Šta je novo?

Tramvaji

- Simens ima fabriku tramvaja u Kragujevcu
+ Али не са уским сандуком и колицима 1000мм

Откуд вам ово свима? Чак и планирана тестна пруга за трамваје, у оквиру новопројектоване пруге до Собовице, имаће три шине, да би могли да се тестирају трамваји за метарски колосек.

Друго је питање да ли Београд треба да купи Сименс трамваје - може, а не мора. То је мултинационална компанија, нису они фабрику отворили због нашег тржишта. Београд треба да купи оно што му одговара, као што сам ја купио Фиат из Бурсе (Турска), а не из Крагујевца - јер ми више одговара.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844101#p844101:160pl480 je napisao(la):
Dart » 23 Apr 2021 02:49 am[/url]":160pl480]
marrecar":160pl480 je napisao(la):
Ja ne znam da li treba dva puta da pišem istu stvar.
Lepo sam rekao da Fiat uglavnom proizvodi vozila koja se šalju u salone, dilere, itd i na taj način prodaje. Drugi deo poslovanja je ta porudžbina prema želji kupaca. Ali kada bi tako funkcionisala cela auto industrija, onda ne bi ni opstala danas. Raditi svako vozilo pojedinačno po želji kupca je privilegija par proizvođača. Siemens, i druge slične kompanije koje prave slične tipove vozila, prave po porudžbini kupca više istih vozila, a ne samo jedno. Dakle, Beograd naruči od Siemens X model tramvaja sa takvom kolor šemom, takvim rasporedom sedišta, tim tipom displej, tom širinom koloseka, i to 50 komada. Onda Pariz naruči Y model sa drugačijom kolor šemom, itd.
Ne znam šta tu i dalje nije jasno, da je model poslovanja ovih industrija skroz drugačiji i da se ne mogu porediti babe i žabe.



Zašto imaš potrebu da pišeš o nečemu što nemaš blage veze?
Davno je prošlo vreme Henrija Forda i njegove filozofije "svaki kupac može dobiti automobil u bilo kojoj boji dokle god je ta boja crna". Danas imaš hiljade varijanti jednog modela, biraš boju, nivo opreme, felne, možeš doplatiti za još neke stvari itd. Eventualno na lageru imanju belo vozilo u klot opremi ili kad menjaju eksponate i tu se ta priča završava. Čitava auto industrija je prihvatila Tojotin just in time koncept prema kome su zalihe materijala i proizvoda najveći izvor neefikasnosti.
Inače jedan od moljih klijenata je baš FCA diler, tako da sam vrlo dobro upućen u čitavu problematiku. Evo i tekst iz novina na tu temu https://rs.n1info.com/biznis/a544773-ne ... ragujevcu/
razlog za plaćena odsustva je uvek isti, a to je usklađivanje proizvodnje sa tražnjom, jer kompanija ne želi da proizvodi vozila za „lager“.
Bilo ko: "Baba je onda uhvatila kokošku za vrat, uzela nož, fik i gotovo"

Dart: "A što pričaš gluposti, nije je uhvatila za vrat nego za šiju"
 
Dobro Panto, naravno da kao što nije Fiat pravio fabriku ovde da bi mlatio pare od srpskog tržišta, tako nije ni Simens došao nadajući se da će da štancuje stotine tramvaja za Srbiju... To je jasno svima. :D

ALI... zar ne misliš i ti da je apsurdno da Grad Beograd ide na drugi kraj kontinenta i raspituje se za proizvode koje traži samo bivši SSSR... dok mu ovde u Srbiji stoji fabrika tramvaja, i to proizvođača koji, između ostalog, nudi i vozila za 1000mm kolosek?

Niko ovde ni ne očekuje ni ne kaže ''ljudi, ajmo sutra svi u Kragujevac, pa da zajedno čekićima i šrafcigerima pravimo 500 tramvaja godišnje, ko nekad što smo 50ih pravili 500 traktora mesečno! '' (msm kažem 50ih jer je tad zaista svako i svugde mogao da pravi traktor, i zato su tad po Jugi nicale fabrike ko pečurke da bi propale već 80ih sa prvim modernizacijama konkurencije)

Ali zar ne misliš da je bolesno da, u momentu dok se njaKe o domaćoj privredi (eno onaj Padež napravio i neki novi spot za Kupujmo domaće, samo što su mu Brazzers radili produkciju), o ekonomiji, o radnim mestima... SNS šalje ekipu klovnova u Moskvu da gledaju tramvaje iz Sibira (Ust Katav je u Sibiru), a da uopšte ni ne pokušaju da razmotre opciju da jedan korpus budućih tramvaja, u nekom momentu, bude napravljen i u Kragujevcu?


Napraviše bre spektakl od UKVZ iz Sibira a ovamo im 120 km južno leže pogoni i tehnologije jednog Simensa, a sve to u rukama srpskih radnika. A oni se prave ludi pred time. Nego idu tamo pa gledaju PKTS model iz Ust Katava, pa PKTS model iz Jekaterinburga... Ma daj bre...
Da mi je da ih pitam pred kamerama ''a što niste bili tako pompezni, temeljni i detaljni i kad ste kupovali autobuse? Nego ste hirovito pazarili đubre iz Ikarbusa, a potom i Kine i Turske? ''

Nego, propao im Ikarbus, a Simens je sve samo ne Ikarbus. Pa sad traže nove načine da kupe kajmake. A i da kupe više komada za istu cenu, pa da posle mogu da se busaju kako su umesto 100 normalnih tramvaja, kupili čak 110! Al šklopocija...
 
Dobro, a sad jedno pitanje. Zašto se misli da nam ne bi mogli odgovarati tramvaji Kragujevačkog Simensa?
 
To se i ja pitam.

Osim brige zbog širine koloseka - za šta smo utvrdili da je rešivo, jer Simens pravi vozila i za 1000mm - verujem da se ljudi ovde straše da će biti znatno skuplji u odnosu na UKVZ.

Paaa... hoće. Kao što je i Solaris iz 2011. ili Mercedes Konekto iz 2003. bio znatno skuplji nego Liaz.
Ali zato Konekto radi i dan danas posle 18 godina. A Liazi ''prve serije'' 2006. godišta krase otpade već od 2016...


Na kraju će da ispadne da ne volim Ruse i da smatram da ne treba ništa kupovati od njih. :roll: :( Što uopšte nije tačno, jer sam bio tamo a inače jako cenim, volim pa i znam (kao jedan laik) njihovu nauku i tehniku. Ali brate kada nešto kaska za konkurencijom, nema šta da se to negira i ignoriše, nego se prizna činjenično stanje. A činjenica je da su im njihova izvorna putnička vozila (ovde mislim na širi smisao te reči, dakle i automobile i vozila javnog prevoza rađenih po Ruskim tehnologijama) uvek bili uglavnom šklopocije. Ili bi bili ok po puzdanosti, ali jako jako spartanski rađena i često iza konkurencije (npr Zijače).
 
не постоји ни један објективни разлог да се не купе Сименсови трамваји. осим личних афинитета форумаша
 
Зар мислите да се набавке воде објективношћу? Купиће она возила где могу лакше да се уграде.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844169#p844169:3jwzul1s je napisao(la):
Bender Rodriguez » 23 Apr 2021 10:36 am[/url]":3jwzul1s]

Ali zar ne misliš da je bolesno da, u momentu dok se njaKe o domaćoj privredi (eno onaj Padež napravio i neki novi spot za Kupujmo domaće, samo što su mu Brazzers radili produkciju), o ekonomiji, o radnim mestima... SNS šalje ekipu klovnova u Moskvu da gledaju tramvaje iz Sibira (Ust Katav je u Sibiru), a da uopšte ni ne pokušaju da razmotre opciju da jedan korpus budućih tramvaja, u nekom momentu, bude napravljen i u Kragujevcu?
Vidi, ja ljude iz Sobovice znam. Kada sam ih pitao za Beograd i tramvaje - oni nisu Simens, ali rade sve pozicije za Simens - rekli su mi: Svejedno je, može da kupi, ali ne mora, u principu, svejedno je od kojeg od 4 velika proizvođača se kupe tramvaji. I ja isto mislim. Ruske tramvaje svakako ne bih kupio, a da imamo solidan lokalni proizvod, kao Hrvati, onda bih bio za to.

A na opstanak ove fabrike uopšte ne utiče beogradska nabavka - ako bi bilo tako, ugasila bi se kao Ikarbus.

Beograd treba da se vodi kriterijumom najbolje ponude, a ne da brine za Simens - nije nikakvo čudo da se tako velike kompanije ni ne prijave na konkretan tender, ako im se ne uklapa u planove proizvodnje.
 
Naravno. Nije sporno ni da se Siemens (u fer tender konkurenciji) ne izabere, nego neki drugi proizvođač. Sporno je što se ide negde tamo daleko u neki tamo gradić da se pogledaju neki (meni nepoznati) tramvaji i da se već ugovara nabavka velike vrednosti bez tendera. I opet, naša je žalosna realnost što tenderi ništa ne znače, nego je to samo pro forma, ali barem da budu dostojni da ne govore javno nešto što još nije ugovoreno, nego eto barem kroz tender da nameste nabavku.
Mislim, toliko je stvari pogrešno u celoj ovoj priči. Ali nikako mi ne ulazi u glavu taj proces razmišljanja da se ide tako daleko i gledaju neki tamo tramvaji. Pa to je toliko providno da se neko ugrađuje u celu tu priču. Ne zna čovek koji aspekt u svemu ovome je gori.
 
Sumnjam da kolosek predstavlja problem obzirom na to da bi postolja trebalo da se dovoze iz stranog pogona koji proizvodi različite modele postolja različitih dimenzija, odnosno da modularna konstrukcija ne ograničava prilagođavanje dimenzija sanduka.

Najgore bi bilo da naruče Ruske, da ništa ne valjaju, pa posle da korektovno nabavljaju manji broj simensa. Uz to vozni park ne samo što bi bio u proseku lošiji, već i više fragmentovan.Najavljena obnova voznog parka u koja uljučuje i 130 novih tramvaja do 2033 (prosečno oko 11 godišnje) sugeriše da će nove trase biti pokrivene preusmerenim postojećim linijama bez značajnog pojačanja takta, novim slabijim.

Subjektivno, iako je Simens moj favorit smatram da bi Škoda posle Simensa predstavljala najbolji međunarodni izbor za sva najavljena vozila obzirom na dobar odnos cena-kvalitet. Ne zaostaju ni Poljaci. Sa kvalitetom proizvoda ruskih proizvođača smo dobro upoznati, počev od trolejbusa preko autobusa pa do DMV tako da ne bi smeo da se uzdam u njihove tramvaje. Poznato je koliko su njihovi tramvaji bili lošiji od Tatri za tržište SSSR, što sudeći po slikama (iako zvuči neprofesionalno ali ipak realno) važi i za savremene u odnosu na Škodu i Pesu.
 
Мени највише смета што се најављују неки модели пре икаквог тендера.
 
@Express - slažem se

@Panto - pa da, to je to manje više, slažemo se suštinski.
Inače, koja su ta 4 velika/najveća proizvođača?
Slabo ja pratim šinska vozila, nEsam školovao, pa ne bih znao koja su baš ta 4 koja se najviše ističu.

I šta bi bili tvoji favoriti? Može i više njih. I ne mora da bude naučna studija, može i ovako grubo gledano i procenjivano. :D
Šta bi voleo da vidiš na našim ulicama, a da je realna i praktična kupovina?

P.S.
Vidim da je Alstom kupio Bomardier baš u januaru ove godine...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844152#p844152:tuuc2kpj je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пет Апр 23, 2021 11:26 am[/url]":tuuc2kpj]

Svestan sam toga. Ali nije to ništa što ne može da se adaptira odnosno proširi, kada bi Beograd iskazao jasno interesovanje i dugoročan plan da Simens čini kičmu njegovog šinskog prevoza. Da jednom u istoriji uvede nešto što se zove stan-dar-di-za-ci-ja. Da ima marku vozila koja će da mu čine okosnicu i radnog konja u šinskom i autobuskom saobraćaju, a ne da bude test poligon za svačije sklepotine, donacije, političke plasmane i slično.

Jedina standardizacija koja se kolko tolko desila u GSP je u slučaju trolejbusa. Pošto su sa odlaskom Trolzi (i Zijača i novijih) ostali samo BKMovi, koji sada već čine i 100% voznog parka. Ali u svim drugim kategorijama, odnosno podsistemima, GSP ima neopisiv šareniš voznog parka.

Има логике.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844152#p844152:tuuc2kpj je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пет Апр 23, 2021 11:26 am[/url]":tuuc2kpj]
Tako je. Uvek ciljajući da kupe najjeftinije od najjeftinijeg. Što se do sada, vidim, pokazalo baš super. Pogotovu sa Higerima i BMCovima.

Циљ је био набити политичке поене и сам мало пара и кратко време купити много, отуда и таква куповина. Сада су колико схватам други приоритети.



[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844154#p844154:tuuc2kpj je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пет Апр 23, 2021 11:33 am[/url]":tuuc2kpj]Što se tiče tramvoza, konkretno - sistema gde tramvaj koristi i deonice železnica (ako si na to mislio) - ja vala ne vidim nikakvu njegovu primenu u Srbiji.
Prvo zato što pamtim šta su mi svojevremeno pričali, a to je da tramvoz postoji i funkcioniše samo u Nemačkim gradovima i možda još ponekom mestu negde u Evropi.
Да, на то. Осим Немачке, користе се u многим земаљама.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tram-train
у Мађарској (он линија од Сегедина што планирају да пусте до Суботице такође би била трамвоз)


[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844154#p844154:tuuc2kpj je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пет Апр 23, 2021 11:33 am[/url]":tuuc2kpj]
A drugo, jasno je da u zemlji u kojoj jedno Pančevo koje je bliže Trgu Republike nego Sremčica, ne može da ima vezu sa glavnim gradom zbog birokratije, lobija i političkih idiotarija (Beogradski okrug vs Opština Pančevo vs AP Vojvodina)... u kojoj se BG Voz dovede u red tako što se BEO Voz sahrani... i u kojoj se ne zna ko je za šta nadležan... poslednje što nam treba i što ne bi funkcionisalo jeste sistem u kome jednu istu prugu koristi i putnički voz, i teretni, i tramvaj.

Ово је вероватно највећа препрека не зато што је такве него зато што се тиме нико кикада није бавио. Чак ни Милшевићева администрација није променила систем, већ је својим ауторитетом довела БеоВоз до Панчева. Чим је нестало спољног фактора, све се урушило и вратило на старо. Тај проблем се мора решавати.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844254#p844254:rxxrlz1a je napisao(la):
Bender Rodriguez » 23 Apr 2021 02:16 pm[/url]":rxxrlz1a]@Express - slažem se

@Panto - pa da, to je to manje više, slažemo se suštinski.
Inače, koja su ta 4 velika/najveća proizvođača?

Šta bi voleo da vidiš na našim ulicama, a da je realna i praktična kupovina?

P.S.
Vidim da je Alstom kupio Bomardier baš u januaru ove godine...
Алстом, Сименс, Бомбардије и ЦАФ су велика 4 - добро, иако се десила та куповина (пошто је претходно дебилна ЕУ спречила спајање Алстома и Сименса), Бомбардије Флексити је и даље у понуди, и остаће.

Мој фаворит је у принципу ЦАФ - никад ме нису занимале овдашње гласине и будалаштине из Нушићевих комада - који је последњих година углавном побеђивао на огромним тендерима у градовима који имају веома тешке услове експлоатације због климе (Стокхолм, Осло, Талин) или услед огромног броја путника (Пешта - после Симеса, који је катастрофално подбацио у смислу квалитета и поузданости - то је, додуше, старији модел од овога што се сада прави код нас, а дечије болести код нископодних трамваја би требало да су већ увелико прележане).

А не бих се нешто бунио ни да се купи од нпр. Штадлера - па ни из Кине, нити од ових, условно речено, нискобуџетних произвођача из Пољске... Турске, Русије, али ако је понуда стварно доста повољнија, и дугорочно, од осталих, а производ конкурентан, међутим никако да се плански иде у Москву да се најављује некаква куповина, јер је ту већ јасно о чему је реч. Мислим, недавно се и руски произвођач који прави у основи унапређени Татра Т3 хвалио да ће да нам ували трамваје...
 
Panto, Sve na mestu, slažem se. Mislim nisam ni ja protiv Ruskih ili drugih istočnjačkih ako se pokaže da kvalitativno ispunjava kriterijume. Ali zato se uvek osvrnem na stanje na tržištu. I nije mi svejedno kada neki model se koristi u npr 30 gradova ALI samo unutar jedne zemlje... i kada se neki model koristi u 20 gradova, ali 15 različitih zemalja. To isto dosta govori.

Ja sam i dalje ogorčen na CAF tramvaje zbog onog debilizma kada su naši kupovali ove, jer su sedišta i razmaci debilnih dimenzija, zbog užasnog tapacirunga koji niti je udoban niti lak za čišćenje (nego ima mane oba, a prednosti nijednog!), i još povrh svega imaju besmisleno razmeštene rukohvate.
Naravno jasno mi je da to zavisi i od želje i kriterijuma kupca i naručioca, a ne samo od proizvođača. Ali mi je ostala ta ogorčenost.

A zašto misliš da je loše što je EU sprečila spajanje Alstoma i Simensa? Pitam ovako sa ekonomske strane, informativno. :?
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844264#p844264:1x5f1qdg je napisao(la):
Прле » Pet Apr 23, 2021 4:12 pm[/url]":1x5f1qdg]
Да, на то. Осим Немачке, користе се u многим земаљама.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tram-train
у Мађарској (он линија од Сегедина што планирају да пусте до Суботице такође би била трамвоз)
Da ali u tu listu su uvršteni i neki LRT sistemi. A to nije tramvoz. Bar ne ono o čemu ti i ja pričamo. To da tramvaj koristi deonice železničkih pruga je uglavnom u opticaju u Nemačkim mestima. Van toga, pa ima ga, ali je ... pipavo za rad i organizaciju.

Nije to slučajno. Kada nešto u svetu postoji svega u 10-20 gradova, znači da postoji neki razlog za to. Ili je to neki grad sa specijalnim uslovima, ili je to neka skupa ili komplikovana praksa.

Pored razloga koje sam ranije naveo, mislim da nama to ne treba i zato što će Beograd uskoro imati i metro, i tramvaj, i prigradsku železnicu odjednom. Tramvaj treba širiti tamo gde infrastruktura i reljef to dozvoljavaju, a gde ''ne dopire'' metro ili Beo Voz (navijam da se jednog dana vrati BEO voz). A gde već ima žel. pruga, tu koristiti BEO voz. Koji bi isto trebalo da se obnovi i proširi novim garniturama. Jer je ko stvoren za povezivanje Mladenovca (kao što je i bilo), Lazarevca (isto), Obrenovca (samo kada bi neko napravio 15 km pruge...) i tako dalje...
Ово је вероватно највећа препрека не зато што је такве него зато што се тиме нико кикада није бавио. Чак ни Милшевићева администрација није променила систем, већ је својим ауторитетом довела БеоВоз до Панчева. Чим је нестало спољног фактора, све се урушило и вратило на старо. Тај проблем се мора решавати.
Slažem se. I mnogo me nervira ta imbecina političko-birokratska papazjanija. Kažem - i birokratska, jer nije samo do politike nego i do kretenskih ograničenja i papira... ali i politička, jer u Srbiji svako mesto, pa svaka opština, pa svaki okrug, pa svaka pokrajina... ima svoje poglavice koji bi da budu glavni. I još i čuvene lobije i mafije (autobusdžije). Pa dok se svi oni dogovore i slože (kad se Srbi slože...) prođe i po dva veka. :roll:

Treba na nivou Republike da se okupe nadležni ljudi i institucije (ne znam da li bi za to morala da se okuplja Skupština, pošto se tiče pitanja stepena čuvene nasušne autonomije Vojvođanera, ili može Vlada da donese uredbu) i da to pravno reše. Kao što važi ono da ''u pravu svašta može (da se iskoristi za loše stvari) '', tako može i za dobro. Sve to može da se uredi i reguliše i da se sruše pravne barijere da neko u Pančevu gradskom kartom putuje do Trga Republike. Nego mora da se nađe volja i da se sujete i gramzivosti svih nadležnih malo smanje, ne bi li napokon seli za sto i dogovorili se.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844272#p844272:30vmqero je napisao(la):
Bender Rodriguez » 23 Apr 2021 03:45 pm[/url]":30vmqero]
Ja sam i dalje ogorčen na CAF tramvaje zbog onog debilizma kada su naši kupovali ove, jer su sedišta i razmaci debilnih dimenzija, zbog užasnog tapacirunga koji niti je udoban niti lak za čišćenje (nego ima mane oba, a prednosti nijednog!), i još povrh svega imaju besmisleno razmeštene rukohvate.
Naravno jasno mi je da to zavisi i od želje i kriterijuma kupca i naručioca, a ne samo od proizvođača. Ali mi je ostala ta ogorčenost.

A zašto misliš da je loše što je EU sprečila spajanje Alstoma i Simensa? Pitam ovako sa ekonomske strane, informativno. :?
То што помињеш зависи од наручиоца, а реч је не о озбиљној фирми, него о певачком друштву, којем ја не бих ни дао да управља скупом робом каква су шински системи. У принципу бих пре већих куповина из темеља претресао и реорганизовао трамвајски подсистем ГСП-а. То се, наравно, неће десити.

Одлуку ЕУ сматрам дебилном, јер је у међувремену у Кини настао такав гигант, који има потенцијал да прогута и произвођаче који су у светским размерама досад важили за огромне. Са сваком следећом генерацијом возова, то ће бити све већа опасност.
 
Aha, znači i nad kartelom ima kartel. :D :mrgreen: Razumem šta hoćeš da kažeš. Koliko se nama ovde činili evropski i američki karteli i monopolisti, ima još gorih koji bi da budu svetskog karaktera.

Ah te č(m)ari moderne ekonomije i globalizacije... :mrgreen: No dobro, to je već tema za ekonomiju.


A šta Alstom namerava sad da radi sa kapacitetima i sredstvima bivšeg Bombardijea? Mislim video sam ja njihovu izjavu za javnost, ali to je de jure. Zanima me de facto šta nameravaju i planiraju da rade sa time što su pokupovali?
 
Па, као и обично код укрупњавања, ширење заједничких платформи, техничка унификација (делова, склопова... финалних производа), економија обима итд. Већ у следећој техничкој генерацији, вероватно неће бити цитадис и флексити, него један тип трамваја, или можда два, али технички готово идентична. Циљ је, свакако, да цена буде конкурентнија кроз све побројано.

Фабрике ће добрим делом сигурно да задрже - рецимо, ако би укинули ону у Аустрији, могли би да се опросте од бечког трамваја, итд.

Треба рећи да су Кинези одавно на том путу, кроз обједињавање практично целе жел. индустрије у ЦРРЦ.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844268#p844268:3e3kcd8c je napisao(la):
Пантограф » 23 Apr 2021 03:26 pm[/url]":3e3kcd8c]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=844254#p844254:3e3kcd8c je napisao(la):
Bender Rodriguez » 23 Apr 2021 02:16 pm[/url]":3e3kcd8c]@Express - slažem se

@Panto - pa da, to je to manje više, slažemo se suštinski.
Inače, koja su ta 4 velika/najveća proizvođača?

Šta bi voleo da vidiš na našim ulicama, a da je realna i praktična kupovina?

P.S.
Vidim da je Alstom kupio Bomardier baš u januaru ove godine...
Алстом, Сименс, Бомбардије и ЦАФ су велика 4 - добро, иако се десила та куповина (пошто је претходно дебилна ЕУ спречила спајање Алстома и Сименса), Бомбардије Флексити је и даље у понуди, и остаће.

Мој фаворит је у принципу ЦАФ - никад ме нису занимале овдашње гласине и будалаштине из Нушићевих комада - који је последњих година углавном побеђивао на огромним тендерима у градовима који имају веома тешке услове експлоатације због климе (Стокхолм, Осло, Талин) или услед огромног броја путника (Пешта - после Симеса, који је катастрофално подбацио у смислу квалитета и поузданости - то је, додуше, старији модел од овога што се сада прави код нас, а дечије болести код нископодних трамваја би требало да су већ увелико прележане).

А не бих се нешто бунио ни да се купи од нпр. Штадлера - па ни из Кине, нити од ових, условно речено, нискобуџетних произвођача из Пољске... Турске, Русије, али ако је понуда стварно доста повољнија, и дугорочно, од осталих, а производ конкурентан, међутим никако да се плански иде у Москву да се најављује некаква куповина, јер је ту већ јасно о чему је реч. Мислим, недавно се и руски произвођач који прави у основи унапређени Татра Т3 хвалио да ће да нам ували трамваје...

CAF ne bi bio loš izbor upravo zbog unifikacije, uslovno obzirom da novi modeli više nisu isti, niti nam je potrebna ista oprema. Upitno je koliko bi isplativo bilo slanje postojećih na doradu (zamenu sedišta, šipki), narudžbina novih sa starom maskom, ili stare opremati novim.

Dobro pomenu Štadler. Na njega sam potpuno zaboravio iako može ponuditi interesantno "one size fits all" rešenje.

Variotram Helsinki, 1000mm, W=2,3m, L=24.4m: https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/29010056594/
Variobahn Graz 1435mm, W=2,3m, L=27m: https://www.flickr.com/photos/hhhumber/9420779741/

Dakle 25-metarski uskokolosečni Variobahn sa četvora široka vrata (uključujući i ona na prepustima) kapaciteta KT4, sa horizontalnim zakošenjima prepusta, odnosno pristupa upravljačnici poput bečkog Fleksitija. Bečki je širi - 2,38m tako da se dimenzije helsinškog modela uklapaju, pod uslovom da se horizontalno zakose prepusti. Variobahn, poput bečkog fleksitija nema tako kos vetrobran kao CAF Urbos.

Mada Štadler je skup. BLT naručio 19 Tanga za 82,2 miliona 2019. (4,3mil/kom, primera radi Urbos bi nas danas izašao 2,5mil): https://www.railwaypro.com/wp/basel-awa ... -contract/

Mislim da bi uslovi tendera ove velike nabavke trebalo da obuhvataju i sva široka vrata u slučaju zglobnih modela, bez obzira na proizvođača. Morali bi da ispoštuju i gabarit i širinu vrata, što prošlog puta nije bio slučaj. Sad inat Đilasu može da se završi pozitivnim ishodom. Jednokrilna vrata na prepustima bi došla u obzir samo u slučaju niskopodnih jednodelnih tramvaja. Od Rusa, modeli koji liče na nešto (bar na renderima) jeste saradnja sa Škodom i Štadlerom (i uživo pošto se već proizvode), što se može videti na primerima moskovskog jednodelnog, odnosno peterburškog trodelnog modela.

Za podsetnik na šta liče Sinarini proizvodi bez češke pomoći: https://d1c4d7gnm6as1q.cloudfront.net/P ... 753484.jpg
Rival PK TS: https://en.wikipedia.org/wiki/PC_Transport_Systems

Ali, zašto Sinara i neki nepoznat ruski proizvođač, kad može baš Škoda Plzenj ili bilo ko drugi? Čista politika naravno. Btw. bio bi interesantan jednodelni Avenio Mono/Balcanica. Dokrajčio bi silne solo tatre po Bugarskoj, a i šire.
 
https://i.postimg.cc/x8v2nrYr/je*******o-Vas-Milje.jpg
I ne, ovako NIJE samo u Moskvi, nego u nekoliko gradova.
Ljudi očigledno vole da stavljaju milje na sve, pa i na tramvaje.

P.S.
Uostalom evo pored TVa sa miljeom i jedno (beskorisno) Faberžeovo jaje. Pa da, to je to. Sad se sve uklapa. To su te male kućne i ulične pikanterije...
 
To je šema/znak Mosgortransa a ima ga i na ostalim njihovim vozilima.
 
Vrh