GRAD BUDUĆNOSTI Iskustva praškog gradskog prevoza
Tramvaj glavno prevozno sredstvo
L. Gedošević - B. Vuković | 26. 02. 2010. - 09:30h | Komentara: 0
Velika sredstva i projekti nisu uvek neophodni da bi život Beograđana bio lepši i jednostavniji. Gradski prevoz u Beogradu daleko je od standarda u prestonici Češke, ali postoje sitnice koje se mogu "prepisati" i koje bi svakodnevno putovanje Beograđana učinile prijatnijim.
Prag ima približno isti broj stanovnika kao i Beograd. Glavno prevozno sredstvo u širem centru grada su tramvaji, dok su autobusi zaduženi za prevoz putnika po periferiji. Da javni transport bude što brži i ugodniji zaslužan je i metro, koji u Pragu postoji poslednjih tridesetak godina.
Tramvaji putnike prevoze svakodnevno od 4.30 do ponoći, uz intervale od najduže pet minuta. Takođe, ovo prevozno sredstvo funkcioniše i noću, ali na pola sata. Uz tramvaje u prestonici Češke postoji i autobuski prevoz, koji putnike vozi svakodnevno od 4.30 do pola sata iza ponoći.
U Pragu karte se mogu kupiti na stanicama metroa, u trafikama, informacionim centrima gradskog prevoza, hotelima, turističkim agencijama, tržnim centrima, odnosno na skoro svakom mestu u gradu. Takođe, one se kupuju i iz automata na stanicama metroa ili na autobuskim i tramvajskim stajalištima. Karta koja važi 75 minuta od poništavanja košta jedan evro (za decu od do 14 godina 50 centi), i koristi se za sve vrste prevoza u tom vremenskom periodu. Ovu kartu moguće je kupiti i slanjem SMS poruke i ona tada važi 90 minuta. Druga vrsta karte košta 70 centi (za decu 35 centi), važi 20 minuta, ali samo u vozilu u kom je poništena. Ona u metrou važi pet stanica. Pražanima su na raspolaganju i vozne karte koje koje važe sat vremena (3,8 evra), tri dana (12,6 evra) i pet dana (19,2 evra).
Kontrolu karata vrše uniformisani kontrolori u pratnji policije. Za one koji se voze bez karte kazna je 36,5 evra, ali ona iznosi 19,2 evra ukoliko se plati na licu mesta.
- Kontrolori su imali pomoć policije prošle godine, dok je MUP imalo raspoloživih ljudi. Međutim, od kad su kontrolori sami, imamo stalne napade, a pre neki dan je putnica ugrizla kontrolorku za ruku - pričaju u GSP „Beograd“ njihova iskustva u kontroli karata.
Kad je reč o aparatima za poništavanje karata, u Pragu su svi elektronski, i automat sam otkuca vreme kada je putnik ušao u prevoz i koliko karta traje. U svim vozilima gradskog prevoza postoje tasteri za otvaranje vrata na stanicama, a svako otvaranje i zatvaranje praćeno je zvučnim i svetlosnim signalom iznad vrata. U svakom tramvaju postoji displej na kome piše koja je trenutna stanica, dok zvučni automat putnike obaveštava i o trenutnoj i sledećoj stanici.
Direkcija za javni prevoz Beograda napravila je projekat kojim bi svako vozilo u gradu bilo opremljeno GPS sistemom, zvučnom signalizacijom, elektronskim aparatima za poništavanje karata, tasterima za izlazak iz vozila, a sva ona bi se pratila iz jedinstvenog centra. Takođe, projekat predviđa elektronsku kupovinu karata ali i postojanje karata sa vremenskim ograničenjem. Međutim, kako kažu, nedostatak sredstava koči realizaciju ovog projekta.
Na svakom praškom tramvaju jasno se vidi broj linije, dok na svakoj stanici postoji red vožnje i mapa trase određene linije. Interesantno je da retko koji tramvaj ima izlepljene reklame preko prozora vozila.
Kada je reč o Beogradu, u narednom periodu, GSP "Beograd" će zajedno sa Direkcijom za javni prevoz napraviti pravilnik o tačnim uslovima reklamiranja na vozilima javnog prevoza koji trenutno ne postoji.
Higijena u češkim tramvajima je na zavidnom nivou, nema prljavštine i smeća, niti ispisanih grafita. Mesta rezervisana za trudnice, roditelje sa kolicima i osobe sa invaliditetom svaki putnik poštuje, i ne zauzima ih ni kada su vozila puna putnika.
- To je stvar kolektivne svesti. Samo u prošloj godini imali smo 128 kamenovanja vozila GSP "Beograd", svakodnevno huligani razbijaju stolice, stakla, noževima cepaju tapacirunge na sedištima, bacaju smeće, ali i uriniraju po vozilima. Nadamo se da će kupovinom novih vozila, pre svega nabavkom tramvaja i autobusa, biti povećana svest građana da se svi vozimo u istom prevozu i da moramo da ga čuvamo. Kad je reč o prostorima rezervisanim za trudnice, osobe sa invaliditetom ili roditelje sa kolicima, to i pored mnogobrojnih obaveštenja i akcija, niko ne poštuje. To je osnovna kultura ljudi i to mi ne možemo da promenimo - pričaju u GSP „Beograd“
Najbrži prevoz metroom
Pored tramvaja i autobusa, u prestonici Češke odlično funkcioniše i metro. Mrežu praškog metroa čine tri linije označene slovima (A,B,C) i bojama (zelena, žuta, crvena). Metro radi od pet sati ujutru do ponoći, a interval između odlazaka vozova je „u špicu“ dva-tri minuta, a van „špica“ četiri do deset minuta.
www.blic rs.