Šta je novo?

Tramvaji

Za Prokop sam zaboravii da pitam da li je tramvaj još uvek u planu.
 
Па јесте, предвидели су слепи патрљак од Булевара ослобођења преко Аутопута до Прокопа. И ту би им ваљали двосмерни трамваји (можда би могли да удену трамвај у касете за метро, кад већ метро планирају на другој позицији).
 
Baš sam juče razmišljao kako bi bilo i da li bi valjalo da i Beograd uvede tramvaje sa vratima na obe strane. Ako ništa drugo, bar bismo mogli da eliminišemo one situacije gde kolovoz i trake u ulici izgledaju kao špagete dok se izvijaju oko izbačenih ostrva sa stajalištima na obe strane šina.
 
- Двосмерни трамваји су добр ствар јер окретница захтева мање скупог земљишта
- Врата на обе стране звучи одлично, мада у пракси никад нисам видео такве трамваје. Мада аку су нископодни, што да не.
- То што се поклапа траса по мени није никакав проблем јер на истор траси трамвај има много више станица тако да см сигуран да ће наћи путници. Москва таквих линија која се делимично поклапају са метроом има море.
-Трамвај и треба да се организује као пунилац метроа, то је једино логично
- На прокопу ако случајно наша иницијатива не прође, треба направити преметро у касетама, (дакле и трамвај и касније метро) можда будуће власти буду паметније.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=882397#p882397:3bzqy70j je napisao(la):
Прле » 22 Sep 2021 11:13 am[/url]":3bzqy70j]
- Врата на обе стране звучи одлично, мада у пракси никад нисам видео такве трамваје. Мада аку су нископодни, што да не.
Pa dvosmerni ti svi imaju vrata sa obe strane. Kako drukčije?
 
Ja sam ranije ovde spominjao dvosmerne tramvaje, upravo CAFovim sam se vozio u Luxemburgu, ali dobio sam salvu kritika, no dobro. Ima ih i u Budimpesti i Pragu. Pretpostavljam da svi oni znaju sta rade. Cak i u slucaju kvara, a video sam i to, pametnije je resenje.
 
Ne mogu da se setim da li sam i šta sam ranije rekao na forumu za dvosmerne tramvaje. Ali sam sada definitivno otvoren i za taj pravac razmišljanja.

Mada i dalje me kopka problematika održavanja, jer ne mogu da zamislim GSP koji sa tramvaja koji ima 4 vrata, jednu kabinu i jednu grupu upravljačkih instrumenata prelazi na tramvaje koji će imati 8 vrata, dve kabne i dve gupe upravljačkih instrumenata.

Uz troškove prebacivanja mnoge infrastrukture na dvosmerni sistem (stajališta, koloseci, kopanje starih i uvođenje novih |/| ''okretnica'' i svašta nešto...) mislim da je to prva ili druga najveća, možda i nepremostiva prepreka takvom poduhvatu.
 
Нема ту шта да се накнадно прекопава - двосмерни трамваји без проблема раде на трасама за једносмерне; обрнуто не важи.
 
Не знам за друге светске градове, али Москва и Питер прелазе на други тип одржавања:
Трамваји се узимају на лизинг, плаћа се месечна "аренда" трамваја, а сво одржавање прелази у руке произвођача. Тј. ако се деси квар да је трамвај ван функције, одмах се даје други у погон, а неисправни се доводи у оперативно стање и постаје резерва.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=882442#p882442:1nzo740o je napisao(la):
Пантограф » Sre Sep 22, 2021 2:31 pm[/url]":1nzo740o]Нема ту шта да се накнадно прекопава - двосмерни трамваји без проблема раде на трасама за једносмерне; обрнуто не важи.
Pa prednost prelaska na dvosmerne tramvaje je to što bi omogućilo da u jednom Bulevaru npr umesto dva ostrva za stajališta imamo jedno. Ako se uvede jedno, između koloseka, onda ova dva stara, spoljašnja, postaju višak koji oduzimaju prostor kolovozu. To sve mora neko da poruši i premesti.

Isto tako, poenta dvosmernih tramvaja je da nam ne trebaju više kružne okretnice. To znači da neko na kraju jednog Bulevara mora da poukida i izbaci kružne šine, a da na kraju koloseka stavi skretnice da vozilo može da se prestroji u povratku. To opet mora neko da plati i uradi. O tome pričam.

I povrh svega, mora na određenim deonicama da napravi veći razmak između postojećih koloseka (kada su tramvaji smešteni u bašticu u sredinu ulice) da bi imalo mesta za stajalište. A to je tek brdo posla i troškova.
 
Добро, то све може, али не мора да се ради, бар не одмах. Сигурно нећемо одмах да отпишемо све једносмерне трамваје. А и шта добијаш ако укинеш нпр. окретницу у Блоку 45? Простор за још једну пекару и дисконт пића.

И није баш да је честа варијанта са пероном између колосека, ни где је двосмерни - преблизу су шине.

Са друге стране, са двосмернима се отвара могућност постављања укрсница на сваке 3-4 међустанична размака, а тиме се поправља (знатно) поузданост линије, тј. отпорност на ванредне догађаје. Тако се пројектују савремени системи и то је највећи добитак.
 
Додах изнад.
Са друге стране, са двосмернима се отвара могућност постављања укрсница на сваке 3-4 међустанична размака, а тиме се поправља (знатно) поузданост линије, тј. отпорност на ванредне догађаје. Тако се пројектују савремени системи и то је највећи добитак.
А наравно, и нове окретнице можеш да правиш тамо где раније не би могао (као ту у Тошином бунару).
 
Pa mislim da Beograd već sada ima solidan (ako ne i dobar) broj pomoćnih okretnica za slučajeve vanrednih događaja.

Osim na Novom Beogradu, koji je, ironično - pravljen za tramvaje i gde je smešten najveći im depo, a imaju najmanje pomoćnih okretnica... :laugh: ne mogu da se setim deonice u ostatku grada gde ima više od 2 km bez neke pomoćne okretnice.

Doduše jedna je sad skoro ubijena preuređenjem Savskog trga. Da imaju mozga, slepci bi napravili drugu zamensku oko parka između SSM i Ekonomskog fakulteta.

Sad ću baš da vidim mapu pa da označim, baš me živo zanima kako izgleda ceo sistem kad se gleda šira slika.
 
Ал овако ти не заузима ни милиметар простора "окретница". Па би могао да имаш код Пирамиде, па код Ж. ст. НБ, па код Старог сајмишта. И код Вука, и код Ђерма или код Цветка... Тако је нпр. у Паризу. Плус централно управљање. И кад се неки чукне са колима, линија се очас посла скрати, можда и подели на два функционална дела.

Од тога смо, засад, далеко.

А да може боље да се организује саобраћај и с једносмерним трамвајима - може, сто пута боље...
 
Pa ne znam, meni to onda deluje kao previše ulaganja za malo dobijenog. Ja sam mislio da se razmišlja o dvosmernim da bi se pravila stajališta između koloseka, da se ukinu blesava ostrva posred kolovoza, da ne bude više potrebe za pomoćnim kružnim okretnicama i da može tramvaj da se sprovede i u neke ulice ili kolovoze gde bi u/iskrcavanje bilo bolje na levoj strani vozila. Ovako ne vidim smisao u tolikom logističkom naporu i trošku samo radi jedne stavke.

Inače evo prikaza svih tramvajskih okretnica u Beogradu. Inkscape opet svira pa moram ovako, dok ne pređem na kršten softver za ilustracije.

Not great, not terrible. Sive oznake predstavljaju moguće dodatke i Depo Dorćol. Dodati još tih par ucrtanih, i još par negde drugde po ostalim delovima grada, i bilo bi sasvim dovoljno. Naravno, ovo se odnosi na postojeće stanje. Ne na planirana širenja ka Višnjici, Vidikovcu itd...
Tramvajske okretnice.jpg


Po meni je onda za sada bolje ostati na jednosmernim. Jer ne samo što će biti manje kopanja nego mislim svi znamo GSP. Njih mrzi masku da zašrafljuju ako ne moraju, a kamoli da održavaju duplo više vrata, sklopki i kabina. XD
 
Ja sam za tvosmerne tramvaje i širi kolosek na Levoj Obali i na novim trasama. Skoro sva pruga u gradu je rekonstruisana i blesavo je razmišljati sada o konverziji te pruge.
 
Начуо сам да је за прву фазу ширења трађваја по НБГ, потез дуж булевара Милутина Миланковића до Тошиног бунара предвиђено да се набаве двосмерни трамваји.

Што се тиче заједничких средњих стајалишта, мислим да би то било погрешно решење пошто онда аутобуси не би могли да их користе, а битно је да где год имају заједничку трасу, и аутобуси и трамваји деле стајалишта, као у Војводе Степе нпр.
 
Ne može to svuda sa autobusima, moglo bi samo tamo gde ide npr. 1 tramvajska i jedna autobuska linija, obe na po 8 minuta - u suprotnom, nema ništa od signalnog prioriteta (i ovako, osim na trojci, možemo da ga sanjamo).
 
У Војводе Степе имамо три трамвајске и једну аутобуску линију. Слично и у Милентија Поповића.
Да би било боље проредити број линија на трађвајским трасама зарад боље организације такта? Ту је само проблем уског грла круга двојке од Савског трга до Вука где се многе линије преплићу.

Е сад, једно размишљање о ком би могли да продискутујемо, шта мислите, да ли би било корисније да се по изградњи пруга Калемегдан-Славија и Теразије-Ташмајдан линије 7 и 9 пребаце да са Савског моста иду лево до Калемегдан, па онда преко Трга републике до Теразија, па да 7 настави лево ка Ташу и даље само право булеваром, а 9 да продужи до Славије и ка Бањици?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=882597#p882597:304w0qmr je napisao(la):
Дошљак » 22 Sep 2021 21:37[/url]":304w0qmr]Е сад, једно размишљање о ком би могли да продискутујемо, шта мислите, да ли би било корисније да се по изградњи пруга Калемегдан-Славија и Теразије-Ташмајдан линије 7 и 9 пребаце да са Савског моста иду лево до Калемегдан, па онда преко Трга републике до Теразија, па да 7 настави лево ка Ташу и даље само право булеваром, а 9 да продужи до Славије и ка Бањици?
7 bi imao smisla, dok 9 ne, jer bi mu vremenski možda i bilo duže, uprkos svim tim "preprekama" na Savskom trgu i duž Nemanjine. A postavlja se u tom slučaju svrsishodnost linije 1 (varijanta koju je predložio Vesić), a tek one koja je ovde predlagana (produžeta Versićeve varijante od Slavije trasom 9 i 10 ka Banjici).
 
Pozdravljam kupovinu dvosmernih tramvaja. Upravo je njihova prednost zbog toga što se ne mora graditi okretnica, već pruga sa ukrsnicama što smanjuje prostor, a i takav je pogodniji za jednokolosečne pruge.
Daću jedan primer Volgograda i njegovog metrotram sistema. Uz nove tramvaje sa vratima na obe strane, oni su stare ČKD T3 tramvaje prilikom remonta preuredili da imaju dva ulaza i sa leve strane i spojili ih dva sa zadnje strane tako da izgleda kao dvosmerna uparena tramvaja.
Evo kako izgleda:
Vol-pl-Lenina1.jpg

Pitanje je da li se iplati neke naše Katice tako preurediti prilikom sledećeg remonta, da imaju ulaze sa obe strane i da se spoje odostraga. Mišljenja sam da neke od njih još nisu za bacanje i da je to moguće.
Pomenuai se konverzija na standardni kolosek. Ovu postojeću mrežu ne treba dirati, jer bi to bilo izuzetno skupo. Bolje je praviti nove tramvajske linije sa standardnim kolosekom, kao posebne, van postojeće mreže, ali one moraju biti LRT. Paralelno sa gradnjom metroa treba graditi i tramvajsku mrežu kao i graditi druge sisteme, jer se oni samo dopunjuju.
 
Vi kao da živite u nekom gradu koji ima višak mehaničara u GSP, visoke kriterijume održavanja vozila i višak radionica za tramvaje. A na sve to - da ne zna šta će s parama.
 
Đilas je hteo da kupi dvosmerne za onu "lajt" varijantu polu-metroa.

Meni je to bez smisla.
 
Vrh