Šta je novo?

Srbija - crna strana medalje

Lidl je nekad bio kul i hvalio sam ga i očekivao dosta od njega. Ali se onda srozao, poskupeo i počeo da pravi lažne akcije (reklame o sniženim proizvodima kojih nikad nigde nema).

I dalje je bolji od Deleza u nekim aspektima, ali nije ono što je bio.

Viđao sam tu praksu i kod drugih preduzetništva. Recimo davno pokojni Domino sendviči pored nekadašnjeg Tome pekare u Kolarčevoj. Kad su se bili otvorili, bili su vrlo pristupačni a dobri (čak i zdravi) sendviči. Onda su vremenom podigli cene. Onda su vremenom na podignute cene, spustili i kvalitet i količinu. Na kraju su se zatvorili.

To se neće desiti Lidlu ali služi kao paralela i objašnjenje u ovo današnje vreme opšte grabeži i podmuklosti, kako se čak i nekada kvalitetni biznisi/proizvodi vremenom srozaju i iskvare.
ali zašto ne otvore novu kasu i ona tamo prva ode. Red od recimo 5 ljudi sa punim korpama u maxiju zna da bude i 10-15 minuta čekanja.
Ako je reč o Delezu i Idei, radi se o dresiranju ljudi na vreme kad će kase sa kasirima biti ukinute ili desetkovane i svi usmeravani na samouslužne kase.
 
Nego, sistem opet nije zakazao:


Važno je da ekonomija napreduje (na papiru). Sve ostalo je nebitno. Srediće se stvari same od sebe.
 
U Maksiju dugo već ne postoje kasirke, nego rade sve u radnji. Dešavalo se da na kasi radi žena s delikatesa, dok ga nisu ukinuli. Znači sto puta se napravi red pa se čeka da neko ko raspakuje kutije dođe na kasu. Ne znam kako je u Lidlu, da li tamo postoje isključivo kasirke ili i tamo svi rade sve, ne idem dovoljno često. A na temu, uvek propuštam onoga za koga ocenim da mu je potrebno. Isto tako i u busu ustupam ne samo sedište, nego i mesto koje je lakše za stajanje.
 
Šatro nema se para za više radnika ili veće plate ali se ima za duple LED ekrane od 40 inča koji će 24/7/365 da vrte 5 istih statičnih fotografija - reklama koje niko ni ne gleda.

Mada biće bolje kad se budu naplaćivale kese 15 dinara, biće tad i bolje plate i više radnika, a i reke će nam biti čistije.

P.S.
Da ne pominjemo kajmak koji svakog meseca pokupe iskazivanjem i zaokruživanjem cena u dinarskim parama, iako pare zakonski nisu platno sredstvo već skoro 20 godina.

Srbija je jedina zemlja u Evropi koja iskazuje cene u apeonima koje nema, kaže za Tanjug predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović.
 
Pa u skoro svim maxijima sad ima onaj deo sa samousluznim kasama,
ne pamtim kad sam u maxiju zadnji put stao u red...
Jos treba da glumim i kasira pored para sto im ostavljam. Sto kaze bender sve je to dresiranje ljudi da se naviknu da budu i kupci i kasiri i time da ostvare jos veci profit. U lidlu bar ide brzo i cim se napravi veci red odmah se otvara sledeca kasa preko razglasa.
 
Jos treba da glumim i kasira pored para sto im ostavljam. Sto kaze bender sve je to dresiranje ljudi da se naviknu da budu i kupci i kasiri i time da ostvare jos veci profit. U lidlu bar ide brzo i cim se napravi veci red odmah se otvara sledeca kasa preko razglasa.
Pa ti idi kod kasirke, niko te ne tera ovamo...
...i bolje pošto će tako na samouslužnim uvek biti mesta...

Uskoro će ionako i lidl da ih uvede pa ce automatski da redukuje broj kasa..
 
Pa idem kod kasirke uvek, a vi budite kasiri niko vam ne brani :) mi cemo kupovati gde nema reda na kasama i gde je jeftinije. Videcemo da li ce i kada lidl to uvesti. Za sada sve funkcionise bez njih. A ljudi koji vole da placaju robu u najskupljem lancu neka im budu i kasiri :) i da, u mom lokalnom ima dve samousluzne i 90% vremena su blokirane jer ne znaju ljudi da odrade proces do kraja i inda cekaju pola sata da dodje neko da ih otkljuca :)
 
Pa vole :) nema drugog objasnjenja za nekog ko kupuje u najskljupljem lancu u Srbiji i jos im glumi kasira da im ostavi jos neki dinar :D
 
Za druge ne znam ali ja idem kad imaju nesto na akciji ili jeftinije nego u lidlu (imam obe aplikacije pa pratim) bliži mi je i radi 24h pa nekad i zbog toga...

A lidl ce isto kad tad da ih uvede, pitanje je vrmena, u drugim drzavama ih vec imaju
 
Nije problem postojanje samouslužnih kasa, to je čak i dobra stvar za one koji žure ili imaju samo par stvari ili koriste uglavnom kartice. Ja ne volim te samouslužne kase iz više razloga (jer sam glupi ludista, a i lud sam) ali ok mi je da one postoje i budu opcija.

Problem je kad se nameće trend da budu isključivo samouslužne kase (uz jednu ljudsku ali kao rezerva, da se aktivira samo kad mora). Problem je što korporativni mozgovi danas ne vole uređenja gde postoji više opcija, o čemu god da je reč. Jer su od starta, još od faksa, indoktrinirani da sve mora da teži ka kartelu, ka uniformnosti, ka ukrupnjavanju, ka ustrojstvu i ka maksimalnom predatorskom ponašanju.

To nije problem samo kod tih kasa, kamo sreće da je to najveći problem koji imamo. Taj se problem manifestuje i u dresiranju i teranju ljudi da se prebacuju (samo) na elektronsko plaćanje i elektronski novac, da za sve imaju zasebnu aplikaciju, da svako tržište diktira par istih kartela (kao ovo što se sad dešava sa čokoladom, da par korporacija ceo svet drži za j..a cenama kakaa), da svi u svemu uvek mislimo i radimo sve isto.

Korporacijama su uvek puna usta priča o slobodi tržišta, slobodi misli, slobodi izbora, o "neka najbolji pobedi" principu, o ekologiji, zajednici, pravdi, i o svačemu nešto... Ali u realnosti način kako posluju, kako rade, kako se ophode prema ljudima kao i prema pomenutom konceptu tržišta i koncepta fer nadmetanja, je ništa drugo nego zamaskirani fašizam.

Pritom ovde ne zalazim u druge probleme i zla korporacija (to je tek nauka za sebe), ovde govorim samo o njihovoj prikrivenoj netrpeljivosti prema diverzitetu, više izbora i fer uređenju.
 
Mislim da malo preteruješ,
elektornsko plaćanje i kartice ma primer postoje već dugo vremena,
za mene lično je to sto puta bolje nego da diram neke prljave novčanice kojim je možda neki deda negde mrsio muda,
nisam cak ni stekao utisak da se ljudi twraju na to čak sta vise ima više mesta gde se može platiti samo kešom na primer...
 
Navikao sam da mi govore da preterujem za mnoge teme i predviđanja.

Živi bili pa videli.
 
Da se samo korporativni mozgovi pitaju, imali bi samo keš bez ikakvih računa, umreženih kasa, praćenja, evidencija...
 
Baš naprotiv.

A njima keš za izbegavanje poreza ne treba, nisu oni kmetovi kao mi. Oni imaju offshore kompanije i poreske rajeve u te svrhe. I dilove sa političarima, kao i zakonske rupe koje se i prave za njih.

A u Srbiji recimo imaju i dodatnu foru za ubiranje kajmaka (doduše, sa oporezivanjem) u vidu izražavanja cena u platnim jedinicama koje više ne postoje. Pisala je Politika svojevremeno o tome, dok nije postala SNS glasilo - samo na zaokruživanju i muljanju sa dinarskim parama 1/100 dinara), trgovinski lanci mesečno zarade par desetina miliona dinara više.

Još jedna gadost koju sam nedavno otkrio - telekomunikcioni operateri čak zaokružuju ne 50-50, nego automatski zaokružuju na dinar više. Tako da račun od 3470.01 zaokruže na 3471,00 din. I tako dinar po dinar... A NBS i država kumuju svemu tome, jer su podmazani i namireni.
 
Poslednja izmena:
Za druge ne znam ali ja idem kad imaju nesto na akciji ili jeftinije nego u lidlu (imam obe aplikacije pa pratim) bliži mi je i radi 24h pa nekad i zbog toga...

A lidl ce isto kad tad da ih uvede, pitanje je vrmena, u drugim drzavama ih vec imaju
Nek ih uvede, opet cu kod kasira. Ne robujem aplikacijama pa ne pratim, znam gde je jeftinije i tamo idem pa nek bude nesto i par dinara skuplje opet znam da nema redova i da cu brzo da zavrsim. Imaju oni dovoljno profita da zaposle radnike za sve kase i da im placaju platu. To sto ne zele je samo problem i ja ako stavim stvari u korpu i posle moram na kasi sam da kucam i placam samo sam dvostruki majmun koga iskoriscavaju korporacije. Ja bar to tako gledam, vi im ostvljajte novac i glumite kasira koga ne placaju nemam nista protiv. Ja ne zelim da pored svog posla i para koje im ostavljam da im jos budem i kasir bez plate. Ko zeli samo napred, mazohista ima svuda.
 
Meni je gore da čekam u redu duže od minuta nego da sam otkucam par proizvoda i odem. Samouslužna kasa je win-win za kupce i korporacije.
 
Winwin je za korporacije, a winwinwin je za korporacije jer su te ubedili da je bolje da budes kasir bez plate dok im ostavljas novac za robu ( ne prave oni redove slucajno i ne rade im slucajno dve kase od 10). Moj moto je neka plate radnike, imaju dovoljno profita, vas moto je neka me ne plate nista da im radim dok im ostavljam pare. Ja cu ipak malo sacekati da neko odradi svoj posao i uzme neki baksis u vidu kusura. Svako ima svoje preferencije. Jos malo pa ce nas ubediti da je bolje i da sami budemo konobari dok im placamo :) i na kraju da sami operemo case i tanjire da ne cekamo konobara, i da sami spremimo hranu u restoranu da ne cekamo kuvara.
 
Dodao bih samo na ovo što navodi Bender Rodriguez, da su pored automatskih kasa sad aktuelne i kojekakve sumnjive aplikacije za telefon koje danas ima svaki trgovac, i koje ako se koriste donose neke popuste, obično po cenu privatnosti. Lidl npr. ima aplikaciju "Lidl Plus", koja pri registraciji traži ostavljanje ličnih podataka, poput adrese stanovanja, ali onaj ko pristane na to (a takvih je izgleda dosta) ima pravo na jeftiniju robu, a takve robe je sve više.
 
Nije to “jeftinija roba”. To je roba kojoj je podiguta cena dodatno pa spustena na normalnu za one “privilegovane” koji imaju aplikaciju. Aplikacijom te prate sta kupujes, koliko trosis (briga njih gde zivis i kako se zoves) i targetiraju cene i proizvode po tvojoj potrosnji. Sto vise trosis dobijes vece “benefite” na proizvodima kojima je dodatno podignuta cena, a dok kupujes tu probu ( i jos se osecas privilegovano i lepo ti je jer eto imas “popust” zbog aplikacije) kupices jos nesto po normalnim cenama. Nisu ti marketing timovi bilmezi koji se ne razumeju u svoj posao i kako ljudska psiha funkcionise. Evo ljudima je lepo da budi kasiri, jos malo bice im lepo da budu i magacioneri i pakeri da ne cekaju da se roba istovari iz kamiona.
 
Meni nikad nije bilo jasno zašto rade 2 kase od njih 10 npr., zašto uopšte i postoji toliko kasa. Nije mi palo na pamet da namerno to rade. Ja generalno gledam da se što manje zadržim po prodavnicama i tržnim centrima, ne volim tamo da trošim vreme. Imam spisak pre kupovine, kupim i izađem a pored toga mi je čak i zanimljivo da otkucam sebi i naplatim, možda je čudno i ne bi tako trebalo ali mi baš odgovara. Vrlo moguće da će vremenom biti sve više samouslužnih kasa.

Od starta sam imao osećaj da te aplikacije nisu dobra stvar za kupca ali nisam znao zašto, nijednu nisam instalirao niti ću.
 
Nikad nije crno ili belo. Verujem da ce uskoro svi morati da imaju aplikacije da bi kupovali po normalnim cenama (neki marketi npr dignu cenu proizvoda vece pre “akcije” za korisnike aplikacije). Neki marketi i normalnu cenu prepolove za korisnike aplikacija pa cak odu i u minus na tom proizvodu, nije to zato sto su dobri vec znaju da ces doci da kupis, a uz to da kupis jos proizvoda i tako ostvare profit. Kada preko aplikacije vide da nisi skorije bio kod njih u kupovinu spustice neku cenu proizvodu koji bas eto “slucajno” tebi odgovara ( jer su videli preko aplikacije sta kupujes) i tako te navuci da dodjes i potrosis pare.

Sto se tice vremena, niko ne voli da gubi vreme. Radnim danima bi mi i minut bio mnogo za kupovinu ( kada moram kupim na kiosku da ne cekam ili u nekoj manjoj radnji gde nema guzve) zato pretezno vikendom kupujem. Postoji 10 kasa zato sto je nekad bilo 10 kasira. Profit se pored povecanja cena povecava i smanjenjem ljudstva, obicno krene od niskoprofilnog. Otpustis 8 kasira i napravis redove. Ubacis samousluzne kase da kupci budu i kasiri i time povecas profit, a kupci budu zadovoljni jer nema redova. Kupcu si dao lazno zadovoljstvo, ti si ostvario veci profit i dobijes tvoj winwin koji je u stvari win samo za korporacije, a ti pored svog posla radis jos jedan besplatno.
 
Za aplikacije nisu bitni lični podaci, obično ne pišem tačan datum rođenja, adresu, sve zavisi za šta mi aplikacija služi. Njihova svrha jeste praćenje potrošnje, ali sam svesno na to pristala. Na samouslužne kase nisam, i neću da ih koristim, mada i na njima, gde ih ima, bude red. U mom lokalnom Maxiju ih nema, a opet radi samo jedna kasa. Novo im je da jedna osoba radi i na svežem mesu i na delikatesu. Ne znam da li je do organizacije, ili samih zaposlenih, ali Maxi je sinonim za sporost.
 
Данас је пракса да сви раде све. Тако често у трговини исти радник прима робу, евидентира је, лагерује, прави попис, ради на каси, ради на деликатесима, допуњује рафове, води рачуна о хигијени, води рачуна о пазару, закључава радњу увече и пали аларм. И свуда је брдо папирологије.
 
Vrh