Šta je novo?

Tramvaji

Verovatno zbog skretnice na slaviji. Pa je trenutno samo 9 koristi tako da ne moraju da se pomera skretnica za drugu liniju. Da ima 12 i 9, ona skretnica bi morala non stop da se menja.
 
Pozdrav svima :) Izvinjavam se što se nisam dugo javljao, imao sam puno posla.
No da nastavimo sa istorijom tramvaja u Beogradu.
24qmt1l.jpg

6. juna iste godine produžena je ukrsnica kod Autokomande, čime je znatno ubrzan tramvajski saobraćaj na liniji br. 10, a 8 novembra je otvoren jednokolosečni produžetak u Naselju Kralja Aleksandra, dužine 400 metara koji je završavao kod Deskaševe ulice.
Napomena: Ljudi ja se izvinjavam, naime rano sam produžio na kartama završetak linije 6 do Deskaševe ulice u ranijim postovima. 4. XI. 1928. je pruga bila produžena do Cvetkove pijace, dakle do raskršća sa Gospodara Vučića. Karte sam naknadno ispravio.
2guwmdx.jpg

U drugoj polovini 1937. godine, izgrađen je produžetak od 100 metara od raskršća Admirala Pikoa i Miletine ulice do Naselja Kneza Pavla (danas Karaburma), do Ulice Bore Vukmirovića. Sada je linija br. 9 išla od Narodnog pozorišta do Naselja Kneza Pavla sa pet motornih kola, a otvorena je nova linija 9A Novo groblje-Naselje Kneza Pavla sa jednim motornim kolima.
Direkcija tramvaja i osvetljenja je avgusta 1938. godine pustila u saobraćaj četvoroosovinska motorna kola izrađena u svojim radionicama. Kola su bila znatno različita od onih koja su bila do tada u saobraćaju, sa svim novitetima koja su imala i nova inostrana kola. Dužine 12,5 metara, imala su aerodinamičnu liniju, 26 sedišta od gvožđa sa razapetim platnom postavljanih uzduž na zadnjoj polovini vozila, dok su u prvoj polovini vozila sedišta bila okrenuta pod uglom od 45 stepeni. Tramvaj je imao jedan motor inostrane proizvodnje. To su bila prva jednosmerna motorna kola u Beogradu, tj. sa jednim upravljačkim mestom i vrata na jednoj strani. Kola su imala dva manja vrata na početku i kraju vozila i širi izlaz po sredini. Pod je bio niži od drugih kola, čime je omogućen lakši ulaz i izlaz iz vozila, a zadnja platforma je bila kružnog oblika. Novi tramvaj je predstavljen još 22. maja 1937. godine u listu ,,Politika”. Prema tom planu, kola su trebala imati četiri motora i 36 sedišta. Za prednji deo je planirano 15 okruglih sedišta raspoređenih poprečno u sledu 2+1, dok su zadnja sedišta trebala da budu kožna i postavljena uzduž. Kola su puštena na liniji br. 1, jedinoj koja je odgovarala jednosmernoj vožnji. Nacrt kola izradio je ing. Ratimir Nikolić.
2m7uhc2.jpg

8. avgusta 1939. zadnji put su vozili tramavaji na linijama br. 9 i 9A. Nekoliko dana pre toga ukinuta je i linija br. 7. Od planiranog uvođenja trolejbusa na liniji br. 9 se odustalo jer je DTO kupila veću količinu autobusa. Umesto tramvaja uvedena je kružna autobuska linija br. 27 koja je pokrivala trasu sve tri linije.
hvo61e.jpg

Tokom 1940. godine, linija 14 je produžena iz Vlajkovićeve ulice do Novog Groblja. U Zemunu je 14-ica dobila novu okretnicu. Umesto terminusa kod hotela Central, izgrađena je okretnica oko bloka zgrada ulica Preradovićeve i Sonje Marinković.
n47at3.jpg

Početkom 2008 sam sa prijateljem forumašem ČKD-KT4 radio istraživanje kuda je vodila tramvajska pruga za Zemun. O svemu ovome možete pročitati na railserbia forumu
http://www.railserbia.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=3663
Krajem iste godine se krenulo sa gradnjom drugog koloseka u ulici Kralja Aleksandra od Novog Đerma do Cvetkove Mehane sa okretnicom i od Senjaka do Dedinja, ali su svi ovi planovi prekinuti zbog ulaska Jugoslavije u rat.
Neposredno pred početak rata, u Beogradu su vozile sledeće linije:
Linija br.1:Kalemegdan-Savinac
Linija br.1A:Savinac-Prištinska
Linija br.2:Kružna linija
Linija br.3:Knežev spomenik-Topčider
Linija br.6:Knežev spomenik-Cvetkova mehana
Linija br.6A:Knežev spomenik-vojvode Babunskog (lokal)
Linija br.10:Slavija-Predgrađe Kraljice Marije
Linija br.12:Knežev spomenik-Dedinje
Linija br.13A:Gospodarska mehana-Čukarica
Linija br.14:Novo groblje-Zemun
Na dan početka rata 6. aprila 1941. godine veći broj tramvaja se našao u depoima usled nedostatka voznog osoblja koje je bilo prethodnih dana pozvano na vojne vežbe. Tokom nemačkog bombardovanja 6. i 7. aprila 1941. godine uništeno je 38 motornih kola i 36 prikolica od ukupno 104 motornih kola i 60 prikolica. Dorćolski depo je bio potpuno srušen zajedno sa radionicom, izuzev livnice i auto radionice koje su delimično oštećene. Gornji depo je bio delimično oštećen. Od ukupne tramvajske mreže uništeno je 22 km. U noći između 10. i 11. aprila 1941. godine Vojska Kraljevine Jugoslavije ruši most Kralja Aleksandra kako bi sprečila Nemce da pređu dalje ka Beogradu. Tom prilikom je na zemunskoj strani ostalo sedam motrnih kola.
Nakon kapitulacije ,,DTO” je raspolagala sa 59 motornih kola i 24 prikolice. Intervencijom Nemaca Beogradu je vraćeno četvoro motornih kola koja su se zatekla u Zemunu. Nemci su ovo prvenstveno uradili u svom interesu, jer su i oni koristili tramvaje. Na zemunskoj strani je od preostala tri tramvaja organizovan saobraćaj.
Odmah posle kapitulacije krenulo se sa obnovom tramvajskog saobraćaja. Neki izgoreli tramvaji su dobili nove karoserije. Škodini tramvaji su, izgeda, dobili karoserije izrađene u ,,Jasenici”, dok su za ,,AEG”-ove tramvaje izrađene u DTO-u. Prvo je uspostavljen saobraćaj na liniji br. 1 Kalemegdan-Slavija, a zatim i na drugim linijama. Kako je okretnica oko Kneževog spomenika bila potpuno uništena, krajem septembra je bila završeno okretište od preostalih pruga linija br. 7 i 9. Tako je igrađen krug ulicama Makedonskom, Braće Jugović, ulicom Kneza Pavla i Francuskom pored Narodnog pozorišta. U početku su tu kružile linije br. 1, 3 i 6, a kasnije kada se pruga prema Kalemegdanu popravila, jedinica je vraćena na staro okretište. Za vreme okupacije nije bilo autobuskog saobraćaja.
oforw3.jpg

Tokom 1941. godine uspostavljen je tramvajski saobraćaj na sledećim linijama:
Linija br.1: Kalemegdan-Slavija sa pet motornih kola i pet prikolica
Linija br.3: Knežev spomenik-Topčider sa sedam motornih kola i sedam prikolica
Linija br.6: Knežev spomenik-Cvetkova mehana sa 13 motrnih kola i 10 prikolica
Linija br.10: Slavija-Voždovac sa pet motornih kola
Linija br.12: Senjak-Dedinje sa troje motornih kola
Linija br.13A: Gospodarska mehana-Čukarica sa dvoje motornih kola
Sledeće 1942. godine, usled dotrajalosti kola i nedostatka delova, broj raspoloživih tramvaja za saobraćaj spao je na 38 vozila. Opadanje broja tramvaja za vožnju nastavilo se i u 1943. godini, tako da je krajem 1943. godine bilo u saobraćaju svega 21 motorna kola i 13 prikolica.
id6nw0.jpg

U poznu jesen iste godine dogodila se teška nesreća na liniji br. 12. Tramvaj br. 54 sleteo je niz Ulicu Vase Pelagića i sleteo u drugom delu već pomenute S krivine. Dva dana nakon nesreće ova linija je zauvek prestala da radi.
Stanje se delimično popravilo tokom 1944. godine isporukom kontrolera firme ,,Siemens”, tako da su anglo američka bombardovanja Beograda zatekla u saobraćaju 35 motornih kola i 22 prikolice.
Za vreme anglo američkih bombardovanja 16. i 18. aprila 1944. uništena je veći deo tramvajske mreže i vozila koji su saobraćali tokom okupacije. Nakon 18. aprila 1944. godine ostalo je samo 15 motornih kola i osam prikolica, a saobraćaj se obavljao samo na linijama br. 6 i 10.
Tokom oslobađanja Beograda u borbama je oštećena skoro sva tramvajska mreža, a jedna granata je uništila jedna motorna kola. Na dan oslobođenja Beograda 20. oktobra 1944. godine ostalo je u funkciji 14 motornih kola i osam prikolica, a od ispravne tramvajske pruge ostalo je svega dva kilometara.
 
Bravo Sinisa!Da li si mozda razmisljao da pretocis ovaj istorijat sina sa slikama u neki .doc dokument ili power point prezentaciju?
 
Vučko, ovo što Siniša piše je odlično, ali se nikako ne uklapa u temu, možda bi trebalo otvoriti posebnu i to lepljivu temu u kojoj bi on ostavljao postove bez mogućnosti da se komentariše između. Dragoceno je, a izgubi se između ostalih postova i prekida diskusiju.
 
Video sam CAF 1502 na B.brdu.Isao je ka okretnici Banovo brdo,ali nije prevozio putnike...ne znam zasto..
 
Vozi danas Caf na liniji 13 vidjen jutros u Pozeskoj na okretnici :)
 
Proradili spanci vidjen danas 1508 i 1505 na liniji 13
GB1508 na liniji 13
170220123025.jpg
 
Lepo je videti ociscenog spanca.
Ja mislim da bi GSP mogao da napravi novi pogon poseban za spance posto pogon centrala tj. tramvajski deo pogona nije bas veliki. Posto ima dosta svajcaraca i katica a spanci nesmeju da budu van hangara, bilo bi dobro da se napravi pogon samo za spance.
 
Danas sam video veliki broj CAF-ova na liniji 13.U jednom trenutku u Pozeskoj i na okretnici B brdo bilo ih je 4,dok sam jos jednog video posle pored Sajma kako ide na liniji 13l do Ruske,tj okrece kod Gospodarske mehane.
 
vucko":18pxcdgp je napisao(la):
Bravo Sinisa!Da li si mozda razmisljao da pretocis ovaj istorijat sina sa slikama u neki .doc dokument ili power point prezentaciju?
Hvala. Tekst postoji u .doc fajlu o čitavoj istoriji beogradskih tramvaja, koje sam sakupljao godinama i sastavljao. Kao izvore sam koristio razne publikacije, novine (najviše Politika), monografije, knjige, internet...Međutim on je još neobrađen i nepotpun, ima tu još nekih detalja koji mi nisu jasni i koji nedostaju.
Матеја Бељан":18pxcdgp je napisao(la):
Vučko, ovo što Siniša piše je odlično, ali se nikako ne uklapa u temu, možda bi trebalo otvoriti posebnu i to lepljivu temu u kojoj bi on ostavljao postove bez mogućnosti da se komentariše između. Dragoceno je, a izgubi se između ostalih postova i prekida diskusiju.
Slažem se za posebnu temu.
 
Bilo bi idealno Sinisa da otvoris sam temu i da lepo hronoloski postavis prikaze linija i jos mnoge zanimljivosti koje su se izgubile na stranicama ove velike teme. :kk:
 
@igor
Да ли је, иначе, начело форума правити овакве мега-теме? Постају прилично непрегледне. Рецимо, само на овој теми примећујем следеће тематике:
- Трамваји актуелно
- Трамваји историја
- Трамваји примедбе, предлози и идеје.

Можда нешто слично са метроом и беовозом, да све теме имају тагове, а негде на насловној форума да буде претрага тагова. Можда и да се уведе трећи ниво хијерархије подфорума у неким деловима.

Cuburac93":1e9w9jvt je napisao(la):
Lepo je videti ociscenog spanca.
Ja mislim da bi GSP mogao da napravi novi pogon poseban za spance posto pogon centrala tj. tramvajski deo pogona nije bas veliki. Posto ima dosta svajcaraca i katica a spanci nesmeju da budu van hangara, bilo bi dobro da se napravi pogon samo za spance.
Депои и гробља спадају у објекте које је пожељније померати према периферији него држати у центру. И једни и други захтевају релативно добру опслуженост са ГСП-ом, што јефтиније земљиште и могућности проширења. Савремена стратегија развоја депоа је имати већи број не превеликих депоа на периферијама, јер већина возила захтева само текуће одржавање и намиривање, а потребно је максимално скратити празна кретања возила. Моја сугестија за помоћни депо, капацитета око 50 катица (или 25 куплованих, или 25 Швајцараца са приколицама), је иза блокова 71 и 72.
- Једини крак мреже на којем има слободног празног простора
- Најоптерећенији крак мреже
- Искључивање возила ван шпица на најпогоднијем месту
- Најбрже интервенције на искључивању возила, замени возила, или појачавању линија
Тај капацитет приближно одговара броју возила који се имобилишу, ако се 7, 9 и 13 скрате до Бувљака.

Нарочито за аутобус имамо врло нерационалне празне вожње за аутобусе према 3.Београду, на подручју Чукарице и Раковице. На тим празним вожњама неки аутобуси проведу 15% километраже и нешто мање радних сати. Све то плаћамо картама и субвенцијама. Међутим, улагања у депое, иако потпомажу економичности целог система, свака власт избегава, јер нису политички популарна. :notok:
 
Mozda je i bolje da se prave "mega-teme" sa malo opstijim sadrzajem nego da umesto nje imamo desetina tema pa pre nego sto pokrenemo neko pitanje moramo da kopamo po topic listi da gledamo da li odredjeni topic vec postoji negde zaturen u arhivi, i onda krenu prepucavanja tipa "bila tema" - "ma gde bre bila, gledao sve do 2009" - "pa sto nisi bio do 2008, eno tu je, zadnji post 17. decembar"... a to sa rastom foruma postaje sve teze.
 
U sudaru dva tramvaja jutros u Beogradu, na uglu Ruzveltove ulice i Bulevara Kralja Aleksandra povređeno je 13 osoba.
v234771p0.jpg

Portparol Hitne pomoći Nada Macura rekla je da su na teren izašle četiri ekipe hitne pomoći i da su povređene prevezle u Urgentni centar.

Prema poslednjim informacijama, među stradalima u nesreći nema teže povređenih.

Sudar se dogodio u 7.08, a saobraćaj u tom delu grada je u privremenom prekidu.
 
Teze povredjen je jedan vozac kako razumeh,oba tramvaja su bili katice.Skretnica je iskocila i skrenula 14icu koja je isla ka Cvetku u ruzveltovu i eto sudara.
 
Sudarile su se dvije katice sa linije 14 vozac jedne je teze povredjen 369 i jos jedan skoro pa ceoni sudar .Saobracajac kaze 14 povredjenih :bash: Kazu da je skretnica prebacila pa je poceo da skrece a da je preslo samo jedno postolje preko skretnice a da je drugo iskocilo to kaze jedan od saobracajaca koji je zabranjivao prelaz ulice :fijasko:
 
Kažu da je vozač izašao, ručno postavio skretnicu u pravac, a kad je pokrenuo tramvaj ona se prebacila i lupio je direktno u drugi koji je išao pravo iz suprotnog smera. Pa pobogu, u kakvom stanju su skretnice kad se svako malo prebacuju same (CAF kod Tašmajdana je stradao na isti način).
 
Kako direktor GSP-a koji je bio na licu mesta moze odgovorno da tvrdi da su tramvaji ispravni kao i skretnica i da je vozac kriv?!?!?
 
Pa uvjek je vozac kriv nikad odrzavanje ali nikad naravno vozila nemaju paket prve pomoci :bash:
 
Vrh