[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=815697#p815697:c20jmg0o je napisao(la):
DzonTravolta » Pet Jan 22, 2021 1:39 pm[/url]":c20jmg0o]Prvo, da li su krš ili ne, to je relativna stvar. Mnogi ovde tvrde da su krš i Španci (koji su meni ok), pa i Švajcarci, tako da ne bih tu potcrtavao priču Rusi vs. Zapad. Uzimaš ono što možeš i što će ti, kako-tako, unaprediti sistem.
Da li su premali? Za brojne delove grada i nisu. Za Rakovicu mogu da garantujem da bi na trojci, uz višu frekvenciju, odradili lep posao.
Ako Lisabon ceo tramvajski sistem bazira na malim tramvajima, a veći je grad od Beograda, može i BG na pojedinim linijama.
Naravno, pod uslovom da se nabave i drugi tramvaji.
Evo na osnovu kojih dostupnih informacija ja donosim generalni preliminarni sud o nekom proizvođaću (koji je naravno promenljiv, zato i kažem "preliminarni")
- Rasprostranjenost i popularnost datog modela/proizvođaca
- Tehničke specifikacije i ono što mogu da uočim golim okom bez silaska u kanal ili "pod haubu"
- Iskustva i svedočenja ljudi koji ih profesionalno voze (par vozača ovde na forumu) i/ili gradova koji ih imaju (internet i prepričani utisci)
- Moja iskustva i znanja sa faksa
- Iskustva i znanja par osoba koji su vrsni poznavaoci šinskih vozila
I na osnovu svega što znam (a što nije Božja reč i podložno je greškama i promenama) Rusi kaskaju po pitanju kvaliteta i tehnologija za Zapadom. I na polju vozila gradskog prevoza i na polju šinskih vozila uopšteno. Od svih SSSR/ZND zemalja, najveći pomak (pogotovu shodno svojim mogućnostima i ograničenjima) napravili su Belorusi. Mada i oni opet gube korak u zadnje vreme. Ali Rusi i ostali su i dalje daleko iza.
Njihovi proizvodi se koncipiraju, dizajniraju i prave na ex-sovjetskim načelima, za ex-sovjetske države. Jeftina, rogobatna, sa dosta deljenih delova i dizajna (UAZ, KAVZ, GAZ, Liaz, LAZ... Trolza, TransAlfa...) I često operisana od estetike i komfora. Mislim, ipak je to zemlja iz koje je poteklo najodvratnije vozilo u istoriji gradskog prevoza -
KTM 5. I mada mi nismo Lihtenštajn, nismo ni Uzbekistan. I smatram da je ne samo sramotno pazariti takva vozila u današnje vreme za ovaj grad, nego i štetno. Jer kad se radi o kupovini vozila za masovne organizacije (JGP, preduzeća, policija, komunalci, hitna...) praksa je pokazala da postoji granica do koje sme da se ide u pokušaju da se prođe povoljnije. A kad se ode ispod te granice, troškovi konstantnih povlačenja, zamena, opravki, nabavki delova, trte mrte... počnu debelo da nadmašuju troškove da su kupljena kvalitetna vozila.
Od Rusa se može kupovati vojna tehnika, kamioni, terenska vozila, heavy duty mašine, industrijska oprema i slično. Ali kad se radi o vozilima javnog prevoza - zaobilaziti ih u što sirem luku.
Što se tice poređenja sa Lisabonom - i jedna Malta je do skora bazirala ceo svoj javni prevoz na autobusčićima, kombičićima i šklopocijama iz doba Čercila. Pa im je posle XY decenija muka i nerviranja došlo iz dupeta u glavu te su sve te starudije zamenili novim unificiranim i standardizovanim autobusima. Konkretno, Otokarima, koji jesu Turski proizvod ali rađen po Evropskim kriterijumima za Evropska tržišta. I eno prezadovoljni su njima. Doduše pate od strašnih guzvi, ali to nema veze sa autobusima nego sa slepcima u upravama što nisu širili ulice na vreme (zvuči poznato, zar ne) i još gore - što imaju trase linija koje prolaze kroz iste tačke pet puta (bez zezanja, ma koliko nerealno zvučalo, trase su im ko klupko špageta). Ali dakle i oni su odbacili čuvanje starudija "tradicije radi" i shvatili da ne možes da gaziš u 2020te sa vozilima i konceptima iz 1920ih. I isto to čeka i famozni Lisabon pre ili kasnije. I svaki drugi veći grad zatocen u vremenu. Beograd ima priliku da se time pozabavi sad ili da pusti da ga vreme i saobraćajni problemi još više potope u živo blato.