Pokušaću da prikažem širu sliku, na primeru Nemačke. Može se uzeti za primer i bilo koje drugo društvo, u kome je nezamisliva sumnja u "nepostojanje pravne države", ili blažih mutacija koje sve pak sadrže: korupciju, sabotiranje sistema, kršenje ugovora, pravne nedoslednosti, itd.itd.
Dakle, sa car-sharing firmom se sklapa ugovor sa kristalno jasnim stavkama. Članarina je smešna, o tarifama kasnije. Osiguranje je sa učešćem do 1.000 evara, uz dodatnih 50 e godišnje, učešće se spušta na 200 e. Provera kreditnog boniteta se podrazumeva, ko je negde u buli, ćao. Sledi kratak kurs o rukovanju sistemom od 40 min. i to je to, postaješ član.
Neću o tehničkim detaljima, svako može da pogleda direktno na sajtu, ima ingliš i dojč.
http://www.cambio-carsharing.de/cms...-f93c-4313-92b7-58ca9e619583&cms_f4=1&cms_f8=
Kada sam prišao autu, pre nego što ću da vozim, lepo ga obiđem i uporedim vidljiva oštećenja (koja su i obeležena mini nalepnicom veličine konfete) sa stanjem u beležnici koja je u vozilu.
Ako nema novih, sedam i vozim. Ako mi je nešto sumnjivo, zovem centralu i reklamiram. Tako se izbegava da plaćam tuđe štete.
Vožnja se plaća po satu i po pređenom km. U autu je blanko kreditna kartica kojom se tankuje, firma CAMBIO ima ugovore s pumpama, te im direktno skidaju s računa. Običaj je da se ne ostavlja manje od pola rezervoara.
Ukratko, za vreme bukirano na moje ime moja je sva odgovornost, te šta kod da se desi pokriveno je osiguranjima, zatvoren krug. Prekršaje u saobraćaju registruje policija, firma s tim nema ništa. Štete se ne mogu sakriti ni kazne izvrdati, svi računi su megabrzo na stolu ili u mejlu. Ako si lud ili oštećen i krećeš u nekakvu pravnu bitku, sve se završava za par nedelja, jer mašina radi punom parom. I to ovdašnji svet zna, to se podrazumeva, to je već u genima.
Plus, saobraćajna kultura. Pa onda to, da su sva auta oprana i ako ne mirišu, svakako ne zatičem u njima bilo kakav ostos privatnog porekla. Uostalom, ako ti se prospe farba, oni će da očiste, ali će račun da stigne. Zatim, opšta sigurnost. Parkinzi su u najvećem broju na otvorenom, nema ograda, bodljikave žice, kamera ni čuvara s vučjakom. Tu je samo metalna elektronska kutija, doduše liči na to da može da se ošteti jedino projektilom, koja se otvara karticom, s ključevima unutra.
Ključ biznisa ovde je u rasprostranjenosti i širokoj lepezi automobila, uz šta idu i super tarife. Pogledajte na sajtu, sve je odmah jasno.
A ovde su podaci za celu Nemačku - car-sharing firme sa ciframa - broj mušterija, broj vozila i gradovi koje pokrivaju. Evo i slika od dva najveća u Kelnu, CAMBIO i FLINKSTER (koji pripada Deutsche Bahn, železnici.
http://www.cambio-carsharing.de/cms...s_info/stationen/region/44.html?gm_ort=K%F6ln
https://www.flinkster.de/kundenbuchung/process.php?proc=stadt&
Da sumiram, na 10 min. hoda od gajbe imam 3 parkinga, na 15 min. imam ih već 7 i to samo od mog kluba CAMBIO. Čuo sam za ljude koji imaju više članarina, pa znaju baš da se zaigraju. Poenta je, da te auto u svakom slučaju čeka negde ispred kuće, na sopstvenom parkiralištu, te kad ga budeš vraćao, mesto će da te čeka. Ovo je jedan od neprocenjivih kvaliteta servisa, jerbo samo traženje mesta za parking inače...
I najzad, čuo sam da ima i firmi kod kojih možeš da ostavljaš auto 'bilo gde', ali verovatno ograničeno na grad/mesto. Nisam proveravao, ali mogu da zamislim. Ovde.
Možete li da zamislite da to kod nas funkcioniše, na taj način? Ja ne.