BEOGRADSKE PRIČE
Aca Simić ovekovečio pola prestonice
Zoran Nikolić | 06. mart 2014. 11:21 | Komentara: 0
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... prestonice
Legendarni Beograđani: Mnoge stare fotografije našeg glavnog grada napravio je isti autor - Aleksandar Aca Simić. Mnogi korisnici interneta, kao i oni koji skupljaju fotografije nekadašnjeg grada, ne znaju da je većinu snimaka napravio jedan umetnik
Aleksandar Aca Simić, Fotografije vlasništvo Muzeja grada Beograda
NEKIM ljudima je suđeno da postanu svetski putnici, i da zavire u mnoge delove planete. Postoje i oni drugi, čija sudbina je bila da ostanu u jednom gradu, ali da kroz njega vide ceo svet.
Takav je bio svojevremeno legendarni, ali sada nezasluženo zaboravljeni Aleksandar Aca Simić, čovek koji je fotografiju uveo na umetnička vrata našeg grada. Od kada postoji internet, mnoge fotografije starog Beograda postale su dostupne svima, neke od njih na legalan, a mnoge i na nezakonit način.
Ljubitelji koji vole da „otputuju“ u staru Beograd putem elektronskih medija, veruju da su mnogi snimci nastali kao delo različitih autora, a ovaj tekst ima zadatak da podseti kako su nebrojeni među njima bili delo samo čoveka - Ace Simića. Danas deluje začuđujuće da je u samo jednu karijeru uspeo da smesti toliko efektnih snimaka.
„ČVAKAROŠI“ I „ŠKLjOCAROŠI“
Ogroman doprinos očuvanju snimaka vrsnog fotografa pripada Muzeju grada Beograda i kustosu Darku Ćiriću, koji je posvetio veliki rad kako bi Simićevo delo ostalo sačuvano. U knjizi čiji naslov „Gradski nomad“ savršeno odgovara temi o kojoj pišemo, ostala su sećanja savremenika na neko drugačije, prošlo vreme, kao i na zadatak fotografa koji je ipak bio nešto manje uvažen nego novinarski. Tim pre je posao kojim se Simić bavio veoma često bio mnogo teži.
Tako nam Ćirić skreće pažnju na svedoke tog doba, kada je, između dva rata, Simić postao hroničar gradskih događaja.
- Fotograf lista „Borba“ (a kasnije i „Večernjih novosti“) Nikola Bibić, radio je kao Simićev zamenik i sećao se priča koje je ovaj pripovedao mlađim kolegama. Pre Drugog svetskog rata, prema Bibićevim pričama, fotografi su se delili na „čvakaroše“ ili „škljocaroše“, i laborante. Dabome, Bibić se trudio da takvo nipodaštavajuće shvatanje izmeni.
Sava se izlila, Pranje platoa ispred Skupštine
Tako su prvi, snimatelji, išli „na događaj“ ili „na teren“, a drugi su radili „mokre poslove“ u foto-laboratoriji. Čudan odnos prema fotografima Bibić je slikovito objasnio.
- Na terenu, novinar bi odredio šta treba da se fotografiše i iz kog ugla. Jednostavno bi se obratio pratiocu foto-reporteru rečima: „Čvakni mi ovo, i to odavde!“. Izraz „čvakaroš„ ili „škljocaroš„ foto-reporteri su smatrali pogrdnim i ponižavajućim.
U međuratnim brojevima dnevnih novina se retko pominjalo ime fotografa uz snimke koji su bili objavljeni.
- Tome se nije čuditi, s obzirom na tadašnji odnos prema fotografiji - govorio je Bibić. - Njegov posao bio je da „uzme sliku s nekog događaja“, a za platu koja je bila niža nego novinarska.
Ipak je Simićevo delo ostavilo dubok trag, pa smo umesto dugačkog teksta ostavili njegove fotografije da najbolje govore o vremenu i gradu u kojem je živeo i stvarao. Sa stručnog ugla, ipak je vredno pomenuti imena Milanke Todić, koja je rekla „kako je Aleksandar Simić u istoriji srpske fotografije prepoznat kao reprezentativni foto-reporter kome je uspelo da postigne utisak zaustavljenog vremena i čiji radovi po snazi kreativnog reporterskog izraza pripadaju najvišim dometima srpske foto-reportaže između dva rata, moderni reporter, putnik i nomad otvorenog srca“.
Pogled na Trg republike, Ulica kralja Aleksandra
Jedan od njegovih učenika, Tomislav Peternek, opisivao je Simića kao čoveka od kojeg je mnogo naučio, čoveka sa čvrstim stavom koji je stalno bio uz svoj motocikl sa prikolicom, koji ga je činio mnogo mobilnijim od konkurencije. Tamni, kožni kaput i šešir su bili njegov zaštitni znak, a Peternek ga efektno opisuje i rečima da je „bio gospodin i kada su svi drugi bili drugovi“.
KADROVI GRADA
Kao i mnogi koji su bitisali u ovom gradu tokom prve polovine 20. veka, i Simić je na svojim plećima osetio udare svetskih sukoba. Tokom Prvog svetskog rata prešao je sa srpskom vojskom preko Albanije i doživeo sve strahote tadašnjeg sukoba, radio je za „Politiku“ pre Drugog svetskog rata, „Novo vreme“ tokom okupacije, a zatim i za „Borbu“, „Dugu“ i „Glas“, kada su okončani ratni sukobi.
Ratni period Simić je proveo u „Novom vremenu“ listu koji su kontrolisale okupacione vlasti, pa mu je to donelo mnogo nevolja u posleratnom periodu, kada je nekoliko godina proveo bez prihoda kojima bi prehranio porodicu.
Beogradska dama na motoru, radovi u Ulici kneza Mihaila
- Simića možda najbolje tumači pisanje lista „Tempo“ tridesetih godina 20. veka - zaključuje Ćirić. - Jednom su objavili fotografiju koja ga je prikazivala sa foto-aparatom. Zapravo, video se čovek sa prednje strane, kome je glava takoreći utonula u takozvanu „haubu“, odnosno veliki kožni zaklon za vizir foto-aparata, pa lica i nema, zaklonjeno je. A legenda slike sve objašnjava: „On se sav unese u aparat, i zbog toga mu se od glave vidi - samo šešir“.
LEGENDA NA MOTOCIKLU
NAŠ junak rođen je u Beogradu 1898, a umro je 1971. godine. Aleksandar Simić (NA SLICI) je stizao najbrže na događaje koje je trebalo ispratiti zahvaljujući motociklu „cindap“ sa prikolicom.
Kustos Darko Ćirić podseća na to da su mnogi konkurenti govorili kako je Simić već odlazio sa lokacije na kojoj je već napravio snimke, dok su fotografi koji su mu bili konkurencija tek stizali na mesto događaja.
Današnji Trg Nikole Pašića, Saobraćaj u glavnom gradu
ISTRAŽIVAČKI ŽAR
KADA se istraživač posveti životu nekoga ko je toliko marljivo oslikao njegov grad, kao što je to radio Simić, onda je vredno citirati Ćirićev utisak o onome što je radio.
- Susret sa zbirkom fotografija Aleksandra Ace Simića je lično zadovoljstvo kontakta sa autentičnim umetničkim delom, sa neposrednim svedokom prošlosti i sa Beogradom onakvim kakvog ga je Simić doživeo, voleo i zapamtio na svojim fotografijama.
Fotografije vlasništvo Muzeja grada Beograda