Karlo del Ponte
Advanced
Што је најгоре, када и ако буду радили СМТ на Вождовцу, радиће само 2+2, без жутих трака и без коридора за бицикле (електробицикле и бицикле са мотором). Целих 3 километра северно и 6 километара јужно од аутокоманде нема услова да се релативно једноставно и јефтино направи неки главни правац. Са те стране нам је питање на који начин радити СМТ важније и осетљивије. Дакле:
1) Основни профил аутомобилског дела пута 2+2
2) Коридор јавног превоза профила 1+1,при чему су обе траке за јавни превоз удвојене, на једној страни саобраћајног коридора или на средини истог.
3) Бициклистички коридор (за све лаке двоточкаше) ширине минимум 3 метра.
4) Подвожњаци на раскрсницама са главним улицама профила 1+1 за један од главних праваца. Капацитет подвожњака 1+1 је већи од 2+2 саобраћајне траке булевара са семафорима.
5) издвојене траке за лева и десна скретања. Сигнални план у којем не долази до пресецања кретања пешака и бициклиста са кретањем возила која скрећу лево или десно.
6) Заштитни зелени појас, за контролу загађења ваздуха и загађења буком.
За који правац би се правио подвожњак, и са које стране да буде јавни превоз?
-1- Борска и Пере Велимировића - У Борској заједно са Баштијара Вагабзаде је боље да обе траке јавног превоза буду са десне стране, од Бањице до Канаревог брда. Остаје отворено питање да ли би веза од Борске до Булевара патријарха Павла био булевар са рушењем кућа или тунел. У оба случаја правац СМТ би био надвожњак 1+1, а испод истог кружни ток за лева и десна скретања. Бициклистички коридор са супротне (леве) стране.
-2- Баштијара Вагабзаде и Баштовнска - Обична раскрсница. Везе са Баштованском би ометале СМТ јако мало због слабог тока. На тој раскрсници је могуће применити и паметни семафор, који би продужавао правац Баштијара Вагабзаде када наилази аутобус, тролејбус или хитна помоћ, али никако да чекање у Баштованској буде преко 2,5 минута. Такође, да се интервали повећавају или скраћују у складу са обимом саобраћаја на одређеним правцима.
-3- Баштијара Вагабзаде и Црнотравска - Овде имамо тријанглу и јавног превоза и аутомобилског друма. Боље нам је због положаја насеља боље да коридор јавног превоза буде ближи Бањици, што не важи за крак ка Дедињу, где је боље да траке за јавни превоз буду по ободу. Тако, аутомобилски правац Трошарина-Раковица стављамо у подвожњак 1+1, а на површини остају правци аутомобила и јавног превоза Трошарина - Дедиње и Раковица - Дедиње. Издвојени аутобуски (аутобуско-тролејбуски) коридор Раковица - Трошарина треба имати траке за чекање на скретање ка Дедињу. Уз друмски направити бициклистички подвожњак.
-4- Црнотравска и Паунова - Ту је довољна обична раскрсница, зато што би интервали скретања из Паунове и у Паунову били кратки. Наравно, обавезне траке за лева и десна скретања из Црнотравске. Тако за јавни превоз за све правце остају перманентно дуги интервали правца СМТ. По пешаке на правцу Црнотравске је то безбедно, зато што највећи део времена улазе у конфликт са у односу на аутомобиле малим бројем аутобуса и тролејбуса. Бициклистички коридор од почетка Баштијара Вагабзаде до Булевара Ослобођења треба бити по један двосмерни са обе стране. Црнотравске.
- 5 - Црнотравска, Саве Машковића и Булевар ослобођења - Ово је правац где изузетно, подвожњак не треба дати правцу СМТ, већ правцу Булевара ослобођења. Разлог је раскршће јавног превоза где је један главни правац дуж СМТ, а други главни правац из Булевара ослобођења ка Борској. Правци кретања и преседања путника и на Бањици и на Трошарини су такви да нам одговарају стајалишта са јужне тране СМТ. Уколико би СМТ био у подвожњаку, а правац јавног превоза на СМТ не би, ометао би Булевар ослобођења и скретња оријентисана из Јајинаца и ка Јајинцима, а ако би за јавни превоз на СМТ био додатан подвожњак, имали би компликоване везе за јавни превоз на правцу Аутокоманда - Миљаковац. Тада је боље да Булевар ослобођења буде доле, а да се ослободи раскрсница за дуже интервале за правац СМТ и скретања везана за СМТ. На правцу Булевара ослобођења обезбедити и пешачко-бициклистички подвожњак усмерен од Бањичке шуме ка Јајинцима. Како би се постигао максималан капацитет за правац СМТ, сва лева скретања би морала бити са по 2 траке у скретање.
-6- Саве Машковића и Војводе Степе - Ту за разлику од Булевара ослобођења, СМТ се укршта са улицом каква се при разумном планирању третира као главна улица за јавни превоз, али аутомобилска улица другог реда. Са друге стране, Трошарина је саобраћајни трг са основном функцијом чворишта јавног превоза, и подземни правац СМТ је неопходан да се минимално омета та функција. Баш тај подвожњак би морао имати изузетно 2+2 траку, зато што би код Булевара ослобођења у смеру ка Раковици било потребно чак 5 трака (2 за скретање ка Јајинцима, две у правац и једна за десно ка Аутокоманди. Већ од Насеља Степа Степановић би у том подвожњаку било потребно две траке у том смеру, како загушење за за 1 од 3 (или Аутокоманду, или Јајинце или Раковицу/Дедиње) не би гушило друга два. У супротном смеру слично, зато што је део од Булевара ослобођења до Браће Јерковић без паралелних попречних путева најкритичнији. Веза са Војводе Степе би била са само по једним паром трака, а на Трошарини би био успостављен кружни ток или ротари. Од Трошарине је у том случају једноставно увести гранања трамвај за Кумодраж 2 уз североисточни обод Насеља Степа Степановић као и за Медаковић 3. Коридор јавног превоза као и бициклистички коридор треба да остане са јужне стране СМТ, где је у наставку даље источно ближи Насељу Степа Степановић.
-7- Веза са Насељем Степа Степановић - Само десна Скретања, зато што је штетно на тако кратком растојању додавати више укључења. Чак и везу из Војводе Степе ка истоку СМТ треба водити у засебној траци све до северног кружног тока Насеља Степа Степановић, да не би долазило до укрштених престројавања, смртоносне саобраћајне грешке на Петљи Петлово брдо. За узврат, за Насеље Степа Степановић би коначно морала бити изграђена веза кружног тока код Расадника са Војводе Степе, и то пре укидања левих скретања код северног кружног тока.
-8- Пеке Дапчевића и СМТ - Ту треба надвожњак за СМТ са 1+1 траком, а на нижем нивоу кружни ток. Јавни превоз треба да има засебан надвожњак ка Браће Јерковић. Поготову што се насељенији део Браће Јерковић и Медаковићем, као и везе са радијалним улицама и коридорима јавног превоза све остварују са северне (северозападне) стране СМТ. Оно што је карактеристично за део СМТ од Пеке Дапчевић до Великог мокрог луга је могућност градње још једног помоћног булеварског правца од Кумодража 2 до Великог мокрог луга без обимних рушења. На тај начин је могуће у Браће Јерковић и Медаковићу 3 градња СМТ без рогобатнихи по урбану целину девастирајућих објеката петљи и полупетљи. Остали подвожњаци и надвожњаци се везују за ободе насеља, и у одређеним случајевима се граде на рачун обода неке зелене или неизграђене површине.
1) Основни профил аутомобилског дела пута 2+2
2) Коридор јавног превоза профила 1+1,при чему су обе траке за јавни превоз удвојене, на једној страни саобраћајног коридора или на средини истог.
3) Бициклистички коридор (за све лаке двоточкаше) ширине минимум 3 метра.
4) Подвожњаци на раскрсницама са главним улицама профила 1+1 за један од главних праваца. Капацитет подвожњака 1+1 је већи од 2+2 саобраћајне траке булевара са семафорима.
5) издвојене траке за лева и десна скретања. Сигнални план у којем не долази до пресецања кретања пешака и бициклиста са кретањем возила која скрећу лево или десно.
6) Заштитни зелени појас, за контролу загађења ваздуха и загађења буком.
За који правац би се правио подвожњак, и са које стране да буде јавни превоз?
-1- Борска и Пере Велимировића - У Борској заједно са Баштијара Вагабзаде је боље да обе траке јавног превоза буду са десне стране, од Бањице до Канаревог брда. Остаје отворено питање да ли би веза од Борске до Булевара патријарха Павла био булевар са рушењем кућа или тунел. У оба случаја правац СМТ би био надвожњак 1+1, а испод истог кружни ток за лева и десна скретања. Бициклистички коридор са супротне (леве) стране.
-2- Баштијара Вагабзаде и Баштовнска - Обична раскрсница. Везе са Баштованском би ометале СМТ јако мало због слабог тока. На тој раскрсници је могуће применити и паметни семафор, који би продужавао правац Баштијара Вагабзаде када наилази аутобус, тролејбус или хитна помоћ, али никако да чекање у Баштованској буде преко 2,5 минута. Такође, да се интервали повећавају или скраћују у складу са обимом саобраћаја на одређеним правцима.
-3- Баштијара Вагабзаде и Црнотравска - Овде имамо тријанглу и јавног превоза и аутомобилског друма. Боље нам је због положаја насеља боље да коридор јавног превоза буде ближи Бањици, што не важи за крак ка Дедињу, где је боље да траке за јавни превоз буду по ободу. Тако, аутомобилски правац Трошарина-Раковица стављамо у подвожњак 1+1, а на површини остају правци аутомобила и јавног превоза Трошарина - Дедиње и Раковица - Дедиње. Издвојени аутобуски (аутобуско-тролејбуски) коридор Раковица - Трошарина треба имати траке за чекање на скретање ка Дедињу. Уз друмски направити бициклистички подвожњак.
-4- Црнотравска и Паунова - Ту је довољна обична раскрсница, зато што би интервали скретања из Паунове и у Паунову били кратки. Наравно, обавезне траке за лева и десна скретања из Црнотравске. Тако за јавни превоз за све правце остају перманентно дуги интервали правца СМТ. По пешаке на правцу Црнотравске је то безбедно, зато што највећи део времена улазе у конфликт са у односу на аутомобиле малим бројем аутобуса и тролејбуса. Бициклистички коридор од почетка Баштијара Вагабзаде до Булевара Ослобођења треба бити по један двосмерни са обе стране. Црнотравске.
- 5 - Црнотравска, Саве Машковића и Булевар ослобођења - Ово је правац где изузетно, подвожњак не треба дати правцу СМТ, већ правцу Булевара ослобођења. Разлог је раскршће јавног превоза где је један главни правац дуж СМТ, а други главни правац из Булевара ослобођења ка Борској. Правци кретања и преседања путника и на Бањици и на Трошарини су такви да нам одговарају стајалишта са јужне тране СМТ. Уколико би СМТ био у подвожњаку, а правац јавног превоза на СМТ не би, ометао би Булевар ослобођења и скретња оријентисана из Јајинаца и ка Јајинцима, а ако би за јавни превоз на СМТ био додатан подвожњак, имали би компликоване везе за јавни превоз на правцу Аутокоманда - Миљаковац. Тада је боље да Булевар ослобођења буде доле, а да се ослободи раскрсница за дуже интервале за правац СМТ и скретања везана за СМТ. На правцу Булевара ослобођења обезбедити и пешачко-бициклистички подвожњак усмерен од Бањичке шуме ка Јајинцима. Како би се постигао максималан капацитет за правац СМТ, сва лева скретања би морала бити са по 2 траке у скретање.
-6- Саве Машковића и Војводе Степе - Ту за разлику од Булевара ослобођења, СМТ се укршта са улицом каква се при разумном планирању третира као главна улица за јавни превоз, али аутомобилска улица другог реда. Са друге стране, Трошарина је саобраћајни трг са основном функцијом чворишта јавног превоза, и подземни правац СМТ је неопходан да се минимално омета та функција. Баш тај подвожњак би морао имати изузетно 2+2 траку, зато што би код Булевара ослобођења у смеру ка Раковици било потребно чак 5 трака (2 за скретање ка Јајинцима, две у правац и једна за десно ка Аутокоманди. Већ од Насеља Степа Степановић би у том подвожњаку било потребно две траке у том смеру, како загушење за за 1 од 3 (или Аутокоманду, или Јајинце или Раковицу/Дедиње) не би гушило друга два. У супротном смеру слично, зато што је део од Булевара ослобођења до Браће Јерковић без паралелних попречних путева најкритичнији. Веза са Војводе Степе би била са само по једним паром трака, а на Трошарини би био успостављен кружни ток или ротари. Од Трошарине је у том случају једноставно увести гранања трамвај за Кумодраж 2 уз североисточни обод Насеља Степа Степановић као и за Медаковић 3. Коридор јавног превоза као и бициклистички коридор треба да остане са јужне стране СМТ, где је у наставку даље источно ближи Насељу Степа Степановић.
-7- Веза са Насељем Степа Степановић - Само десна Скретања, зато што је штетно на тако кратком растојању додавати више укључења. Чак и везу из Војводе Степе ка истоку СМТ треба водити у засебној траци све до северног кружног тока Насеља Степа Степановић, да не би долазило до укрштених престројавања, смртоносне саобраћајне грешке на Петљи Петлово брдо. За узврат, за Насеље Степа Степановић би коначно морала бити изграђена веза кружног тока код Расадника са Војводе Степе, и то пре укидања левих скретања код северног кружног тока.
-8- Пеке Дапчевића и СМТ - Ту треба надвожњак за СМТ са 1+1 траком, а на нижем нивоу кружни ток. Јавни превоз треба да има засебан надвожњак ка Браће Јерковић. Поготову што се насељенији део Браће Јерковић и Медаковићем, као и везе са радијалним улицама и коридорима јавног превоза све остварују са северне (северозападне) стране СМТ. Оно што је карактеристично за део СМТ од Пеке Дапчевић до Великог мокрог луга је могућност градње још једног помоћног булеварског правца од Кумодража 2 до Великог мокрог луга без обимних рушења. На тај начин је могуће у Браће Јерковић и Медаковићу 3 градња СМТ без рогобатнихи по урбану целину девастирајућих објеката петљи и полупетљи. Остали подвожњаци и надвожњаци се везују за ободе насеља, и у одређеним случајевима се граде на рачун обода неке зелене или неизграђене површине.