02-Jul-2014
Od juče poskupelo obavezno osiguranje vozila u Srbiji
Izvor: 24sata
Šalteri osiguravajućih kuća juče su bili pusti. Oni koji su mogli osigurali su svoje automobile prethodnih dana, dok se ostali nadaju da će nadležni vratiti staru cenu ili bar umanjiti poskupljenje, koje u najvećem broju slučajeva iznosi oko 4.000 dinara.
U Udruženju osiguravača objašnjavaju da su osnovni razlozi za povećanje cena to što je cena polise poslednji put povećana 2008, to što je politika smanjenja premija savesnim vozačima dovela do gubitka od 6%, ali i to što će od oktobra osiguravajuće kuće umesto maksimalnih 100.000 dolara, isplaćivati do 1.000.000 evra.
Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, smatra da poskupljenje nema smisla, jer se premija određuje na osnovu toga koliki je rizik, a rizik je već godinama sve manji. "U 2001. bilo je 57.000 nezgoda u kojima su 1.274 osobe poginule, a oko 20.000 povređeno. Merama države za deset godina je smanjen broj nezgoda na 40.000, a poginulih je bilo duplo manje. Očekivali bismo da premija zbog toga pojeftini, a ona je poskupela. Glavni argument za poskupljenje bio bi sledeći - premijama ne možemo da pokrijemo troškove šteta. Ali ja takvu matematiku ni od koga nisam čuo" kaže Vujanić. On je izračunao da će povećanje minimalnih premija obezbediti dodatnih 70 miliona evra godišnje za osiguravajuća društva.
Milan Cerović, predsednik Udruženja korisnika osiguranja, objašnjava da su ovogodišnji rezultati poslovanja osiguravajućih društava znatno bolji nego prethodne godine, pa ne samo da ne postoji razlog za poskupljenje nego su se čak stekli i uslovi za pojeftinjenje od 20%.
Minimalne premije
Snaga motora (u KW) - Stara cena - Nova cena
do 22 - 5.302 - 7.358
od 22-33 - 6.334 - 8.791
33-44 - 7.374 - 10.234
44-55 - 8.414 - 11.677
55-66 - 9.446 - 13.110
66-84 - 10.832 - 15.034
84-110 - 12.905 - 17.909
iznad 110 - 15.323 - 21.266
Izvor: B92
Od 01. jula cena obaveznog osiguranja vozila u Srbiji veća je za 45%. Takvu odluku donela je Narodna banka, na predlog Udruženja osiguravača.
Osiguravajuće kuće su još 2009. godine uspele da u Zakon o obaveznom osiguranju u saobraćaju proguraju član koji im dozvoljava kartelsko dogovaranje minimalne cene koja je ista za sve kuće.
Stručna javnost saglasna je da svako povećanje cena obaveznog auto-osiguranja veće od 5% mora javno da se obrazloži, što u ovom slučaju nije učinjeno. Neki argumentovano tvrde da je osiguranje naprotiv, trebalo da pojeftini.
Urednik revije SAT, Mladen Alvirović, takođe ne opravdava poskupljenje od 45% preko noći, ali se nada da će to doneti neki boljitak za osiguranike.
"U ovom trenutku maksimalni iznos štete koji može da se isplati po polisi obaveznog osiguranja je 73 hiljade evra. To je manje nego u Albaniji, Crnoj Gori, manje nego u bilo kojoj zemlji oko nas. Od oktobra bi taj limit trebalo da se poveća na milion evra.Time bi smo dobili situaciju da neko ko je ne daj bože ostao invalid u nekoj nesreći ne čeka da onaj ko je izazvao nesreću plaća doživotno izdržavanje, već svoje novce za dalje lečenje dobija od osiguranja", smatra Alvirović.
I sa ovim poskupljenjem osiguranje je opet mnogo jeftinije nego u BiH.
Veće cene neki su pokušali da opravdaju poplavama, međutim svi su saglasni da te dve stvari nemaju nikakve veze. Odluka je doneta i moraćemo da plaćamo po novom cenovniku.
"Sada je samo pitanje da li ćemo mi kao građani, stručna javnost, NBS, da li ćemo naterati osiguranja da rade svoj posao tačno kako treba. Da prestanu da se daju crne provizije tehničkim pregledima ispod ruke, da počne brža isplata šteta, da se ne zakida baš na svakom evru, da imamo bolju uslugu, ako moramo već više da platimo", kaže Alvirović.
Zahtev Udruženja osiguravača Narodna banka je odobrila u aprilu, sa početkom primene za 90 dana, odnosno 1. jula. Ipak, javnost je za poskupljenje saznala tek sredinom juna, petnaestak dana pre stupanja nove cene na snagu.