Bio u Rusiji pre 10ak godina, prošao 1600 km njene teritorije. Uvek cenio njihove radne, vojne i specijalne mašine, ali kad se radi o tramvajima, gnušao ih se ko kuge. Pogotovu kad sam u nekoliko tamošnjih gradova video rugobu KTM-5, najružnije vozilo u istoriji JGPa. Znam da ih je danas sve manje, i znam da su noviji modeli drugačiji, ali činjenica je da u Rusiji, pored malobrojnih novih lepotana od tramvaja, i dalje ima puno raznih modernih rugoba i šklopocija
poput ove.
No u redu, stavimo to na stranu i izbrišimo moja sećanja, utiske, predrasude i pretpostavke na trenutak. Recimo da ne znam ništa ni o Ruskim ni o zapadnjačkim tramvajima.
Postavlja se par logičnih pitanja:
1) Ako su Ruski tramvaji toliko uznapredovali, zašto i dalje imaju jako slabu tražnju na međunarodnom tržištu? Govorim i o periodu pre 24. februara 2022.
2) Sve i da želimo Ruske tramvaje i da su najbolji na svetu, kako vi očekujete da se održava logistika i sistem održavanja i zamene delova u predstojećem neizvesnom periodu u kome može doći do novih sankcija? Ili ne mora sankcije - može prosto da se desi da Ruska fabrika ne bude u mogućnosti da završi porudžbine, iz XY razloga.
Kao što se desilo sa gigantom Ladom. Koji, istina, posle jeste vraćen u funkciju ali ne bez određenih cena i problema. A niko ne garantuje da se sutra neće desiti nešto slično ili gore sa nekom fabrikom tramvaja.
3) Ako će Srbija uskoro da ima dve fabrike tramvaja, proverene Siemens i Škodu, da li je realno da iko očekuje da se takva radije okreće dalekoj zemlji sa diskutabilnim i relativnim proizvodima, koja je od nedavno u velikoj ekonomsko-trgovinskoj dubiozi i neizvesnosti, umesto da se okrene kupovini domaćeg proizvoda, odnosno proizvoda sklopljenog u domaćoj fabrici?
I smeta mi to mešanje emocija i strasti u stvari kao što su politika, ekonomija, struka, tehnika... Ovde se nariče što Srbija u nekoj sferi želi da bira druge proizvode osim Ruskih. Ne razumem, šta, jel treba da se stidimo što biramo šta nam više odgovara? Neki ovde zaboravljaju da Vatrogasne službe Srbije imaju izuzetno šarenolik vozni park upravo zato što se naša država već 20-30 godina upinje da podjednako istitra klikere i zapadu i istoku. I zato imamo i MANove, i Kamaze, i Iveco, i MAZove, i Jeepove i Lade i svašta nešto. Pitam se koliko ljudi koji ovde kukaju, su upoznati sa time. Verovatno niko. A kada se u jednom dubioznom, nesigurnom vremenu, u momentu kada Srbija ima bolje i kvalitetnije alternative, opredeljuje za proizvode nekog drugog, to se doživljava kao neka izdaja i zloba i šta ti ja znam.
Jel Srbija dužna da kupuje Ruske tramvaje? Jel tramvaji treba da se kupuju tako da služe što bolje i duže, ili da se namiri geopolitika? Jel ključ uspeha u ekonomiji i geopolitici to da se najbolji nadmeću ili da se kupuje i radi po nalogu, ko u vreme socijalizma? Pa tako su i u jednom Pragu 70ih želei da stare sovjetske metro garniture zamene novim vrhunskim Češkim. Ali prc, marionetske vlasti pod čizmom Kremlja nisu dale. Pa su se opredelili za garniture nalik Moskovskim. Pa su se posle zlopatili s njima još 2-3 decenije umesto da su iskoristili svoje, uposlili ljude, još malo obogatili industriju i dobili bolji kvalitet prevoza. Jel vi sad želite isto to i za Beograd?