@Вожд @Užice
Naveo sam nekih 8 osnovnih grupa preduslova za najskuplji sistem kao što je metro. Većina je uspešnih, ali u svetu postoji i nekoliko desetina neuspešnih metro poduhvata.
- Do 1980 u "zlatno doba Jovina" je od tih uslova bilo ispunjeno 2, 3, 5, 7 jednoznačno, 4 i 6 delimično, a uslovi 1 i 8 su povezano sabotirali celu stvar. Teorijski, moglo se rešiti na način da savezni fond SFRJ za masovni gradski transport pomogne metro u Beogradu, podzemni tramvaj u Zagrebu, širenje tramvaja u Ljubljani, Sarajevu, Skoplju, Titogradu (mali, ali zbog politike).
- Od 1980 uslovi 1 i 7 propadaju se više nije ni do teškog dogovaranja, već opšte krize, dovodeći u pitanje i 4).
- Oko 2012 uslovi 1, 3, 4, 7 i 8 su ispunjeni, na 6 postoje iskoraci sa BG:VOZ, po 5 je situacija jako loša, a uslov 2 je pod znakom pitanja.
- Sada 2024 uslov 2 smo sahranili uništivši domaću operativu, 3 antioptimizacijom, po 5 i 6 je dosta gora situacija. Dakle samo 1, 4, 7, 8.
Među neuspešnima, neuspešnost je povlačio često samo jedan od ovih faktora, čak ni dva zajedno. Koliko god vam surovo zvučalo, da bi se sa ovog naprednog uslovno rečeno zgarišta (po kriterijumima 2, 5, 6) došlo na nivo kada je metro koristan korak, treba cela decenija!
@nikolas27 @vradovic Verovatno tu još po neko, ko baš ima stan tamo, da li bi pristali na sledeći koncept metro mosta?
Dakle, pravac Kraljice Drage Obrenović, koji bi se napravio nezavisno u odnosu na Stari Savski, kako bi se izbegla šteta od prekidanja transporta. Već sam pisao o tome da most vuče 6% saobraćaja, ali zato 15% transporta. Tajna te razlike je u prostornoj štedljivosti javnog prevoza u odnosu na privatna kola 7-15 puta. U prvoj fazi, može se koristiti kao tramvajski most, sa vikend konverzijom u metro kada se izgradi dalje u dubini Kruga dvojke i Novog Beograda. Vezano za kontrolu buke i vibracija, postoji mogućnost da se od nule primene najsavremenija rešenja, a kao kod Novog železničkog mosta, i još savremenije. Vezano za baš buku točkova, moguće je napraviti zastakljenu potpuno zatvorenu konstrukciju, eventualno atraktivnu čak, koja upija buku. Ovakva izmena bi omogućavala ekonomičnu i relativno brzu za izgradnju metro deonicu. Dok nisu počeli da se grade blokovi na mestu bivšeg BAS još nije kasno da se unesu izmene. Niži spratovi koji gledaju na metro bi bili nehumani za stanovanje (privatnost), ali idealni za biznis. Čak sada je je kod arhitekture i planiranja biznis objekata izraženo nešto što bih ja nazvao "biznis erotika", zastakljene zgrade, gde svi sa ulice vide ljude u kancelarijama kako nešto rade.
Ako se organizuje uređenje mostova po sistemu ne više od jednog vikenda prekida tramvajskog saobraćaja, meni sa aspekta struke ne smeta da se stari most sruši i zameni novim. Na ličnom nivou sam za opstanak Starog mosta, ali tražim rešenje koje bi udovoljilo svim zainteresovanim stranama. Samo i čisto metro most se ovde sugeriše zbog uskog profila Kraljice Drage, i što samo kod ovakvog mosta je moguće iskontrolisati buku i zagađenje. Druga slika je primer atraktivne konstrukcije nadzemnog koloseka, koja istovremenoi upija i veliki deo buke. Mesto, Den Haag, Holandija.