Šta je novo?

Stare i napuštene železničke stanice i pruge u Srbiji i republikama bivše SFRJ

Pozdrav,

Kovin, arhiva, 2014ta...

ko1-2014.jpg


ko2-2014.jpg



ko3-2014.jpg


ko4-2014.jpg


pozdrav,

Petar
 
Stara stanica Vašarište na davno napuštenoj pruzi Vršac-Žam u naselju Irig Mala, odmah pored Vršačkog Jezera. Da li je ovo najstarija železnička stanica u gradu još iz 1850-tih?

Pogledajte prilog 216456
Najstarija jeste, da li je iz 1850-ih, već ne znam.

Inače deo pruge od Vašarišta do glavne stanice je ostatak davno ukinute pruge do Velikog Središta. Postojale su neke ideje da se tu sredi stanica i da odatle polaze i dolaze vozovi za Beograd (čime bi se ostvarila veza železnice i autobusa jer je AS sa druge strane ulice) ali nigde dalje od ideje se nije ni otišlo.
 
Najstarija jeste, da li je iz 1850-ih, već ne znam.

Inače deo pruge od Vašarišta do glavne stanice je ostatak davno ukinute pruge do Velikog Središta. Postojale su neke ideje da se tu sredi stanica i da odatle polaze i dolaze vozovi za Beograd (čime bi se ostvarila veza železnice i autobusa jer je AS sa druge strane ulice) ali nigde dalje od ideje se nije ni otišlo.
Pruga Stamora Moravica-Vršac-Jasenovo je otvorena 20. jula 1858. godine što Vršac svrstava u red najstarijih gradova sa železnicom na tlu Srbije, pored Kikinde, Bele Crkve, Subotice, Sombora, Kosovske Mitrovice i Uroševca. Dobio je prugu skoro čitave 3 decenije pre Beograda. Verovatno je onda Vašarište prva stanica u gradu.

Trebalo bi svakako obnoviti tu stanicu i krak pruge koji vodi do nje, može se zadržati i stajanje na današnjoj vršačkoj stanici, oan je ipak predaleko od centra a još dalje od glavne autobuske da bi bila atraktivna za ceo taj grad koji je inače vrlo razvučen u svim pravcima. I pored relativno uspešne linije do Beograda, železnica je i dalje teško dostupna nekome ko živi recimo duž Guduričkog Puta ili u Irig Mali, naselju gde se nalazi Stupova autobuska. Vršac od gradskog prevoza do železničke ima samo jednu kružnu liniju koja vozi na otprilike sat vremena, uopšte ne saobraća vikendom i završava rad u komičnih 14 časova (!), čak i ne čeka popodnevni špic.
 
Poslednja izmena:
Napuštena stanica Orlovat na novosadskoj pruzi, druga stanica u selu koja se i dalje koristi je Orlovat Stajalište. Zanimljivo da ovaj objekat nije bio vraćen u upotrebu čak ni kada je 2018. nakratko obnovljena linija Novi Sad - Zrenjanin.

021.jpg


020.jpg

019.jpg
 
Sećam se da sam pre jedno 6-7 godina na nekom stajalištu pročitao njen red vožnje, zadnji krug je vozila oko pola 3 popodne. Čak sam ga i slikao, smejurija od linije:

Pogledajte prilog 217075
To je ukinuto za vreme korone, sad se sprema neko javno-privatno partnerstvo ala Strela sa nekoliko linija prevoza, videćemo što će biti s tim. Inače ta kružna linija je nekada (pre 20 godina) imala takt na pola sata, posle se smanjivalo i smanjivalo da bi u toku korone spalo na komična 3 polaska dnevno, kad je i ukinuto. I danas se sećam matorog Ikarbusa koji je vozio tu liniju.

Što se Vašarišta tiče, ta stanica se ne nalazi na pravcu ka Stamori već na sporednoj pruzi ka Središtu (koja je ukinuta 50-ih), tako da nije prva izgrađena stanica u gradu ali jeste trenutno najstarija (prva stanica se nalazila na mestu sadašnje glavne ali je srušena 1903. kad je izgrađena ova sadašnja veća). Što se dostupnosti tiče tu se slažem, železnica bi bila atraktivnija kada bi bila bolje povezana sa gradom. Ohrabruje činjenica da je programom JPP predviđeno da 2-3 linije prolaze pored Ž. Stanice čime bi ceo grad bio povezan sa njom, tako da bi ta linija dostigla pun potencijal (pogotovo ako se ikada vrati temišvarska linija, pa čak i ona belocrkvanska koja se jednom godišnje pomene kao opcija).
 
Što se Vašarišta tiče, ta stanica se ne nalazi na pravcu ka Stamori već na sporednoj pruzi ka Središtu (koja je ukinuta 50-ih)
Da li je u Velikom Središtu ostala sačuvana zgrada železničke stanice? U Beloj Crkvi, Vračevom Gaju i Jasenovu još stoje stanice iz sredine 19. veka, to su najstariji objekti te vrste u celoj Srbiji. Imaju čak i železničke okretnice, pošto lokomotive iz 1850-tih nisu mogle da voze unazad.
 
Moguće, mada ne bih garantovao, nisam dugo bio u Središtu. Ipak je ta pruga ukinuta pre nekih 70-ak godina (kao i ona ka Kovinu, ili Samoš-Alibunar recimo), ova belocrkvanska je dosta kasnije izgubila putnički saobraćaj a i dalje se vodi kao lokalna pruga u našem sistemu.
 
@Užice :sesir: za ovu temu i za buske stanice.
Ko je dokon,na GE moze videti da negde i dalje postoji trup pruge i kako se sa rumunske strane mnoge pruge nastavljaju na nase koje su iz ko zna kojih razloga ugasene.

@leethium Ta pruga nije isla dalje od Velikog sredista? Koliko me pamcenje sluzi,saobracaj ka Kovinu je uginuo malo kasnije ili mozda gresim?
 
Nije išla dalje, završavala je baš u Središtu. Trasa je posle Vašarišta išla preko poteza Šinteraj (inače masovna grobnica Nemaca pobijenih 1944. danas se tu nalazi Swisslion), dok je posle toga verovatno išla trasom kanala iznad aerodroma (moja pretpostavka) do Središta. Ka Rumuniji je išla recimo pruga od Jasenova preko Jama do Oravice, ona je isto koliko znam posle 2SR ukinuta (mada su Rumuni zadržali šine i ta trasa do Jama zvanično postoji dok smo mi naše počupali odavno), mada je postojao neki projekat oživljavanja u turističke svrhe (jer od Oravice pruga dalje ide ka Anini, sa dosta tunela, vijadukata i lep pejzaž, Rumuni i dalje održavaju tu liniju) s kojim su Vršac i Bela Crkva hteli da traže pare od EU ali nešto je zapelo

Pruga Vladimirovac-Kovin je defakto ukinuta 70-ih (dakle nekih 20-ak godina posle one ka Središtu) ali je zvanično otpisana tek 2014. godine.
 
Jel ima neko objašnjenje kako smo uopšte došli do ovoga da imamo ovoliko napuštenih pruga i stanica? Zar železnički saobraćaj ne važi za najisplativiji i najbezbedniji saobraćaj.
 
Тренд аутомобилизације у СФРЈ 60их и 70их.

Npr. ova pruga uskog koloseka od Lajkovca preko G. Milanovca ka Čačku imala je daleko povoljniju trasu za pravac Bg-Čačak nego ova koja se danas koristi i zaobilazi preko Valjeva i Požege. Ako već nije tada imalo para trebalo je barem sačuvati te trase da se kssnije uradi normalna pruga, jer si već imao dosta infrastrukture odrađene (tuneli, mostovi) pa bi unapređenje bilo dosta jeftinije
 
А могли су и да пређу на дизел вучу за узани колосек где је било компликовано проширити због мостова и тунела.
 
Npr. ova pruga uskog koloseka od Lajkovca preko G. Milanovca ka Čačku imala je daleko povoljniju trasu za pravac Bg-Čačak nego ova koja se danas koristi i zaobilazi preko Valjeva i Požege. Ako već nije tada imalo para trebalo je barem sačuvati te trase da se kssnije uradi normalna pruga, jer si već imao dosta infrastrukture odrađene (tuneli, mostovi) pa bi unapređenje bilo dosta jeftinije
Koliko ja shvatam, ima jako puno problema sa proširenjem uskog koloseka na normalni.
Tuneli i mostovi su manjih dimenzija i pitanje je da li bi mogli da se iskoriste. Bilo je problema sa "srpskim" tunelima koji su zahtevali specijalno rešenje za kontaktnu mrežu, a uskokolosečni bi bili još teži za adaptaciju. Mostovi i propusti su manje nosivosti, morali bi pojedinačno da se ojačavaju ili da se menjaju. Poluprečnici krivina su previše mali za normalni kolosek, tako da nije moguće koristiti istu trasu pruge. Peglanje krivina bi moglo da dovede do potrebe za izgradnju novih veštačkih objekata.
U suštini jedino što je odgovarajuće jesu stanične zgrade i pomoćni objekti, koji su jako mali deo ukupnog troška izgradnje pruge.

Sigurno je bilo moguće barem još neke pruge pretvoriti u normalni kolosek, a druge zadržati za putnički saobraćaj i turizam ali eto.
Generalno su se pruge jako istrošile tokom obnove države posle Drugog svetskog rata, pa su procenili da je besmisleno da se sredstva ulažu u dva paralelna sistema koja nisu interoperabilna kada te ekspanzija drumskog saobraćaja već uništava. Pritom, u tom trenutku UIC preporučuje da se potpuno pređe na normalni kolosek, a pojavljuje se i mogućnost nabavljanja američkih dizelki kao zamenu za parnu vuču.
 
Napuštena stanica Košutnjak koja bi po PGR-u šinskih sistema u budućnosti navodno trebala postati stajalište BG Voza.
Zna li neko, jel ovaj objekat sagrađen kada i pruga Beograd-Niš 1884. ili je kao Rakovica dodat tek mnogo kasnije sa izgradnjom barske pruge?


Pogledajte prilog 215759Pogledajte prilog 215760Pogledajte prilog 215764Pogledajte prilog 215768Pogledajte prilog 215769
По изгледу, рекао би да је из времена између два рата. Знам да није била у функцији бар негде око 1980., а можда и раније.
 
Na ovoj mapi koju sam pronašao na forumu Ljubitelji Železnice je obeležena i stanica Miljakovac na staroj trasi požarevačke pruge kroz Rakovicu. Da li je i taj objekat sačuvan do danas?
Pogledajte prilog 215793
На мапи, обележен стрелицом, је био путни прелаз у нивоу где је трамвај прелазио преко електрифициране пруге, исто у нивоу. Сећам се малене рампе која се спуштала преко трамвајских шина.
 
Пруга Владимировац-Ковин је радила као чисто манипулативна пруга још крајем 1960-их. Ниједна станица није била поседнута. Сви кључеви су били у Владимировцу, па возовођа понесе кључеве и раде сами маневру где год је требало.
 
Vrh