на прави начин све то.
 
Za mrežu Beogradskog tipa apsolutno je opravdano nabavljati ovakve tramvaje, oni se skoro pa me razlikuju od postojećih samo se 4 sedišta konvertuje u kabinu
А врата са друге стране? то је сасвим другачија конструкција, јер су потребна учвршћења. Такви трамваји су доста скупљи.

Али, ја бих на другу ствар обратио пажњу: Ми ужасно споро радимо реконструкције улица. Одавено је Булевар КА могао да буде опремљен и "Х" скретницама и двосмерним трамвајима и да буде, у суштини неки преметро или брза трамвајска линија. Али, авај, тако једноставно решење, и местимично укопавање трамваја, из неког разлога је нема непреместив задатак
 
Ja čitam i ne verujem kakvi se argumenti bacaju protiv dvostranih tramvaja. Od toga da "lepši su mi ovi sada" do "isto je praviti okretnicu ili X vezu"
1. Kupovina dvostranih tramvaja u Beogradu bi omgoućila ogromnu fleksibilnost u saobraćaju prilikom udesa kvarova itd, pogotovo sa sadašnjom mrežom koja nije redudantna. Bilo bi moguće podeliti linije na 2 dela, ili koristiti suprotan kolosek da se obiđe zablokirani kolosek
Veliki deo udesa u Beogradu su posledica lošeg saobraćajnog projektovanja, delimično i korupcije sa popuštanjem nekim "uglednim" prekršiocima. Kvarovi su posledica nekih drugih manjkavosti u sistemu. Dvosmerni tramvaj to neće rešiti. Ni jedno ni drugo nikada nisam video u Amsterdamu sa maltene isključivo samo jednosmernim tramvajima (dvosmerni samo za Amstelveen i sada Uithoorn). Recimo, u Belevaru kralja Aleksandra, kada su već sekli drvored, i kada je ulica 35-55 metara, na određenim mestima su trebali da omoguće legalnolu polukružno.

Tipsko stajalište tramvaja.png

Semafor za pešake, i semafor za leva skretanja treba da se čeka standardno 60 sekundi, sa produženjem do 90 sekundi kako se ne bi ometao na stajalište dolazeći tramvaj. Povratak na tramvaje u kvaru, van Beograda se ne sećam ni jednog tramvajskog grada da sam ikada video pokvareni tramvaj.
2. Omogućula bi radove pod saobraćajem gde bi se planirano skraćivale linije ili preusmeravale na drugi kolosek u toku trajanja radova
Za te svrhe je dovoljna mala sa osnovnim voznim parkom unificirana podserija. Vezano za Volgograd, konkretno, isti model dvosmernog tramvaja je koštao oko 70% skuplje u odnosu na jednosmerni iz iste serije.
3. Okretnice su 2 ili 4 prroste skretnice, a ne ogromna slobodna površina. Ovo znači da ovakva veza može da se izgradi apsolutno svuda bez ograničenja dok za pravu okretnicu treba prostor (znači eksproprijacija, sečenje ostalih traka, semafori,....).

Za mrežu Beogradskog tipa apsolutno je opravdano nabavljati ovakve tramvaje, oni se skoro pa me razlikuju od postojećih samo se 4 sedišta konvertuje u kabinu
Da krajnje stanice su prostije. To je prednost za grad koji bi tramvaj gradio od nule (Novi Sad, Niš), ali u Beogradu ceo sistem ima dobru mrežu "balon" krajnjih stanica. U nekim slučajevima, to su džepovi zelenih površina u zonama koje bi inače progutala vračarizacija. Sva stajališta su desnostrana. Koja su razumna širenja? Ka Kaluđerici, gde bi svaki normalan planer ionako planirao saobraćajni trg na mestu krajnje stanice. Isto i na Bežanijskoj kosi ili na Vidikovcu. Kod Rospi Ćuprije je i tako predviđen depo. Na Zemunskom keju bi jedino bilo nezgodno, ali i tu postoje veijante, recimo, okretanje oko zgrade Interšpeda, ili namerno formirati (za šta se ja zalažem) trasu Stari Merkator - Hotel Jugoslavija - Dom Vazduhoplovstva - Zemunski park "balon" krajnja stanica.

Najveće mane dvostranih tramvaja su cena i način korišćenja prostora. Neki tramvaj-laka železnica od nule sa širokim kolosekom i dvostanim tramvajima bi eventualno bila smislena, recimo baš za aerodrom, za Obrenovac, na priobalnoj pruzi gde smo propustili šansu... gde bi došla standardna vozila iz serijske proizvodnje sa ogromnim izborom polovnih vozila koloseka 1435mm.

A ti kvarovi i saobraćajne nezgode statistički nisu kritični ometači tramvajskog saobraćaja, čak su na četvrtom mestu, posle: 1) dozvoljenih kola u tramvajskoj baštici 2) uticaja semafora i saobraćajne policije, 3) načina vožnje vozača
 
Ne može da bude bolje sve dok iz Milutina Milankovića u Antifašističke borbe na zeleno svetlo može da skrene samo jedan tramvaj. To je samo jedan od milion primera neefikasnosti tramvaja u Beogradu.
 
Много где габтреба укопати или макар задубити
 
Зарони у ЈГ пре скретања, изрони у ММ након скретања.
 
Vrh