Šta je novo?

Tramvaji

Pa to me i čudi, znam da su u vlasništvu CAFa a još uvek prave svoje. To je (pozitivna) retkost danas.

Možda su se obe strane ugledale na svetao primer VW i Škode.
 
Ne znam dal još prave svoje tramvaje. Nisam u skorije vreme negde pročitao da su imali isporuku tramvaja. Solaris je izvesno vreme pravio i turističke autobuse, da bi s vremenom shvatili da to nije za njih. I tome ima dosta godina. Glavni fokus im je na gradske i prigradske autobuse svih profila, a naravno tu su i trolejbusi.
Solaris-vacanza-austria.jpg

Evo nađoh na brzinu i sliku, čisto da vidiš šta su nekada pravili. Sa njim se izgleda nisu proslavili.
 
I bespotrebno veliki broj različitih proizvođača za koje se ne kupuju zamenski delovi, a otežana je i „donacija” delova sa vozila koja su trajno prestala sa radom.​
Kao da je bitno dal imamo šarenoliko ili jednoobrazno kada se na kraju sve svodi na čerupanje drugih vozila koja su imala neki udes ili falinku pa zato nisu u saobraćaju, čime dolazimo do smanjenja broja vozila u opticaju.​
 
Za tramvaje bi valjalo obezbediti servsinu podršku. Tu se CAF nije proslavio. To je ono što je @Jelancha više puta pisao, a ja dopunjavao. Autobusi su jedna sfera, a tramvaji potpuno druga, bukvalno se traži potpuno drugačiji pristup rešavanju pitanja održavanja. Ono zna da bude papreno skupo, delove ne pravi svako, pa podrška ovlašćenog servisera jedino može garantovati dugovečan rad, bez da se vozila ostavljaju mesecima i godinama u depou. GSP sam to teško da može, tenderi, oprema itd. Pogotovo kad tu bude skoro pa 150 modernih tramvaja, ako se sve ovo ostvari na kraju. Bozankaya me tu plaši, a ako dočekamo Stadler, možemo se nadati da će ti tramvaji raditi u većini kao i Solarisi, jer je tu SDT servis.
 
Ljudi sta se CAF nije proslavio? Da li mislite da su ispostovali jedan servisni terminal za bilo sta na njima? Pa ne moze savremeno prevozno stedstvo da se vozi dok se ne pokvari, to vazi za bilo sta, auto, kamion, radnu masinu, pa i tramvaj. Svaki nezamenjeni deo koji je dotrajao vuce za sobom unistavanje i drugih delova. Ako hoces tramvaj od par miliona evra moras da ulazes u odrzavanje, a ako ne zelis uzmi prikolice od svajcaraca i vuci ih konjima. Dzaba novi tramvaji ako se ne kupuju rezervbi delovi i ne menjaju kada je proizvodjac predvideo
 
Ali fotografisanje sa novim prevoznim sredstvima i hvaljenje na sav glas je neprocenjivo. Pogotovu kako slušaš da je kinesko i tursko vozilo bolje od EU vozila...​
 
Ljudi sta se CAF nije proslavio? Da li mislite da su ispostovali jedan servisni terminal za bilo sta na njima? Pa ne moze savremeno prevozno stedstvo da se vozi dok se ne pokvari, to vazi za bilo sta, auto, kamion, radnu masinu, pa i tramvaj. Svaki nezamenjeni deo koji je dotrajao vuce za sobom unistavanje i drugih delova. Ako hoces tramvaj od par miliona evra moras da ulazes u odrzavanje, a ako ne zelis uzmi prikolice od svajcaraca i vuci ih konjima. Dzaba novi tramvaji ako se ne kupuju rezervbi delovi i ne menjaju kada je proizvodjac predvideo
Pisao sam više puta o toj problematici. Bez ovlašćenog servisera ovde kod nas, to jednostavno ide jako teško. Ti za autobus imaš obično delove od desetina, pa i stotina dobavljača. Motor Cummins, osovine i menjač ZF, elektronika BOSCH, boce SWAG itd. Da ne nabrajam. Toga prosto ima, jer autobusi, ma ko da ih pravi, dele toliko delova, a pritom je proizvodnja istih mnogo masovnija i jeftinija. Tramvaj ima dosta skuplje delove, malo onih koji te delove prave, a ti često nisu zainteresovani za manje nabavke preko tendera, oprema za njihovo adekvatno odražavaje takođe nije jeftina. CAF je morao da se potrudi više za ovih 30 tramvaja, kao što je Solaris tu sa svojim majstorima od prvog dana. GSP ne radi ni kod njih najzahtevnije radove. SDT je gomilu Solarisa do sad podigao na noge, zamena osovina i menjača, na primer, remont motora, eto par najkrupnijih stvari. To nam treba i za tramvaje. Bozankaya će slično proći kao i CAF, ako podrške ne bude. GSP jednostavno nema dovoljno kadra da uvek reši problem. Zato je bitno da ima ko da uleti u priču rešavanja kompleksnih kvarova. Higer, na primer, ima korektan pristup, BMC već ne. To će vremenom, takođe, ostaviti svoje posledice, s tim što su to opet autobusi, pa će se kako tako da njima snalaziti. Tramvaj i nije moguće budžiti, niti to rade. Tu mora biti originalne dijagnostike i delova, kao i adekvatne dizalice za niskopodne tramvaje.
 
I sustini ja sam to i rekao, ne moze da se ne odrzava i onda kao ne valja. Naravno da je trebala dizalica da se kupi, naravno da je trebalo poslati radnike na obuku u CAF i naravno da treba da se kupuju originalni delovi. Stonse tice male vrednosti tendera, napraviti tendere za veliku kolicinu delova koje cemo imati na lageru. Nije kriv GSP nego grad jer ga voze diletanti. Vec za dve godine ni pola bonzakaya nece raditi, cim prvi delovi stignu na zamenu...
 
To je to,ne bavim se vozilima javnog prevoza nego sredstvima unutrasnjeg transporta(viljuskari) . Posto i kod mene vole da saraju sa nabavkama,pa kad me pitaju koji je brend dobar ja kazem onaj koji ima dobru servisnu podrsku. Zovem servis,kaze saljem servisera mozda danas,najverovatnije sutra,u 90 % slucajeva bude danas. Najskuplje je kad masina stoji.

Pisao sam više puta o toj problematici. Bez ovlašćenog servisera ovde kod nas, to jednostavno ide jako teško. Ti za autobus imaš obično delove od desetina, pa i stotina dobavljača. Motor Cummins, osovine i menjač ZF, elektronika BOSCH, boce SWAG itd. Da ne nabrajam. Toga prosto ima, jer autobusi, ma ko da ih pravi, dele toliko delova, a pritom je proizvodnja istih mnogo masovnija i jeftinija. Tramvaj ima dosta skuplje delove, malo onih koji te delove prave, a ti često nisu zainteresovani za manje nabavke preko tendera, oprema za njihovo adekvatno odražavaje takođe nije jeftina. CAF je morao da se potrudi više za ovih 30 tramvaja, kao što je Solaris tu sa svojim majstorima od prvog dana. GSP ne radi ni kod njih najzahtevnije radove. SDT je gomilu Solarisa do sad podigao na noge, zamena osovina i menjača, na primer, remont motora, eto par najkrupnijih stvari. To nam treba i za tramvaje. Bozankaya će slično proći kao i CAF, ako podrške ne bude. GSP jednostavno nema dovoljno kadra da uvek reši problem. Zato je bitno da ima ko da uleti u priču rešavanja kompleksnih kvarova. Higer, na primer, ima korektan pristup, BMC već ne. To će vremenom, takođe, ostaviti svoje posledice, s tim što su to opet autobusi, pa će se kako tako da njima snalaziti. Tramvaj i nije moguće budžiti, niti to rade. Tu mora biti originalne dijagnostike i delova, kao i adekvatne dizalice za niskopodne tramvaje.
 
@prostorni planer
Imamo mi dizalicu za CAF naravno, opremljeni smo njome skoro od početka. GSP generalno nije zadovoljan pristupom samog CAF-a po pitanju održavanja. Niko ti u GSP-u neće reći da je CAF nekvalitetan, al neće reći ni da je dobar, jer tehnički prosto nije konfigurisan za naše potrebe i uslove, a pritom je slab i sa spojnicama okretnice. Kad sam pominjao slučajeve blokiranja, tu ti već treba neko od stručnjaka iz matične kuće, a ne da radnici GSP-a se isključivo bave njime. Za razliku od Solarisa, CAF prosto tu nije posebno zainteresovan. Solaris neće ni da dozvoli da im autobusi stoje ni u jednom GSP-u, jer to je i do imidža brenda, dok CAF baš briga. Mi kao da ne postojimo za njih. U tom smislu CAF se poneo diletantski, a tome je i Grad kriv i te kako. Ja bi ih tužio za mnogo što šta. Jedan Ferari hoće da zabrani vlasnicima njihovih automobila da ih farbaju po svojoj volji, zašto, pa zato što to može da naruši imidž brenda. Neće prosto da dozvole da ljudi od njih prave ciganske kočije, pa da se smuče potencijalnim kupcima. Mi sve kupujemo prokletim tenderima, uz to budženim prilično diletantski, umesto da na prvom mestu upravo bude servisiranje kroz eksploataciju, što znači kod nas samo Stadler, Siemens i eventualno Škoda za tramvaj, drugo bukvalno ne gledati. Za autobuse Solaris, MAN i Mercedes, plus i IVECO ima ozbiljne servisne centre, drugo ne bi trebalo da nas zanima da se vodimo racionalnim, ekonomskim i načelima maksimalne efikasnosti.
 
Vrh