Šta je novo?

Tramvaji

Тај систем је био без смисла само у томе што се често укрштао са саобраћајем, али то је било на НБГ и верујем да се тих неколико раскрсница могло решити денивелисањем.

Да се риђи напео и почео да ради не би смо сада лупали главе око прескупих линија...
 
Ne napisah ni post već duže vreme na forumu, jer prosto ne stižem ni da pregledam sve što me interesuje. Što se tiče toliko puta pominjanog brojnog stanja tramvaja u depou "Sava", situacija uopšte nije tako sjajna. i sam sam do pre nekog vremena mislio da tramvaja imamo višak, al to jednostavno nije tako. Ni donacije iz Švajcarske ne podrazumevaju da su svi tramvaji stizali za kosrišćenje u saobraćaju. Kontigenata je bilo više, a među njima je bilo i onih remontovanih odmah spremnih za rad, kao i onih koji su faktički i dati da posluže kao donatori delova. Vidim da se u priči o železnici pominje termin "istrčali", odnosno da je određena garnitura istrčala tipa 500.000 kilometara, i da se potom mora raditi remont više različitih sklopova. Kod tramvaja to nije tako striktno određeno koliko znam, al prosto i kod njih je predviđen remont kočnica, komponenti koje se tiču samih vučnih sklopova itd., a na određenoj kilometraži. Za Duwag-e i Schindler-e je mnogo teže doći do nekih delova, nego li za naše Katice na primer. Jednostavno, nema mnogo proizvođača raznih komponenti za tramvaje, pogotovu za one proizvedene pre 40+ godina, jer potreba za delovima opada kako opada i njihovo prisustvo u saobraćaju po gradovima Evrope i sveta uopšte. Kompresori za Duwag-e su tek poseban problem. Na kraju krajeva, kad su ti tramvaji i donirani kao remontovani, bili su predviđeni od strane donatora za rad do najviše 10 godina, a pojedini su u saobraćaju još malo pa celih 20 godina. Kod CAF-ova, takođe, imamo problem, jer opet je malo proizvođača odrećenih vitalnih sklopova, a tenderi dodatno komplikuju situaciju, jer je potrebno da se baš ti proizvođači nađu na tenderu, a to nije uvek tako iz više razloga.

Kad su autobusi u pitanju, tu već imamo mnogo više onih koji proizvode sve moguće delove i sklopove, plus većina proizvođača deli mnoge od vitalnih sklopova proizvođača poput ZF-a, VOITH-a, BOSCH-a, Continentala itd. Tramvaji se često dosta razlikuju i kad dolaze od istog proizvođača, al za različite kupce i sisteme uopšte. Primera radi, ne dele mnogo toga CAF-ovi u Budimpešti sa ovim našim. Jednostavno, šinski sistemi su dosta složeniji i komplikovaniji, a i koštaju, iako imaju mnogo prednosti u odnosu na klasične autobuse, pa i trolejbuse, a o njima se naširoko toliko puta pisalo. Problem je što se za tramvaje mora imati i mnogo više sluha da bi se imao efikasan sistem, i nikako se ne treba stavljati u paralelu, ni po pitanju nabavke, niti održavanja, a pogotovu infrastrukture sa autobuskim. Mrežu definitivno treba širiti što više gde god to uslovi dozvoljavaju, ali se i struka mora mnogo više pitati.

Što se tiče remonta Katica, mišljenja sam da bi to bilo smisleno uraditi samo sa ovom poslednjom serijom, a ove starije su u i više nego lošem stanju, plus ozbiljni remonti tramvaja ozbiljno i koštaju, a dodavanje niskopodnog modula se nikako ne bi smelo izostaviti, jer prosto javni prevoz treba biti svima dostupan. Katice pride imaju i visoke stepenike. Novo je novo, a i mora se nekad kupiti i novo, iako ima primera i dosta dobro odrađenih remonta, s tim što to treba da radi neka firma ovde u zemlji, a kod nas je sad i pitanje dal je iko sposoban da, inače, skup remont odradi stvarno kvalitetno da ta vozila mogu raditi barem još 15 godina. Generalno, novi tramvaji su nam i te kako potrebni, a opet kažem to ne isključuje i mogućnost da se ponešto i remontuje.

Kad se već pominju i dvosmerni tramvaji, Budimpešta je korektan primer kako to može funkcionisati u praksi, a to ne podrazumeva samo mogućnost da se stajališta ponegde postave između koloseka. Tu je Pantograf već istakao neke od ključnih prednosti, a fleksibilniji sistem može doneti samo benefite na duže staze. Ja kod dvosmernih tramvaja ne vidim ni jedan veći nedostatak u odnosu na klasične, a omogujuću da se stajališta duž trasa postave sa koje god strane prema uslovima na terenu, plus tramvaji bi mogli ići i u delove grada gde već sada nema prostora za izgradnju ne baš tako malih okretnica.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=882597#p882597:317s10nc je napisao(la):
Дошљак » 22 Sep 2021 08:37 pm[/url]":317s10nc]У Војводе Степе имамо три трамвајске и једну аутобуску линију. Слично и у Милентија Поповића.
Да би било боље проредити број линија на трађвајским трасама зарад боље организације такта?
Управо би то требало учинити.
 
Samo da vidim jel sam dobro razumeo - vi biste uvodili dvosmerne tramvaje samo da bi mogli na svakih 500 metara da se stavi ukrsnica? Samo zbog toga?
 
овој теми само фале андерсен и браћа грим, да би била у пуном елементу. или су можда ту, само се другачије потписују.

те 'не баш тако мале кружне окретнице' које заузимају 'бога оца простора' (са којим кубуримо као да је у питању јапан а не србијица), су по правилу на градској периферији, а и да нису, као да заузимају не знам какав простор. а не знам и коме би сметало да по граду има још нека кружна паркић окретница као ташмајдан и вождовац.
аргументи као из обданишта, да би се изврнуо наопачке комплетан систем који ионако ради више симболично него што суштински превози путнике.
организација у ванредним условима може бити нормална и ефикасна и са једносмерним трамвајима, кад се хоће, и то треба да буде фокус а не некакве бајке. сви крштени градови, а посебно стално помињана будимпешта, имају гомилу централних окретница око блокова зграда, и то у прилично уским улицама.
стари бг има довољно помоћних окретница, вуков споменик (32,66) је место где може да буде и велика аутобуска (а не онај прдавац) и помоћна трамвајска, само укинути паркинг са десне стране.
нови бг - све помоћне окретнице организовати као КТ, сајмиште, општина, 6 каплара, ЈГ-омл бриг, веро.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=882758#p882758:t3yu2xct je napisao(la):
Bender Rodriguez » Čet Sep 23, 2021 12:27 pm[/url]":t3yu2xct]Samo da vidim jel sam dobro razumeo - vi biste uvodili dvosmerne tramvaje samo da bi mogli na svakih 500 metara da se stavi ukrsnica? Samo zbog toga?

U suštni nema potrebe sad ceo sistem prebacivati na dvosmerne tramvaje, niti vidim sad neku prepreku da oni rade zajedno sa klasičnim jednosmernim. Vrata se otvaraju sa jedne ili druge strane prema potrebi. Dvosmerni tramvaji bi mogli biti dobro rešenje, možda, za neke linije koje su tek u planovima da se uvedu. U nekoj, sad dal bližoj dal dalekoj, budućnosti bi mogli imati, recimo, 40 dvosmernih od ukopno 200 tramvaja. Navodim to samo kao primer. Nešto mi se i ne čini logičnim da sve postojeće trase prepravljamo za rad dvosmernih tramvaja, al opet, možda bi ponegde to i donelo neke veće benefite. No, ne vidim ni prepreku da se koriste na nekim od budućih linija, kao u slučaju pominjane trase prema Tošinom bunaru. Sad, sigurno da su i kompleksniji, i skuplji, a i komplikovaniji za održavanje, al razmišljam i pravcem da će se vremenom neke stvari, prosto rečeno, peglati kako se sistem uhodava. Možda je to i pomalo naivno sa moje strane, al opet, ovde tek pričamo o nekim rešenjima koja bi se u budućnosti mogla primeniti.
 
Ja vala vidim prepreku. Vi ocekujete da jedan GSP koji ne moze i ne zeli ni masku da zasrafi kako treba, odrzava duplo vise vrata, duplo vise kabina, duplo vise upravljackih sklopki i ko zna cega jos... i to ni manje ni vise nego samo da bismo imali ukrsnice na svakih 500 metara, a da celokupna ostala (falicna) infrastruktura ostane nepromenjena.

Znaci strasno puno ulaganja, troskova i muka za strasno malu dobit.

Bukvalno bi bilo lakse i jeftinije po Grad da na praznim placevima napravi jos 10 pomocnih okretnica pa makar one posle 90% vremena stajale i trosile pare i zauzimale vredne kvadrate... nego da jedan nesposobni GSP podvrgava takvoj pretumbacijii to u vreme dok kubure i sa vozacima i sa delovima i sa mehanicarima, sa svime.


Na pocetku ove diskusije sam rekao da sam otvoren za dvosmerne tramvaje misleci da govorite o nekom velikom buducem projektu menjanja i doradjivanja postojece infrastrukture, sistema odrzavanja i samih vozila, sa sve velikodusnim novcanim sredstvima koja bi to pratila, u nekoj bliskoj buducnosti. Znaci nesto sistemski, velikih razmera, posteleno i uz neophodna ulaganja iz unapred predvidjenih fondova.

Nisam mislio da ce cela prica ovako da se manifestuje. Iseci par Katica na kriske, spoj im delove, stavi duplo vise vrata, jos jednu kabinu, pa tako 50 puta. I onda pusti na iste ove sine i ostrva bez ikakvih ulaganja i menjanja koloseka sem ubacivanja ukrsnica... Pa ako cemo tako ofrlje da radimo i ulazemo, onda bolje da se nista ni ne dira. Toliko puno posla s toliko puno rizika - najveci od svih GSP (ne)odrzavanje. A i ne znam od koga u Srbiji ocekujete da secka na kriske i spaja sve te Katice, po kojoj ceni, za koje vreme i sa kakvim ishodom. Ne da predlazete da se od babe pravi devojka, nego da se prave dve odjednom...
 
Neće niko da seče Katice, ako se kupe dvosmerni tramvaji za jednu ili dve linije u budućnosti, to je sve.
 
Јако је глупа идеја мењати цео систем и окретнице збој једне потенцијалне линије на којој би ишли двосмерни трамваји. Мени су дражи једносмерни трамваји и кружне окретнице, ако оће нек направе једну линију са двосмерним трамвајима ако им се то ради. Свакако задњих пет година трамваји више не возе него што возе, да не причамо да се свака реконструкција ради са дебели закашњењем неквалитетно и непотпуно, не могу да ураде сто метара пруге две године. О којим ми новим линијама и проширењима мреже онда да причамо, неким новим трамвајима, блеји нам у депоу ко зна колико Швајцараца који труле тамо а дошли су као нови, линије константно осакаћене возе неке линије сачувај Боже. Сувише смо неозбиљни за било шта озбиљно.
 
Neće se, naravno, menjati ceo sistem, ali znaš kako, da imamo desetak dvosmernih tramvaja, uz par ukrsnica, sve vreme bi mogao da nam ide tramvaj od Banovog brda do Savskog trga...

Zapravo bi nam to baš mnogo pomoglo kod radova.
 
Тако је Панто!

Ја баш насликао ових дана код мене изводе радове, и саобраћај се не прекида
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=883202#p883202:3cdch4fv je napisao(la):
Пантограф » Pet Sep 24, 2021 6:25 pm[/url]":3cdch4fv]Neće se, naravno, menjati ceo sistem, ali znaš kako, da imamo desetak dvosmernih tramvaja, uz par ukrsnica, sve vreme bi mogao da nam ide tramvaj od Banovog brda do Savskog trga...

Zapravo bi nam to baš mnogo pomoglo kod radova.
Ovo jeste ispravan argument i skoro pa da se složim i podržim ga. Ali zar u tom slučaju nije jednostavnije položiti 100 metara šina oko parka Bristol i napraviti pomoćnu okretnicu oko njega, svega 200 metara od nekadašnje na Savskom trgu? (Koja, btw, nije ni radila već 20 godina)

Kaži mi za koje pravce odnosno privremene linije bi uvodio dvosmerne tramvaje, pa ću da probam da dam alternativu sa postojećim pomoćnim okretnicama ii/ili odatnim koje se mogu napraviti. Pa ako se ispostavi da moja ideja nije ostvariva u svim scenarijima, složiću se da bi kupovina jednog kontigenta dvosmernih tramvaja za Beograd, i postavljanje ukrsnica širom grada, bio dobar i isplativ potez.
 
За сада се зна само за линију која би ишла дуж булевара Милутина Миланковића.
 
A hajde o tome da pričamo kad makar počnu da se polažu šine, jel može?

Počeo sam ozbiljno da se gnušam i iritiram kada priča ode u smeru ''a pa, biće to tako te i te godine...'' Eno i kad kažem da se istočni deo grada davi u gužvama i sokacima iz 19. veka, l i kad predložim proširenja nekih ulica da se to više reši, neki ljudi mi ovde ko programirani odgovaraju ''a pa ne, ne razumeš, srediće to UMP''. A kad ih pitam ''kako će da sredi'' - nema odgovora. A godine prolaze i prolaze, a od tog UMPa nema ni 20%.
 
Мислим да за ширење трамвајске мреже имаjу временски оквири. Конкретно, пруга у Милутина Миланковића је предвиђена да се изгради до 2027. године, као и пруга у булевару Зорана Ђинђића, затим продужетак од Јурија Гагарина до нове Виноградске, онда у Ђорђа Станојевића и Црвене Армије, од Славије до Калемегдана, од Теразија до Ташмајдана и исправљање пруге у Раковици до окретнице. https://bgprevoz.rs/documents/files/StR ... %20PDF.pdf
 
To je za više od 5 godina. A ja sam prestao da pratim i verujem u projekte i najave koji se tiču vremenskog okvira dužeg od 5 godina u budućnost. Baš zbog mnogobrojnih fijaska sa metroom, UMPom, SMTom, PDRovima i raznih drugih.
 
УМП и СМТ су већи залогаји са бројним петљама и тунелима. Овде треба да поставе шине, и то већим делом по НБГ.
 
Znam ali činjenica da nisu postavili nijedan metar od 1985. do pretprošle godine (sa Mostom na Adi) mi mnogo govori. Tako da ne bavim se nikakvim najavama i obećanjima na preko 5 godina.

A i kad sam video ko je predvodio studiju... Tja... Pa taj menja iskaze i stavove češće nego Kralja Milana asfalt na kolovozu. :lol:
 
Од 90их су реално стопирали све радове на ширењу трамваја. После криза је морало прво да се ремонтује постојеће, рађене су Немањина, Париска, булевар до Цветка, па Војводе Степе, Славија и Булевар ослобођења, Рузвелтова и скоро ове несрећне четири улице и део Карађорђеве.
 
Mislio sam na Novom Beogradu. Onom delu grada gde teren ne može biti povoljniji, a prostor za tramvaj ne može biti veći, i još mu je depo tu u centru centra... a ipak, od 1985. do pretprošle godine - ništa.

Zato kažem, o trasi kroz Milutina Milankovića ću da razmišljam ili kad krenu prvi radovi, ili kad se približimo najavljenom početku na manje od godinu - dve. Ovako, šta bi bilo kad bi bilo, šta je u planu, šta bi voleli... ma nema od toga leba. Tako po drugim temama se stalno priča o tim nekim PDRovima, a pre će Srbija da vidi kosmos nego realizaciju tih PDRova.

I GUP, da... čuveni GUP. PDR, GUP, UMP, SMT... mistične skraćenice koje u Beogradu služe kao svojevrsne urbane legende. Svi znaju za njih ali niko ne zna da kaže šta su i gde se mogu naći i videti. :mrgreen: :mrgreen: Mislim, videti (rezultate) uživo, ne na mrtvom papiru jelte...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=883215#p883215:98vc4zi3 je napisao(la):
Bender Rodriguez » 24 Sep 2021 06:16 pm[/url]":98vc4zi3]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=883202#p883202:98vc4zi3 je napisao(la):
Пантограф » Pet Sep 24, 2021 6:25 pm[/url]":98vc4zi3]Neće se, naravno, menjati ceo sistem, ali znaš kako, da imamo desetak dvosmernih tramvaja, uz par ukrsnica, sve vreme bi mogao da nam ide tramvaj od Banovog brda do Savskog trga...

Zapravo bi nam to baš mnogo pomoglo kod radova.
Ovo jeste ispravan argument i skoro pa da se složim i podržim ga. Ali zar u tom slučaju nije jednostavnije položiti 100 metara šina oko parka Bristol i napraviti pomoćnu okretnicu oko njega, svega 200 metara od nekadašnje na Savskom trgu? (Koja, btw, nije ni radila već 20 godina)

Kaži mi za koje pravce odnosno privremene linije bi uvodio dvosmerne tramvaje, pa ću da probam da dam alternativu sa postojećim pomoćnim okretnicama ii/ili odatnim koje se mogu napraviti. Pa ako se ispostavi da moja ideja nije ostvariva u svim scenarijima, složiću se da bi kupovina jednog kontigenta dvosmernih tramvaja za Beograd, i postavljanje ukrsnica širom grada, bio dobar i isplativ potez.
U dobrom delu je sigurno ostvariva, ali kako smo imali mnogo slučajeva da nam ne radi trećina tramvajskog sistema zbog nekih radova, verujem da nam dodatna fleksibilnost ne bi škodila.

Evo, ovo sad je konkretan slučaj. Onda, ako se jednom budu radili koloseci iza Cvetka, mogao bi tu da okreće, a ovako će da ga skrenu u Ruzveltovu. Pa smo imali radove u Milentija Popovića - stade ceo NB, umesto da okrene negde kod Hajata. Pa radi Treći bulevar - isto. Pa još gore - radi Dr Ivana Ribara, savski blokovi bez tramvaja.

A evo i ovo što nam sledi - zamena Starog savskog mosta novim, ukinuće tramvaj od Starog sajmišta do buvljaka na tri godine. A nije baš da nije od koristi blokovima tramvaj do Hajata.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=883202#p883202:kbppa9wj je napisao(la):
Пантограф » Пет Сеп 24, 2021 6:25 pm[/url]":kbppa9wj]Neće se, naravno, menjati ceo sistem, ali znaš kako, da imamo desetak dvosmernih tramvaja, uz par ukrsnica, sve vreme bi mogao da nam ide tramvaj od Banovog brda do Savskog trga...

Zapravo bi nam to baš mnogo pomoglo kod radova.
Па добро помогло би нам али да се ствари раде нормално не би било потребе да се размишља о томе како би двосмерни трамваји сад добро дошли, проблем је у томе да ово што се ради код нас није нормално, накарадно је скроз. Реално, дванестица је требала одавно да вози својом правом трасом да су ствари рађене бар иоле како треба а да на причам о томе да је тројика исто могла лагано да вози у овом тренутку. Такође могли су радови да крену још пре четри године ако се не варам док трамваји нису ишли на Баново брдо јер се радила пруга преко Моста на Ади, упоредно све. Радили су Карађорђеву и очекивао сам да ће да ураде целу улицу и среде Пристаниште, а они урадили једно парче само и оставили Пристаниште у оном стању, само су исекли оно зимзелено дрвеће у средини што је трагедија, кретенизам је шта раде.
 
И ускоро ће опет да затварају Пристаниште и Карађорђеву.
 
Vrh